A tudásszervezetek hatalmi játékosai és hatalmi harcai Networkshop, Debrecen, 2016. április 1. Nuridsány Judit Óbudai Egyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

D ALE C ARNEGIE T RAINING  Dale Carnegie ® : A hagyomány  Alapítva: 1912  Cég-központ: New York City  DC Kutató-központok: New York, St.Louis, Washington.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Első az egyenlők között – Key Account Management Összeállította: Kelemen György MAN Roland Magyarország Kft.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
ÉRDEKVÉDELEM Dr. Borsi Éva május. Dr. Papp Lajos Miatyánkja Mikor hittél abban, hogy téged megbecsülnek, Munkád elismerik, lakást is szereznek,
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A HR vezető, mint a Vezérigazgató legfontosabb partnere
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezetfejlesztési Program
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
© "VERSENYKÉPESSÉG–FEJLŐDÉS–REFORM" konferencia november 7-8 KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
MOTIVÁCIÓ.
Corvinus Egyetem 1 Az önerős vállalati fejlesztő tevékenység és a vállalat köré szerveződő hálózatok tevékenységének összehangolása MTA Vezetés- és Szervezéstudományi.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A partneri kapcsolatok értékelése hálózati együttműködés esetén
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Fogd A Kezem Alapítvány
A vidéki tér sikertényezői
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A projekt szervezeti formái
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
2. Zárthelyi előkészítő.
1 Vállalat gazdaságtani előre tekintés 1. előadás.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
EUROPROFESSIONAL HUNGARY KFC Varró István Szakiskola, Szakközépiskola, Általános Iskola és Kollégium KARCAG.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Magyar Projektmenedzsment Szövetség
Kultúra és kommunikáció
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A tudásszervezetek hatalmi játékosai és hatalmi harcai Networkshop, Debrecen, április 1. Nuridsány Judit Óbudai Egyetem

Előzmények  A legnagyobb magyarországi tanácsadócégek (BIG FIVE) egyikénél dolgozva szereztem elsődleges tapasztalataimat  (Boda György közgazdász-kontroller, Angyal József matematikus )  Közreműködtem két tudásmenedzsment könyv magyarországi megjelentetésében  Karl Erik Sveiby: Szervezetek új gazdagsága: a menedzselt tudás  Thomas Davenport – Larry Prusak: Tudásmenedzsment  Tanítottam a BME-n 2

Mottó 3 „Ha többek életét és munkáját összekapcsoljuk, együttesen mindnyájan sokkal messzebbre jutunk, mint külön haladva bárki is eljuthatna.” René Descartes ( )

Tudásszervezetek-e a könyvtárak? ?

A könyvtárak szerepe a tudásmegosztásban  „A felsőoktatási könyvtárak nélkül nem építhetünk tudásszervezetet, hiszen a felsőoktatási könyvtárak az információ és tudás fő gyűjtőhelyei és elosztó központjai az intézményen belül.”  „az egyetemi könyvtárak élenjárhatnak abban, hogy önmaguk is tudásszervezetté válva, tudásmegosztást támogató szervezeti kultúrát kiépítve kihathassanak az egyetem egészére.” Bognárné Lovász Katalin: A felsőoktatási könyvtárak szerepe a tudásmegosztásban. TMT 58. évf. (2011) 9. szám 5

Aktualitás 6 Boda György: A tudástőke kialakulása és hatása a vállalati menedzsmentre. Bp., p.

Az intellektuális tőke 7 Boda György: A tudástőke kialakulása és hatása a vállalati menedzsmentre, Bp., 2005.

