Teachers Programme, CERN, 2016. aug. 16. 1 Bevezetés a nehézion-fizikába (Introduction to heavy ion physics) Veres Gábor (CERN-EP.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2007.XII. 6.Csörg ő Tamás A nehézion-fizika „aranykora” A PHENIX – Magyarország első 5 évének eredményei Csörg ő Tamás témavezet ő.
Advertisements

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Nukleáris Technika Tanszék 1/27 Óriás kísérleti eszközök Gyorsítók és detektorok Középiskolai Fizikatanári.
Alacsony hatáskeresztmetszetek mérése indirekt eljárásokkal Kiss Gábor Gyula ATOMKI Debrecen.
2010. augusztus 16.Hungarian Teacher Program, CERN1 Gyorsítók Veszprémi Viktor ATOMKI, Debrecen Supported by OTKA MB
Európai Nukleáris Kutatási Szervezet Európai Részecskefizikai Laboratórium Bemutatkozik a CERN 05 Novembre 2003.
Budapest CMS 20/4/09J. Sziklai A QGP Folyadéktermészete Sziklai János A PHENIX kollaboráció tagja MTA KFKI RMKI W. A Zajc (Columbia / korábbi PHENIX spokesman)
1 | 26 Csörgő Judit, Török Csaba, és Csörgő Tamás Elemi Részecskék - Játékosan Arany János Gimnázium Budapest, november 19.
Tökéletes folyadék a RHIC gyorsítónál
A QCD KRITIKUS PONT KÍSÉRLETI KUTATÁSA ÉS A RHIC √S PÁSZTÁZÁSI PROGRAM ELSŐ EREDMÉNYEI Csörgő T. Csörgő Tamás MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont A RHIC mérföldkövei.
SO 2, NO x felbontási hatásfokának vizsgálata korona kisülésben Horváth Miklós – Kiss Endre.
2. Kölcsönhatások.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Nukleáris Technika Tanszék 1/27 Óriás kísérleti eszközök Gyorsítók és detektorok Középiskolai Fizikatanári.
Pozitron annihilációs spektroszkópia
Csörgő Tamás, MTA KFKI RMKI 1 “Az Ősanyag Nyomában” ELTE, 2007/10/11 Csörgő Tamás MTA KFKI RMKI Magyarok Amerikában - forró nyomon az ősanyag nyomában.
A mikrorészecskék fizikája
A mikrorészecskék fizikája 2. A kvarkanyag
Sugárzás-anyag kölcsönhatások
Dr. Csurgai József Gyorsítók Dr. Csurgai József
Az anyagok alkotórészei
3. Gyorsítók CERN(Genf): légifelvétel. A gyorsító és a repülőtér.
Csörgő Tamás Magyarok és a “tökéletes” folyadék Csörgő Tamás (MTA KFKI RMKI, Budapest) Sajtótájékoztató 2003: ősi-új anyag a kísérletekben A BNL legújabb.
Következik a Z-bozonnal történő részletes ismerkedés. Ez lesz a délutáni méréseik tárgya is ! Most igazán tessék figyelni és bátran kérdezni is ! Lesz.
Ezt a frekvenciát elektron plazmafrekvenciának nevezzük.
1 A napszélben áramló pozitív töltésű részecskék energia spektruma.
3. Gyorsítók.
2. Kölcsönhatások Milyen „kölcsönhatásokra” utalnak a képen látható jól ismert események? A nagyon „tudományos” elnevezésük: Gravitációs Elekromágneses.
Most pedig jöjjön a mai napunk sztárja: a J/  részecske!
1 SZTE szeminárium Az η' tömeg közegbeli módosulása a RHIC 200 GeV-es Au+Au ütközéseiben Csörgő Tamás 1,2, Vértesi Róbert 1, Sziklai János 1 1 MTA KFKI.
HOGYAN CSINÁLJUNK KVARKANYAGBÓL HIGGS BOZONT? Csörgő T. 1 | 17 Csörgő Tamás, MTA Wigner FK Török Csaba, Csörgő Judit (ELTE), Angela Melocoton (BNL) és.
A szingulett gerjesztett állapot dezaktiválódási csatornái E SS1S1 S2S2 T1T1 T2T2 ?
A moláris kémiai koncentráció
Veszprémi Viktor ATOMKI, Debrecen Supported by OTKA MB
