Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN
„A városi közlekedés alternatívái”
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS TÉRBELI KÖVETELMÉNYEI
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
műszaki osztályvezető
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
A VÁROSI KÖZTÉRRŐL, A VÁROSI KÖZLEKEDÉSRŐL (BEVEZETÉS A VÁROS ÉS A KÖZLEKEDÉS VISZONYÁBA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
A FENNTARTHATÓ KÖZLEKEDÉS EGYES KÉRDÉSEI BUDAPESTEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Tech.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2003/04 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai Uniós.
A városi tömegközlekedés III.
A háromszögek nevezetes vonalai
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
EURÓPAI KÖZLEKEDÉSI FOLYOSÓK: FOLYAMATOS TOLDOZGATÁS
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.
TEN és TINA - az országokat átszelő közlekedési folyosók
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS TÉRBELI KÖVETELMÉNYEI
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete.
A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
CSŐVÉGI MEGOLDATLANSÁGOK A BUDAI ALSÓ RAKPART SZÉLESÍTÉSE KAPCSÁN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet PÓDIUMBESZÉLGETÉS A VÉDEGYLET ÉS A MAGYAR.
1 FENNTARTHATÓSÁG A KÖZLEKEDÉSBEN, - KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KÖZÚTI FOLYOSÓKRA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MÁSODIK MILLENNIUM VISSZANÉZVE (MMV) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Második Millennium - másodszor Magyar Urbanisztikai Társaság Budapest,
„URBANISZTIKAI PROBLÉMÁK” – KÖZLEKEDÉS Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Az országos közúthálózat fejlesztése,
Közlekedésmodellezés Készítette: Láng Péter Konzulens: Mészáros Tamás.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A VÁROSI KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai.
MAGYARORSZÁG ÉS KÖZLEKEDÉSI HÁLÓZATA A KÖZÉP-EURÓPAI GAZDASÁGI TÉRBEN
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A VÁROSI KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
MAGYARORSZÁG HELYZETE, SZEREPE, LEHETŐSÉGEI – ÉS AZ EBBŐL ADÓDÓ KÖZLEKEDÉSI FELADATAI; HIBALEHETŐSÉGEK Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet KONFERENCIA A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT A SZAKMAI PÁRBESZÉD.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Számítástechnika az UVATERV-ben
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok.
M0 körgyűrű északi szektor (II. ütem) nyugati szektor
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
A közúthálózat fejlesztési programja 2015-ig. Az Európa Terv 1. A közművelődésért 2. A nemzeti értékek megbecsüléséért 3. A kulturális értékekért 4. A.
Az európai uniós fejlesztések szerepe a V4 országok közlekedési hálózatának vonatkozásában Thoroczkay Zsolt főosztályvezető NFM Közlekedési Infrastruktúra.
A háromszög nevezetes vonalai
BUDAÖRS 2020! TEMPLOM TÉR ELŐZETES AKCIÓTERÜLETI TERV VITAFÓRUM.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS TÉRBELI KÖVETELMÉNYEI
A településhierarchia és a településhálózat
A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS TÉRBELI KÖVETELMÉNYEI
Előadás másolata:

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék A „Város, közlekedés, társadalom” kurzus 2. órája Budapest, február 16. A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL

2 A múlt órán: a városi közlekedésről 4 A városi köztér: Fórum, Korzó, Piac. Helyek és nem-helyek 4 A városi közterületek találkozási hely funkciója fokozatosan kiüresedett: bezárkózás, a közterületnek való hátat fordítás jellemzi a köztérhez való viszonyunkat. 4 A változásoknak az egyik elősegítője volt az autó, és a városi térnek az autók folyamatos áramlása érdekében végzett áttervezése, a nem- hely funkciójú terek szaporodása. 4 A városi gépkocsi-használatot jól modellezi a ‘közlegelők tragédiája’: miközben rövid távon és a magunk szempontjából racionális döntést hozunk, egyben mindenkinek (önmagunkat is beleértve) rontjuk az utazási körülményeit. 4 A lakható város megteremtése érdekében vissza kell fordulnunk az utca, a közterület felé, és meg kell változtatnunk a mára ott kialakult prioritásokat. Ez részben várostervezési, várospolitikai feladat, de emellett mindenki maga is tehet azért, hogy gyalogosként visszafoglaljon valamit a városi köztérből.

