MNÁMK Gimnázium Új kihívások az oktatásban Kompetenciák és munkaszervezés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kooperatív tanulás és néhány lehetősége
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Kompetencia alapú oktatás Szociális kompetencia bevezetése 4. évfolyamon beszédsérülteknél.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Képesség? Kompetencia?.
Szociális kompetencia
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Rendészeti vezető-kiválasztás
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A PROJECT CITIZEN PROGRAM HONOSÍTÁSÁRA INTÉZMÉNYÜKBEN
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Helen Parkhurst Dalton-terve Gömöry Zsuzsa Ilse Mayer mellékleteivel.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Matematika Kompetenciaterület
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Tervezési folyamat.
VITA A PROJEKTEK TERVEZÉSÉRŐL, ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL „Tudnod kell, melyik kikötő felé tartasz, mielőtt be akarod fogni a jó szelet, mely odarepít” (Seneca)
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

MNÁMK Gimnázium Új kihívások az oktatásban Kompetenciák és munkaszervezés

Hangsúlyok oktatásunkban Kompetenciák elsajátíttatása Kommunikáció a diákokkal Tanári felkészültség Nevelés/erkölcsi értékek közvetítése Tényanyag átadása Motiváció

Felkészültség

hiányosságok

A kompetencia fogalma Egységes?

Kompetencia fogalma: Általánosan értelmezve Mentális vagy fizikai cselekvőképesség egy komplex, dinamikus szituációban Képesség és attitűd a szakmai és magánélet szervezésére változó körülmények között Nemcsak egyéni, hanem társadalmi jelenség Hartmann és Erpenbach nyomán Pedagógiai-pszichológiai megközelítésből A legtágabban vett intelligencia A „mit” egyszerű tudásán túl a „hogyan” tudását is magában foglalja „akció” a környezet megváltoztatására valamint a környezethez való alkalmazkodásra (Brunner nyomán)

Tanári kompetenciák Hagyományos Tanítási tevékenység (tudás átadása) A tanítás tervezése (Óravázlatok, tanmenetek) A szakma közvetítője (nevelés, erkölcsi értékek) Újabb Curriculum fejlesztés (tantervírás) Facilitátori szerepkör ( tanácsadás,koordinálás,tanulásszervezés) Kompetenciák fejlesztése (stratégia kialakí- tása,diagnosztizáló tudás)

Kulcskompetenciák NAT Kommunikációs Narratív Döntési Szabálykövető Lényegkiemelő Életvezetési Együttműködési Problémamegoldó Kritikai Komplex információk kezelése Kulcsqualifikációk Prezentáció Munkaformák Problémamegoldás Együttműködés Konfliktuskezelés Kommunikáció Felelősségvállalás Önállóság/kezdeménye- zés

Kulcskompetenciák Intellektuális k. Módszertani k. Személyi és szociális k. Kommunikációs k. Infohasználat Problémamegoldás Kritikai gondolkodás kreativitás Módszerek befogadás, használata Identitás Kommunikáció Kooperáció Konfliktuskezelés Felelősségvállalás kezdeményezés Komm. normák, stratégiák Tolerancia

Kompetenciák és módszerek „Mond és elfelejtik, mutasd meg és emlékeznek, vond be őket és megtanulják.” - Konfucius-

Kompetenciák és munkamódszerek Kooperatív tanulás Problémaalapú tanulás Programozott oktatás csoportmunka

Kompetenciák és módszerek Szerepjáték Mind-map Brainstorming Kísérlet Projekt Training Felfedező-módszer (SELF) Feladatrendszeres oktatás (Leittextmethode) Esettanulmány Szimuláció Terepmunka csoportmunka

Csoportmunka Miért? Több kompetencia egyszerre fejleszthető Hatékonyság Motiváló hatás Szociális kompetenciák kiemelhetők Természetes szerveződési formája a korosztálynak Tanulóközpontú tanulást tesz lehetővé Önirányított tanulási stratégát tesz lehetővé Rugalmas tanulási környezetet teremt Tevékenységközpontú munkaforma

Csoportmunka Hogyan ne? „Egy négytagú csoport tagjai: Mindenki,Valaki, Bárki és Senki. Nagyon fontos feladatot kellett végrehajtaniuk. Mindenki biztos volt benne, hogy Valaki meg fogja csinálni. Bárki megtehette volna, de Senki nem tette meg. Valaki emiatt dühbe gurult, mert Mindenki feladata lett volna. Mindenki azt gondolta, hogy Bárki megteheti, de Senki sem ismerte fel, hogy Mindenki nem csinálhatja meg. A dolog azzal végződött, hogy Mindenki hibáztatott Valakit, mivel Senki sem végezte el azt, amit Bárki megtehetett volna.” (Gibbs,1995)

CsoportmunkaHogyan? Előfeltételek: A tanulók tudjanak:  Kiscsoportban önállóan dolgozni  Ötleteket megfogalmazni  Munkafolyamatokat tervezni  Feladatokat megosztani  Információkat közösen rendezni, elemezni, integrálni  Eredményeiket ismertetni/prezentálni

CsoportmunkaHogyan? Hogyan adjunk feladatokat? Nincs munkamegosztás a csoportok között Munkamegosztás a csoportok között Munkamegosztás csoporton belül Csoportpuzzle Kommunikációs csoportfeladat

CsoportmunkaHogyan? Feladatok kritériumai: A csoportnak közös eredményt kell produkálnia (közös kérdőív, csoportbeszámolót, kiselőadás…) A feladat megoldása során legyen szükség a gondolatok, megoldási stratégiák, anyagok stb. csoporton belüli cseréjére Az egyes tanulók egyénileg legyenek felelősek egyes részfeladatokért, a végeredményért azonban a csoportnak kell a felelősséget vállalni

Csoportmunka Hogyan? Szakaszai: 1. Problémafelvetés/témára rávezetés 2. Figyelemfelkeltés/érintettség 3. Csoportok létrehozása 4. Feladatok kiosztása 5. Feladatok megoldása diákcsoportokban 6. Ismertetés/prezentáció 7. Visszacsatolás/értékelés

CsoportmunkaHogyan? Prezentáció: Szerepjáték, jelenet Interview Faliújság Kollage Verseny Kiállítás/vásár Sajtótájékoztató Híradó/újságcikk/riport Computerprezentáció

Csoportmunka hogyan? Értékelés Produktum osztályozása???? Munkafolyamat megfigyelése  Verbális értékelés: Önállóság Együttműködés Kreativitás Kezdeményezés