Veszprémi Viktor Wigner Fizikai Kutatóközpont OTKA NK81447
Title Zoltán Fodor KFKI – Research Institute for Particle and Nuclear Physics CERN.
Kérdésekre válaszok Zoltán Fodor KFKI – Research Institute for Particle and Nuclear Physics CERN.
HOGYAN CSINÁLJUNK KÁRTYÁBÓL HIGGS BOZONT? Csörgő T. 1 | 17 Csörgő Tamás MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont wigner.mta.hu.
Hőtan.
Auger és fotoelektron spektrumok –az inelasztikus háttér modellezése Egri Sándor Debreceni Egyetem, Kísérleti Fizika Tanszék ATOMKI.
Halmazállapot-változások
Bemutatjuk a híres/fontos W  és Z 0 Bozonokat Sheldon Glashow Steven WeinbergAbdus Salam Ők jósolták meg elméletileg. Nobel díj: 1979 Ők pedig felfedezték.
2. Kölcsönhatások.
Torlódás (Jamming) Kritikus pont-e a J pont? Szilva Attila 5. éves mérnök-fizikus hallgató.
A Van der Waals-gáz molekuláris dinamikai modellezése Készítette: Kómár Péter Témavezető: Dr. Tichy Géza TDK konferencia
Bevezető a „Bevezetés a részecskefizikába” előadásokhoz
Teachers Programme, CERN, aug Bevezetés a nehézion-fizikába (Introduction to heavy ion physics) Veres Gábor (CERN-PH.
Csörgő Tamás Magyarok az Ősanyag kutatásában - Csörgő Tamás (MTA KFKI RMKI, Budapest) Fókusz: RHIC legújabb eredményei A magyar részvétel PHENIX - Magyarország.
A negyedik halmazállapot: A Plazma halmazállapot
Bevezetés a nehéz-ion fizikába Zoltán Fodor KFKI – R MKI CERN.
Elemi részecskék, kölcsönhatások
Az atommag alapvető tulajdonságai
05 Novembre év a részecskefizika kutatásban Európai Nukleáris Kutatási Szervezet Európai Részecskefizikai Laboratórium.
Spektroszkópia Analitikai kémiai vizsgálatok célja: a vizsgálati
Úton az elemi részecskék felé
E, H, S, G  állapotfüggvények
Mechanikai hullámok.
Relativisztikus nehézion ütközések Relativistic Heavy Ion Collider (RHIC), Brookhaven, New York, USA 200GeV/nukleon, kerület kb. 4 km.
Csörgő Tamás, MTA KFKI RMKI 1 ELTE, Budapest, 2006/7/17 Csörgő Tamás MTA KFKI RMKI Nehézionfizika gyalogosoknak Magyarok az Ősanyag nyomában Bevezető.
Teachers Programme, CERN, aug Bevezetés a nehézion-fizikába (Introduction to heavy ion physics) Veres Gábor (CERN-PH.
Csörgő Tamás, MTA KFKI RMKI 1 Csengery VE, Gyöngyös, 2006/3/11 Csörgő Tamás MTA KFKI RMKI Magyarok az Ősanyag nyomában A legforrób ismert anyag: folyadék.
Csörgő Tamás, MTA KFKI RMKI 1 SzMMF, Kolozsvár, 2006/11/3 Csörgő Tamás MTA KFKI RMKI Folyadék volt a korai Univerzum 2005 vezető eseménye a fizikában.
Csörgő Tamás, MTA KFKI RMKI 1 “Amerikából jöttünk -” Fulbright, 2006/11/14 Csörgő Tamás MTA KFKI RMKI Magyarok Amerikában - forró nyomon az ősanyag nyomában.
2012 október 3.CERN201 NA61/SHINE: Az erősen kölcsönható anyag fázisdiagramja László András Wigner Fizikai Kutatóintézet, Részecske- és Magfizikai Intézet.
Találkozz a Tudóssal, XI. 19. Csörgő T. Magyarok Amerikában forró nyomon az Ősanyag nyomában Csörgő Tamás Department of Physics, Harvard University,
GÁZOK, FOLYADÉKOK, SZILÁRD ANYAGOK
Gyorsítók Veszprémi Viktor ATOMKI, Debrecen
Optikai mérések műszeres analitikusok számára
Az MTA Atomki részvétele a Nemzeti Nukleáris Kutatási Programban
Magerők.
Optikai mérések műszeres analitikusok számára
Hőtan.
Előadás másolata:

