Előadó: Kozák Tamás A vasúti személyszállítás minőségi paramétereinek a mérése, az eredmények biztosítása a beszállítók minősítésével Győr, 2012. március.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
Advertisements

RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Szervezetfejlesztési Program
Humán rendszerek, közszféra
Székhely : H Budapest, Kerepesi út 1-3.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
DPR kommunikáció alapelvei
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Biztosítók irányítási rendszere
Holczinger Norbert aktuárius MNB - Biztosításfelügyeleti főosztály
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
TSZVSZ konferencia Vecsés 1 Minősített kivitelezők az építéstechnikai tűzvédelem területén Előadó: Dr. Bánky Tamás.
9. hét: A munkahelyi egészségvédelem és
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK TANÚSÍTÁSÁNAK TAPASZTALATAI
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Építési projectek monitoringja a szakmai szakértő szemével
MeFTIR alkalmazás kivitelezőket érintő aspektusai
Készítette: Szirmai István
SLA (Service Level Aggrement) alapon történő szolgáltatás fejlesztés a Gazdasági Főigazgatóságon
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
SZOLGÁLTATÁS SZERVEZÉSI IRODA SZOLGÁLTATÁS TELJESÍTÉS FOLYAMATA KÉSZÍTETTE: IFKOVICS KÁLMÁN KUCZORA ATTILA.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
Az ESZA Kht. monitoring tevékenysége Rettegi Zsolt vezető monitor.
BERENCSI Vezetési Tanácsadó és Szolgáltató Iroda – avagy, a Rendszer- és Terméktanúsítás kapcsolata BERENCSI BENCE ügyvezető, tanácsadó TERMÉK-
Minőségi követelmények a közúti és vasúti személyszállításban Munkácsy András Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Dokumentumkezelő rendszer bevezetésének tapasztalatai
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Az Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Kht.
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Pénzügy 1. oldal „Jó gyakorlatok” konferencia, „Fókuszban: az önkormányzati gazdasági társaságok.” Az önkormányzati vállalatirányítás Előadó Horváth Tamás.
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Előadó: Kozák Tamás A vasúti személyszállítás minőségi paramétereinek a mérése, az eredmények biztosítása a beszállítók minősítésével Győr, március 30. Közlekedéstudományi Konferencia 2012 Sukta Csaba Ph.D., MIR vezető

2 Az előadás tartalma Bevezetés: - Jogszabályi háttér - Minőségügyi előzmények Minőségi paraméterek - Definiálás - Elvárások - Mérési folyamat - Mérési eredmények Beszállító minősítés - Elvárás - Jelenlegi helyzet - Az új módszer, SZMR Tervek - Mérések elemzése - Csoport teljesítmény javítása

Előadó: Kozák Tamás Bevezetés

4 Jogszabályi háttér Uniós jogszabályok 1370/2007/EK 1371/2007/EK Hazai koncepciók: Új Széchényi Terv (ÚSZT) Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) Széll Kálmán Terv MÁV-START Társasági Stratégia MÁV-Csoport Stratégia Szabályozottság Vasúti Törvény Személyszállítási Törvény (javaslat) Szerződés Személyszállítási Közszolgáltatási Szerződés

5 A minőségirányítás szükségessége

6 6 Fontosabb mérföldkövek, számok tavasz – döntés, hogy legyen MIR július – projekt indítás november – pilot tanúsítás január – Tanúsítás február – projekt zárás március – MIR működtetés január – I. Felügyeleti Audit 9 minőségcél, 36 EU, 110 auditor, egy fő állású munkavállaló, 15 intézkedés 2012-re

Előadó: Kozák Tamás Minőségi paraméterek

8 8 Minőségi paraméterek – Minőségdimenziók Potenciál (elvárt) minőség Folyamat (tapasztalati) minőség Eredmény(megőrzött)minőség Legeredményesebb: tapasztalati > elvárt (jegyvizsgálói proaktivítás) Dimenziók érvényesülése Mérés Monitoring

