Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal (1.1 fejezet) Nyerges Ádám BME, Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Advertisements

Matrix-modul (konténer) biogáz üzemek
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
Süli Petra Van-e élet az olaj után?-A négy fő elem, mint alternatív energiaforrás.
Előadó: Dr. Szeri István vezérigazgató
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Dr. Barótfi István tanszékvezető, egyetemi tanár
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
NEM MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
Hazai biogáz termelés Biometán hajtású járművek. Közép-Kelet Európa első és egyetlen biogáz termelő létesítménye.
Megy a gőzös, megy a gőzös….
Geotermikus energia A geotermikus energia a Föld belső hőjéből származó energia. A Föld belsejében lefelé haladva kilométerenként átlag 30 °C-kal emelkedik.
Van élet az olaj után?!- A négy fő elem, mint alternatív energiaforrás
Energiaellátás: Tárolás
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
Légszennyezőanyag kibocsátás
Készítette: Gáti-Kiss Dániel Témakör: Energiagazdálkodás
A víz globális környezeti problémái
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Levegőtisztaság-védelem 13. előadás
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Megújuló energiaforrások
A kőolaj és a földgáz.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Fenntartható fejlődés és energetika.
Energiatervezés Energiapolitikai szempontok Forgatókönyv elemzés.
MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK BIOMASSZA
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
EU szabályozás Légszennyezettség. EU szabályozás: Légszennyezettség A légszennyezettség csökkentésére számtalan európai rendelet és jogszabály létezik,
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
Bioenergiák: biodiesel, alga olaj
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Nulla fűtésköltségű irodaház Előre látható előnyök: Biztonságos üzemelés Alacsony környezetszennyezés Számlák és rezsi csökkenése Felértékelődő ingatlanok.
„Megújuló energiaforrások a térségfejlesztés szolgálatában” Gulyás Gréta 12.a Bartha Szabolcs 10.a Hegedűs Márton 10.a Gyöngyösi József Attila Szakközépiskola,
Mit tehetsz a leküzdéséért? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Decentralizált energiaellátás
Fenntarthatóság Hol tart Európa a cselekvésben? Herczog Edit Európai parlamenti képviselő Magyar Fenntarthatósági Csúcs II. Budapest, november 24.
Globalizáció és környezeti problémák
4. Energiaátalakitó folyamatok és gépek
Petrolkémia Gresits Iván Petrolkémia kőolaj komponensek feldolgozásával foglalkozó iparág. Nyersanyagai: különböző földgázok, finomítói.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Az alternatív energiahordozók és felhasználásuk. Hagyományos energiahordozók és környezetszennyezés ● Fosszilis tüzelőanyagok (szén, gáz, kőolaj) ● A.
NAPELEM MINT ALTERNATÍV ENERGIAFORRÁS. MIRE VALÓ A NAPELEM? Hiedelem = melegvíz termelés Valódi alkalmazás = elektromos áram termelés Felhasználás: közvetett,
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója. Tartalom 1.A 2014/94/EU Irányelv követelményei az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről 2.Magyarország.
Autózás Gázüzemmel Falk Zsigmond ECO-JET Kft. Budapest AOE Autógáz-szerelő szakmai tagozat Összeállította: Hársch Szabolcs.
1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, szeptember 28, Zalaegerszeg.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
Bevezető információk. Tanulmány bevezető Körülmények ismertetése 2008/50/EK Irányelv 2009/28/EK Irányelv 2009/33/EK Irányelv Közlekedés Fehér Könyve,
Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.
Az alternatív energia felhasználása Összeállította: Rudas Ádám (RUARABI:ELTE)
A gázüzemű járművek elterjedése és emissziós összehasonlító vizsgálata PEMS berendezéssel Szabados György Budapest, augusztus 30. IFFK konferencia.
E-mobilitás - befektetés a jövőbe Dr. Anisits Ferenc „Nem az a fontos dolog a jövőt előre megmondani, hanem a jövőre jól felkészülni“ (Periklész
Az autóbuszos turizmus támogatásának fontossága az EU tagállamaiban Stephen Smith Elnök Autóbuszos Turizmus Európai Szövetsége.
GEOTERMIKUS ENERGIA.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
energia a víz elemeiből
Bioenergia 3_etanol (fajlagosok)
Gresits Iván Petrolkémia Gresits Iván
Bioenergia, megújuló nyersanyagok, zöldkémia
Energiaforrásaink.
Előadás másolata:

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal (1.1 fejezet) Nyerges Ádám BME, Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék X. Innováció és fenntartható felszíni közlekedés konferencia

