Kiemelt fontosságú követelmény egy fejlett, piaci típusú társadalmi-gazdasági térség versenyezni kívánó szervezetei, vállalkozásai, vállalatai, intézményei.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségei, nemzetközi tapasztalatok
Advertisements

A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
Üdvözöljük Waldviertelben. következetesség kézimunka tapasztalat bölcsesség megbecsülés.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
EU II..
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Controlling a gyakorlatban
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Transznacionális és multinacionális vállalatok
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Oktatási szolgáltatások minőségértékelése
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Európa regionális földrajza
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Egészségi állapot Demográfia Horváthné Csolák Erika tanársegéd
Kiemelt fontosságú követelmény egy fejlett, piaci típusú társadalmi-gazdasági térség versenyezni kívánó szervezetei, vállalkozásai, vállalatai, intézményei.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
GYERMEKESÉLY MAGYARORSZÁGON AZ UNICEF-JELENTÉS TÜKRÉBEN XIV. Baranyai Pedagógiai Napok Pécs, április
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan dr. Sz abó G ábor Cs aba
MENEDZSMENT és VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN dr. SZ abó G ábor CS aba.
Az euró Előadó: Halm Tamás.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Borsod-Abaúj-Zemplén megye gazdasági folyamatai
A magyar kistérségek innovációs képessége és versenyképessége
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Erősségek gyengeségek.
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Campus Mundi ösztöndíjak
A szervezetek teljesítményének
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

Kiemelt fontosságú követelmény egy fejlett, piaci típusú társadalmi-gazdasági térség versenyezni kívánó szervezetei, vállalkozásai, vállalatai, intézményei felé: T E L J E S Í TM É N Y !

a vállalatokkal/vállalkozásokkal/, szervezetekkel/intézményekkel szemben támasztott követelmények és fejlődésük 0. HIÁNY 1. MENNYISÉG 2. GAZDASÁGI EREDMÉNY 3. MINŐSÉG 4.TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ELVÁRÁSOK

az elvárások elvárása (2016) A MÚLT: mennyiség A JELEN: gazdasági eredmény (sajnos!!) A JÖVŐ: minőség (kellene legyen!) A TÁVOLJÖVŐ: társadalmi, környezeti elvárások (???)

az értékelés „dimenziói” 1.: 1. Mennyiségi teljesítmény: kapacitás, átfutási idő, választék, kapacitáskihasználás stb. (pl db/műszak, palack/óra, nappali és 7000 postgraduális hallgató, beteg/nap, ügyfél/nap stb. – 80%-os ülőhely-kihasználás egy légitársaságnál, 65 %-os szobakihasználás egy szállodában)

az értékelés „dimenziói” 2.: 2. Gazdasági teljesítmény: költségek, ráfordítások, árbevétel, eredmény, nyereség, gazdaságosság, megtérülés, hozam, könyv szerinti érték, saját tőke, bruttó árbevétel; ezek kombinációi - stb.

az értékelés „dimenziói” 3.: 3. Minőségi teljesítmény: selejt, nem-megfelelés; reklamációk, panaszok, vevői elégedettség; versenyképesség; gép-, folyamat képesség, minőség-kapacitás stb.

az értékelés „dimenziói”4.: Társadalmi, környezeti hatás/-teljesítmény: egy szervezet menedzselésének mérhető eredményei a környezet, a társadalom szempontjából. A környezeti értékelés alapja: környezeti indikátorok: -a működési teljesítmény indikátorai (bemeneti, kimeneti indikátorok); -a menedzsment teljesítmény indikátorai (rendszer, működési indikátorok); -a környezeti állapot indikátorai. A társadalmi hatás „mérése”: a szervezet részvétele a természeti erőforrások megőrzésében; törekvése a környezeti zavaró hatások csökkentésére; a szervezet általános helyét alakító tényezők értékelése.

A termékminőség Garvin féle 8 dimenziója: 1.Teljesítmény, alapfunkciók. 2. Különleges tulajdonságok, kiegészítő jellemzők. 3. Megbízhatóság, a meghibásodás valószínűsége. 4. Egyezés, a tervezett és tényleges minőség. 5. Tartósság, élettartam. 6. Szervizlehetőség (javíthatóság), gyorsaság és egyszerűség. 7. Esztétika, „külcsín”. 8. Észlelés, hírnév.

