MTA KRTK KTI Karsai Judit AZ ÁLLAM RÉSZVÉTELE A MAGYARORSZÁGI KOCKÁZATITŐKE- PIACON Az MTA Gazdaságtudományi Bizottság Ipar- és Vállalatgazdasági Albizottság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kedvezményes MFB források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
Advertisements

Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - az NYDOP
OTP Kockázati Tőkealap I.
JEREMIE Program Magyarországon
Roncz Gábor vezérigazgató
Miért fontos? ösztönzi a külgazdasági kapcsolatokat
Kockázati tőkefinanszírozás a megújuló energia szektorban Buda Sándor Tanácsadási igazgató november 24.
A magyarországi kockázatitőke- finanszírozás másfél évtizede ( ) Készítette: Papp Zsuzsa Tivadari Evelin.
Nemzeti Innovációs Hivatal
Az MFB Invest tőkebefektetési lehetőségei
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Kormányszóvivői tájékoztató Sikeres Magyarországért Hitelprogramok Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter Veres János pénzügyminiszter.
BUDAPEST, Pénzügyi eszközök a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban (GINOP)
Új Magyarország Vállalkozói Program pénzügyi programjai (Jeremie)
Az MV-Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt.
Biotechnológiai KKV-k a nemzetköziesedő tudásháromszögben VÁLLALKOZÁSI UTAK A BIOTECHNOLÓGIÁBAN Halász György Imre Szeged, december 11. NKTH Innotárs.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a DDOP
JEREMIE program tervezése a as programozási időszakra
Az Új Magyarország Kockázati Tőkeprogram értékelési szempontjai július 7.
Amikor nem kell biztosíték: tőkefinanszírozás Török József Üzletfejlesztési igazgató Miskolc, március 21.
Amikor nem kell biztosíték: tőkefinanszírozás Török József Üzletfejlesztési igazgató Pécs, február 28.
Tőkefinanszírozás biztosíték nélkül Török József Üzletfejlesztési igazgató Budapest, május 15.
Török József Üzletfejlesztési igazgató Székesfehérvár, január 30. Tőkefinanszírozás.
Miért vonzó a startup a befektetők szempontjából?
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
Török József Üzletfejlesztési igazgató Szombathely, április 10. Tőkefinanszírozás.
Tőkefinanszírozás Török József Üzletfejlesztési igazgató Kecskemét, november 28.
óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Török József Üzletfejlesztési igazgató Budapest, május 29. Tőkefinanszírozás.
Török József Üzletfejlesztési igazgató Miskolc, május 15. Tőkefinanszírozás.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS
Horváth István, CFA K&H Befektetési Alapkezelő Zrt. Befektetői szemmel.
Magyar Fejlesztési Bank Vállalati Finanszírozás
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
Kormányszóvivői tájékoztató. Lendületbe hozzuk a vállalkozásokat Dr. Kóka János Gazdasági és Közlekedési Miniszter.
JEREMIE Programok módosulásai
MV-Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Forrásteremtés struktúraváltáshoz, technológiai fejlesztéshez Török József Üzletfejlesztési igazgató Lovasberény, szeptember 20.
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
Az állami szervezetek feladatai és lehetőségei a fejlesztési programok hatékonyságának javítása érdekében Dr. Novák Csaba Budapest, április 16.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
MFB Rt. a hazai bankszektorban – A tulajdonos, a tulajdonjog gyakorló – A Bank társadalmi szerepvállalása – A Bank tevékenysége 2.
A tőkebefektetés 50 árnyalata Török József Üzletfejlesztési igazgató Budapest, december 11.
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Hajdú-Bihar megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Kiss Gábor ügyvezető igazgató.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Tőkefinanszírozás Török József Üzletfejlesztési igazgató Zalaegerszeg, október 2.
Piac & Profit Konferenciasorozat Start Garancia Zrt. Egy gonddal kevesebb! Pályázati garancia fedezet nélkül a Start Zrt-től Az értékteremtő befektetés.
Okos pénzt az okos egészségügynek – kockázati tőkebefektetések az élettudományok területén április 29. Zsembery Levente vezérigazgató X-Ventures.
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Várható fontosabb pályázatok ban.
ÖTLETTŐL A SIKERIG! A REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI HOLDING ZRT. CÉGCSOPORTJÁNAK FEJLESZTÉSI ÉS FINANSZÍROZÁSI LEHETŐSÉGEI ILENCZFALVI SZÁSZ GÁBOR VEZÉRIGAZGATÓ.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Gazdasági kilátások Török Zoltán Vezető elemző 2014 február Raiffeisen Bank.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
A hitelgarancia szerepe a kkv-k finanszírozásában 2010 Garantiqa Hitelgarancia Zrt.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A hitelgarancia szerepe a kkv-k finanszírozásában 2010 Garantiqa Hitelgarancia Zrt.
Dr. Terták Elemér vezérigazgató Budapest, május 12.
Kutatás-Fejlesztés-Innováció versenypályázati tükör
Budapest Premium Medical Port Klaszter
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

