Andragógiai eszközökkel az elítéltek reintegrációjáért Molnár Attila Károly ELTE PPK andragógia MA II. évfolyam DOSZ Tavaszi Szél Konferencia 2016. április.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

A motiváció fenntartása
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Hazai könyvtár-pedagógiai kutatások a tanulás-tanítás szolgálatában
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A Grundtvig program: felnőttoktatási pályázatok a Tempus Közalapítvány kezelésében Várterész Flóra Budapest,
Szociális munka a börtönben
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
FILMKLUB SZERVEZÉSE A TÁRSADALOMBA NEHEZEN BEILLESZKEDŐ FIATAL FELNŐTTEKNEK
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Szabad-e a szabadult? A TÁMOP kiemelt projekt szerepe a reintegrációs folyamatban Botka Bianka szolgáltatás módszertani vezető, Belügyminisztérium.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A kutatási program rövid bemutatása
Povorello XXI – A rend jövője PR és kommunikációs javaslatok.
A fejlesztés hatása a szervezetre
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
ORSZÁGOS PARANCSNOKSÁGA
Büntetés-végrehajtási
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Kommunikáció az egyetemen Konferencia április 17. Gellér Zsuzsanna Szabad bölcsész szakos hallgató, II. évfolyam Az elektronikus kommunikáció és.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
A büntetés-végrehajtási szervezet részvétele
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
NEVELÉSELMÉLET.
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Szociálpolitikai keretek
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Önfejlesztő mentális gyakorlatok a szabadságvesztés-büntetésüket töltők reszocializációjában Molnár Attila Károly Andragógia BA Témavezető: Szabóné dr.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Pedagógus értékelési rendszer
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
A felnőttkori tanulás motivációja és jellemzői Esettanulmány egy leghátrányosabb helyzetű kistérségben működő esti gimnáziumról Dr. Simándi Szilvia –
ÚJ ESZKÖZÖK A KRIMINÁLANDRAGÓGIÁBAN
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ , 0012.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
SPECIÁLIS ANDRAGÓGIA A BÜNTETÉS- VÉGREHAJTÁSBAN Meditációs program a börtönben.
ANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK ANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Molnár Attila Károly.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
A civilszervezetek szerepe és helye a a büntetés-végrehajtásban - Mit tehet a Magyar Vöröskereszt? Juhászné Kincses Helén MVK Nógrád Megyei Szervezet Igazgató.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A modellkörlet gyakorlati tapasztalatai a Szegedi Fegyház és Börtönben
A TÁMOP szerepe a büntetés-végrehajtási szervezet életében
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Lorem ipsum.
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Mobilsuli program a Mobkom X Egyesülettel
Előadás másolata:

Andragógiai eszközökkel az elítéltek reintegrációjáért Molnár Attila Károly ELTE PPK andragógia MA II. évfolyam DOSZ Tavaszi Szél Konferencia április

Fegyház Bűncselekmény Fogház Börtön Visszatérés a társadalomba Ítélet Reintegráció Reszocializáció Kooperatív munka fogvatartottakkal Csoportfoglalkozások Önfejlesztés MEDITÁCIÓ

Tartalom A problémaA probléma A reszocializációt támogató elméletekA reszocializációt támogató elméletek Terepmunka BalassagyarmatonTerepmunka Balassagyarmaton –Módszertan, eszközök, formák –Eredmények –Következtetések –Javaslatok

A probléma ______________ 150%-os telítettség a börtönökben Az intézmények kapacitásának határai A bv-állomány túlterheltsége A szabadultak több mint 50%-a visszaeső Az államkassza terhelése A fogvatartottak hiányoznak a munkaerőpiacról Az otthonok deficitje Újabb megoldások keresése a reintegráció hatékonyságának növelésére Börtönstatisztikai Szemle, 2015/2. 4.

______________ A BÜNTETÉS TÖRTÉNETE, HAZAI ÉS EURÓPAI BÖRTÖNHELYZET MA RESZOCIALIZÁCIÓREINTEGRÁCIÓ A reszocializációt támogató elméletek A BV-N BELÜL IS ALKALMAZHATÓ ANDRAGÓGIAI MÓDSZEREK AZ ELÍTÉLTEK AKTÍV ÉS ÖNFEJLESZTŐ MAGATARTÁSÁNAK ELŐMOZDÍTÁSA Mezey, 2010 Pál, 1976 Pál, 1988 Csoma, 2005 Durkó, 1998 Maróti, 2005 Atkinson, 2005 Buda, 1995 Cole-Cole, 2006 TÁMOGATÓ CSOPORTLÉGKÖR AKTÍV RÉSZVÉTEL SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉS Az andragógia életsegítő funkciója Fotó: Molnár Attila Károly

