A 21. század útburkolata Dr. Geiger András, Dr. Holló András DS Fejlesztés MOL, Finomítói Termékfejlesztés 1 Budapest, 2014. március 26. Greennovációs.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
Advertisements

Nagyrendezvények közlekedésszervezési problémái Munkácsy András – Szele András KTI Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Központ Közlekedéstudományi.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore Közlekedési.
Vállalati gazdasági kérdések Pékakadémia2010.április.20.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
ENERGIA TAKARÉKOS RENDSZERSZEMLÉLET AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETBEN Fehér János okl. kohómérök Fűtéstechnikai szakmérnök Székesfehérvár, 2010.JAN.20.
Energetikai tanácsadás Tervezés Energetikai tanúsítás Komplex kivitelezés Megvalósítási tanulmány Projekt finanszírozás Több mint 400 db kivitelezés több.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Előadók: Kovács Richárd – marketing vezető Marketing osztály Bálint Norbert – PR főmunkatárs PR és kommunikációs osztály ZÖLDGÁZT ADUNK.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Biztonságos, fenntartható és tiszta energia a Duna-medencében
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Brikettálás – új innovatív technológia
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Egészségügyi Menedzserképző Központ
Kassa A KRÜH kassai irodájának székhelye a város belvárosában a Csáky-Dessewffy Palotában található, valamint az irodamegnyitó december 12-én.
Vezetékes átviteli közegek
Új utakon Alapon Start mintaprogram Honnan indultunk
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Becslés gyakorlat november 3.
ELŐNYÖK – megbízható működés
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Költséghatékonyság a vendéglátásban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kockázat és megbízhatóság
Kockázat és megbízhatóság
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Levegőszennyezés matematikai modellezése
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Colorianne Reinforce-B
2.1. Használhatósági célok
Környezet és Energia Operatív Program Energetikai pályázatai
Dr. Pintér Gábor Pannon Egyetem, Georgikon Kar
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Használt étolaj gyûjtésére készült kampány
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Számítógépes szimulációval segített tervezés
Fényforrások 3. Kisülőlámpák 3.4 Működtető szerelvények
Környezeti Kontrolling
Élj ökosan – generációkon át II.
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
NAGYKITERJEDÉSŰ METEOROLÓGIAI MÉRŐHÁLÓZATOK ALKALMAZÁSI LEHETŐSÉGEI
Új pályainformációs eszközök - filmek
MIT KELL TUDNI A NUKLEÁRISENERGIA ALKALMAZÁSÁRÓL AZ ÚJ OKJ-BEN
A CRM alkalmazásának korlátai a bankszektorban
4. Fénytechnikai mennyiségek mérése
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Köszöntjük kedves vendégeinket!
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Energiahatékonyság frekvenciaváltós hajtásokkal
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

A 21. század útburkolata Dr. Geiger András, Dr. Holló András DS Fejlesztés MOL, Finomítói Termékfejlesztés 1 Budapest, március 26. Greennovációs Workshop III. Greennovációs Nagydíj

Elhasznált gumiabroncs: környezetvédelmi probléma vagy lehetőség? 2 Hulladék gumiabroncsok okozta környezeti terhelés Hazánk 32 ezer km hosszúságú közúthálózatának állapota (2012-es adatok) Hogyan enyhíthető mindkét súlyos probléma?

3 Gumiabroncs őrlő Elhasznált gumi Útépítés Gumiőrlemény Gumibitumen PmB Bitumen Gumibitumenes aszfalt tartóssága, Észak-Texas, USA Nemzetközi tapasztalatok – a gumibitumenek előnyei A gumibitumenes aszfalt utak előnyei a hagyományos aszfalthoz képest: o Hosszabb élettartam o Kisebb fenntartási költség o Szélesebb alkalmazhatósági hőmérséklet intervallum: o Nyomvályú kialakulással szemben nagyobb ellenállás (nyáron nagyobb terhelhetőség) o Termikus repedésekkel szembeni jobb ellenállás (jobb téli viselkedés) o Nagyobb ellenállás a reflexiós repedésekkel és fáradási tönkremenetellel szemben o Kisebb közlekedési zaj o Jobb tapadás, kevesebb kátyú

