A személyszállítási piacnyitás tapasztalatai és lehetőségei Közlekedéstudományi Konferencia Győr, 2016. március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kedvezményes MFB források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
Advertisements

Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Személyközlekedési Igazgatóság REGIONÁLIS KÖZLEKEDÉSSZERVEZÉSI IRODÁK A KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS SZOLGÁLATÁBAN Aba Botond Személyközlekedési igazgató 2008.
Önkormányzati informatika ASP alapokon
Workshop az elektronikus viteldíjrendszer közlekedési alkalmazásáról Budapest, december 5. Előadó: Saslics Elemér vezérigazgató Volán Egyesülés A.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
MÁV-Start Zrt. társaságirányítási rendszere és működésének átláthatósági szempontjai Budapest Április 28 . Monszpart Zsolt vezérigazgató.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
Integrált Ütemes Menetrend a Budaörsi kistérségben
A Szlovák Köztársaság és Magyarország közötti együttműködés a vasúti személyszállítás terén Ing. Milan Miklovič A Szlovák Köztársaság Közlekedésügyi, Építésügyi.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
A Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetsége szervezésében az Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Zrt. támogatásával TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS.
Makrogazdasági kilátások ALUTA konferencia november 12.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
TÁMOP ÉLELMISZER-BIZTONSÁGI ISMERETEK Dömölki Livia Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
A Malév a változó iparágban Előadás az Utazás és Turizmus Program IX. Országos konferenciájára 2005 december 5.
FlyBalaton repülőtér bemutatkozása Hotel Budapest, december 6.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Az állami szervezetek feladatai és lehetőségei a fejlesztési programok hatékonyságának javítása érdekében Dr. Novák Csaba Budapest, április 16.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Verseny és szabályozás 2013 MTA KRTK KTI Bemutató konferencia szeptember 30.
Magyarország és Nagy-Britannia kereskedelmi kapcsolata – rövid áttekintés Arial, Tóth Vazul, elnök BCCH 2014 október 14.
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Az Európai Unió.
Dittel Gábor ügyvezető főtitkár 20 éve a tagság szolgálatában Az AUTÓS NAGYKOALÍCIÓ alapító tagja.
TWIST Workshop MTA Regionális Kutatások Központja
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
A VOLÁN társaságok versenyképességének tényezői a piacnyitás tükrében „Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció – finanszírozás”
Az ígéret földjén… avagy a magyar közösségi közlekedési rendszer működési és fejlesztési kilátásai Győr, március 29.Dr. Dabóczi Kálmán Igazgató Stratégiai.
A vasúti közlekedés felmérési eredményei (Május–július, 2013) EMAH Öko-mobilitás elősegítése az osztrák-magyar határtérségben VIRÁG Álmos, projektvezető.
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.
Előadó: Kozák Tamás A ternioltól az e-Ticket rendszerig - A magyar vasút jegyértékesítési rendszere Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Szabó.
Az új pénzügyi szabályozás hatásai az autófinanszírozás területén Lévai Gábor - főtitkár Magyar Lízingszövetség Gépjármű finanszírozás változásai Konferencia.
Minőségi követelmények a közúti és vasúti személyszállításban Munkácsy András Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
„Új kihívások - Mire kell és lehet 2016-ban felkészülni a volt VOLÁN társaságoknak” „XX. A magyar közlekedés helyzete az EU-ban” Konferencia, KTE 2016.
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
Az autóbuszos turizmus támogatásának fontossága az EU tagállamaiban Stephen Smith Elnök Autóbuszos Turizmus Európai Szövetsége.
Magyar CIVINET negyedik találkozója Kaposvár,
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
Újdonságok az NIIF VoIP szolgáltatásában
A nemzetközi migráció globalizálódása
Busexpo Költségmegosztók (sharing economy) terjedése
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Busexpo A korszerű költségtérítési rendszer működtetésének
Beutazás hatása a buszos turizmusra, tendenciák
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
Budapest – Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Előadás másolata:

A személyszállítási piacnyitás tapasztalatai és lehetőségei Közlekedéstudományi Konferencia Győr, március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatóság Integrált-szolgáltatási vezető

Tartalom Közfinanszírozott és piaci alapú szolgáltatások definiálása Nemzetközi kitekintés A piaci alapú közlekedés lehetősége Magyarországon és hatása a rendszer finanszírozására

Közfinanszírozott ill. piaci alapú szolgáltatások definiálása „Jelenleg számos, általános gazdasági érdekű szükségletet kielégítő országos személyszállítási szolgáltatás nem működtethető kereskedelmi alapon.” [1370/2007 EK rendelet].  közfinanszírozott közszolgáltatás tipikusan kontrollált, támogatott és pályáztatott Minden más:  piaci/kereskedelmi/üzleti alapú szolgáltatás tipikusan liberalizált, és támogatás-mentes