Teachers Programme, CERN, aug Bevezetés a nehézion-fizikába (Introduction to heavy ion physics) Veres Gábor (CERN-EP és ELTE) Hungarian Teachers Programme Magyar Fizikatanári Program CERN, augusztus 16.

Teachers Programme, CERN, aug Miért kutatunk nehézionokat? A legnagyobb energiájú, legkomplexebb (0.1 mJ) Kvark-bezárás tanulmányozása Mikromásodpercekkel az Ősrobbanás után… barionok mezonok QCD: kvantum-színdinamika Erős kölcsönhatás közvetítője: gluon

Teachers Programme, CERN, aug QCD A kölcsönhatás erőssége az impulzus-átadástól (méretskálától) függ: Nagy impulzusok: aszimptotikus szabadság Nagy távolságok: nagyon erős, kvarkbezárás Színes húrok…

Teachers Programme, CERN, aug Kvark-gluon plazma Nagy hőmérsékleten vagy nagy sűrűségnél a kvarkok közötti kölcsönhatás gyengül !!! A kvarkok és gluonok ekkor kiszabadulhatnak a barionokból és mezonokból Ehhez szükséges –Energiasűrűség: kb. 1 GeV/fm 3 vagy –Barionsűrűség: kb. 1 barion/fm 3 (magsűrűség ötszöröse) Rács-QCD T  /T 4

Teachers Programme, CERN, aug Fázisdiagram: erősen kölcsönható anyag

Teachers Programme, CERN, aug Nehézion-ütközések - laboratóriumok BNL (USA), AGS: p (33 GeV), Au (14.6 GeV), fix céltárgy CERN (CH), SPS: p (450 GeV), Pb (158 GeV), fix céltárgy –Kísérletek: NA49, NA61,… BNL, RHIC: Au (200 GeV) –Kísérletek: STAR, PHENIX, PHOBOS, BRAHMS CERN, LHC: Pb (2760 GeV) –Kísérletek: ALICE, ATLAS, CMS

Teachers Programme, CERN, aug Nehézion-ütközés laboratóriumban

Teachers Programme, CERN, aug Milyen változókat használunk? proton-nyaláb Transzverzális impulzus: p T Pszeudorapiditás:  = - ln tan(  /2) pTpT  proton-nyaláb p  Henger-koordináták: azimutszög: 

Teachers Programme, CERN, aug Centralitás N part : résztvevő nukleonok száma N coll : páronkénti nukleon-nukleon ütközések száma Gyakran a teljes hatáskeresztmetszet százalékában adjuk meg

Teachers Programme, CERN, aug A nehézion-ütközések globális jellemzői

Teachers Programme, CERN, aug Töltött részecskék száma Centralitás-függés: - Hasonló a RHIC eredményeihez  s-függés: - p+p, Pb+Pb: hatványfüggvény Energiasűrűség becsülhető, kb. 15 GeV/fm 3 !

Teachers Programme, CERN, aug „Kémiai” összetétel

Teachers Programme, CERN, aug Fázisdiagram RHIC SPS AGS

Teachers Programme, CERN, aug Hőmérséklet Kis transzverzális impulzusnál termális spektrumokat látunk (proton-proton ütközésekben)

Teachers Programme, CERN, aug Hőmérséklet+radiális folyás Nehézionok ütközésénél: Nagyobb m → nagyobb T (laposabb spektrumok)

Teachers Programme, CERN, aug Értelmezés x y vv vv A kollektív mozgás rárakódik a termális mozgásra A kialakuló nagy nyomás miatt Tehát fontos a különböző tömegű részecskék mérése Ütközési energiával nő a radiális folyás sebessége ( c)

