National Center for Spinal Disorders, Budapest A teljeskörű iskolai egészségfejlesztés rendszerszintű megvalósítása: ki segítheti és hogyan?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

BALOGH GÁBOR Magyar Diáksport Szövetség Elnök
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
A siker kulcsa: egészség az iskolában
"Tabletek, kispolski, miegymás - Mi is az a Bűvösvölgy?” Média animátor – H95 Bűvösvölgy szeptember Legeza Katalin.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
az általános iskolákban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Mindennapi testmozgás és egészség
Napocska Napköziotthon
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Schulek Frigyes Két tanítási nyelvű Építőipari Szakközépiskola
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Az új ökoiskola kritériumrendszer Varga Attila
Az iskola lehetőségei az egészségnevelés/prevenció terén a jogi szabályozási közoktatási környezetben november 16. Brassói Sándor Oktatási és Kulturális.
Célcsoportok a munkahelyi egészségfejlesztéssel foglalkozók, foglalkozás egészségügyben dolgozó orvosok és ápolók, a humán erőforrás gazdálkodás munkatársai,
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
főosztályvezető-helyettes
Család – és Gyermekjóléti Központ
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

National Center for Spinal Disorders, Budapest A teljeskörű iskolai egészségfejlesztés rendszerszintű megvalósítása: ki segítheti és hogyan? Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. TÁMOP 611 konferencia - Budapest, március 2.

National Center for Spinal Disorders, Budapest Mai veszélyeztető tényezők A gyerekek jövőjét (=egészségét is) veszélyeztető körülmények beavatkozást igényelnek Mozgásszegénység, táplálkozás + a lelki egészséget felborító igen sok körülmény – IKT, reklámok, üzleti érdekek (fogyasztó-idióta legyen a gyerekből) – Családi élet nehézségei mai világunkban – Társas kapcsolati készségek vészes hiánya Konfliktuskezelés, stresszfeldolgozás, kommunikáció, önismeret, önhatékonyság, később párválasztás és elköteleződés nehézségei A testi-lelki egészség hiánya tanulási és viselkedési nehézségeket eredményez.

National Center for Spinal Disorders, Budapest Teljeskörű iskolai egészségfejlesztés tevékenységei az iskola mindennapjaiban 1. Egészséges táplálkozás az iskolában 2. Minden gyermeknek minden nap egészség-fejlesztő hatékonyságú testnevelés 3. Személyiségfejlesztés (érett, autonóm személyiség kialakulása) 4.Egészségfejlesztési ismeretek hatékony (=bensővé váló) oktatása

National Center for Spinal Disorders, Budapest Teljeskörűség 2 értelemben is: 1. Az iskola egészére vonatkozik: Teljes tantestület részvételével Minden tanuló részvételével Szülők bevonásával Az iskola környezetének bevonásával 2. Mindegyik fő egészség-kockázati tényezőre hat: - táplálkozás - testmozgás - lelki egészség - egészség-ismeretek és készségek bensővé válásával

National Center for Spinal Disorders, Budapest 1. Egészséges táplálkozás Köznev. tv. 46. § - Étkezési lehetőség biztosítása EMMI rendelet a közétkeztetésről Nemzeti Vidékfejlesztési Stratégia: Helyi termelés - helyi fogyasztás összekapcsolása is az egyik cél Ezt ma már számos elkezdődött program és jogszabály segíti elő Iskolaegészségügy: Eü Tv 42. § - isk. étkezés ellenőrzése 12/2012. EMMI rendelet 130.§ - büfé, automata: vélemény (szülők döntése!) Legújabban: ingyenes közétkeztetés egyre több gyereknek!

National Center for Spinal Disorders, Budapest 1. Egészséges táplálkozás HOGY NE A SZEMÉTBE MENJEN A SOK ÉTEL!!! Pedagógus lehetőségei: – Büfé és ebéd igénybevételének összehangolása – Kellő idő az ebédhez – Odafigyelés a gyerekekre ebédeléskor Gyerekek szívébe juttatni: Mit, miért úgy, ahogyan egészséges Ehhez a gyerekek saját ötletei, tevékenységei! Ez a 4. feladat része: egészség-ismeretek bensővé válást eredményező átadása.