MTA KRTK KTI Karsai Judit AZ ÁLLAM RÉSZVÉTELE A MAGYARORSZÁGI KOCKÁZATITŐKE- PIACON Az MTA Gazdaságtudományi Bizottság Ipar- és Vállalatgazdasági Albizottság i műhelyvitája A kutatás az OTKA K számú pályázata támogatásával készült.

MTA KRTK KTI TARTALOM  A KOCKÁZATI TŐKE AKTUALITÁSA  AZ ÁLLAMI RÉSZVÉTEL JELENTŐSÉGE  AZ ÁLLAMI KOCKÁZATITŐKE-PIAC SZEREPLŐI MAGYARORSZÁGON  JEREMIE KOCKÁZATITŐKE-ALAPOK KÖZÉP- KELET-EURÓPÁBAN  JEREMIE KOCKÁZATITŐKE-ALAPOK MAGYARORSZÁGON  AZ ÁLLAMI TŐKEBEFEKTETÉSEK SZABÁLYOZÁSA  AZ ÁLLAMI KOCKÁZATITŐKE-ALAPOK NYUGATI TAPASZTALATAI

MTA KRTK KTI A KOCKÁZATI TŐKE AKTUALITÁSA Lejár a JEREMIE kockázati-alapok befektetésre rendelkezésre álló ideje ( , de meghosszabbítva ig) Átrendeződés az állami kockázatitőke-alapok irányításában (MFB központú szervezet) Az Európai Unióban új programozási időszak kezdődik ( ) Módosult az állami támogatások szabályozása (2014: új RFG) Transzparencia hiány a kockázatitőke-piac működésében (Fortunes per) Új állami magántőke-alapok meghirdetése (16 md Ft Eximbank) Új privát magántőke-alapok megjelenése magyar állami bank vásárlójaként (Metis Magántőke Alap 45%, Blue Robin Investments 45%, Pannónia Nyugdíjpénztár 10%)

MTA KRTK KTI AZ ÁLLAMI KOCKÁZATITŐKE-PIAC FELÉPÍTÉSE

MTA KRTK KTI AZ ÁLLAMI RÉSZVÉTEL JELENTŐSÉGE A KOCKÁZATITŐKE-PIACON Kormányzati forrásból származó tőke részaránya a kockázati- és magántőke-befektetések céljára gyűjtött tőkében Európában és Kelet-Közép-Európában, Év EURÓPA Kockázati- és magántőke 5%5%9%9%10% Kockázati tőke34%30%21% KÖZÉP-KELET-EURÓPA Kockázati- és magántőke 48%42%36% Kockázati tőke61%83%30% Forrás: Invest Europe 2015