A Berry-féle meghatározóKonkrét értelmezése/tartalma az adott esetben 1. Megbízhatóság: a teljesítmény állandó, és az ügyfél/vevő bizalmát biztosító szintje. „Elsőre megfelelőt!”. Az ígéretek betartása; pontosság. 2. Alkalmazkodóképesség: a munkatársak hajlandósága, készsége a szolgáltatás nyújtására 3. Hozzáértés: a szolgáltatás nyújtásához szükséges jártasságok és tudás birtoklása 4. Hozzáférhetőség: megközelítés és könnyű elérhetőség. Elfogadható működési időtartam 5. Udvariasság: a vevővel kapcsolatba kerülő munkatársak viselkedése, barátságossága 6. Kommunikáció: figyelés a vevő szavára, a vevő számára érthető információ-kommunikáció 7. Hitelesség: becsületesség, szavahihetőség, tisztesség; a cég hírneve; a személyzet személyes tulajdonságai 8. Biztonság: minden kockázattól, veszélytől mentesség; fizikai-, pénzügyi biztonság, diszkréció 9. A vevő megértése: igyekezet a vevő elvárásainak, különleges igényeinek megértésére, megismerésére 10. Kézzel fogható tényezők: a szolgáltatás, a helyszín, a személyzet „képe”; más vevők jelenléte

Globális gazdasági rangsor E l ő z m é n y e k: -1957/58: OECD-előd „EU-hatok”: elsőként vásárlóerő-paritás (Big-Mac index) alapon is; - később: ENSZ, Világbank, EUROSTAT; : első világszintű próbálkozás: kudarc!!; : első EUROSTAT az ENSZ előtt; - eszköztár-pontosítás; földrajzi régiókra és az OECD-EUROSTAT-régióra bontás; / első közös: 145 ország – 43 ország nem vett részt (pl.: Egyesült Arab Emírségek, Líbia, Algéria, Türkmenisztán). Ezeknél becsléssel.

Globális gazdasági rangsor (USA dollár ország - 6,1 milliárd lakos): - egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) vásárlóerőparitáson; - egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) jegybanki árfolyamon; - bruttó hazai termék (GDP) vásárlóerőparitáson; - bruttó hazai termék (GDP) jegybanki árfolyamon; - árszintindex (USA=100 %)

A világ egy főre jutó vásárlóerőparitás GDP szerinti első „tize” (USA dollár ) 1. Luxemburg Katar Norvégia Brunei Kuwait USA Szingapúr Írország Makaó (Kína) Hongkong (Kína)35 680

Az egy főre jutó vásárlóerőparitás GDP szerinti tejesítményünk/és néhány előttünk lévőé (USA dollár ) 40. Magyarország (EU: 20.) Ausztria Finnország Bahrein Görögország Ciprus Szlovénia Málta Csehország Portugália20 006

Az egy főre jutó Úniós jövedelmek (Euro/hó ) 20. Magyarország % - rosszul (1,9) 25. Lettország % - rosszul 1. Dánia % - nagyon jól (12x) 2. Luxemburg % - nagyon jól (10x) 3. Nagy Britannia % - jól (8x) (8x-5x) 8. Ausztria % - jól (6,6x) 9. Németország % - jól (6x) 12. Franciaország % - közepesen (2x-4x) 19. Csehország % - közepesen (2x) 21. Lengyelország % - rosszul (1,6x)

a magyar TOP 500 értékelési „dimenziói” (2010) -árbevétel; -(export). (2008-ig + értékelési tényezők) - adózott eredmény; - árbevétel-arányos eredmény; - sajáttőke-arányos nyereség.

A magyar TOP 500/20xx árbevétel-arányos adózott eredmény (millió HUF) szerinti első „tize” ill. eredmény szerinti helyezése MOL /1. OTP Bank /nincs! Audi Hungária /2. GE Hungary /7. Magyar Telekom /6. Nokia Komárom /3. E.On Földgáz Trade /4. Pannon GSM /39. Kereskedelmi és Hitelbank /nincs Magyar Villamosművek /8.

FELSŐOKTATÁSI RANGSOROK 2010/11 oktatói szempontok: hallgatói szempontok: tudományos fokozattal rendelkező oktatók száma a nyelvvizsgával felvettek aránya egy tud. fokozattal rendelkező oktatóra jutó hallgatók száma középiskolai versenyen helyezettek száma felvettek pontátlaga elsőhelyes jelentkezők száma

a BME karainak összesített helyezései 2010/11: 14. Természettudományi Kar Gazd. és Társ.tudományi Kar 12. – Vegyész- és biomérnöki Kar Közlekedésmérnöki Kar 45. – Építőmérnöki Kar 49. – Vill.mérnöki és Inf. Kar 13. – Építészmérnöki Kar 17. – Gépészmérnöki Kar

az 5 legsikeresebb Egyetem összhelyezései 2010/11 (összrangszám/karok száma): 3. Corvinus Bp. 291/7 = 41,5 4. SOTE Bp.335/6 = BME Bp. 321/8 = ELTE Bp. 316/8 = 39,5 5. Pécs 725/10= 72,5