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Megoldandó problémák a közlekedésben Kőolaj véges mennyisége, kőolaj világpiaci ára Közlekedés környezeti hatásai: fosszilis energiaforrások használata károsanyag kibocsátás  szén-monoxid (CO)  elégetlen szénhidrogének (HC)  nitrogén-oxidok (NO x )  szilárd részecske emisszió  egyéb károsanyagok üvegházhatást okozó emisszió – elsősorban szén-dioxid (CO 2 ) zajemisszió Politikai célok (EU Fehér Könyv) Emissziós határértékek törvényi szabályozásának elavultsága A legnehezebben kezelhető, dízelmotorokat érintő probléma

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Közúti járművekkel szemben támasztott követelmények Élettartam Megbízhatóság Biztonság Hatótávolság Szállítható utasok száma, áru mennyisége, minősége Karbantartási igények Hajtóanyag utántöltés tulajdonságai Infrastruktúra Egyéb speciális igények Az igények közlekedési ágazatonként eltérőek lehetnek!

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Célok és megoldások Energiafelhasználás hatékonyságának javítása – „Well-to-Wheel” (WTW) hatásfok Üvegházhatást okozó emisszió csökkentése – „Greenhouse gas” (GHG) emisszió csökkentés Károsanyag kibocsátás és zajemisszió minimalizálása Fenntartható fejlődés A megoldás: alternatív hajtóanyagok és hajtási módok keresése Megújuló energiaforrások előnyben részesítése

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Hagyományos és alternatív hajtásrendszerek Hagyományos hajtásrendszerek: benzinmotorok dízelmotorok Benzin és gázolaj tulajdonságai: nagy teljesítménysűrűség, ami nagy hatótávolságot jelent légköri nyomáson tárolhatóság és utántölthetőség – kényelmes használat A belső égésű motorok bonyolultságuk ellenére kipróbált, megbízható és olcsó technikának tekinthetők. Alternatív hajtásrendszerek: alternatív tüzelőanyagok:  földgáz (CNG és LNG)  LPG  hidrogén  biometanol/bioetanol  biogáz  biodízel hajtásrendszerek villamos energiával:  villamos hajtás akkumulátorokkal, szuperkapacitásokkal vagy tüzelőanyag cellával  hibrid hajtásrendszerek

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Hajtóanyagok és hajtásrendszerek összehasonlítása

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Hajtóanyagok és hajtásrendszerek összehasonlítása Forrás: Automobil Revue 2001

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Hajtóanyagok és hajtásrendszerek összehasonlítása Forrás: Klopfeigenschaften methanhaltiger Kraftstoffe, Dipl.-Ing. Sebastian Scharlipp, Prof. Dr.-Ing. Michael Bargende, Dipl.-Ing. Lukas Urban, Dipl.-Ing. Hans-Jürgen Berner, Dr.-Ing. Michael Grill, Dr.-Ing. Frank Altenschmidt, Dr. Martin Schenk

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal A földgáz, a CNG és az LNG A földgáz fő összetevője a metán (CH 4 ) ~85-95% A biogázzal, hasonló összetétele miatt keverhető. Égése a gáz halmazállapot és az egyszerű molekulaszerkezet miatt tiszta, koromképződés lényegében nincs. Szikragyújtású motorban használható (Otto körfolyamat). A kompressziótűrése lényegesen jobb a benzinénél => jobb motorhatásfok. Járműben történő tárolhatóság: - CNG (200bar) -LNG (-160°C) Meghatározza a hatótávolságot!

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Földgázüzemű belső égésű motorok Monofuel földgázmotorok: - csak földgázzal működő motorok, - csak egy keverékképző rendszer, - a földgáz tulajdonságaira lehet optimalizálni a működést, - kis lökettérfogatnál benzinmotorok, nagy lökettérfogatnál dízelmotorok adják a fejlesztés alapját. Dualfuel földgázmotorok: - kettős tüzelőanyag rendszer: földgáz-gázolaj, - egy időben kétféle tüzelőanyaggal képes működni, - a gázolaj befecskendezésre az égésfolyamat beindítása miatt van szükség, - dízelmotorok olcsó átalakításával fejleszthetőek. Bifuel földgázmotorok: - kettős tüzelőanyag rendszer: földgáz-benzin, - egy időben csak egyféle tüzelőanyaggal működik, - hiányos CNG töltőhálózat esetén előnyös, - nem lehet kétféle motorra jól optimalizálni a működést.