______________ Terepmunka Balassagyarmaton Balassagyarmati Fegyház és Börtön 168 zárka 2 munkaterem Kitűnő infrastruktúra Intézményi nyitottság a külsős szakemberek felé Fotó: Molnár Attila Károly A foglalkozások helyszíne: kápolna

______________ Módszertan, eszközök, formák Közös filmnézés, beszélgetés Közös filmnézés, beszélgetésÉlménymegosztás Relaxáció, meditáció Kérdőívezés 10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő Fotó: Kovács Mihály 1. A változás elfogadása 1. A változás elfogadása 2. A saját gondolatokért való felelősségvállalás 2. A saját gondolatokért való felelősségvállalás 3. A siker lehetőségének elfogadása 3. A siker lehetőségének elfogadása 4. Az egészség és a szabadság fontossága 4. Az egészség és a szabadság fontossága 5. A közösség szolgálata 5. A közösség szolgálata 6. A másokért való áldozatvállalás 6. A másokért való áldozatvállalás 7. Az emberi kapcsolatok ápolása 7. Az emberi kapcsolatok ápolása 8. A bőség, a boldogság, a szabadság alapjainak megteremtése 8. A bőség, a boldogság, a szabadság alapjainak megteremtése 9. Pozitív gondolkodással való lét 9. Pozitív gondolkodással való lét 10. Önsegítés (Balogh, 2010) 63% A siker feltételeiA siker feltételei A közösség szolgálataA közösség szolgálata KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS 88% A változás elfogadásaA változás elfogadása Saját gondolatokSaját gondolatok BoldogságBoldogság ÖnsegítésÖnsegítés 100% EgészségEgészség SzabadságSzabadság KapcsolatápolásKapcsolatápolás Pozitív gondolkodásPozitív gondolkodás Támogató csoporthatás

Eredmények A fogvatartottak együttműködésre motiválásaA fogvatartottak együttműködésre motiválása Csoportmunka - önkéntes, aktív részvétel Csoportmunka - önkéntes, aktív részvétel A „kinti ” módszerek „benti” alkalmazásaA „kinti ” módszerek „benti” alkalmazása Filmklub, relaxáció, meditáció Filmklub, relaxáció, meditáció A tanultak alkalmazása egyénilegA tanultak alkalmazása egyénileg A gyakorlatok vezetettségének hiánya A gyakorlatok vezetettségének hiánya Eszközhiány Eszközhiány ______________

Következtetések Szükséges a reintegráció támogatásaSzükséges a reintegráció támogatása Kooperatív munka a fogvatartottakkal Kooperatív munka a fogvatartottakkal Andragógiai eszközök - csoporthatás Andragógiai eszközök - csoporthatás Személyes kompetenciák erősítése Személyes kompetenciák erősítése Igény az eszköztár bővítéséreIgény az eszköztár bővítésére Rendszeres foglalkozások Rendszeres foglalkozások A meditációt segítő technika biztosítása A meditációt segítő technika biztosítása ______________

Javaslatok A módszerek hatékonyságának növeléseA módszerek hatékonyságának növelése Rendszeres foglalkozások szervezése Rendszeres foglalkozások szervezése A programok tartalmának bővítése A programok tartalmának bővítése Elégedettségmérés Elégedettségmérés További szakemberek bevonásaTovábbi szakemberek bevonása Andragógusok, pszichológusok, Andragógusok, pszichológusok, képzett önkéntesek, civil szervezetek képzett önkéntesek, civil szervezetek ______________

