4. Agresszió Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék 2015.03.02.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bella István: Áni Máni messze néz
Advertisements

Történeti episztemológia
Miről beszélnek annyit…?!
A pszichiátriai beteg vizsgálata
Az orvosi szociológia oktatása a Szegedi Tudományegyetemen
Lelkigondozás Dr.Veres Sándor 1.
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A „közbülső változók” bevezetése
Szociális tanuláselmélet
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Ápolásetika.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
AZ AGRESSZIÓ.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Szavakkal operálva Az orvosi kommunikáció oktatása
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Személyiség - lélektan
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Nevelési módszerek.
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
A koreai sámánszertartás tárgyi világa
Krízis.
Bevezetés a pszichológiába
Csoportműködést segítő vezetési módszerekgyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas) Csoportműködést segítő vezetési módszerek gyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas)
Az Orvosi Antropológia oktatása a Pécsi Tudományegyetemen
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az emberi agresszió.
Quality Human Management
A kriminálpszichológia
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
.. Juhász István Elérhetőségek Gazdaságtudományi Intézet Közgazdaságtan és Jog Tanszék, B. épület 226. szoba Fogadóórák:Kedd – Szerda18.05.
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Teljesítménymotiváció és igényszint Babits Eszter Nagy Kata.
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
10. Félelem, szorongás Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Az agresszió megelőzése és kezelésének lehetőségei dühterápiával Készítették: Cseh Annamária Czémán Imre Molnár József.
Tájékoztató NGM_AK004. Fogadóóra Szorgalmi időszakban szerdán és óra között ig. 604-ben, más időpontban csak egyeztetés után!
Tájékoztató NGM_AK004.
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Agresszív magatartásformák a közoktatási intézményekben
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése DISZKRIMINÁCIÓ
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Kognitív újrastrukturálás Kognitív ön-instrukció Gondolat-stop
Kognitív és emotív jelentés
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

4. Agresszió Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék

 Feltűnt-e valami, amikor bejöttetek a terembe?

Az ember territoriális viselkedése  Ritka a nyílt harc  Típusai:  Törzsi territórium: felduzzadt társadalom  összetartozás élményéhez kisebb csoportokba tömörülés (pl. vallási közösségek)  Családi territórium: ház, lakás, hálószoba  Személyes territórium: személyes tér - ha megsértik  személyeskedés/agresszió

Agresszió-e?  Háborúban a katona lelövi az ellenséget.  A gyerekek kiközösítik egyik osztálytársukat.  A metrón véletlenül rálépnek a lábadra.  Öngyilkosság  Halálbüntetéssel sújtják a sorozatgyilkost.  Eutanázia  A munkatárs féltékenységből azt terjeszti, hogy kollégájának viszonya van.  Disznóvágás  Egy fiú titokban kiszúrja öccse autójának kerekét, mert félti testvérét, aki hajlamos arra, hogy ittasan autóba üljön.  Tüntetésen sértő megjegyzéseket tesznek egy politikusra.  Harcművészet  Az ideges kamasz egy bokszzsákon tölti ki dühét.  Akciófilm nézése  Egy kisgyerek bosszúból lerombolja ovistársa homokvárát.  Egy nő megtudja, hogy súlyos beteg, és kiállhatatlanul viselkedik, hogy párja szakítson vele és ne kelljen végignéznie, ahogy szenved.  A vesztes dühében földhöz vágja az ütőjét.  Egy diák rossz hírt terjeszt egy tanáráról, mert nem a várt jegyet kapta.  Az anya rácsap gyermeke kezére, miután a gyermek kiszaladt az úttestre és majdnem elütötte egy autó.  A beosztott lassan, felületesen végzi el a feladatát.

Definíció  Hogyan határoznátok meg, mit jelent az agresszió?  Rengeteg meghatározás (agresszió-düh-ellenségesség:viselkedéses-affektív- kognitív komponens)  nehéz mérni! Buss, 1961: „ártalmas inger adása egy másik szervezetnek/élőlénynek” További szempontokkal egészült ki:  Eredmény, végkimenetel, sikeres-e: véletlenül árt (pl. rálép a lábára) ill. ártani akart, de nem sikerült (pl. rálő, de nem találja el)  Szándék: pl. orvosi beavatkozás  Önkéntesség/Kényszer: annak a szempontja, akire irányul (pl. szadomazochizmus, öngyilkosság) ÁRTÓ INGER + SZÁNDÉK + KÉNYSZER

Definíció  Zillman (1979) definíciója:  Agresszív magatartás: Minden olyan tevékenység, amely során egy személy testi sértést vagy fizikai fájdalmat akar okozni egy olyan másik embernek, aki motivált arra, hogy elkerülje az ilyen sértést ill. fájdalmat.  Ellenséges magatartás: Minden olyan tevékenység, amely során egy személy – a testi sértés és fizikai fájdalom kivételével – sérelmet akar okozni egy olyan másik embernek, aki motivált arra, hogy elkerülje az ilyen sértést ill. fájdalmat.  Agresszív ill. ellenséges magatartás fenyegetése: Minden olyan kommunikatív tevékenység, amely azt az üzenetet közvetíti, hogy a személynek szándékában áll – feltételhez kötötten vagy feltétel nélkül – testi sértést vagy fizikai fájdalmat, ill. egyéb sérelmet okozni egy másik embernek, aki motivált arra, hogy elkerülje az ilyen sértést, fájdalmat, ill. sérelmet.  Kifejező magatartás: Minden olyan agresszív vagy ellenséges magatartáshoz hasonló magatartás – akár kapcsolatos a dühvel, akár nem – aminek során a személynek nem áll szándékában testi sértést, fizikai fájdalmat vagy egyéb sérelmet okozni egy másik személynek.