Az egészségügyi ellátás mutatói és rangsorok (1000 pont – 32 paraméter / 29 európai ország: ÚNIÓ + Svájc és Norvégia/ 2007 – Magyarország helyezése): 1. Betegjogok és tájékoztatás – Az egészségügyi ellátás eredményessége – Gyógyszerek – Az ellátórendszer nagyvonalúsága – Várakozási idő – ÖSSZESÍTETT: 24. hely = 513 pont

4. Az ellátórendszer nagyvonalúsága/Magyarország: (4 paraméter) Szürkehályog-operáció 100 ezer főre - jó Fogászati ellátás - jó Veseátültetések - közepes Gyermekkori védőoltások - jó

Az értékelés első és utolsó 3 országa és pontjai: 1. Ausztria (806) 3. Franciaország (786) 27. Lengyelország (447) 2. Hollandia (794) 28. Bulgária (445) 29. Lettország (435) 24. Magyarország (513)

A magyar színházak sorrendjét adó mutatók/ 2006: nézőszám összes bevétel előadásszám bevétel nézőnként bevétel előadásonként nézőszám előadásonként

A színházak sorrendje az összesített mutatók alapján/ 2006: 1. Magyar Állami Operaház 3. Madách Színház 2. Budapesti Operettszínház 4. Vígszínház 5. Miskolci Nemzeti Színház 6. Budapesti Nemzeti Színház

Egy piacvezető multinacionális cég gyártósorai teljesítményének legfontosabb értékelési mutatói: bruttó árbevétel (belső!) hibaköltségek termelékenység rendelkezésre álló létszám közvetlen költségek gyártott darabszám 0 km hibák kapacitáskihasználás

Egy piacvezető légiközlekedés -szolgáltatási cég teljesítményének legfontosabb értékelési mutatói: hozzáadott pénzügyi érték óradíj és egységköltség likviditási helyzet munkaóra ráfordítás és termelékenység emberi erőforrás mutatók adózás előtti eredmény és megtérülés folyamatjellemzők beruházások alakulása

Egy Tanszék oktatóinak értékelése (TÉR)/2014: 1.Oktatási teljesítmény/40 % 1.1 órák (hallgató x kredit!) = 24% 1.2 számonkérések = 12% 1.3 projektfeladat/diplomamunka = 4 % 2. A kutatás értékelése/publikációk/30 % pontszámok a publikáció minősége szerint 3. egyéb szakmai és/vagy tanszéki tevékenység/30 % (vezetői megítélés!!)

Értékelés a sport területén: - Forma1 -a teniszvilágranglista -FIFA és UEFA FIFA ranglista (P) alapjai: adott évi eredmények 100%, előző évi 50%, 2 évvel előbbi 30%, 3 évvel előbbi 20% -győzelem 3, döntetlen 1, vereség 0 == M -az ellenfél ereje: 200-pozíció/100 == T -a mérkőzés fontossága: 4=VB mérk., 3=konf. Kupa, 2,5 FIFA Világkupa, 1=barátságos ==I -interkontinentális meccs: az ellenfél kontinens-szövetség ereje: UEFA=1, Dél-Amerika=1…. Óceánia= 0, 85 == C P = M x T x I x C (x 100)

Az Euro bevezetésének feltételei egy már Úniós tagállam számára: 1. Az infláció mértéke 3. Árfolyamkövetés 2. A mértékadó kamat értéke 4. A hiány a GDP %-ában 5. Államadósság a GDP %-ában

A JELEN és a JÖVŐ MÉGINKÁBB: KOMPLEX SKÁLÁK, MUTATÓSZÁMRENDSZEREK

vezetés üzletpolitika és stratégia források a dolgozók tájékoztatása folyamatok vevők elégedettsége dolgozók elégedettsége társadalmi elégedettség üzleti eredmények az EFQM értékelési modell elemei és értékei ÖSSZESEN : 1000 pont

A TELJESÍTMÉNY-értékelés rendszerének kidolgozása és az értékelés végrehajtása: 1. A tényezők/szempontok meghatározása (döntően a saját szakemberek) 3. A konkrét felmérés/mérés végrehajtása (feltételek biztosítása: saját vezetők; mérés/felmérés: lehetőleg függetlenek) 2. A mérési/értékelési „skála” meghatározása (saját szakemberek és mérési specialisták) 4. Értékelés és következtetések levonása (nemcsak saját szakemberek!!)