Az alkotmányos hatalommegosztás új dimenziója: erős állam- önkormányzati autonómia Prof. Dr. Stumpf István egyetemi tanár alkotmánybíró XXIV. Országos.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területi államigazgatási szervek
Advertisements

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Közigazgatási alapismeretek
A neo-weberiánus állam vonzásában Stumpf István Századvég Alapítvány, Elnök MKT 46. Közgazdász-vándorgyűlés Eger június
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Stabilitás és „zsákmányrendszer” szerepe a közszolgálati életpályában
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
Közigazgatási alapismeretek
Közigazgatási alapismeretek
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
A közigazgatás felépítése és működése
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
A magyar közigazgatás rendszere
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Dr. Lamperth Mónika Budapest október 18.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Dr. Danka Ferenc december 15.. TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS Többféle lehetséges szervezeti megoldás közül választhatott a politika: 1. ügyészség 2. bíróság.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Közigazgatási alapvizsga
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Új kihívások a katasztrófavédelemben
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Az önkormányzatok érdekképviselete
Good Governance – Good Government Stumpf István Századvég Alapítvány, Elnök A sikeres vezető-döntéshozók konferenciája Heti Válasz – Figyelő November.
felépítése és működése Ügykezelői alapvizsga
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
A felsőoktatáshoz kapcsolódó jogok az autonómia tükrében Stipta Zsuzsa Győr Május 27.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az adatvédelem szabályozása
Kormány – önkormányzatok érdekegyeztetésének alakulása, lehetséges továbbfejlesztése Dr. Szegvári Péter önkormányzati szakértő Oslo, Norvégia április.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Az ÖNET megújításának lehetséges módja Schmidt Jenő, ÖNET munkacsoport vezetője, TÖOSZ elnök Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar.
felépítése és működése Ügykezelői alapvizsga
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A diasor hatályosítását végezte: Dr. Szalai András, július.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
ÖNKORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE II. 1. ÖNKORMÁNYZATI HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KOORDINÁCIÓS MECHANIZMUS KITERJESZTÉSÉT.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
Minisztériumok, központi közigazgatás
A jogforrási rendszer II.
A magyar kormányzati rendszer
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Az alkotmányos hatalommegosztás új dimenziója: erős állam- önkormányzati autonómia Prof. Dr. Stumpf István egyetemi tanár alkotmánybíró XXIV. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia Hajdúszoboszló szeptember 8.

Bevezető gondolatok Az államnak a modern társadalmakban betöltött szerepéről viták zajlanak. F. Fukuyama: – az állami feladatok kiterjedtségének mérséklése – az állami hatalom (képesség) erősítése. Az állami képességeket jelentős mértékben meghatározza a közigazgatás minősége, hatékonysága.

Bevezető gondolatok Az állam szerepének meghatározása és a közigazgatás kapcsolata Cél: kormányzati kapacitás növelése + társadalmi orientációjú kormányzás – Tudatosság: stratégiai priorizálás – Reszponzivitás: átláthatóság, partneri hálózatok, kétirányú információáramlás – Rugalmasság: kapacitások mobilizálása, együttműködési és alkalmazkodási képességek – Tervezési-döntési képesség: bizonyíték-alapú szakpolitika- alkotás – Végrehajtási-ellenőrzési képesség

Erős állam Az elmúlt 500 évben a nyugati országok sikerének kulcsa az állami működés folyamatos megújításának képessége volt. A ‘good governance’ koncepció válsága; a piac önjáró folyamatai önmagukban nem vezetnek célra. Aktív, intelligens, erős de korlátozott állam igénye. Piacpártiság, de korlátokkal: az államnak ki kell igazítani a piac mechanizmusait.

Erős állam Kormányzás a közösség képviselete Célja:  a közérdek érvényre juttatása ↔ a piac elve (az önkéntes) koordináció, az értékmérés, a verseny, a profitmaximalizálás Az állam nem piaci vállalkozás, hanem nemzeti szolidaritás-közösség!!!  az állam képes biztosítani a nemzeti közösség számára az érdekvédelmet

Erős állam sikeres állam Fukuyama szerint a sikeres államok három pilléren nyugszanak*: – a joguralom ( rule of law) – a politikai elszámoltathatóság, – és az erős/kompetens állam – ezeket egészíti ki a legitimitás, a társadalmi mobilitás és a gazdasági növekedés * Francis Fukuyama: Political Order and Political Decay: From the Industrial Revolution to the Globalization of Democracy,2014.

Erős állam-a második jogállami forradalom Alaptörvény C) cikk (1) bekezdés: „a magyar állam működése a hatalom megosztásának elvén alapszik”

Erős állam-a második jogállami forradalom A magyar jogrendszer radikális átalakítása A hatalommegosztás rendszerének újraírása: – az AB aktivizmusának megfékezése, – a parlamenti szupremácia helyreállítása, – erős állam és hatékony közigazgatás célkitűzése Karakteres alkotmányos identitás – szakítás a politikai neutralitásra törekvő alkotmányossággal – a történeti alkotmány rehabilitálása, – a „láthatatlan alkotmány” trónfosztása, – közösségközpontú szabályozás, – jogok és kötelezettségek („szabadság és felelősség”), – értékorientált bírósági jogértelmezés: közjó, józan ész, erkölcsös és gazdaságos cél.