IRODALOMJEGYZÉK (kivonat) Atkinson, R. C., Hilgard, E., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2005): Pszichológia. Osiris, BudapestAtkinson, R. C., Hilgard, E., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2005): Pszichológia. Osiris, Budapest Buda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, BudapestBuda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest Cole, M., Cole, S. R. (2006): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, BudapestCole, M., Cole, S. R. (2006): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest Csáki Anikó, Gosztonyi Ágnes, Halmos Szabolcs, Mészáros Mercedesz (szerk., 2006): Fogvatartottak és büntetés-végrehajtási intézetekből szabadulók munkaerő-piaci (re)integrációjának támogatása. Országos Foglalkoztatási Közalapítvány, Budapest. URL: (letöltve: :38)Csáki Anikó, Gosztonyi Ágnes, Halmos Szabolcs, Mészáros Mercedesz (szerk., 2006): Fogvatartottak és büntetés-végrehajtási intézetekből szabadulók munkaerő-piaci (re)integrációjának támogatása. Országos Foglalkoztatási Közalapítvány, Budapest. URL: (letöltve: :38) Csoma Gyula (2005): Andragógiai szemelvények. Bevezetés a felnőttképzés tanulmányozásába. Nyitott Könyv, BudapestCsoma Gyula (2005): Andragógiai szemelvények. Bevezetés a felnőttképzés tanulmányozásába. Nyitott Könyv, Budapest Falus Iván (1996): A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései. In: Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban, Budapest, 7–33.Falus Iván (1996): A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései. In: Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban, Budapest, 7–33. Feketéné Szakos Éva (2014): Innovatív irányok az ezredforduló utáni andragógiában. Eötvös József Könyvkiadó, BudapestFeketéné Szakos Éva (2014): Innovatív irányok az ezredforduló utáni andragógiában. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest Kálmán Anikó (2008): A felnőttkori tanulás sajátosságairól. In: Benedek András (szerk.): Tanulás életen át {TÉT} Magyarországon. Tempus Közalapítvány, Bp.Kálmán Anikó (2008): A felnőttkori tanulás sajátosságairól. In: Benedek András (szerk.): Tanulás életen át {TÉT} Magyarországon. Tempus Közalapítvány, Bp. Maróti Andor (2005): Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről. Nyitott Könyv, BudapestMaróti Andor (2005): Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről. Nyitott Könyv, Budapest Mezey Barna (2010): Régi idők tömlöcei. Rubicon-könyvek, BudapestMezey Barna (2010): Régi idők tömlöcei. Rubicon-könyvek, Budapest Pál László (1976): Nevelés a büntetés-végrehajtásban. KJK, BudapestPál László (1976): Nevelés a büntetés-végrehajtásban. KJK, Budapest Ruzsonyi Péter (2006): A kriminálpedagógia lehetősége a börtönadaptáció és a társadalmi integrálódás érdekében. Börtönügyi Szemle, sz. 21–33.Ruzsonyi Péter (2006): A kriminálpedagógia lehetősége a börtönadaptáció és a társadalmi integrálódás érdekében. Börtönügyi Szemle, sz. 21–33. Schlosser Károly (2012): Mindfulness, meditáció és klinikai hatékonyság – áttekintés. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. Elte Eötvös Kiadó, Budapest. 143–156. URL: df (letöltve: :40)Schlosser Károly (2012): Mindfulness, meditáció és klinikai hatékonyság – áttekintés. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. Elte Eötvös Kiadó, Budapest. 143–156. URL: df (letöltve: :40) Silva, J., Miele, P. (1990): Agykontroll Silva módszerével. Magánkiadás, BudapestSilva, J., Miele, P. (1990): Agykontroll Silva módszerével. Magánkiadás, Budapest Somogyvári Mihály (főszerk., 2015): Börtönstatisztikai Szemle. 2015/2. sz. URL: 2_2.pdf (letöltve: :30)Somogyvári Mihály (főszerk., 2015): Börtönstatisztikai Szemle. 2015/2. sz. URL: 2_2.pdf (letöltve: :30) Sz. Molnár Anna (2009): A tanuló felnőtt. Pedagógusképzés, 7. 2–3. sz. 199–220. URL: (letöltve: :25)Sz. Molnár Anna (2009): A tanuló felnőtt. Pedagógusképzés, 7. 2–3. sz. 199–220. URL: (letöltve: :25) Szarka Emese (2012): Az agykontroll mozgalom tanfolyamainak üzenete – nevelési és oktatási koncepciók. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 115–130. URL: df (letöltve: :10)Szarka Emese (2012): Az agykontroll mozgalom tanfolyamainak üzenete – nevelési és oktatási koncepciók. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 115–130. URL: df (letöltve: :10) Szegál Borisz (2007): A szocializáció és a reszocializáció a börtönben. Börtönügyi szemle, sz. 25–37.Szegál Borisz (2007): A szocializáció és a reszocializáció a börtönben. Börtönügyi szemle, sz. 25–37. Tough, A. M. (1997): Az önálló tanulás: elmélet és gyakorlat. In: Maróti Andor (szerk.): Andragógiai szöveggyűjtemény II. Válogatás a felnőttoktatás elméletének külföldi szakirodalmából. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 110– 118.Tough, A. M. (1997): Az önálló tanulás: elmélet és gyakorlat. In: Maróti Andor (szerk.): Andragógiai szöveggyűjtemény II. Válogatás a felnőttoktatás elméletének külföldi szakirodalmából. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 110– 118.

1.Eladó a családom (r.: Derrick Borte) 2.Ördögi út a boldogsághoz (r.: Alec Baldwin) 3.Egy nap alatt (r.: Evan Richards) 4.Életrevalók (r.: Eric Toledano és Olivier Nakache) 5.A boldogság nyomában (r.: Gabriele Muccino) 6.Hétköznapi mennyország (r.: Kay Pollak) 7.A bakancslista (r.: Rob Reiner) 8.Lesz ez még így se! (r.: James L. Brooks) 9.Fapofa (r.: Harris Goldberg)