A tudástranszferek rendszerei és a járműipar Dr. Smahó Melinda A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia május 4.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, A tudás szerepe az autóipari termelési paradigmákban Forrás: Henriksen–Rolstadås, 2010, alapján saját szerkesztés SzempontokParadigmák TerületKritériumok Kézműves termelés Tömegtermelés Toyota módszer /karcsú termelés Alkalmazkodó (adaptív) termelés Üzleti modell Megjelenése, kezdete 1850-es évek1910-es évek1980-as évek2000-res évek Innová ciók Műszaki lehetőségek Elektromosság, szerszámgépek Mozgó futószalag.Modularizált termékek. Információs technológia. TudásViselkedés Gyakorlat- orientált Központosított döntéshozás, utasítások alapján való tanulás Decentralizált döntéshozatal. Folyamatos fejlődés, javítás. Tapasztalati tanulás Decentralizált döntéshozatal. Tudás azonnali alkalmazása. Tudás klasztere- sedése Közel a fogyasz- tókhoz és a mes- teremberekhez Nagy egységek, klaszteresedés nem szükségszerű Közel a fogyasztókhoz és a beszállítókhoz/ hálózatokhoz Területileg kevésbé „ragadós”, IKT elősegíti a tudástranszfert Autógyártók és beszáll. közötti tudás- áramlás* nem jellemzőakadályozottelvárt, ösztönzött kötelező, szükséges (elő)feltétel
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Az autóipar kutatás-fejlesztési és innovációs sajátosságai Forrás: Kremlicka et al Modularizáció Termék életciklus rövidülése Low Cost – High Tech
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, A járműipari értéklánc szerkezete Forrás: The Automotive Sector in CEE…, 2007, 9.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, A beszállítói kompetenciák piramisa Forrás: Gelei–Venter–Gémesi 2011, 186–190. o. alapján saját szerkesztés
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Globális értéklánc elmélet => centrum-periféria viszony újszerű értelmezése Megújítás (Upgrading) Termék megújítás Folyamat megújítás Értékláncon belüli (funkcionális) megújítás Értékláncok közötti megújítás Follow sourcing Kelet-Közép-Európa Tudásáramlás és nemzetközi munkamegosztás
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Járműipari (NACE 34) vállalatok száma Európa néhány országában Ország Vállalatok száma (db) Változás (%) (2007/1999) Németország ,6 Ausztria ,0 Csehország ,5 Lengyelország ,7 Szlovákia ,9 Magyarország ,8 Szlovénia ,9 Románia ,4 Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, GDP arányos K+F ráfordítások (2007) és járműgyártó vállalatok Forrás: 91 autó- ill. motorgyár 54 régióban Éles határvonal Németország és KKE országok között Németországi gyárak => 5 kivételével olyan régiók, ahol 1% fölötti a GDP arányos K+F ráfordítás
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, GDP arányos K+F ráfordítások (2007) és járműgyártó vállalatok Forrás:
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Európai járműgyártó vállalatok K+F beruházás szerinti rangsora (2010) Forrás: EU Investment Scoreboard 2011 adatai alapján saját szerkesztés. Rang (1000 európai cég) Vállalat neveOrszág K+F beruházás (millió EUR) Foglalkoz- tatottak száma (fő) Egy fogalk-ra jutó K+F beruházás (ezer EUR/fő) Rangsor (1 főre jutó K+F beruházás) 1VolkswagenNémetország ,87 3DaimlerNémetország ,86 7Robert BoschNémetország ,811 12BMWNémetország ,45 15Peugeot (PSA)Franciaország ,117 FiatOlaszország ,822 20RenaultFranciaország ,910 23ContinentalNémetország ,718 31PorscheNémetország ,231 45ZFNémetország ,921