Az immateriális vagyon 8 ( Karl Erik Sveiby: Szervezetek új gazdagsága: a menedzselt tudás című könyv alapján)

9 A tudásszervezet  a legtöbb dolgozó magasan képzett szakember  az információt tudássá változtatják, saját kompetenciájukat felhasználva, és az információt, illetve a speciális tudást szolgáltatók segítségével  nem a hagyományos, klasszikus vezetéselmélet szerint működnek  ezeknek a vállalatoknak kevés dologi vagyonuk van, immateriális javaik sokkal értékesebbek, mit dologi eszközeik

Hatalmi harc  a hatalmi játékok különböző szereplői között, (menedzser – szakértő)  és az azonos csoporton belül dolgozók között is (harc a szakértők között)rangért, pozíciókért, elismerésért stb 10

A tudásszervezet hatalmi játékosai 11 kompetenciaSzervezeti A menedzser A támogató személyzet kompetencia A vezérA szakember Szakértői A hatalmi harc a szakértői (kreatív) és a szervezeti (adminisztratív) tudáshagyomány képviselői között zajlik. A konfliktus a tudásszervezetek normál állapota. Karl Erik Sveiby: Szervezetek új gazdagsága: a menedzselt tudás

12 A támogató személyzet  Szerepük a szakemberek és a menedzserek munkájának segítése.  Nincs olyan saját, speciális képesítésük, amely kiemelt helyet biztosítana számukra a tudásszervezetben.  Alacsony a szakértői és alacsony a szervezeti kompetenciájuk.  A megfelelően ösztönzött és képzett támogató személyzet alapvető fontosságú a szervezet hatékony működéséhez.  Hogyan viselkednek azok az emberek, akik alkalmatlan vezetők alatt, őket nem becsülő cégeknél dolgoznak?

13 A szakember  Középpontban a feladat  Feladataikra és szakmájukra összpontosítanak.  Magas intelligenciájúak, kreatívak.  Reménytelenek az időbeosztásban és az adminisztrációban.  Szakmai büszkeség  Hajlamosak a társaságba szerveződésre.  A szakmabeliek létszámát korlátozzák.  Csak a saját területeik erőforrásaiért harcolnak.  Csodálják a náluk nagyobb szakértőket.  Idegenkedés a rutintól  Legkevésbé azt szeretik, ha ugyanúgy kell megoldani egy feladatot, mint legutóbb.  A lélekölő rutinmunkát az asszisztensekre hárítják, de azok irányítására azonban gyakran képtelenek.  szeretik a komplex problémákat, szakmájuk fejleményei, ha szabadon kutathatnak megoldások után, ha eredményeiket elismeri és megbecsüli a közvélemény.  Idegenkednek  a személyes szabadságukat korlátozó szabályoktól,  Nem törődnek  fizetéssel, szabadsággal  az őket alkalmazó szervezettel, semmibe veszik a hatalom orientált embereket, vagyis a hagyományos vezetőket.  azokkal a szakemberekkel, akik nem az ő szakterületükön jártasak.

14 A menedzser Feladatuk, hogy a szervezetet  adott hatásköri keretben,  meghatározott erőforrásokkal,  egy pontosan körülírt cél felé vezessék. Sok tekintetben a menedzserek ellentétei a szakembereknek.  a szakemberek szakértői kompetenciájukat hasznosítva kizárólag ügyfelekkel és más szakértőkkel dolgoznak,  a menedzserek szervezeti kompetenciájukat arra használják, hogy mások munkáját felügyeljék.

15 A vezér  Megfelelő képességek birtokában képesek az irányításra:  kreatív személyiség, határozott, empatikus készségű  feladat- és tettorientáltság, lelkesség, ami átterjed a munkatársakra is  a cél- és a vízió meghatározásának képessége  páratlan kommunikációs képesség  őszinte vágy a vezetésre  képes összefogni az embereket  szereti a hivatását és a rábízott embereket  szeret vezetni, vezérnek lenni, követik az általa kiválasztott úton

16 A tudásszervezetekben megváltozik a vezetők helyzete  Sok kinevezett vezető azt hiszi magáról, hogy vezér és naivan azt képzeli, hogy akkor is irányítja a vállalatot, amikor csak annyit tesz, hogy hagyja magától működni a céget.  Nem értik a munkahelyi hatalmi játékokat, és nem a megfelelő dolgokat mérik.  A klasszikus vezetéselmélet azt feltételezi, hogy a vezetők döntéseket hoznak és a beosztottak azokat végrehajtják, hogy a vezetők mindig jobban informáltak, mint a személyzet, hiszen az információk áramlását ők ellenőrzik.