Kísérlet  Film: Tom & Jerry  Értékeld a filmet az alábbiak szerint:  Milyen agresszív megnyilvánulásokat láttál? Hogyan csoportosítanád?  Mennyire tetszik? 1 (nagyon nem) – 7 (nagyon tetszik)  Mennyire agresszív? 1 (egyáltalán nem) – 7 (nagyon agresszív)

Miért viselkedik valaki agresszív módon? Külső vs belső okok  A „vitában” melyik oldalt képviselnétek?

Az agresszió elméletei  Belső okok:  Pl. Pszichoanalitikus elmélet – Freud  Pl. Etológia – Lorenz  Külső okok:  Pl. Szociális tanuláselmélet – Bandura  Interakciós felfogás – külső+belső tényezők kölcsönhatása

Agresszió a képernyőn: buzdít vagy lecsendesít?  A kutatási eredmények megoszlanak e tekintetben…

Az agresszió típusai (Buss, 1961): FORMA (fizikai / verbális) x AKTIVITÁS (aktív / passzív) x IRÁNYULÁS (direkt / indirekt) AgressziótípusPélda Fizikai aktív direktLeszúr, leüt, lelő egy másik személyt. Fizikai aktív indirektCsapdát állít egy másik személynek; bérgyilkost fogad fel egy ellenség megölésére. Fizikai passzív direktFizikailag megakadályoz egy másik embert, hogy elérjen egy kívánatos célt vagy végrehajtson egy kívánatos tevékenységet (pl. ülősztrájk esetén). Fizikai passzív indirektMegtagadja egy szükséges cselekedet végrehajtását (pl. megtagadja, hogy odébb menjen az ülősztrájk során). Verbális aktív direktSérteget vagy becsmérel egy másik személyt. Verbális aktív indirektRosszindulatú pletykát vagy rémhírt terjeszt egy másik emberről. Verbális passzív direktNem hajlandó egy másik személyhez szólni, válaszolni a kérdéseire stb. Verbális passzív indirektNem tesz meg bizonyos verbális megjegyzést (pl. nem szólal fel egy másik ember védelmében, akit igazságtalanul kritizálnak). Arnold H. Buss (1961) The psychology of aggression. New York: Wiley

Próbáljuk meg elemezni a videót az eddigi szempontok mentén!

Az agresszió típusai – újabb osztályozási rendszer (Parrott & Giancola, 2007)  Ld. A mellékelt dokumentumot!

Kérdőív – Buss & Perry Agression Scale (BUPE)  Hosszú és rövid verzió  Publikus  4 dimenzión mér (verbális, fizikai, ellenségesség, düh)

BUPE – korábbi eredmények

Helyzetgyakorlat 2 önként jelentkező hallgatóval  A szomszédod elutazott, és megkért, hogy ez alatt az idő alatt öntözd meg a virágait. Te lelkesen megígérted, de aztán elfelejtetted. A szomszéd hazajön. Mit teszel?

Az agresszió csillapítását célzó manőverek  2 típus:  Kiváltó inger visszavonása  Agresszióval összeférhetetlen viselkedésforma bemutatása  Ilyen manőverek:  Nyílt ellenagresszió  Veleszületett gátló tényezők (pl. undor a vértől)  Szubmisszív pózok (testméret, regresszív megnyilvánulások, alárendeltség kifejezése)  Domináns pózok (testméret, fenyegető pózok)  Tárgyak, élelem megosztása  Szexuális kihívás, jelzések  Territórium kijelölése

Szubmisszív póz

Fenyegető pózok

tárgyakkal/fegyverrel

Diadaljelek

Ételkínálás

Diadaljelzések  Filmek: pl. focimeccseken, versenyeken

Pótcselekvések  Film – pl. rágógumi rágása, pipázás

Kötelező irodalom  Dúll A., Varga K. (1993) Általános pszichológiai gyakorlatok II. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, sz. gyakorlat.  Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2005) Atkinson & Hilgard Pszichológia. Harmadik kiadás. Budapest: Osiris Kiadó. 440–447. o.  A kurzusoldalra feltöltött word-dokumentumok (Buss, Parrott, Zilmann):

További hivatkozások, ajánlott olvasmányok  Parrott, D. J., Giancola, P. R. (2007). Addressing “The criterion problem” in the assessment of aggressive behavior: Development of a new taxonomic system. Aggression and Violent Behavior, 12, 280–299.  Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452–459. (a cikk és a kérdőív magyar adaptációja letölthető).  Zillmann, D. (1979). Hostility and aggression. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers: Hillsdale, New Jersey. pp. 9–44.  Pervin, L. A. (1978/1988). Az agresszió belső és külső meghatározói. In Barkóczi I. és Séra L. (szerk.) Az emberi motiváció I. Szöveggyűjtemény. Budapest: Tankönyvkiadó. 206–236. o.

Köszönöm a figyelmet!