Hol zajlik a verseny? Piaci alapú, ill. közfinanszírozott közszolgáltatás esetén Az utcán és az interneten, ill. az íróasztalnál Az utasokért, ill. szolgáltatás jogáért Az utasok pénzéért, ill. megrendelőéért

Szabályozási-piaci helyzet külföldön és itthon Országonként nagyon változó a kép, de a trend az alábbi: A távolsági közlekedés egyre inkább liberalizált és egyre kevésbé közfinanszírozású, magas minőségű. Az elővárosi közlekedés egyre inkább helyi jellegű (tarifa-) szövetségi rendszerben működik A regionális szolgáltatások alapszintűek, főleg hétvégén minimálisak, alternatív megoldások fejlődnek (DRT) Itthon egyszerű a helyzet: Gyakorlatilag MINDEN országos, elővárosi és regionális személyszállítás közfinanszírozott közszolgáltatás. A helyi is. Piaci alapú, ill. liberalizált menetrend szerinti közforgalmú személyszállítási szolgáltatás gyakorlatilag nincs. Ennek ellenre kínálati jellegű a menetrend, minimális piaci réssel. (Ez egyedülálló kombináció)

„Liberalizáció” mérföldkövek 1985: Egyesült Királyság 1980/90-es évek: Skandinávia 1990-es évektől: több volt szocialista ország : Olaszország 2013: Németország 2015: Franciaország 20??: Magyarország

Nagy- Britannia

Spanyolország

2013-tól Németország – a korábbi törvényi tiltás helyett – liberalizálja a távolsági autóbuszközlekedést

2015: Franciaország is – tiltás helyett – liberalizálja a távolsági autóbuszközlekedést

Pozsony-Révkomárom naturáliák RJ: ZSSK változás Utasszám (ezer fő) 1511,1764,3+98% Utaskilométer (ezer) % Átlgos utazási távolság (km) 36,128,6+26% Vonatkilométer (ezer) 1204,5719,1+68% Leközlekedtetett vonatok száma % Utas(km)/vonat(km) 45,230,4+49% Költségtérítés (euró) % Ktg térítés (euró)/utas 4,646,38-27% Ktg térítés (euró)/utaskm 0,130,22-42% Ktg térítés (euró)/vonatkm 5,826,78-14% Forrás: RegioJet, idézve: Masek J – Kendra M – Camaj J. – Dolinayova A.: Liberalization of Public Passenger Railway Transport in Slovak Republic. Proceedings of the International Conference on Civil, Structural and Transportation Engineering Ottawa, május 4-5. Paper No. 279

Forrás: A BIZOTTSÁG JELENTÉSE A TANÁCSNAK ÉS AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK A vasúti piac fejlődésének nyomon követéséről szóló negyedik jelentés, 2014 április

Forrás: MÁV, MÁV-START. Frissebb adat: 2014: 144 Mrd / 78 millió vkm = 5,87 euró

MÁV-Start bevételi struktúra

Az országos/távolsági közlekedés liberalizációja előbb- utóbb elkerülhetetlen lesz Magyarországon is. Vasúton is. Előnyök: – Megtakarítás: beruházási, üzemeltetési és költségtérítés sorokon – Szolgáltatási színvonal-emelkedés – Tarifacsökkenés, dinamikus árazás terjedése – Új értékesítési csatornák – Mobilitási szabadságfok növekedése – Infrastruktúrák jobb kihasználása – Munkahelyteremtés – Felelősség-megosztás Kockázatok: – Tapasztalathiány – Illeszthetőség a kedvezményrendszerhez – Szabályozatlansági kiskapuk – Vasúti preferencia érvényesíthetősége

Liberalizáció: veszély vagy lehetőség? Az innováció annak képessége, hogy a változást lehetőségnek lássuk és ne veszélynek

Hazai vonatkozások Piaci alapon életképesnek tűnő országos autóbusz vonalak

Hazai vonatkozások Piaci alapon életképesnek tűnő InterCity vonatok

MÁV-START szcenáriók liberalizáció esetén

Köszönöm a figyelmet Közlekedéstudományi Konferencia Győr, március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatóság Integrált-szolgáltatási vezető Fényképek: Ács Balázs, Tóth Gábor, Híroldalak, szolgáltatók weblapjai és facebook oldalai, valamint expresszbusz.blog.huexpresszbusz.blog.hu, fapadosinfo.blog.hufapadosinfo.blog.hu