17 A szakemberek és a menedzserek közti feszültségek kezelése  A kreatív és adminisztratív erők küzdelme Feszültség oldó eszközök  Szakmai és adminisztratív vezetés szétválasztása („tandem” vezetés)  Szakértői és menedzseri kötelezettségeket váltogató életpálya A nem kezelt feszültségek eredményei  A feszültségek elfojtása vagy félreértelmezése a menedzserek és a szakértők közötti hatalmi harcokhoz vezet.  Ha a szakértői értékek erősebbek, akkor a szakértők gyakran átveszik a hatalmat.

18 Képesek a vezérek arra, hogy irányítsák a szakértőket?  A tudásszervezetekben a vezetés nagyrészt nem más, mint kreatív szabadság biztosítása a szakértők számára a vezér által kidolgozott keretek között.  Azon tudás szervezetben, ahol a szakértők nem fogadják el a vezért, a belső erők szabadon működnek, a cég spontán módon saját belső hatalmi szerkezetéhez igazodik.

19 A tudás szervezet négy hatalmi játékosa Szakmai kompetencia Szervezeti kompetencia A szakértők A támogató személyzet A vezér A menedzserek Forrás: Sveiby Egyensúlyi helyzet, a konfliktusok optimális szintjével. Nem emészti fel az alkotóenergiát és a szervezet működését.

20 A tudásszerepek torzulásai I. A szakértők válnak vezérré Szakmai kompetencia Szervezeti kompetencia A szakértők A támogató személyzet A vezér A menedzserek A szakértő szelleme korlátlanul szárnyal, az üzleti kontroll hátérbe szorul. Nem az üzleti szempontok érvényesülnek. Leromlik a hatékonyság.

21 A tudásszerepek torzulásai II. A menedzserek válnak vezérré Szakmai kompetencia Szervezeti kompetencia A szakértők A támogató személyzet A vezér A menedzserek A projekt- menedzseri szerepek felerősödnek. Rövid távon hatékony megoldást szül, mert a piacot követi. Apadó szellemi háttér.

22 Szakmai kompetencia A szakértők A támogató személyzet A vezér A menedzserek A tudásszerepek torzulásai III. A vezérszerep megoszlik a szakértők és a menedzserek között Szervezeti kompetencia Hatalmi harcok emésztik fel a cég idejét és energiáját. Sem a szakmára sem az üzleti szempontokra nem marad idő és energia. A hatékonyság leromlik.

23 Az egyes torzulási formák kihatásai I.Csak kockázatos beruházások: mindenki kémcsövet rázogat II.Csak generalizmus: mindenki „time report”-ot töltöget III.Az erőforrások elaprózódása: a hatalmi harc felőrli az erőket A vezér nélküli tudásszervezetben a hatékonyság leromlik.

24 Vezér és menedzserek nélkül?  Vezér nélkül Rövidebb ideig akár hatékonyan is dolgozó csoport, közös küldetésérzés, csoportérzés, jövőkép, szervezeti kultúra nélkül.  Manager nélkül Rendkívül lelkes, családias légkör és családias kapcsolatú cég, akiket a konkurencia pillanatok alatt legyőz, és rövid idő alatt csődbe mennek.

Üzenet „Módunkban áll harc helyett megegyezni, vagy ha erre nincs lehetőség, kialakíthatunk magunkban olyan erkölcsi elveket, amelyek a közösség javát jobban szolgálják, mint a nyers harc.” Mérő László: Mindenki másképp egyforma, A játékelmélet és a racionalitás pszichológiája. Bp., Tericum, p. 25

„Buck átveszi a vezérkutya szerepét.” Jack London: A vadon szava 26

27 Köszönöm a figyelmet!