Teachers Programme, CERN, aug Elliptikus folyás

Teachers Programme, CERN, aug Hidrodinamikai értelmezés Hydrodynamic limit STAR PHOBOS Hydrodynamic limit STAR PHOBOS RQMD Centrális ütközések: gyors termalizáció, tökéletes folyadék Periférikus ütközések: nem teljes termalizáció Hadronikus modell nem tudja leírni (RQMD)

Teachers Programme, CERN, aug Elliptikus folyás Nagy p T : a részecskék gyorsan kiszöknek, nincs termalizáció A hidrodinamikai modellek jól leírják a tömegfüggést is

Teachers Programme, CERN, aug Dileptonok Az ütközés korai szakasza Nem hatnak erősen kölcsön

Teachers Programme, CERN, aug Kvarkónium: szín-árnyékolás q q q q Vákuum: QGP: D : a kötött állapot maximális mérete, Hőmérséklet növelésével csökken (de: regeneráció)

Teachers Programme, CERN, aug Elnyomás mérése Összehasonlítás p+p ütközésekkel: Ha nincs módosulás, akkor R AA =1 SPS  RHIC… rekombináció?

Teachers Programme, CERN, aug Y elnyomás

Teachers Programme, CERN, aug Kemény szórások felhasználása

Teachers Programme, CERN, aug Kemény szórások nehézion-ütközésekben Cél: a létrejött folyadék állapot (közeg) tulajdonságait vizsgálni Probléma: a közeg élettartama nagyon rövid (O(fm/c)), nem használhatunk külső „sugárforrást” a vizsgálatához Megoldás: kihasználjuk a nagy p T jet-ek, γ/W/Z, kvarkónium állapotok nagy hatáskeresztmetszetét az LHC energián, és felhasználjuk ezeket magukban az ütközésekben. Külső sugárzás anyag

Teachers Programme, CERN, aug Energiaveszteség A plazmán áthaladó partonok energiát veszíthetnek –Többszörös szórással –Gluon sugárzással „Quenched” spektrum Spektrum: pp

Teachers Programme, CERN, aug Jet-ek: mennyire erősen kölcsönható ez az anyag?

Teachers Programme, CERN, aug Jet energia aszimmetria A partonok energiavesztesége a jet-párok energia-egyensúlyának felborulásában jelenik meg, centrális Pb+Pb ütközésekben PbPb PbPb ppp p

Teachers Programme, CERN, aug Hogyan jellemezhető a jet-ek energiavesztesége „kalibrált” módon? ??? Pb+Pb

Teachers Programme, CERN, aug Hogyan jellemezhető a jet-ek energiavesztesége „kalibrált” módon? Pb+Pb

Teachers Programme, CERN, aug  -jet: u, d kvark energiavesztesége A foton szerepe: Azonosítja a jet-et: u,d kvark jet Megadja az eredeti kvark mozgási irányát Megadja a kvark kezdeti energiáját jet (98 GeV) foton (191GeV)

Teachers Programme, CERN, aug Kétrészecske-korrelációk definiálása Event 1 Event 2 Párok egyazon esemény ből Kevert esemé nyek Jel-párok eloszlása:Háttér-párok eloszlása Az asszociált hadronok triggerenkénti száma: Δη = η 1 -η 2 Δφ = φ 1 -φ 2

Teachers Programme, CERN, aug p+Pb: a “hegygerinc” újra felbukkant! p Pb p+p 7 TeV Sokkal nagyobb mint p+p ütközésekben A fizikai magyarázat még nem teljesen tisztázott N ≡ a töltött részecskék száma (p T >0.4 GeV/c)

Teachers Programme, CERN, aug Azok a részecskék, amelyek ugyanabban az időzónában vannak, de nagyon távoli szélességi körök mentén, kapcsolatban vannak! …Milyen mechanizmus lehet a telefonzsinór? ?! p p Az effektus szemléltetése

Teachers Programme, CERN, aug p+Pb ütközések: nov-dec. Referencia-mérés (?)