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Monofuel földgázmotorok Egyszeres tüzelőanyag ellátó rendszerük van, ezért versenyképesebb áruk lehet. Fontos hatékonyságnövelő fejlesztések: Optimalizált égéstér Közvetlen befecskendezés Turbófeltöltés, turbótöltő illesztés Mélyebb konstrukciós módosítások Sztöchiometrikus motorüzem hármas hatású katalizátorral (TWC), olcsó és hatékony megoldásnak bizonyul. Forrás: Delphi Forrás: Ford Werke GmbH

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Monofuel földgázmotorok Emissziós eredményeik a belső égésű motorok közül a legjobbak: 10-20%-kal alacsonyabb CO 2 kibocsátás 20-40%-kal alacsonyabb CO kibocsátás legalább 30-40%-os NO x kibocsátás csökkenés, de bizonyos motoroknál 90% fölött is lehet 80-95% szilárd részecske kibocsátás csökkenés alacsonyabb zajterhelés Cummins Westport ISL G földgázmotor Near Zero minősítés az US EPA-tól Forrás: Cummins Westport

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Dualfuel földgázmotorok A motor alapvetően földgázzal működik, az égésfolyamat beindítását egy kis mennyiségű gázolaj dózis végzi. A két tüzelőanyag mennyiségének az aránya optimalizálható. Forrás: EJJT Forrás: DUAL FUEL – Potential of combined combustion of CNG and Diesel Fuel, Dipl.-Ing. C. Doppelbauer, Ing. Mario Penz, Dipl.-Ing. Daniel Renner Dr. Karl Masser, Dipl.-Ing. F. Dorfer

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Bifuel földgázmotorok CNG utántöltő infrastruktúra hiánya miatt a motor benzinüzemre is képes marad – kettős tüzelőanyag ellátó rendszer van a járműben. Kedvező emissziós és fogyasztási tulajdonságok. A Monofuel földgázmotorokhoz képest szerényebb eredményekkel bír, mert két különböző tulajdonsággal rendelkező tüzelőanyaghoz is alkalmazkodni kell. Forrás: Mercedes

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Személygépjárművek és kishaszonjárművek A földgázhajtás versenyképes lehet, amennyiben a felhasználó számára kiemelten fontos az alacsony üzemeltetési költség és a gyors rendelkezésre állás. A villamos meghajtás ebben a járműkategóriában számít leginkább konkurenciának. A járművek mérete és a versenyképes vételár megtartása érdekében csak CNG tárolás jöhet szóba. Jelenleg az infrastruktúra hiánya miatt túlnyomórészt csak Bifuel motorral szerelt járművek elérhetők. Forrás: Ford Werke GmbH

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Helyi közlekedésű buszok és haszonjárművek Jelenleg a legfőbb lehetőség a földgázüzemű járművek elterjedésére. A kis hatótáv és a hiányos infrastruktúra a felhasználás módja miatt nem akadály. Általában a CNG rendszer is elegendő a követelmények teljesítéséhez. A városi emisszió csökkentés a legfontosabb. Lényegesen alacsonyabb üzemeltetési költségek. Forrás: Iveco

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Távolsági buszok és haszonjárművek Kiemelten fontos követelmény a nagy hatótávolság, ezért a dízelmotoros hajtások számítanak a legfontosabb konkurenciának. A nagy hatótáv igény miatt csak LNG-vel lehet versenyképes, a dízelmotoros járművek hatótávolságának kb. 2/3-a érhető el jelenleg. Jelenleg az LNG felára jelentős, a jövőben ez várhatóan drasztikusan csökkenni fog. A gyártók motorpalettája teljesítményszintek alapján napjainkban válik teljessé. Forrás: Westport

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Mi várható a jövőben? Műszaki-természettudományi szempontból a kérdés, hogy miért nem alkalmaztuk a földgázmotorokat már sokkal korábban? A hosszú távú cél a megújuló energiaforrásokon alapuló közlekedés. Figyelembe véve a legtöbb megújuló energiaforrás hatékonyságát, valamint az alternatív hajtási módok fejlődésének ütemét, a földgáz alapú közlekedés az emberiség számára KÖZÉPTÁVON A LEGIDÁLISABB MEGOLDÁSNAK TŰNIK. Elsősorban a haszonjárművek kategóriáiban versenyképes, de a személygépjárművek között is van létjogosultsága. Hibrid hajtásrendszerekben további hatásfokjavulás érhető el földgázmotorokkal. Más közlekedési szektorok számára is kedvező alternatíva lehet (vasúti, vízi közlekedés).

Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal Köszönöm a figyelmet!