9 9 Minőségi paraméterek – Szakirodalom Berry féle modell (10) 1.Biztonság – veszélytől, kockázattól, kétségektől való mentesség 2.Hitelesség – A szolgáltató megbízhatósága, szavahihetősége, becsületessége 3.Megbízhatóság – a szolgáltatás megbízható, pontos teljesítése 4.Kommunikáció – utasokra történő odafigyelés, a szolgáltatást igénybe vevők folyamatos informálása általuk érthető nyelven 5.Kézzelfogható tényezők – munkatársak, berendezés, kommunikációs anyagok megjelenése – pl. munkatársak öltözködése illik-e a szolgáltatások jellegéhez 6.Udvariasság – a frontszemélyzet és a többi munkatárs udvariassága, tisztelete, barátságos viselkedése, előzékenysége

10 Minőségi paraméterek – MÁV-START Alapdokumentum: Közszolgáltatási Szerződés Paraméterek: menetrendszerűség, tisztaság, megbízható utastájékoztatás, udvarias bánásmód, akadálymentesítés Paraméterek mérése: Szolgáltatásfelügyeleti Szervezet Beszámolás a mérésekről: Közszolgáltatási jelentés (havonta) Vezetői tájékoztató: negyedévente beszámolás az eredményekről Visszacsatolás a folyamatokba: intézkedési tervek készítése, a feladatok monitoringja

11 Minőségi paraméterek – Merítés a méréshez Elvégzett mérések – ellenőrzések Fedélzeti ellenőrzések mennyisége: vonat / 34512kocsi Állomási ellenőrzések mennyisége: 3689 db Közszolgáltatási mérések : 2499 vonat / 974 állomás Vizsgáló főkalauzi jegyellenőrzések és bevételek: vonat Feltárt hiányosságok SZSZK-t érintő: db megállapítás (tisztaság: 46%; utaskiszolgálás:40 %; utastájékoztatás: 14%) Pályavasúti Üzletágat érintő: 5314db megállapítás (tisztaság: 41%; utaskiszolgálás: 44%; utastájékoztatás: 15%)

12 A minőségi paraméterek alakulása - ÁLLOMÁS évi állomás minősítési mutatók

13 A minőségi paraméterek alakulása - JÁRMŰ évi jármű minősítési mutatók

14 A minőségi paraméterek alakulása - SZEGMENTÁLT Minőségi távolsági szegmens értékei

15 A minőségi paraméterek alakulása - TISZTASÁG Jármű tisztaság (96,24%)

16 Állomás: Tisztaság : ablakok, ajtók, kilincsek, peron és a peronnal érintkező vágányzat nem megfelelő tisztasága. A leggyengébb paraméter a falak kívül, belül. Utastájékoztatás: A vizuális utastájékoztató hiánya azokon a helyeken, ahol ez KÖSZ elvárás (MT : ~ 32 %, Bp. Előváros áll.: ~10% a kiépítettség) Utaskiszolgálás: WC-k állapota, esőbeállók rongáltsága, szeméttárolók, padok nem megfelelő rendelkezésre állása, peronokon botlásveszély, télen a fűtés hiánya. Vonat: Tisztaság : Az ablakok, csomagtartók, valamint kocsiszekrény nem megfelelő külső tisztasága. Hiányos a WC-k eü kiszerelése (WC-papír, szappan) Utastájékoztatás: A vizuális utastájékoztató hiánya azokon a vonatokon ahol ez KÖSZ elvárás (Bp. elővárosi vonatok.) Hangos utastájékoztatás műszaki hiányosságai (nem szól, nem kezelt, nem minden kocsiban szól) Utaskiszolgálás: WC-k nem megfelelő működőképessége Menetrendszerűség: Sok a lassújelek okozta időveszteség, a várakoztatás Az egyes paraméter értékeket (-) befolyásoló hiányosságok

17 Hiányosságok felszámolásának alakulása SZSZK-ként * * A meg nem szűnt hiányosság nagy része a Gépészetre vezethető vissza, illetve utólag nem megszüntethető (iránytáblahiány)

18 Célfeladatok I.KTI-SZI-val végzett közös mérések tapasztalatai Távolsági és Regionális szegmensben. Az MT és EV szegmensekben végezett mérések tapasztalatait is felhasználva egységes mérési metodika került kialakításra a felülméréseket végző szervezettel. (szoftver átadása a KTI-SZI részére) II.MÁV-START menetrendjének és más közösségi közlekedés menetrendjének összhangja és a fel- és elhordás kihasználtsága : A lebonyolításában részt vevő szereplők együttműködése a minták alapján sok esetben nem jellemző, de találkoztunk követendő példával is. III.Földi utaskiszolgáló létesítmények szolgáltatási színvonala, kiemelten az idegenforgalomban érintett állomásokra IV.P+R és B+R parkolók és kerékpártárolók felmérése V.Állomásokon alkalmazott marketing hirdetmények vizsgálata

Előadó: Kozák Tamás Beszállítói minősítés

20 Elvárás ISO 9001:2009 szerinti elvárás (7.4.) Gondoskodni a beszerzett termék minőségéről és értékelni kell a szállítókat Megrendelői elvárás A szolgáltatási színvonal minőségi paramétereinek az előírása A menedzsment elvárása: - Információt kapni a szállítókkal kapcsolatos feladatokról, - Stabil kapcsolat biztosítása - Kockázatok csökkentése - Működőképesség biztosítása

21 Jelenlegi módszer Valamennyi beszállító, de elsődlegesen a stratégiai partnerek Évente egyszer Felelősséggel deklarált minősítők Nyilvános eredmények Kölcsönös együttműködés!! Eredmények visszacsatolása Kategorizált minősítés: -Általános elvárások (minőségirányítási rendszer megléte, referencia, stb.) -Szerződéskötést megelőző magatartás (fizetési feltételek, határidők, stb.) -Teljesítés (kapcsolattartás minősége, adatszolgáltatás) -Garancia, értékelés (panaszkezelés, kártérítési igények kezelése

22 Beszállítói minősítés – Pályavasút (100/53)

23 Személyszállítási Minősítési Rendszer (SzMR) Cél: -Rossz minőségű munkavégzés megelőzése -A beszállítói kör minőségi teljesítményének ösztönzése Az SZMR megvalósulásával: -A Társaságnál megvalósul a beszállítói menedzsment -Biztosítottá válik a rendszeres kapcsolat a beszállítói körrel -A beszállítók tevékenysége ellenőrzötté, vizsgálttá válik -Információk gyűjthetők a fejlesztési irányok meghatározásához -Ellátja információkkal és szabályzatokkal a szakterületi beszállítókat -Segít a szakmailag nem elég felkészült beszállítók kiszűrésében

24 Az SzMR főbb jellemzői – I. A beszállító minősítési rendszer a szakterületi kivitelezők, tervezők alkalmasságát vizsgálja, értékeli (gazdasági, működési, műszaki) A kapcsolattartás, az információellátás, a kommunikáció, a minősítésre jelentkezés a beszállítói lánc számára is hozzáférhető internetes felületen történik, amely egyfajta beszállítói központi rendszerként működik A rendszer két legfontosabb eleme a vevői audit és a munka utóértékelés A dokumentáció átvizsgálás során a minősítő értékeli a beszállító által beküldött szakmai, gazdasági és működési dokumentumok megfelelőségét

25 Az SzMR főbb jellemzői – II. Helyszíni vizsgálat, ahol a beszállító alkalmasságát személyszállítási és minőségirányítási gyakorlattal, végzettséggel rendelkező minősítők értékelik A legfontosabb vizsgált területek: a szakemberek megfelelősége, a gépek, eszközök alkalmassága, a munkavégzés hatósági és vasúti engedélyei, jogosítványai, a munkák dokumentálása, a munkavégzés és a szakmai, beszállítói kapcsolatok megfelelősége A vizsgálaton megfelelt beszállító „A”, vagy „B” kategóriába kerül, attól függően, hogy a személyszállítással összefüggő önálló munkavégzésre képes-e vagy sem

26 Az SzMR főbb jellemzői – III. SZMR kidolgozása, speciális elemek meghatározása Portál kialakítása, működtetése Auditorok kiválasztása, kiképzése Munkaátvevők kiválasztása, kiképzése Rendszer bevezetése Kommunikáció, oktatás (START-on belül) Kommunikáció, oktatás a beszállítók részére

Előadó: Kozák Tamás TERVEK 2012-re

28 Tervek Mérések elemzése: -Szolgáltatás felügyeleti és ügyfélszolgálati mérések összehangolása -EN szabvány szerinti finomítás Csoport teljesítmények: -Problémás intézkedések minőségügyi szinten történő kezelése -Az RQP hatáskörének kiterjesztése Minősítés kiterjesztése -Vevőelégedettség (Repülőtéri példa) -Elektronikus elő és utóminősítés (Basware)

29 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Elérhetőségeim: Sukta Csaba, minőségirányítási vezető 01/