Teachers Programme, CERN, aug Jet-pár egy p+Pb ütközésben, √s NN = 5 TeV p Pb

Teachers Programme, CERN, aug Jet-pár egy p+Pb ütközésben, √s NN = 5 TeV vezető jet: E T = GeV Jet párja: E T = GeV

Teachers Programme, CERN, aug J/ψ jelölt p+Pb ütközésben, √s NN = 5 TeV

Teachers Programme, CERN, aug ϒ (1S) jelölt p+Pb ütközésben, √s NN = 5 TeV

Teachers Programme, CERN, aug Z jelölt (+jet) p+Pb ütközésben, √s NN = 5 TeV

Teachers Programme, CERN, aug NA61, SPS gyorsító: –kritikus pont keresése, kvark-kiszabadulás kutatása PHENIX, RHIC gyorsító: –tökéletes folyadék vizsgálata, energia-scan, stb. ALICE, LHC gyorsító: –kiváló részecske-azonosítás CMS, LHC: –kiváló jet, (di)müon, foton, korrelációs mérési lehetőségek Magyar részvétel

Teachers Programme, CERN, aug Összefoglalás A nehézionfizika az anyag új fázisával foglalkozik Az elméleti fizikai kevesebb támpontot ad, mint a részecskefizikában általában – de épp ez a szépsége A kísérleti eredmények sokszor okoznak meglepetést (a jóslatokhoz képest) A magyar részvétel nemzetközi szinten is jelentős Köszönöm a figyelmet!

Teachers Programme, CERN, aug EXTRA

Teachers Programme, CERN, aug Időfejlődés

Teachers Programme, CERN, aug Hogyan módosulnak a jetek? Megváltozik az alakjuk vagy a fragmentációjuk? r  Jet alak: p T -eloszlás az  -  távolság függvényében a jet tengelyétől (r): Jet fragmentációs függvény: A részecskék impulzusának eloszlása a jet tengelyére vetítve, a  változót használva:  =ln(p jet /p || track ): nagy  kis 

Teachers Programme, CERN, aug Részecskék p T -eloszlása jet-eken belül Nagy p T (kis  ): nincs változás a p+p ütközésekhez képest Centrális Pb+Pb: részecskék többlete p+p-hez képest (nagy  ) PbPb PbPb (1/GeV)

Teachers Programme, CERN, aug Mennyi energiát vesztenek a jet-ek? p+pPb+Pb ???

Teachers Programme, CERN, aug Jet-ek nukleáris módosulási faktorai Elnyomás: nincs szignifikáns p T –függés PbPb PbPb

Teachers Programme, CERN, aug PbPb PbPb Töltött hadronok, R AA

Teachers Programme, CERN, aug Nukleáris módosulási faktorok Ugyanazt a parton p T tartományt mintavételezik jet-ek Megj: a jet-ek p+p és Pb+Pb ütközésekben hasonlóan fragmentálódnak (ld. később) töltött hadronok

Teachers Programme, CERN, aug  -jet korrelációk A fotonok nem módosulnak, így energiamérést biztosítanak A jet-ek és fotonok p T -aránya (x J  =p T jet /p T  ) a jet energia- veszteségét közvetlenül méri Az x J  eloszlás fokozatos centralitásfüggését tapasztaljuk x J  PbPb PbPb

Teachers Programme, CERN, aug  -jet korrelációk Nincs  -dekorreláció Növekvő p T -aszimmetria Kevesebb jet partner A jet-ek energiájuk ~14%-át veszítik el A fotonok ~20%-a elveszti a jet partnerét PbPb PbPb x J  =p T jet /p T  R J  = a jet partnerrel (>30 GeV/c) rendelkező fotonok aránya

Teachers Programme, CERN, aug A nehéz kvark-jetek is vesztenek energiát? ??? Pb+Pb p+p b b Pb+Pb p+p udsg

Teachers Programme, CERN, aug Pb+Pb p+p A b-jetek aránya az összes jethez képest b-jet részarány: hasonló érték p+p és Pb+Pb ütközésekben → b-jet energiaveszteség tehát hasonló a könnyű kvarkok energiaveszteségéhez (R AA  0.5), egyelőre nagy szisztematikus hibával. CMS PAS HIN

Teachers Programme, CERN, aug Újabb meglepetés p+Pb ütközésekben Nagy p T : több részecske keletkezett, mint amit a proton-proton ütközésekből várunk. Semmilyen modell nem reprodukálja.