Andragógiai eszközökkel az elítéltek reintegrációjáért Molnár Attila Károly ELTE PPK andragógia MA II. évfolyam DOSZ Tavaszi Szél Konferencia április
Fegyház Bűncselekmény Fogház Börtön Visszatérés a társadalomba Ítélet Reintegráció Reszocializáció Kooperatív munka fogvatartottakkal Csoportfoglalkozások Önfejlesztés MEDITÁCIÓ
Tartalom A problémaA probléma A reszocializációt támogató elméletekA reszocializációt támogató elméletek Terepmunka BalassagyarmatonTerepmunka Balassagyarmaton –Módszertan, eszközök, formák –Eredmények –Következtetések –Javaslatok
A probléma ______________ 150%-os telítettség a börtönökben Az intézmények kapacitásának határai A bv-állomány túlterheltsége A szabadultak több mint 50%-a visszaeső Az államkassza terhelése A fogvatartottak hiányoznak a munkaerőpiacról Az otthonok deficitje Újabb megoldások keresése a reintegráció hatékonyságának növelésére Börtönstatisztikai Szemle, 2015/2. 4.
______________ A BÜNTETÉS TÖRTÉNETE, HAZAI ÉS EURÓPAI BÖRTÖNHELYZET MA RESZOCIALIZÁCIÓREINTEGRÁCIÓ A reszocializációt támogató elméletek A BV-N BELÜL IS ALKALMAZHATÓ ANDRAGÓGIAI MÓDSZEREK AZ ELÍTÉLTEK AKTÍV ÉS ÖNFEJLESZTŐ MAGATARTÁSÁNAK ELŐMOZDÍTÁSA Mezey, 2010 Pál, 1976 Pál, 1988 Csoma, 2005 Durkó, 1998 Maróti, 2005 Atkinson, 2005 Buda, 1995 Cole-Cole, 2006 TÁMOGATÓ CSOPORTLÉGKÖR AKTÍV RÉSZVÉTEL SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉS Az andragógia életsegítő funkciója Fotó: Molnár Attila Károly
______________ Terepmunka Balassagyarmaton Balassagyarmati Fegyház és Börtön 168 zárka 2 munkaterem Kitűnő infrastruktúra Intézményi nyitottság a külsős szakemberek felé Fotó: Molnár Attila Károly A foglalkozások helyszíne: kápolna
______________ Módszertan, eszközök, formák Közös filmnézés, beszélgetés Közös filmnézés, beszélgetésÉlménymegosztás Relaxáció, meditáció Kérdőívezés 10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő Fotó: Kovács Mihály 1. A változás elfogadása 1. A változás elfogadása 2. A saját gondolatokért való felelősségvállalás 2. A saját gondolatokért való felelősségvállalás 3. A siker lehetőségének elfogadása 3. A siker lehetőségének elfogadása 4. Az egészség és a szabadság fontossága 4. Az egészség és a szabadság fontossága 5. A közösség szolgálata 5. A közösség szolgálata 6. A másokért való áldozatvállalás 6. A másokért való áldozatvállalás 7. Az emberi kapcsolatok ápolása 7. Az emberi kapcsolatok ápolása 8. A bőség, a boldogság, a szabadság alapjainak megteremtése 8. A bőség, a boldogság, a szabadság alapjainak megteremtése 9. Pozitív gondolkodással való lét 9. Pozitív gondolkodással való lét 10. Önsegítés (Balogh, 2010) 63% A siker feltételeiA siker feltételei A közösség szolgálataA közösség szolgálata KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS 88% A változás elfogadásaA változás elfogadása Saját gondolatokSaját gondolatok BoldogságBoldogság ÖnsegítésÖnsegítés 100% EgészségEgészség SzabadságSzabadság KapcsolatápolásKapcsolatápolás Pozitív gondolkodásPozitív gondolkodás Támogató csoporthatás
Eredmények A fogvatartottak együttműködésre motiválásaA fogvatartottak együttműködésre motiválása Csoportmunka - önkéntes, aktív részvétel Csoportmunka - önkéntes, aktív részvétel A „kinti ” módszerek „benti” alkalmazásaA „kinti ” módszerek „benti” alkalmazása Filmklub, relaxáció, meditáció Filmklub, relaxáció, meditáció A tanultak alkalmazása egyénilegA tanultak alkalmazása egyénileg A gyakorlatok vezetettségének hiánya A gyakorlatok vezetettségének hiánya Eszközhiány Eszközhiány ______________
