A tudástranszferek rendszerei és a járműipar Dr. Smahó Melinda A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
Az innováció helyzete a régióban, főbb kihívások Magyar Dániel Győr, április 16. Győr, április 16.
A KNOWBRIDGE projekt áttekintése Nagy István nemzetközi projektmenedzser NORDA Regionális Fejlesztési Ügynökség Közhasznú Nonprofit Kft. Miskolci Vigadó,
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A Kárpát-medence gazdasági lehetőségei Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Text Pioneers into Practice 2016 Hungary. 2 A Pioneers into Practice program célja, hogy elősegítse az alacsony széndioxid kibocsátással működő, versenyképes.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
„Az esély kis körei” Helyi esélyegyenlőségi programok Magyarországon Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
BEPTRA „Legjobb Gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Szakmaspecifikus képzéssorozat Projektsz á m: HURO/0901/138/2.1.2 HURO0901/138/2.1.2 A.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Sólyom Andrea Győr, október
Készítette: Gondos Borbála
Közlekedésfejlesztés Magyarországon XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged Dr. Becsey Zsolt, közlekedésért felelős helyettes államtitkár Nemzeti.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
European Commission Enterprise and Industry Az INNO-Way program bemutatása Székesfehérvár november 05.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-Dunántúli régiók fejlődésére Dr. Reisinger Adrienn, egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Győr, 2012.
Mindent a „Vállalkozások komplex infokommunikációs és mobilfejlesztéseinek támogatása” című pályázati kiírásról.
Ingázás a határ mentén. A külföldre ingázó foglalkoztatottak A külföldön dolgozók aránya a foglalkoztatottak százalékában, 2011.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
FIATAL REGIONALISTÁK VIII. KONFERENCIÁJA október 14 –15. GYŐR Dr. Koós Bálint MTA RKK Munkaerőpiaci krízis kezelése Magyarországon
Mit tartogat még a as pályázati időszak a vállalkozások számára?
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
JÁRMŰIPAR ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI TÉRSÉG ORSZÁGAIBAN Pájer Ivett Győr, május 4.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
A nemzetközi üzleti élet etikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
„Rendszerelmélet és SAP Business One, akár pályázati forrásból?”
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Kína üzleti szemmel június 24..
Szakálné Kanó Izabella Bajmócy Zoltán
A hazai üzleti környezet és az innováció
A város története I.e : kőkori ember, Szeleta Kultúra
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
dr. Szikra Dorottya ELTE Társadalomtudományi Kar, Budapest Intézet
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
I N N O V Á C I Ó KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HAJLANDÓSÁG A RÉGIÓBAN
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Innovációs források felhasználásának regionális tapasztalatai
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
címzetes egyetemi docens
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A hazai KKV-k fejlesztése hiteltermékkel
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Európai Építésügyi Technológiai Platform és nemzeti platformjai 2007
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Köszöntjük kedves vendégeinket!
Európa munkaerő igénye
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Baranya Megyei Önkormányzat
Készítette: Koleszár Gábor
Energiahatékonysági és Megújuló Finanszírozási Program Erste Bank Hungary Budapest,
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

A tudástranszferek rendszerei és a járműipar Dr. Smahó Melinda A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia május 4.

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, A tudás szerepe az autóipari termelési paradigmákban Forrás: Henriksen–Rolstadås, 2010, alapján saját szerkesztés SzempontokParadigmák TerületKritériumok Kézműves termelés Tömegtermelés Toyota módszer /karcsú termelés Alkalmazkodó (adaptív) termelés Üzleti modell Megjelenése, kezdete 1850-es évek1910-es évek1980-as évek2000-res évek Innová ciók Műszaki lehetőségek Elektromosság, szerszámgépek Mozgó futószalag.Modularizált termékek. Információs technológia. TudásViselkedés Gyakorlat- orientált Központosított döntéshozás, utasítások alapján való tanulás Decentralizált döntéshozatal. Folyamatos fejlődés, javítás. Tapasztalati tanulás Decentralizált döntéshozatal. Tudás azonnali alkalmazása. Tudás klasztere- sedése Közel a fogyasz- tókhoz és a mes- teremberekhez Nagy egységek, klaszteresedés nem szükségszerű Közel a fogyasztókhoz és a beszállítókhoz/ hálózatokhoz Területileg kevésbé „ragadós”, IKT elősegíti a tudástranszfert Autógyártók és beszáll. közötti tudás- áramlás* nem jellemzőakadályozottelvárt, ösztönzött kötelező, szükséges (elő)feltétel

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Az autóipar kutatás-fejlesztési és innovációs sajátosságai Forrás: Kremlicka et al Modularizáció Termék életciklus rövidülése Low Cost – High Tech

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, A járműipari értéklánc szerkezete Forrás: The Automotive Sector in CEE…, 2007, 9.