A végrehajtó hatalom reformja- prezidencializálódás a miniszterelnök szerepének erősödése [18. cikk]: "meghatározza a Kormány általános politikáját", feladatokat határoz meg a miniszternek, a miniszter felelős a miniszterelnöknek – a miniszterelnök-centrikus (kancellári-típusú) kormányzati modell elmozdulása a prezidencializálódás irányába

A végrehajtó hatalom reformja- prezidencializálódás Kormányzati centralizáció –szuperkancellária Miniszterelnökség mint szuperkancellária: – minisztériumi rang – nagyszámú államtitkári és helyettes államtitkári kar – csúcsminisztérium: stratégiai fontosságú szakpolitikai területek – közjogi és politikai-hatalmi jogosítványok Alaptörvényben megerősített miniszterelnöki hatalom + szuperkancellária struktúra = a prezidenciális rendszerre való áttérés csírái

Új erőcentrum a kormányzás szívében: Miniszterelnöki Kabinetiroda Elsősorban általános politikai koordinációt ellátó minisztérium. Parlamenti és közigazgatási államtitkár, kormányzati kommunikációért felelős államtitkár. Felügyelet: Nemzeti Konzultációs Központ, a Kormányzati Tájékoztatási Központ, Nemzeti Kommunikációs Hivatal. A Miniszterelnöki programirodát vezető államtitkár közvetlenül a Miniszterelnök alatt. az új struktúra életképessége…? A végrehajtó hatalom reformja- prezidencializálódás

Magyary a „közigazgatás és a közönség” kapcsolatáról A közigazgatás és az emberek közötti kapcsolatban kiemelkedő szerepük van az önkormányzatoknak. „Ha a közigazgatásban az önkormányzati elem aktív közreműködése gyenge, akkor növekszik a bürokratikus szerveknek, a tisztviselőknek a szerepe és felelőssége.” A közigazgatás „sikere” azon múlik mennyire ismeri az emberek viszonyait, szükségleteit, lehetőségeit.

Magyary a „közigazgatás és a közönség” kapcsolatáról Az alsófokú helyi és önkormányzati közigazgatás működése szorosan összefügg a központi szervek, a kormány működésével, és ezért a kormánynak igen nagy a felelőssége a közigazgatás és az emberek viszonyának alakulásáért. A közigazgatás magára hagyva, az emberek teljes passzivitása mellett, nem képes arra, hogy feladatait megoldhassa.

Magyary a „közigazgatás és a közönség” kapcsolatáról Az emberek közreműködésének egyedüli módja a területi önkormányzat. Az államnak arra kell törekednie, hogy az emberek hozzá ne csak kényszerből, hanem meggyőződésből ragaszkodjanak. Az állam az emberek számára annyit jelent, amennyit közigazgatása ér.

Erős állam-jogszerű közigazgatás- eredményesség A 19. században a közigazgatás jogszerűségének elérése volt a legfőbb cél. A 20. században ehhez csatlakozott az eredményes közigazgatás igénye. A kettő egymást kiegészítő és nem egymást lerontó jelleggel kell, hogy működjön!* * Bibó István: Jogszerű közigazgatás, eredményes közigazgatás, erős végrehajtó hatalom. In.: Bibó válogatott tanulmányok I. kötet

Önkormányzati autonómia Alkotmány 42. § A község, a város, a főváros és kerületei, valamint a megye választópolgárainak közösségét megilleti a helyi önkormányzás joga. A helyi önkormányzás a választópolgárok közösségét érintő helyi közügyek önálló, demokratikus intézése, a helyi közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlása. 43. § (1) A helyi önkormányzatok alapjogai (44/A. §) egyenlőek. Az önkormányzatok kötelezettségei eltérőek lehetnek. Alaptörvény 31. cikk (1) Magyarországon a helyi közügyek intézése és a helyi közhatalom gyakorlása érdekében helyi önkormányzatok működnek.

Önkormányzati autonómia Mötv.* 3. § (1) A helyi önkormányzás joga a települések (települési önkormányzatok) és a megyék (területi önkormányzatok) választópolgárainak közösségét illeti meg. Mötv. Preambuluma A helyi önkormányzatok az egységes állami szervezetrendszer részeként hozzájárulnak az Alaptörvényben foglalt államcélok megvalósításához, elősegítik a jogszabályi kötelezettségek teljesítését. *Magyarország helyi önkormányzatiról szóló évi CLXXXIX. Tv

Autonóm önkormányzatok? Törvényességi ellenőrzés Törvényességi felügyelet Önkormányzati rendeletek felülvizsgálata (Alkotmánybíróság és Kúria) Rendeletalkotás pótlása +Bírói Garancia

Önkormányzati „alapjogok” Normaalkotás Tulajdonnal való rendelkezés Önálló gazdálkodás Adókivetés Szervezetalakítás Kitüntetés Társuláshoz való jog 4/1993. (II. 12.) Ab határozat: alapjogok=hatáskörcsoportok Bírói/alkotmánybíró sági jogvédelem

A helyi önkormányzás „joga” Az Alaptörvényben nincs meghatározva un. „helyi önkormányzáshoz való alapjog”. Erre hivatkozva nem nyújthat be indítványt az Alkotmánybírósághoz a kollektív jog „birtokosa”, hiszen hiányzik „az Alaptörvényben biztosított jog” sérelme. Sem a Kúria előtt (törvény sérti a helyi önkormányzás jogát) sem pedig az Alkotmánybíróság előtt nem hivatkozhatnak erre.

Az önkormányzatok védelme A védelem megosztott: Kúria Alkotmánybíróság Fordulhat-e az önkormányzat jogvédelemért bármelyik bírósághoz???

Köszönöm a figyelmet!