Nemzetközi tapasztalatok – problémák a gumibitumenek alkalmazása során Számos technológiai és termékminőséghez köthető nehézség hátráltatta a széleskörű elterjedést (pl.: változó gumiőrlemény minőség; nagy viszkozitású termék; speciális infrastruktúra igénye; speciális, ezért drága aszfalt összetétel; káros anyag emisszió). Megoldás: MOL és Pannon Egyetem – Termék és technológia innováció: meglévő gumibitumen termékek előnyeinek megtartása és a hátrányainak megszüntetése, vagy jelentős csökkentése. 4 Új, szabadalmaztatott termék és technológia (HU ; EP B1)

A technológia üzemi megvalósítása a MOL-ban 5 Üzemátadó és projektzáró a MOL Zalai Finomítójában (2013. szeptember) A termék piacra került, minősége és alkalmazhatósága igazolta az elvárásokat Magyarországon a leghosszabb gumibitumennel épített útszakasz 8,4 km hosszú. Ehhez kb. 300 tonna gumibitument használtak fel. Ennek gumiőrlemény igényét kb db elhasznált személygépkocsi gumiabroncs fedezte. A 8,4 km hosszúságú gumibitumenes útszakasz építése Jász-Nagykun-Szolnok megyében (2013. szeptember) A 8,4 km hosszúságú gumibitumenes útszakasz építése Jász-Nagykun-Szolnok megyében (2013. szeptember)

Társadalmi hasznosság KTI: a MOL által gyártott gumibitumennel épített aszfalt utak életciklus elemzése, összehasonlítás a normál bitumenes utakkal. Megállapítások: 50%-kal nagyobb élettartam (15 év vs. 10 év) 29-32%-kal kisebb életciklus költség (forgalmi terheléstől függően) "Nemzetgazdasági jelentőség" Az autópályák építéséhez használt, polimerrel modifikált bitumennel (PmB) való összemérhetőség, egyes paramétereket tekintve annál előnyösebb tulajdonságok 6 5 évvel az építés után a normál bitumenes út már repedezett, a gumibitumenes út eredeti állapotban van

Környezeti hasznosság KTI: az 50%-kal nagyobb élettartam jelentős energia megtakarítást jelent az aszfaltgyártások és útépítések során: Azonos ciklusidőt és útépítési volument tekintve a gumibitumenes aszfalt gyártása kb. 33%-kal kevesebb energiát igényel mint a normál bitumenes aszfalté Ennek megfelelően a CO 2 kibocsájtás is kb. 33%-kal kisebb A kisebb karbantartási igény a munkagépek kisebb üzemanyag felhasználását és így további CO 2 kibocsájtás csökkenést eredményez VUIS–CESTY (Szlovákia): Kisebb zajterhelés a normál bitumennel és modifikált bitumennel épített aszfaltutakhoz képest: 7

Újszerűség, energia megtakarítás, gazdasági előnyök A termékhez kapcsolódó újszerűségek, amelyek lehetővé tették a korábbi technológiák hátrányainak kiküszöbölését: Új gyártástechnológia (HU , EP B1) Speciális adalék alkalmazása A gumiőrleményre kidolgozott követelményrendszer Energia megtakarítás: A gyártáshoz felhasznált energia kb. azonos a normál bitumen gyártásához felhasznált energiával Jelentős energia megtakarítás az aszfaltgyártásnál és útépítésnél jelentkezik (egyúttal környezeti hasznosság) Gazdasági előnyök: Elsősorban az útépítés megrendelőjénél jelentkezik (jellemzően önkormányzat, Magyar Közút, Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő) jelentkezik (KTI – életciklus tanulmány) 8

9 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!