MTA KRTK KTI JEREMIE KOCKÁZATITŐKE-ALAPOK KÖZÉP-KELET-EURÓPÁBAN A JEREMIE kockázatitőke-alapok részaránya az EU forrásokból létrehozott kockázatitőke-alapokban Közép-Kelet-Európában, Összes állami KT-alap JEREMIE KT-alap JEREMIE részarány Összes állami KT-alap JEREMIE KT-alap JEREMIE részarány darab %Millió € % Bulgária33100%29 100% Csehország Észtország Horvátország Lengyelország19210%347226% Lettország88100%87 100% Litvánia55100%70 100% Magyarország292897% % Románia11100%18 100% Szlovákia22100%47 100% Szlovénia KKE összesen ebből privát % % 73761% Forrás: saját gyűjtés

MTA KRTK KTI A MAGYARORSZÁGI JEREMIE PROGRAM A magyarországi JEREMIE kockázatitőke-alapok típusa, száma, portfoliócégeinek száma és szerződéseinek értéke (2016. április 30.) Meghirdetés éve Alapok típusa Alapok száma (db) Portfoliócégek száma (db) Szerződéssel lekötött érték (milliárd Ft) 2009Vegyes810851,2 2012Magvető4552,8 2012Növekedési63922,1 2013Növekedési8 (7)5227,1 2013Növekedési2227,3 2014Növekedési183,1 Összesen 29(28)284113,6 (87%) Kezelt tőke (incl. privát) 130,4 (100%) Forrás: MFB

MTA KRTK KTI A KLASSZIKUS KOCKÁZATITŐKE-BEFEKTETÉSEK GDP-HEZ VISZONYÍTOTT ARÁNYA EURÓPÁBAN Forrás: Invest Europe: 2015 European Private Equity Activity (p. 47.)

MTA KRTK KTI A MAGYARORSZÁGI KOCKÁZATITŐKE-PIAC ÁLLAMI SZEREPLŐI ÁLLAMI TŐKE BEFEKTETŐJE ÁLLAMI TŐKE KEZELŐJE (Év) KEZELT ALAP NEVE KEZELT TŐKE (md Ft) KEZELT TŐKE (%) MFBCorvinus Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. MFB Innovációs Tőkealap MFB Növekedési Tőkealap MFB Zöldgazdaság Tőkealap 5,0 0,9 5,5 81% MFBMFB InvestMFB Fejlesztési Tőkealap 4,6 MFB (MV Zrt.)JEREMIE alapkezelők 28 db magvető és növekedési alap92,5 MFB (MV Zrt.)Széchenyi Tőkealap- kezelő Zrt. Széchenyi Tőkebefektetési Alap14,0 EXIMBANKPortfoLion Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. PortfoLion Regionális Magántőke Alap 5,0* 19% EXIMBANKCEE Equity Partners Advisor Kft. CEE Private Equity Fund7,0* EXIMBANKBG&Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. 2 db magántőke-alap16,0 ÁLLAMI TŐKE ÖSSZESEN 150,5100% Megjegyzés: *becslés Forrás: saját gyűjtés

MTA KRTK KTI AZ ÁLLAMI KOCKÁZATI TŐKE VÁRHATÓ MAGYARORSZÁGI KERETEI ( ) GINOP keret 91 md Ft (GOP: 86 md Ft) –4 típusú kockázatitőke-program meghirdetése várható –Tematikus célkitűzések: infokommunikációs technológiákhoz hozzáférés, innováció erősítés, Intelligens Szakosodási Stratégiához illeszkedő technológiai és ágazati fókusz, versenyképesség növelés –MFB hatáskörű nagyméretű nemzeti tőkealap terve VEKOP keret 5,5 md Ft (KMOP: 4 md Ft) –1 kockázatitőke-program meghirdetése várható –Tematika: intelligens szakosodás TOP keret ? md Ft (ROP: 14 md Ft) –1 kockázatitőke-program meghirdetése várható –Tematika: régiófejlesztés –SZTA kezelésében