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, A járműipar (NACE 34) kutatás-fejlesztési jellemzői Kelet-Közép-Európa országaiban Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics Ország Országon belüli K+F ráfordítások (millió EUR) K+F ráfordítások hozzáadott értékhez viszonyított aránya (%) Változás (%) Változás (különbség) Németország13 621, ,3129,124,824,0-0,8 Ausztria310,8323,9104,213,910,0-3,9 Csehország174,9289,8165,78,96,7-2,2 Lengyelországn.a.26,9n.a. 0,7n.a. Szlovákia0,73,0428,60,2 0,0 Magyarország16,854,1322,01,32,00,7 Szlovénia3,07,1236,72,01,9-0,1 Románia4,50,715,61,70,1-1,6
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, A járműipar (NACE 34) kutatás-fejlesztési jellemzői Kelet-Közép-Európa országaiban Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics Ország K+F foglalkoztatottak száma (fő) K+F foglalkoztatottak összes foglalkoztatotton belüli aránya (%) Változás (%) Változás (különbség) Németország ,99,80,9 Ausztria ,36,1-0,2 Csehország ,82,7-0,1 Lengyelországn.a n.a.0,8n.a. Szlovákia ,60,2-0,4 Magyarország ,71,6-1,1 Szlovénia ,21,30,1 Románia ,11,7-0,4
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Egy kutatás-fejlesztéssel foglalkozóra jutó ráfordítás (ezer EUR/fő) Ország Egy kutatás-fejlesztéssel foglalkozóra jutó ráfordítás (ezer EUR/fő) Változás (%) Németország174,4211,5121,3 Ausztria175,1156,389,3 Csehország69,089,1129,2 Lengyelországn.a.24,1n.a. Szlovákia6,341,7666,7 Magyarország17,061,8363,9 Szlovénia35,753,4149,5 Románia3,10,721,3 Forrás: Eurostat, Structural Business Statistics adatai alapján saját számítás
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Járműiparhoz kapcsolódó egyetemi karok Csehországban Forrás: Czechinvest 2009, 12.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Autóipari kutatás-fejlesztési kapacitások Kelet-Közép-Európa néhány országában (2010) KategóriaSzlovéniaSzlovákiaMagyarországRománia Tudományos és technológiai park1 Egyetemi központ6132 Kiválósági központ71 Technológiafejlesztő központ Kutatóközpont/ kutatóintézet483 Mérnöki szolgáltatásokat nyújtó központ 8634 Tesztközpont12 Innovációs központ321 Összesen Forrás: ACSEE 2010, 15–16 alapján saját szerkesztés.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Jelentősebb autóipari vállalatok kutatás-fejlesztési egységei Kelet-Közép-Európa néhány országában Forrás: The Automotive Sector in CEE…, 2007, 26 OrszágBeruházók Lengyelország Delphi, Faurecia, TRW Automotive, Volvo, Remy Automotive, Valeo, Volkswagen Csehország Bosch, Mercedes-Benz, TRW Automotive, Valeo, Visteon, Ricardo Magyarország Audi, Bosch, Denso, Magna-Steyr, Visteon, Knorr-Bremse, Continental, Thyssen-Krupp Szlovákia PSA, Volkswagen, Johnson Controls, Visteon
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Néhány KKE ország K+F kapacitásainak tulajdonos szerinti megoszlása (2010) Forrás:
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, A járműipari vállalatok K+F ráfordításainak nagysága és bruttó hozzáadott értékhez viszonyított aránya Magyarország régióiban, 2008 Forrás: A járműipar helyzete…, 2011, 33.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Győr, Összefoglalás Forrás: Éles határvonal Németország (Ausztria), és a KKE országok között Alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés, rutin funkciók telepítése a KKE országokba Szelektív megújítási folyamatok, periferikus helyzet megmarad Erősödő verseny (BRIC), KKE pozícióinak megtartása => versenyképesség alapja a tudás, innováció
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Smahó Melinda Egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Járműipari és Térgazdasági Kutatócsoport