Következtetések Szükséges a reintegráció támogatásaSzükséges a reintegráció támogatása Kooperatív munka a fogvatartottakkal Kooperatív munka a fogvatartottakkal Andragógiai eszközök - csoporthatás Andragógiai eszközök - csoporthatás Személyes kompetenciák erősítése Személyes kompetenciák erősítése Igény az eszköztár bővítéséreIgény az eszköztár bővítésére Rendszeres foglalkozások Rendszeres foglalkozások A meditációt segítő technika biztosítása A meditációt segítő technika biztosítása ______________
Javaslatok A módszerek hatékonyságának növeléseA módszerek hatékonyságának növelése Rendszeres foglalkozások szervezése Rendszeres foglalkozások szervezése A programok tartalmának bővítése A programok tartalmának bővítése Elégedettségmérés Elégedettségmérés További szakemberek bevonásaTovábbi szakemberek bevonása Andragógusok, pszichológusok, Andragógusok, pszichológusok, képzett önkéntesek, civil szervezetek képzett önkéntesek, civil szervezetek ______________
IRODALOMJEGYZÉK (kivonat) Atkinson, R. C., Hilgard, E., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2005): Pszichológia. Osiris, BudapestAtkinson, R. C., Hilgard, E., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2005): Pszichológia. Osiris, Budapest Buda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, BudapestBuda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest Cole, M., Cole, S. R. (2006): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, BudapestCole, M., Cole, S. R. (2006): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest Csáki Anikó, Gosztonyi Ágnes, Halmos Szabolcs, Mészáros Mercedesz (szerk., 2006): Fogvatartottak és büntetés-végrehajtási intézetekből szabadulók munkaerő-piaci (re)integrációjának támogatása. Országos Foglalkoztatási Közalapítvány, Budapest. URL: (letöltve: :38)Csáki Anikó, Gosztonyi Ágnes, Halmos Szabolcs, Mészáros Mercedesz (szerk., 2006): Fogvatartottak és büntetés-végrehajtási intézetekből szabadulók munkaerő-piaci (re)integrációjának támogatása. Országos Foglalkoztatási Közalapítvány, Budapest. URL: (letöltve: :38) Csoma Gyula (2005): Andragógiai szemelvények. Bevezetés a felnőttképzés tanulmányozásába. Nyitott Könyv, BudapestCsoma Gyula (2005): Andragógiai szemelvények. Bevezetés a felnőttképzés tanulmányozásába. Nyitott Könyv, Budapest Falus Iván (1996): A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései. In: Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban, Budapest, 7–33.Falus Iván (1996): A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései. In: Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban, Budapest, 7–33. Feketéné Szakos Éva (2014): Innovatív irányok az ezredforduló utáni andragógiában. Eötvös József Könyvkiadó, BudapestFeketéné Szakos Éva (2014): Innovatív irányok az ezredforduló utáni andragógiában. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest Kálmán Anikó (2008): A felnőttkori tanulás sajátosságairól. In: Benedek András (szerk.): Tanulás életen át {TÉT} Magyarországon. Tempus Közalapítvány, Bp.Kálmán Anikó (2008): A felnőttkori tanulás sajátosságairól. In: Benedek András (szerk.): Tanulás életen át {TÉT} Magyarországon. Tempus Közalapítvány, Bp. Maróti Andor (2005): Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről. Nyitott Könyv, BudapestMaróti Andor (2005): Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről. Nyitott Könyv, Budapest Mezey Barna (2010): Régi idők tömlöcei. Rubicon-könyvek, BudapestMezey Barna (2010): Régi idők tömlöcei. Rubicon-könyvek, Budapest Pál László (1976): Nevelés a büntetés-végrehajtásban. KJK, BudapestPál László (1976): Nevelés a büntetés-végrehajtásban. KJK, Budapest Ruzsonyi Péter (2006): A kriminálpedagógia lehetősége a börtönadaptáció és a társadalmi integrálódás érdekében. Börtönügyi Szemle, sz. 21–33.Ruzsonyi Péter (2006): A kriminálpedagógia lehetősége a börtönadaptáció és a társadalmi integrálódás érdekében. Börtönügyi Szemle, sz. 21–33. Schlosser Károly (2012): Mindfulness, meditáció és klinikai hatékonyság – áttekintés. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. Elte Eötvös Kiadó, Budapest. 143–156. URL: df (letöltve: :40)Schlosser Károly (2012): Mindfulness, meditáció és klinikai hatékonyság – áttekintés. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. Elte Eötvös Kiadó, Budapest. 143–156. URL: df (letöltve: :40) Silva, J., Miele, P. (1990): Agykontroll Silva módszerével. Magánkiadás, BudapestSilva, J., Miele, P. (1990): Agykontroll Silva módszerével. Magánkiadás, Budapest Somogyvári Mihály (főszerk., 2015): Börtönstatisztikai Szemle. 2015/2. sz. URL: 2_2.pdf (letöltve: :30)Somogyvári Mihály (főszerk., 2015): Börtönstatisztikai Szemle. 2015/2. sz. URL: 2_2.pdf (letöltve: :30) Sz. Molnár Anna (2009): A tanuló felnőtt. Pedagógusképzés, 7. 2–3. sz. 199–220. URL: (letöltve: :25)Sz. Molnár Anna (2009): A tanuló felnőtt. Pedagógusképzés, 7. 2–3. sz. 199–220. URL: (letöltve: :25) Szarka Emese (2012): Az agykontroll mozgalom tanfolyamainak üzenete – nevelési és oktatási koncepciók. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 115–130. URL: df (letöltve: :10)Szarka Emese (2012): Az agykontroll mozgalom tanfolyamainak üzenete – nevelési és oktatási koncepciók. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 115–130. URL: df (letöltve: :10) Szegál Borisz (2007): A szocializáció és a reszocializáció a börtönben. Börtönügyi szemle, sz. 25–37.Szegál Borisz (2007): A szocializáció és a reszocializáció a börtönben. Börtönügyi szemle, sz. 25–37. Tough, A. M. (1997): Az önálló tanulás: elmélet és gyakorlat. In: Maróti Andor (szerk.): Andragógiai szöveggyűjtemény II. Válogatás a felnőttoktatás elméletének külföldi szakirodalmából. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 110– 118.Tough, A. M. (1997): Az önálló tanulás: elmélet és gyakorlat. In: Maróti Andor (szerk.): Andragógiai szöveggyűjtemény II. Válogatás a felnőttoktatás elméletének külföldi szakirodalmából. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 110– 118.
1.Eladó a családom (r.: Derrick Borte) 2.Ördögi út a boldogsághoz (r.: Alec Baldwin) 3.Egy nap alatt (r.: Evan Richards) 4.Életrevalók (r.: Eric Toledano és Olivier Nakache) 5.A boldogság nyomában (r.: Gabriele Muccino) 6.Hétköznapi mennyország (r.: Kay Pollak) 7.A bakancslista (r.: Rob Reiner) 8.Lesz ez még így se! (r.: James L. Brooks) 9.Fapofa (r.: Harris Goldberg)