A felület mindenek felett – mobilon is BarCEMP 2011
A korai webet idéző a helyzet Hasonlóságok Alkalmazások és böngésző harca Nincsenek standardok –a mérésre vonatkozóan –a hirdetésekre és azok mérésére vonatkozóan (IAB?) Kicsi, de roppant dinamikusan növekvő a felhasználói tábor Platformok harca (Netscape vs IE???) Eszközök diktálnak (itthon), egyszersmind ők a korlát (letöltési és processzálási sebesség, képernyő, stb.) Díjcsomagok, adathozzáférés
Különbségek A desktop web öröksége tényleges előzmény, releváns Tisztább, ki mit csinál, mik az iparági szerepek Az intézményeink is kiforrottabbak Túl vagyunk a web 2.0-n így a tömegek nem csupán befogadóként vesznek részt a változásokban A korai webet idéző a helyzet
Felhasználók vannak, gyűlnek Tartalmak és tartalomszolgáltatók vannak, jönnek újak is, de az iparágnak nem kell mindent újratanulnia Hirdetői érdeklődés jelentős (22 mobil kreatív pályázó) Digitális szakértelem van, a lomha fordulás valójában kettővel gyorsabb, mint valaha Szolgáltatás- és tartalomfejlesztési kultúra, módszertan és infrastruktúra Hol tartunk a hazai piacon?
I.Az alkalmazás-fejlesztői piac – érdekes adatok II.Felület és design – érdekes esetek Eközben: Hallgatunk róla, de nem feledkezünk meg a funkcionális és tartalmi kérdésekről A mobil tartalomfogyasztásra fókuszálunk Mit tanultunk mi az Indexben? Megosztjuk!
A mobilfejlesztői piac kompetitív – és színes 2010 Q4-ben kiírt alkalmazásfejlesztői pályázat 24 értékelhető jelentkező Köztük: hazai és külföldi szereplők, kutatócégek, egyetemi hátterű csapatok Átlagosan 8 fő mobilfejlesztő (2-30) Szakértelem a 4 kiemelt platformon iOS (24 cég) Android (23 cég) Symbian (9 cég) Windows Mobile - régi (18 cég) Nemzetközi és hazai célpiacok és cégek Éves mobilfejlesztési árbevétel 100 millió Ft felett
Egységes, minta-alkalmazásos pályázat Ár-range* átlag: 2,6mFt ajánlati szélső értékek: Ft Ft Munkaóra range* átlag: 510 ajánlati szélső értékek: 194 óra – 1192 óra Óradíj range* átlag: Ft ajánlati szélső értékek: Ft * csonkolt listák alapján: a 2-2 szélső értéket minden tételnél figyelmen kívül hagytuk A mobilfejlesztői piac kompetitív – de kiforratlan
Alkalmazás vagy optimalizált weboldal? Nem kell eldönteni Látjuk a jövőt: ott van a számítógépünkön Persze a jövő lehet messze! Persze keresztbe is tehetnek az elméletünknek... Min múlik? A tartalomipar számára az átlagosnál is könnyebb a válasz Ha tehát mobilweb (először) - azon belül mik a megkülönböztető tényezők? –Brand –Tartalom –Funkcionalitás –Használhatóság –Esztétika User Interface
Azt hisszük, triviális, pedig… A tartalom és a funkcionalitás mellett kiemelten fontos a megjelenés. 1.A mobil site nem az átöltöztetett desktop oldal 2.A mobil hirdetés nem az átméretezett desktop hirdetés 3.A mobil használat nem a kicsinyített webes felhasználás 4.Más környezet, elvárások, hangsúlyok, tartalmak, funkciók 5.A kevesebb újfent több, nagyobb szigor a felületen, mint desktopon 6.A kis számú technikai funkció korlátlan variabilitása (v.ö.: zene 8 hangjegyből) 7.A tárgy (telefon vagy táblagép) személyesebb, mint a számítógép 8.Ujj-ergonómia az egér-ergonómia helyett 9.A fogyasztó esztétikailag és felhasználó-barátság szempontjából nem tudatos, mégis csak nagyon profi tervezéssel lehet igényeinek megfelelni 10.Menedzsment szinten is fontos: design, ergonómia (csak ne mi szakértsük…)
Külföldi címlapok, first view…
Hazai címlapok, first view…
Hazai címlapok fekve - széthúz, felfúj, átrendez…
Külföldi cikkoldalak, first view…
Hazai cikkoldalak, first view… („katasztrofális”)
Köszönöm a megtisztelőt! BarCEMP 2011