National Center for Spinal Disorders, Budapest 2. Mindennapi testnevelés Kötelező előírás, 4 éves fokozatos bevezetés, szakmai ellenőrzés-segítés Kölyökatlétika: 6000 tanító továbbképzése (2012) MDSZ projektje a testnevelés megújítására ( ): – Több, mint 7000 testnevelő továbbképzése – Szakmai anyagok

National Center for Spinal Disorders, Budapest 2. Mindennapi testnevelés Hatékony megvalósulás (=hogy hozza a várt egészséghatásokat): – minden nap minden tanuló részt vesz benne: minél kevesebb felmentés legyen! (SZÜLŐI FELADAT IS!) – minden alkalommal megfelelő keringési- és légzőrendszeri terhelés (fiz. jelei!) – minden alkalommal siker- és örömélmény (jól végzett munka és játék - „művészi” pedagógiai módszerek!) – megfelelő mozgás az eltérő testi adottságú gyermekeknek is (ügyetlenebb-ügyesebb, gyenge-izmos, stb.) – minden testnevelés órán gimnasztika, benne megfelelő tartásjavító torna (izomérzések, testtudat), gerinckímélet és ízületvédelem a testnevelés egészében, lábizomerősítés, légzéstechnika – tánc (néptánc és társastánc), relaxáció – életmód sportok elsajátítása, diáksport (lehetőségek, színesen) – egészség-ismeretek hatékony átadása (átélés) – értékelés módja a részvételre serkent 15 orvosi szakmai szervezet + 1, 2012, ellenőrzés, segítés során vegyék figyelembe. NAT, kerettanterv 2012: TARTALMAZZA!!!

National Center for Spinal Disorders, Budapest Tárgyi és személyi feltételek Tornaterem-építésre szükség van, de a mindennapi testnevelés hiánya nagyobb baj, mint a tornateremé! Tornatermen kívüli lehetőségekre néhány példa: – Tartásjavításhoz, relaxációhoz: polifóm matrac a tiszta padozatú helységben – Néptánchoz: étterem, aula, osztályterem – Szabadban játszható sportjátékok (pl. eszközös népi sportjátékok, számháború, hógolyózás) – Különböző feladatok az iskolai folyosón, lépcsőn, aulában - ügyes, kp, ügyetlen gyerekek - ld. MDSZ! – Úszás megtanulása, lovaglás, közeli sportszervezetek

National Center for Spinal Disorders, Budapest Mindennapi testnevelési helyzet Megoldandó: Testnevelők alapképzéséből a speciális módszerek még mindig hiányoznak Testnevelők támogatott továbbképzései közül: a speciális módszerek még hiányoznak M.t. nyomonkövetése: Ki? Hogyan? Miből? (fenntartható módon) Mindegyik témában ágazatközi együttműködés kezdődött, hogy megoldások szülessenek.

National Center for Spinal Disorders, Budapest Mindennapi testnevelési helyzet Szülők tájékoztatása: – 2012/13: személyesen országszerte 8 fórum – 2013/14: országos és helyi elektronikus médiumok Gyerekek, szülők motiválása: fontossagarol/ fontossagarol/ OEFI TÁMOP projektek útján most nyílhat beavatkozási lehetőség: TÁMOP 611, 612, 613B

National Center for Spinal Disorders, Budapest Mindennapi testnevelési helyzet Eü. államtitkárságtól kapott meghatalmazással sikeres ágazatközi egyeztetések, együttműködések a TIE ügyekben (ebben m.t. is) EU, WHO: health enhancing physical activity = HEPA – Külföldiek irigységgel vegyes csodálata a mindennapi testnevelés kötelező bevezetése miatt – Testnevelés megfelelő minősége: most ez is része lett a WHO és az EU HEPA hálózat munkájának Ebben a magyar egészségfejlesztési kritériumok is! hepa/