MTA KRTK KTI AZ ÁLLAMI TŐKEBEFEKTETÉSEK EURÓPAI UNIÓS SZABÁLYOZÁSA  Alapkezelés üzleti szemléletű, teljesítményhez kötött javadalmazás, kiválasztás nyílt, átlátható, megkülönböztetés mentes, objektív pályázat útján  Befektetési döntések piacgazdasági elv szerint, profitvezérelt módon, üzleti és kilépési terv, privát befektető képviseletével  Alapoknak profitvezérelt privát tulajdonosai is vannak vagy kiválasztásuk ügyletenként átlátható nyílt objektív eljárással történik  Befektetésekben egyedileg is részt vesznek a privát befektetők (új vállalkozás esetén az alapító is független magánbefektető lehet)  Alapok privát tulajdonosainak ösztönzése megengedett (állami hozam maximálása, állami részre vételi opció, aszimmetrikus hozam felosztás, veszteségminimalizálás csak első kereskedelmi értékelés előtti cégeknél)  Befektetésben az állami részarány maximuma a cégek méretéhez és életciklusához igazodik függetlenül a székhely támogatottságától (90/60/50%)  Tőkét kapó cég életkora maximum 7 év  Befektetés funkciója tőkekiváltás is lehet, de kivásárlás továbbra sem  Befektetés formája saját tőke mellett lehet kvázi saját tőke, hitel, garancia  Befektetési volumen cégenkénti részösszegének maximuma 15 m €

MTA KRTK KTI A KOCKÁZATITŐKE-PROGRAMOK ÁTLÁTHATÓSÁGA Az állami programok adatainak nyilvánossága eddig nem volt explicit előírás így az alapkezelők kiválasztása, a befektetések volumene, az érintett cégek köre és a befektetések eredményessége nem volt megismerhető Az állami tőkeprogramok végrehajtása átláthatatlan mert az érintett adatkezelők banktitokra hivatkozva nem adnak ki adatot Forbes által 2015-ben indított perben a bíróság közérdekű adatnak nyilvánította a JEREMIE program nyertes pályázatainak anyagát, s ezek kiadásra kötelezte az adatgazda MFB-t Eximbank sem adta ki banktitokra hivatkozva a 16 md Ft összegű 2 db állami magántőke-alapjának kezelésére kiírt pályázat nyertes anyagát „Risk Finance Guidelines” (2014) szerint korlátozás nélkül elérhetővé kell tenni az állami kockázati tőkét befektető intézmények és portfolió cégeik nevét, befektetéseik összegét, ha ez meghaladja a 200 ezer €-t, s az érintett cég már végez kereskedelmi értékesítést

MTA KRTK KTI AZ ÁLLAMI KOCKÁZATITŐKE-PROGRAMOK NYUGATI TAPASZTALATAI  Állami befektetők a privát alapoknál kevésbé sikeresek (kilépés, high-tech, szabadalom, foglalkoztatottság) (Brander és társai, 2010)  Csak hibrid alapok esetében van egyáltalán mérhető pozitív hatása az állami finanszírozásnak, itt is döntő az állami hányad relatív kisebbsége és az alapkezelő privát volta (World Economic Forum, 2010; Grilli és Martinu, 2012)  Jelentős piaci elégtelenségre hibrid megoldás nem alkalmas (Jaaskelainen és társai, 2007)  Állami tőkealapok általában túl kicsik, nem eléggé diverzifikáltak a hatékony működéshez (Mason, 2003)  Állami tőkealapoknál kevés a korai fázishoz értő alapkezelő (Cumming, 2011)  A hozzáadott érték növelését az alapkezelők jártasságának hiánya és nem a kínálat szűkössége akadályozza (Grilli, Martinu, 2013)  A keresleti oldal problémáinak kezelése nélkül hatástalan az állami befektetésektől várt katalizátor szerep (Nightingale és társai, 2009)