G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, március hó
Győr Megyei Jogú Város adó- és gazdaságpolitikáját alapvetően a áprilisában elfogadott évre szóló Gazdasági Program határozza meg. A Program kiemeli: elsődleges követelmény az önkormányzat stabil pénzügyi helyzetének, a kiegyensúlyozott, takarékos és hatékony gazdálkodás kereteinek, valamint a helyben működő gazdasági szereplők részére biztosított befektetés-ösztönző helyi gazdaságszabályozási eszközök fenntartása. Gazdasági program
Helyi adók fajtái A helyi adók összetételét tekintve egyre inkább meghatározó szerepet foglal el a helyi iparűzési adó Iparűzési adó Építményadó Idegenforgalmi adó Gépjárműadó (átengedett központi adó)
Átengedett központi adók Az önkormányzat kezeli - átengedett központi adóként - a gépjárműadót évig a befizetett gépjárműadó 100%-a az önkormányzatot illette meg évtől az adózók által befizetett gépjárműadó 40%-a marad helyben, 60%-a a központi költségvetést illeti meg. Győr Megyei Jogú Város gépjárműadóból származó saját bevétele évente 450 millió forint körül mozog.
Helyi adók szerepe évtől az önkormányzat és az állam közötti feladatmegosztás új szabályozása (köznevelési és közigazgatási rendszer átalakítása) következtében az önkormányzat részére folyósított költségvetési támogatások csökkentek. Stratégiai jelentőségűvé vált az önkormányzati bevételeken belül a helyi adók szerepének növekedése. * *Adatok eFt-ban
Helyi adók megoszlása Előzetes adat
Kitekintés Győr Város megyei jogú városok között elfoglalt pozíciója Önkormányzati adóbevételek években* (65 ezer fő lakosság szám feletti városok esetében) (milliárd Ft) *Forrás: MJVSZ Adóhatóságok Vezetőinek Kollégiuma Előzetes adat
Helyi iparűzési adó A helyi iparűzési adó helyes mértékének megválasztása ösztönzően hathat a helyi gazdaság fellendítésére is. E szellemben döntött úgy Győr Megyei Jogú Város Közgyűlése, hogy évtől 10%-kal, 2%-ról 1,8%-ra csökkentette a helyi iparűzési adó mértékét. Megyei jogú városok helyi iparűzési adómértékei évben* *Forrás: MJVSZ Adóhatóságok Vezetőinek Kollégiuma
Helyi iparűzési adó Az adókulcs mérséklése nem érintette hátrányosan a város iparűzési adóbevételét, a gazdaságra élénkítő hatást gyakorolt, a bevételek növekedtek. Helyi iparűzési adóbevételek alakulása Előzetes adat
Helyi iparűzési adó Vállalkozások támogatása A helyi adókról szóló évi C. törvény (Htv.) 39/C. §-ának felhatalmazása alapján önkormányzati döntés által adómentességben részesül az a vállalkozás (vállalkozó) amelynek (akinek) a vállalkozási szintű helyi iparűzési adóalapja nem éri el a 2,5 millió Ft-ot. Ebbe az adózói körbe tartozik kb KATA tételes adózási módot választó adóalany is évtől a Htv. 39/C. §-ának felhatalmazása alapján Győr városa adómentességben részesíti azon vállalkozó háziorvosokat, akiknek adóalapja a 20 millió Ft-ot nem haladja meg. A központi szabályozás a Htv. 39/D. §-ban foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó adóalap-mentességet biztosít.
Helyi iparűzési adóalanyok Helyi iparűzési adóalanyok számának alakulása évben Előzetes adat
Kitekintés Helyi iparűzési adóbevételek alakulása években* (milliárd Ft) *Forrás: MJVSZ Adóhatóságok Vezetőinek Kollégiuma Előzetes adat
Építményadó Az építményadó egyre jelentősebb arányt képvisel a helyi adók rendszerében. Az önkormányzat által adóztatott hasznos alapterület folyamatos növekedésének köszönhetően a város ebből az adónemből származó bevétele meghaladja a 3 milliárd forintot.
Építményadó Az építményadó adóalanyok, adótárgyak számának alakulása és az adóztatott hasznos alapterület (m 2 ) bemutatása év Előzetes adat
Kitekintés *Forrás: MJVSZ Adóhatóságok Vezetőinek Kollégiuma évi fajlagos építményadó átlagos mértéke* (Éves adó/adóztatott alapterület) (Nyíregyháza: nincs adat forgalmi típusú adóztatás miatt) évben az építményadó mértékének törvényi maximuma Ft
Költségvetés Győr Megyei Jogú Város évi költségvetése meghatározza rendelkezésre álló pénzeszközök felhasználásának fontosabb prioritásait: alapvető cél az élhető város koncepciójának továbbvitele, az önkormányzat lehetőségeit kihasználva, a versenyképesség növekedését szolgáló intézkedésekkel részt kell vállalni a város gazdasági potenciáljának erősítéséből, az elmúlt években megkezdett beruházások folytatása, a projektek megvalósításához kapcsolódóan pályázati források felkutatása, a évi Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivállal (EYOF) kapcsolatos fejlesztési és működési kiadások finanszírozása, biztonságot adó tartalék képzése biztosítja a város stabil pénzügyi pozícióinak rövid és középtávon történő fenntartását
K ÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, március 18.