Sahana katasztrófavédelmi szoftvercsomag Knyihár Zsuzsanna
Katasztrófák
Létrehozásának története 2004: Srí Lanka – a terület helyreállítása a szökőár után
A szervezet megalakulása óta rendelkezik vészhelyzet- és ka- tasztrófa-menedzsment szakértőkkel, akik teljes értékű tagok- ként vesznek részt a szoftver fejlesztési folyamatában. Lanka Szoftver Foundation Sahana Szoftver Foundation2009-től A Sahana Szoftver Foundation együttműködik katasztrófa- és technológiai (műszaki) szakértőkkel, technológiákkal, hivatá-sos (profi) szolgáltatásokkal és katasztrófára reagáló szerveze-tekkel.
A legfontosabb kérdések, melyek segítenek a hatékonyság növelésében Hogyan lehet a körülményeket és a sürgős követelményeket (feltételeket) hatékonyan közölni a nemzetközi adományozó közösségekkel? Hogyan tudja a felelős hatóság egyeztetni, hogy hol vannak azok a kórházak, melyek el tudják szállásolni a további pácienseket? Hogyan tudnak a falvakban maradt családok – az evakuáció során egymástól elszakított szülők, házastársak és gyerekek – újra egyesülni?
A Sahana szoftvercsomag részei Eden Vesuvius (Mayon)
Az Eden áttekintése Az Eden egy rugalmas humanitárius felület gazdag objektum- halmazzal (feature set), mely gyorsan testre szabható, hogy alkalmazkodjon az aktuális folyamatokhoz és kiegészíthető aktuális rendszerekkel, hogy hatékony megoldásokról gondos- kodjon a kritikus humán szükségletek menedzsmentje részére a megelőzés vagy a krízis alatt.
Az Eden fejlődési szakaszai Az Eden szoftvert először a katasztrófákra való reakciókra fej- lesztették ki. Célja 2010-es haiti földrengést követően a nyil- vánosság általi használat és az UN World Food Program élelem- elosztási programjának támogatása. A haiti földrengés óta az Eden-t a következő katasztrófák esetén használták magánszemélyek, szervezetek és kormányok: földrengés és szökőár Japánban – 2011; áradás Kolumbiában – 2011; áradás Venezuelában – 2010; áradás Pakisztánban – 2010; hurrikán Veracruzban, Mexikóban – 2010.
Az Eden sajátosságai Logisztikai Menedzsment Személyzet Menedzsment Szervezet Regisztráció Felbecslés Projektek nyomon követése Kórház Menedzsment Rendszer Menedékhely Regisztráció Térképezés
Menedékhely regisztrálása
Térképi megjelenítés
A Vesuvius áttekintése kórházak rangsorolása eltűnt személyek megtalálásának lehetősége családok újraegyesítése A Vesuvius fejlesztést az US National Library of Medicine (a világ leg-nagyobb orvostudományi könyvtára) irányítja. Fontos, hogy az áldozatok betáplált adatai (külső jegyek, fotók stb.) össze legyenek kötve a bejelentett hiányzó/megtalált személyek adataival (adatbázis), és azokat a nyilvánosság elé tárják.
A Vesuvius fejlődési szakaszai Elsődleges cél: a Bethesda Hospitals Emergency Preparedness Partnership (BHEPP) segítése volt. A National Library of Medicine (NLM) támogatta a Vesuvius Lactor System (Vesuvius Helymeghatározó Rendszer) nyilvános használatát a haiti föld-rengésnél (2010), a christchurchi földrengésnél (2011), illetve a japán földrengésnél és szökőárnál.
A Vesuvius sajátosságai Az eltűnt személyek jelentése – összetett keresés. Kórház Rangsorolás Menedzsment – fényképek számítógépes rögzítése és a páciensek betáplált adatainak elektronikus közlése a kórházak, illetve a személyfelderítő nyilvántartás részére. Dokumentum Könyvtár
Eltűnt személyek keresése
A Mayon áttekintése Vészhelyzet Erőforrás Menedzsment Lehetőségek Önkor- mányzatok részére A Mayon gondoskodik egy vészhelyzet-személyzetről és erőforrás-menedzsment megoldásról, mely jól használható nagyobb számú esemény, személy és erőforrás kezelésének céljából. Ez igyekszik kiszolgálni a hivatásos (profi) vészhely- zetmenedzsment szervezeteket a nagy önkormány-zatokban és hatóságokban – felkészültséggel, válasszal, helyre-állítással és mérsékelt felelősséggel felvértezve.
A Mayon sajátosságai Vészhelyzet/katasztrófa Modell Menedzsment – különféle (modellek) megalkotása különböző bemeneti adatokkal, – megváltoztatott példák és fejlesztési stratégiák problémentes teljesítés vészhelyzet esetén.