Az ország a dualizmus korában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Advertisements

AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A Kárpát-medence gazdasági lehetőségei Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
FÖLDRAJZ Készítette: Koleszár Gábor 1 A világnépesség növekedése.
Az ipari forradalom Az ipari forradalom Angliája ( )
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
A dualizmus gazdasága Készítette: Grisnik Sára 7./a.
Téma: Demográfiai robbanás 1960 után a világban (típusok, országcsoportok, országok) Készítette: Király Klaudia Geográfus, MSc.
European Commission Enterprise and Industry Az INNO-Way program bemutatása Székesfehérvár november 05.
A dualizmus rendszere. A monarchia rendszere  Európa - nemzeti átalakulás  utolsóként a Monarchia létre jötte  duális, két központú állam  Terület.
A Műszaki menedzserek elégedettségének a szintje a Dunaújvárosi Főiskolán! Készítette: Németh Nóra Nikoletta Konzulens: Dr. Keszi-Szeremlei Andrea.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
Előadó : Tóth Elemérné Mb. ügyvezető igazgató NOVEMBER 18.
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Mária Terézia
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
Magyar Tudományos Akadémia Talajtani és Agrokémiai Kutatóintézet
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az egységes olasz és német állam létrejötte
A város története I.e : kőkori ember, Szeleta Kultúra
Válság és virágzás Nyugat-Európában
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
A felvilágosodás - a polgárosodás eszmeisége
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
SZÁMVITEL.
A nagyhatalmak versengése és az első világháború
Az orosz állam birodalommá válása a Romanovok idején
A közigazgatás személyi állománya
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
I N N O V Á C I Ó KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HAJLANDÓSÁG A RÉGIÓBAN
Eszék lakos; egyetemi város, megyei székhely
SZÁMVITEL.
Globalizálódó világ Világgazdaság A világ gazdasági központjai
Európai Uniós ismeretek
A hidegháború kora
Portugália.
Képzési modul Nemzetközivé válás
Nemzeti jövedelem és tőkefelhalmozás Magyarországon
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
SZÁMVITEL.
Folyamatosan emelkedik a lakosság
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Új pályainformációs eszközök - filmek
Az ENSZ, a Nemzetközi Valutaalap és a Világbank
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Településföldrajz II. A városok fejlődése.
a hatékonyabb munkába segítésért
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Az ország a dualizmus korában
Köszöntjük kedves vendégeinket!
Kiútkeresés a válságból Gömbös-kormány
Magyarország települései
Készítette: Koleszár Gábor
A gazdasági fejlettség mérőszámai
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
Előadás másolata:

Az ország a dualizmus korában

Pártviszonyok központi kérdés a közjogi vita → az ország és (Habsburgok) Ausztria közötti viszony elemzése A kiegyezést elfogadó kormánypárt állt szemben a kiegyezést elutasító ellenzékkel A parasztkérdéssel nem lehetett foglalkozni

A dualizmus pártviszonyai 1867-től 1890-ig

Tisza Kálmán, a „GENERÁLIS” miniszterelnöksége (1875-1890) Az 1873-as gazdasági válság után lesz miniszterelnök az addigi ellenzéki politikus Közigazgatási reformok (megyerendszer átalakítás) Nyugalmat teremtett az országban: biztosította a kormánypárti többséget a választásokon Kiépítette a rendőrséget, csendőrséget Az állami hivatalnokréteget erősítette: a földjüket elvesztett dzsentri rétegéből Jellemző volt a kapcsolati tőke felhasználása a karrier érdekében (vasútépítések, kártyapartik stb.)

Az első polgári miniszterelnök Wekerle Sándor Polgári házasság és anyakönyvezetés bevezetése komoly kultúrharc során az egyházak ellenkezése ellenére » az állam és az egyház szétválasztása 1895 - kötelező állami anyakönyvvezetés és polgári házasság beiktatása

1850 – 13 millió 1869 – 15,4 millió 1910 – 20,9 millió Az ország lakosságszámának alakulása: 1850 – 13 millió 1869 – 15,4 millió 1910 – 20,9 millió

A gazdaság fejlődése Tisza Kálmán időszaka az ipari forradalom kora Több ezer km hosszú új gátrendszer létrehozása gabonatermelés és malomipar világszínvonalú fejlesztése » a közös vámterület biztos piacot biztosított (cséplőgépek, új földterületek művelése) vasútfejlesztés: létrejön egy európai szintű vasúthálózat

A magyar gazdaság a dualizmus korában

Magyarország gazdasága a XIX. sz. második felében banki és hitelrendszer megszervezése infrastruktúra kiépítése (hajózás, út-, vasúthálózat) mezőgazdasági termelés korszerűsítése állami iparpártolás, hazai piac városépítés, városfejlesztés 1878. Osztrák-Magyar Bank (jegybank) + osztrák-magyar kereskedelmi szerződés 1873. Budapest létrejötte

A vasút szerepe a XIX. századi gazdaságban

1886. Baross Gábor közlekedésügyi miniszter » MÁV

A magyar vasúthálózat fejlődése a kezdettől 1914-ig

Az ipar és kereskedelem, hitelszervezet fejlődése Állami támogatással fejlesztik az ipart: gőzgépek elterjednek, vaskohászati centrumok kialakítása → a legmodernebb technikát terjesztik el A fejlesztéseket hitelből finanszírozták: jelentős többletköltséget jelentett, hogy az osztrákok közvetítésével jutott el hozzánk 1880-1900 között: 377 millióról 1703 millióra nőtt a bankok tőkeereje

A legfontosabb iparágazatok Nehézipar – vaskohászat (vasipar), bányászat és acéltermelés oka: a közlekedés (infrastruktúra fejlődése) - Ózd, Miskolc (Diósgyőr), Salgótarján - Ganz Gépgyár, Óbudai Hajógyár, MÁVAG - Weiss Manfréd csepeli gépgyára Élelmiszeripar – malomipar (cukor és szesz) - Mechwart András kéregöntésű hengerszék Közlekedésügy, bank és hitelügy