3 A közúthálózatról és az autópályákról 4 A szárazföldi távolsági közlekedés nehézségei 4 A közúti közlekedés funkcionális rétegei 4 Az inter-regionális közúti kapcsolatok kialakulása 4 A hazai autópályák épülése: a struktúraváltás csődje 4 Alternatív hálózati lehetőségek összehasonlítása 4 Az előadás alapja egy cikk: Fleischer Tamás (1994) A magyar gyorsforgalmi úthálózat kialakításának néhány kérdéséről. Közlekedéstudományi Szemle Vol. 44. No. 1. (január) pp

4 Repin: Hajóvontatók a Volgán A szárazföldi közlekedés nehézségeiről

5 Kompátkelés a Tiszán Greguss Jánostól, Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben, 1888 A szárazföldi közlekedés nehézségeiről

6 „Első szükség, hogy a már meglévő utak a fenntartás s folytonos igazítás elmulasztása miatt el ne romoljanak, aztán a könnyen helyre állíthatók jól megigazítassanak, s végre ujak épitessenek.” Grof Széchenyi István: Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérül. Pozsony január 25-dikén „A közúthálózatról és az autópályákról”

7 A hazai alsóbbrendű hálózat a falvakat összekötő egykori szekérutak mintázatát őrzi. A vonalvezetést a terep-, a tulajdon- és a talajviszonyok határozzák meg.

8 Terep-,

9 Terep-, tulajdon- Aranyos-Marót. Háry Gyulától Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben 1888-

10 Terep-, tulajdon- és talajviszonyok

11 A hazai alsóbbrendű hálózat a falvakat összekötő egykori szekérutak mintázatát őrzi. A vonalvezetést a terep-, a tulajdon- és a talajviszonyok határozzák meg.

12 Patkó Károly: Útjavítók (1928)

13 „A közlekedési vonalak meghatározásánál – kivált a vaspálya fővonalainál – elengedhetetlen szabály, hogy azok a kijelölt végpontok felé egyenes irányban vezessenek, mert ez mind az átviteli mind a helybeli forgalomnak főfeltétele. Ezen szabályt még akkor is szigoruan meg kell tartani, ha szinte ez által némelly helyek látszólag szenvednének is; mert ha a helybeli érdekleteknek a fővonalak irányára befolyás engedtetik, vagy ha a fővonalokkal egyszersmind minden nevezetes helyeket érinteni akarunk, ebbül az fog okvetlenül következni, hogy egy bizonyos vonalban annyi mindenféle czélok elérése fog együtt kivántatni, hogy elvégre semmi egész s rendszeres nem alakulhat.” Grof Széchenyi István: Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérül. Pozsony január 25-dikén 1848.

14 A városokat összekötő főhálózat egy egészen más, új struktúrát képez. Városok körüli sugárirányok. (1851-)

15 Az 1960-as évektől induló autópályaépítések a legforgalmasabb fővárosi bevezető főutakat próbálták tehermentesíteni

16 Úgy tűnik, az átlagos napi forgalom alakulása alátámasztja az első autópályák helyének megválasztását.

17 Úgy tűnik, az átlagos napi forgalom alakulása alátámasztja az első autópályák helyének megválasztását.

18 Európa keleti felében az autópályák szinte mindenütt a fővárosok bevezető szakaszait váltották ki 1990-es állapot

19 Lehetett volna másként? Automobilutak terve 1941-ből A tervezett autópályák a főutak szögfelezőibe kerültek

20 A közúthálózatról és az autópályákról 4 A hazai gyorsforgalmi úthálózat kialakításának korai időszakában érvényes alapelvet az évit felváltó évi úttörvény világosan megfogalmazza: az autópályák építése „a kapacitás-kimerülés alapján történik azon fontosabb útvonalakon, ahol a két forgalmi sávos út kapacitását (1200 E/h-t) meghaladó forgalom nagyobb összefüggő hosszon jelentkezik és a forgalom nemzetközi, valamint idegenforgalmi jelentősége számottevő” [Mihályfy 1985: p.389., Nemesdy 1996: p.10. idézi: Németh N 2008., ]

