Crowdfunding Dobozi Sándor Executive Vice President GCT Holding
Mi is az a crowdfunding? 2
Crowdfunding típusok 3
Adomány és jutalom alapú (donation and reward based) crowdfunding 4 Az első crowdfunding oldal az Artistshare 2003-ban alakult, mely zenészeknek segített pénzt gyűjteni a rajongók által. Nem pénzügyi megtérülés a célja, hanem egy általában szociális projekt támogatása, melyért cserébe a támogatók személyes jóérzést ( adomány alapú) vagy a támogatott termék sikeressége esetén (jutalom alapú) kedvezményt vagy magát a terméket kapják meg. A két legnépszerűbb jutalom alapú (reward based) oldal az Indiegogo 2008-ban, majd a Kickstarter 2009-ben indult el. Ezeken az oldakon már sokféle projektet (oktatás, egészségügy, szociális projektek, művészet..) lehetett támogatni. Kickstarteren 2009 óta több mint 180 ezer gyűjtési kampányt indítottak amelyeknek 40% volt sikeres. Több mint 1.3 milliárd dollárt gyűjtöttek 7.1 millió hozzájáruló segítségével. Továbbá a hiedellemmel ellentétben viszont a csalások száma 1% alatti.
Kölcsön alapú (Peer to peer) crowdfunding ban indult az USA-ban és az Egyesült Királyságban A legnagyobb platform a Lending Club, amely 2006-ban indult San Fransiscoban Pénzügyi nyereség már itt a cél, kamat a hitelért cserébe, ezért már sokkal jobban szűrt és ellenőrzött projektek kerülnek be (10% körüli az elfogadási arány) és a pénzügyi hatóságok által akkreditált platformok közvetíthetnek csak Már alacsony összeggel is lehet befektetni, egyes oldalakon 25 dollár ( forint) az alsó határ.
Befektetés, tőke alapú (Equity based) crowdfunding A crowdfunding oldalak sikerességén felbuzdulva 2011-ben alakult meg a MicroVentures, amely kockázati tőke befektetőket és start up-okat kötött össze a crowdfunding alapú platformján. A többi crowdfunding platformtól eltérően csak akkreditált befektetők számára elérhető, nem a „tömegnek”. Ezen platformok is a pénzügyi felügyeletek alá tartoznak, amely biztosítja a megfelelő jogi és bizalmi hátteret. A befektetésért cserébe a befektetők a cégekből arányos részesedést szereznek, amelyet későbbiekben eladhatnak és a profitból is részesednek közben. Jelentősen lecsökkentette a tőkegyűjtéshez szükséges időt ( általában fél évről), néhány hónapra vagy esetleg hetekre. A befektetők számára viszont jelentősen több lehetőséget biztosít a portfoliójuk diverzifikációjára és egyszerűsíti a befektetés folyamatát. 6
A crowdfunding globális piaca, Észak-Amerika: 9.46 milliárd dollár, 145% növekedés Ázsia: 3.4 milliárd dollár, 345% növekedés Európa: 3.26 milliárd dollár, 141% növekedés
A crowdfunding európai piaca (Anglia kivételével) 8
Crowdfunding platformok legfontosabb piaci hatásai: 9 Könnyebb, gyorsabb és egyszerűbb finanszírozási lehetőség különböző projektekre és cégekre. Csak Európában több mint KKV tudott így forráshoz jutni az elmúlt 3 évben. Globálisan ennek többszöröse. A sikeres crowdfunding kampányú cégek átlagosan 24%-al tudták növelni bevételüket egy negyedév alatt, a sikeres tőke alapú crowdfunding cégek pedig 351% negyedéves növekedést értek el átlagosan A további előnyök tartalmazzák a megnövekedett ismeretséget, tudást, tapasztalatot, termék pozíciót és megnövekedett piaci igényt a termékek iránt
Források: Robert Wardrop, Bryan Zhang, Raghavendra Rau and Mia Gray (2014):The European Alternative Finance Benchmarking Report, University of Cambridge Crowdfunding Industry Report (2015) Érdekesség: crowdfunding-campaigns-of-all-time/
Köszönöm a figyelmet!