National Center for Spinal Disorders, Budapest Mindennapi testnevelési helyzet: egy fontos részlet Tömeges tartáshibák miatt minden tanuló testnevelésében rendszeres speciális tartásjavítás kell – konyv-es-dvd-csak-gerincesen/ konyv-es-dvd-csak-gerincesen/ Mozgásanyag DVD-n (3 db) Könyv Összefoglaló rajz (A4 lap) Összefoglaló táblázat

National Center for Spinal Disorders, Budapest Szignifikáns csökkenés a tartáshibák előfordulásában (gerinc-egérrel mérve) TARTÁSHIBÁKnyakihátiágyéki elsimult lordózis fokozott lordosis elsimult kifózis ** fokozott kifózis ** elsimult lordosis fokozott lordosis* mellkas- deformitás váll assz. lapocka assz.** medence assz. háti scoliosis* ágyéki scoliosis** 1. mérés mérés N= mérés2. mérés

National Center for Spinal Disorders, Budapest 3. Személyiségfejlesztés (lelki egészség) A KÖZNEVELÉSI törvény egésze ezt célozza gyermek, pedagógus és szülő jogai és kötelességei: egységet alkotnak pedagógus személyre szabott figyelme a gyermekre (pl. fejlesztés, értékelés) művészetek bevetése! (egész napos iskola) iskolapszichológus (500 főig fél, afölött 1 fizetett állás – persze ebből több lenne jó, ha egyszer lesz miből

National Center for Spinal Disorders, Budapest 3. Személyiségfejlesztés (lelki egészség) Lényege az iskola mindennapi élete! (pedagógusok hogyan bánnak a gyerekekkel a mindennapi iskolai életben) Kimutatták, hogy ahol a gyerekekre odafigyelnek, véleményükre és részvételükre számítanak: – Gyerekek jobban tanulnak – Pedagógusok jobban figyelnek a gyerekek egészségére is

National Center for Spinal Disorders, Budapest 3. Személyiségfejlesztés (lelki egészség) Pedagógiai módszerek: – Személyközpontúság (gyermek, mint személy) – Kooperatív tanulás, epochalis oktatás, projekt- oktatás – Művészetek alkalmazása Miért segít ez a pedagógusnak? – A gyerekek figyelmének felkeltése és fenntartása ma egyre nehezebb (a gyerekeket egyre nagyobb hatás éri a családon és iskolán kívüli világból - IKT, reklámok, üzleti érdekek)

National Center for Spinal Disorders, Budapest 3. Személyiségfejlesztés (lelki egészség) Művészetek (és az örömmel végzett testmozgás) alkalmazása: miért jó ez a pedagógusnak? AGYKUTATÁS: A MÉLY BEVÉSŐDÉST (=TANULÁST) AZ ÉRZELMI ÁLLAPOT SEGÍTI VAGY RONTJA!!! Tudták ezt már a régi görögök is, csak mi nem akarunk erről tudomást venni „NINCS RÁ IDŐ” Pedig kevesebb idő alatt megtanulják a gyerekek a tudnivalót, ha művészeti élménnyel, foglalkozással alapozunk (szabad rajzolás, közös éneklés-zenélés, tánc, kézműves szakkör, sportjáték) (mt: végre sínen)

National Center for Spinal Disorders, Budapest 3. Személyiségfejlesztés (lelki egészség) Honnan vegyünk időt a művészetekre? – Egész napos iskola: az idő megtöltése a jó pedagógusok által vezetett foglalkozásokkal Szabad rajzolás, közös éneklés-zenélés, kézművesség, sportjáték, színjátszás Közös éneklés-zenélés: Kodály – „Gyermeknek csak a legjobb, legmagasabb minőséget!” – Mindennapi énekóra – jó, a mai gyerekekhez illesztett pedagógiai módszerekkel! – MTA pályázat: LFZE, énektanárképzés megújítása – NLES: kicsiben elkezdeni a lemorzsolódás elleni módszerként és az integrációt elősegítő módszerként – Agykutatással nyomonkövetni a hatást – így talán végre elhinnék a pedagógusok

National Center for Spinal Disorders, Budapest 4. Egészség-ismeretek hatékony átadása Egészségnevelés, egészséges életmódra nevelés nagyobb hangsúllyal szerepel a törvényben NAT-ban több témakör jelenik meg, mint korábban Az egészségügynek sokat kell még segítenie hatékonyság javításában: – EZT SZOLGÁLJÁK AZ OEFI TÁMOP-PROJEKTJEI (611, 612, 613B)

National Center for Spinal Disorders, Budapest 4. Egészség-ismeretek hatékony átadása 1. tevékenységhez (táplálkozás) is kell 2. tevékenységhez (mindennapi testnevelés) is kell 3. tevékenységhez (lelki egészség) is kell 4. tevékenység pedig maga az ismeretek hatékony, azaz bensővé válást eredményező átadása.

National Center for Spinal Disorders, Budapest 4. Egészség-ismeretek hatékony átadása: témalista-részlet (bővebb tehát, mint a 20/2012 EMMI rendeletben írtak) Lelki eredetű táplálkozási zavarok A beteg ember táplálásának sajátosságai Önismeret, önértékelés, a másikat tiszteletben tartó kommunikáció módjai, ennek szerepe a másik önértékelésének segítésében A két agyfélteke harmonikus fejlődése Az érett, autonóm személyiség jellemzői A társas kapcsolatok A nő szerepei A férfi szerepei A társadalom élete, a társadalmi együttélés normái (ide értendő az illemtan, erkölcs, etika is) A családi élet – kapcsolat a család tagjai között; közös tevékenységek A gyermekáldás A várandósság alatti hatások a gyermek fejlődésére A gyermek fejlődését elősegítő viszonyulás a gyermekhez – családban, iskolában A szenvedélybetegségek és megelőzésük (dohányzás, alkohol- és drogfogyasztás, játék-szenvedély, internet- és TV függés) Művészeti és sporttevékenységek lelki egészséget, egészséges személyiségfejlődést és tanulási eredményességet elősegítő hatásai A média egészséget befolyásoló szerepe A média-fogyasztás egészségvédő módja Fogyasztóvédelem Az idő és az egészség, bioritmus, időbeosztás Tartós egészségkárosodással élő társakkal együttélés, a segítségre szorulók segítése Iskolaegészségügy igénybevétele Az egészségügyi ellátórendszer többi elemének igénybevétele Otthoni betegápolás

National Center for Spinal Disorders, Budapest Segítés, nyomonkövetés I. Köznevelés rendjében: Tantárgy-segítés, tanfelügyelet, minősítés Szakértői hálózat II. Egészségügy részéről: 1.) Iskolaegészségügy lehetőségei 2.) NEFI, népegészségügyi hálózat : - TÁMOP projektek (611, 612, 613B) - hosszútávú működés (NEFI -IEK) 3.) Civil szervezetek: Eduvital Net (Dr. Falus András akadémikus), TIT hálózattal (Vizy E.Szilveszter) együttműködve

National Center for Spinal Disorders, Budapest Nemzetközi helyzet Népegészségügyi célok közpolitikába helyezése szükséges Ez sikerül most nálunk! Alapvető: a köznevelés és egészségügy együttműködése Ez nagyon nehezen megy sok más országban: – Lettország, Dánia példája – Mt. Európa egyetlen országában sem sikerült, csak nálunk!

National Center for Spinal Disorders, Budapest Sok sikert a pedagógusoknak, gyermekeknek, a szülőknek, a köznevelés- irányításnak és a népegészségügynek!