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, A beszállítói kompetenciák piramisa Forrás: Gelei–Venter–Gémesi 2011, 186–190. o. alapján saját szerkesztés

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Globális értéklánc elmélet => centrum-periféria viszony újszerű értelmezése Megújítás (Upgrading) Termék megújítás Folyamat megújítás Értékláncon belüli (funkcionális) megújítás Értékláncok közötti megújítás Follow sourcing Kelet-Közép-Európa Tudásáramlás és nemzetközi munkamegosztás

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Járműipari (NACE 34) vállalatok száma Európa néhány országában Ország Vállalatok száma (db) Változás (%) (2007/1999) Németország ,6 Ausztria ,0 Csehország ,5 Lengyelország ,7 Szlovákia ,9 Magyarország ,8 Szlovénia ,9 Románia ,4 Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, GDP arányos K+F ráfordítások (2007) és járműgyártó vállalatok Forrás: 91 autó- ill. motorgyár 54 régióban Éles határvonal Németország és KKE országok között Németországi gyárak => 5 kivételével olyan régiók, ahol 1% fölötti a GDP arányos K+F ráfordítás

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, GDP arányos K+F ráfordítások (2007) és járműgyártó vállalatok Forrás:

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Európai járműgyártó vállalatok K+F beruházás szerinti rangsora (2010) Forrás: EU Investment Scoreboard 2011 adatai alapján saját szerkesztés. Rang (1000 európai cég) Vállalat neveOrszág K+F beruházás (millió EUR) Foglalkoz- tatottak száma (fő) Egy fogalk-ra jutó K+F beruházás (ezer EUR/fő) Rangsor (1 főre jutó K+F beruházás) 1VolkswagenNémetország ,87 3DaimlerNémetország ,86 7Robert BoschNémetország ,811 12BMWNémetország ,45 15Peugeot (PSA)Franciaország ,117 FiatOlaszország ,822 20RenaultFranciaország ,910 23ContinentalNémetország ,718 31PorscheNémetország ,231 45ZFNémetország ,921

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, A járműipar (NACE 34) kutatás-fejlesztési jellemzői Kelet-Közép-Európa országaiban Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics Ország Országon belüli K+F ráfordítások (millió EUR) K+F ráfordítások hozzáadott értékhez viszonyított aránya (%) Változás (%) Változás (különbség) Németország13 621, ,3129,124,824,0-0,8 Ausztria310,8323,9104,213,910,0-3,9 Csehország174,9289,8165,78,96,7-2,2 Lengyelországn.a.26,9n.a. 0,7n.a. Szlovákia0,73,0428,60,2 0,0 Magyarország16,854,1322,01,32,00,7 Szlovénia3,07,1236,72,01,9-0,1 Románia4,50,715,61,70,1-1,6

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, A járműipar (NACE 34) kutatás-fejlesztési jellemzői Kelet-Közép-Európa országaiban Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics Ország K+F foglalkoztatottak száma (fő) K+F foglalkoztatottak összes foglalkoztatotton belüli aránya (%) Változás (%) Változás (különbség) Németország ,99,80,9 Ausztria ,36,1-0,2 Csehország ,82,7-0,1 Lengyelországn.a n.a.0,8n.a. Szlovákia ,60,2-0,4 Magyarország ,71,6-1,1 Szlovénia ,21,30,1 Románia ,11,7-0,4

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Egy kutatás-fejlesztéssel foglalkozóra jutó ráfordítás (ezer EUR/fő) Ország Egy kutatás-fejlesztéssel foglalkozóra jutó ráfordítás (ezer EUR/fő) Változás (%) Németország174,4211,5121,3 Ausztria175,1156,389,3 Csehország69,089,1129,2 Lengyelországn.a.24,1n.a. Szlovákia6,341,7666,7 Magyarország17,061,8363,9 Szlovénia35,753,4149,5 Románia3,10,721,3 Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics adatai alapján saját számítás

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Járműiparhoz kapcsolódó egyetemi karok Csehországban Forrás: Czechinvest 2009, 12.

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Autóipari kutatás-fejlesztési kapacitások Kelet-Közép-Európa néhány országában (2010) KategóriaSzlovéniaSzlovákiaMagyarországRománia Tudományos és technológiai park1 Egyetemi központ6132 Kiválósági központ71 Technológiafejlesztő központ Kutatóközpont/ kutatóintézet483 Mérnöki szolgáltatásokat nyújtó központ 8634 Tesztközpont12 Innovációs központ321 Összesen Forrás: ACSEE 2010, 15–16 alapján saját szerkesztés.

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Jelentősebb autóipari vállalatok kutatás-fejlesztési egységei Kelet-Közép-Európa néhány országában Forrás: The Automotive Sector in CEE…, 2007, 26 OrszágBeruházók Lengyelország Delphi, Faurecia, TRW Automotive, Volvo, Remy Automotive, Valeo, Volkswagen Csehország Bosch, Mercedes-Benz, TRW Automotive, Valeo, Visteon, Ricardo Magyarország Audi, Bosch, Denso, Magna-Steyr, Visteon, Knorr-Bremse, Continental, Thyssen-Krupp Szlovákia PSA, Volkswagen, Johnson Controls, Visteon

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Néhány KKE ország K+F kapacitásainak tulajdonos szerinti megoszlása (2010) Forrás:

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, A járműipari vállalatok K+F ráfordításainak nagysága és bruttó hozzáadott értékhez viszonyított aránya Magyarország régióiban, 2008 Forrás: A járműipar helyzete…, 2011, 33.

A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Összefoglalás Forrás: Éles határvonal Németország (Ausztria), és a KKE országok között Alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés, rutin funkciók telepítése a KKE országokba Szelektív megújítási folyamatok, periferikus helyzet megmarad Erősödő verseny (BRIC), KKE pozícióinak megtartása => versenyképesség alapja a tudás, innováció

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Smahó Melinda Egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Járműipari és Térgazdasági Kutatócsoport