21 Az Útügyi Kutatóintézet (UKI) úthálózati terve 1965-ből

22 „Sugaras-gyűrűs” hálózat terve 1974-ből

23 Új útszámozás 1975-ből: a TEN és a korridorok előképe Kialakul egy új hálózati szint: régiókat összekötő utak

24 Az évi, 70. Bélyegnapra megjelent blokkon az május 15-én elkészült első postaautó látható, amit az akkor megnyílt budapesti autó-kiállításon is bemutattak. Az autót Csonka János tervezte, aki 1902-ben kapott erre megbízást a Postától

25

26 Gyorsforgalmi hálózat terve 1991-ből. Kezd kiformálódni három kelet-nyugati folyosó

27 A nyolcvanas évek végén magán kezdeményezésű terv készült a déli autópálya megépítésére

28 A körülbelül 750 km hosszú déli autópálya felvázolt helye

29 Egy téglalap négy sarokpontjának összekötése a legrövidebb összes vonal segítségével.

30 Egy téglalap négy sarokpontjának összekötése a legrövidebb összes vonal segítségével. Steiner-pontok kialakulása

31 A „boríték” vonal ráhelyezése az ország térképére

32 Korai kísérletek rácsos mintázatú hálózat kialakítására. ( Megjelent Közlekedéstudományi Szemle 1994 január )

33 A nyitott gyorsforgalmi rácshálózat sémája

34 Hálózati változatok összehasonlítása

35 A 2030-ra tervezett gyorsforgalmi hálózat elképzelése ből

36 (a) keveredik egy sugaras-gyűrűs elképzelés a nyitott hálós rendszerrel. (b) keverednek a főútvonal- hálózati funkciók és a régióközi folyosók funkciói (c) a gyorsforgalmi hálózat közvetlenül ki akarja szolgálni mindazokat a forgalmilag érzékeny területeket, amelyeket éppen mentesítenie kellene. (d) elvi, funkcionális tisztázatlanságot jelez egyes városok zsákszerű gyorsforgalmi bekötése a közelében elhaladó folyosóhoz. (e) elvi tisztázatlanságot jelentenek a térképen az egymáshoz közeli párhuzamos folyosók. (f) megoldandó tisztázatlanságot jeleznek a térképen megjelenő kisméretű háromszögek. Mi hibás struktúrában tervezzük a tranzitfolyosókat (g) hibás meggondolást jeleznek a közvetlenül vízpartra tervezett autópályák.

37 M1 autópálya, Győr elkerülő szakasz

38 A Magyarországon át vezető pán-európai (vagy helsinki-) folyosók közúthálózati interpretációja.

39 A évi Útügyi Napokon jelent meg először hivatalos elképzelésben az M8-as gyorsforgalmi út vonala.

40 És a hivatalos autópálya-fejlesztési tervezet GKM 2003 „Sztráda express”

41 Forrás: KHEM honlap Gyorsforgalmi úthálózat

42 A tanulságok összefoglalása 4 A közúthálózatoknak megkülönböztettük három funkcionálisan eltérő rétegét: a falvakat összekötő alsóbbrendű utakat, a városokat összekötő főúthálózatot, valamint a régiókat összekötő gyorsforgalmi hálózatot. 4 Az új szintek kialakulása új funkciók létrejöttét is jelentette, amelyek jó kiszolgálásához új térbeli struktúrák tartoznak. 4 Mindegyik szint hagyományos feladatát továbbra is el kell látni, a kialakuló új szint nem veszi át a korábbi funkciókat. 4 Nálunk egyelőre nem alakult ki a régióközi kapcsolatok ellátásának feladatköréhez illeszkedő új struktúra, és egyáltalán nem működik a hálózati szinten történő tervezés. 4 A megépült autópálya-folyosók nem felelnek meg a régióközi kapcsolatok követelményeinek: a tervezők nem érzékelték a többrétegű és többfunkciós rendszer belső összefüggéseit, és az új pályák egy hibás főváros-centrikus struktúrában készültek el. 4 Az új gondolatban rejlő lehetőség csak fokozatosan világosodik meg

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék A „Város – közlekedés – társadalom” kurzus 2. órája Budapest, 2016 február 16. A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !