A fókuszált figyelem és a hipnózis szubjektív élményeinek genetikai elemzése Készítette: Katonai Enikő Rózsa ELTE PPK, Pszichológia MA Témavezető: Dr.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Advertisements

Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Primer és szekunder kutatás
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
Molekuláris interakciós ujjlenyomat
A fejlesztés hatása a szervezetre
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Real-Time PCR gyakorlati alkalmazások bevezetés Párosítsuk a gélfotóra felvitt mintákat a megfelelő olvadáspontú termékekkel!
Főkomponensanalízis Többváltozós elemzések esetében gyakran jelent problémát a vizsgált változók korreláltsága. A főkomponenselemzés segítségével a változók.
Személyiséglélektan I.
„Legyél te is természettudós!” TÁMOP
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
A környezetállapot-értékelés módszertana Dr. Bulla Miklós Baja, április 26. Széchenyi István Egyetem, Környezetmérnöki Tanszék.
A személyiségpszichológiában használt modellek összefüggései Melyik modell a jó? Van-e közös az egyes megközelítésekben?
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
A GYÓGYTURIZMUS HELYZETE MAGYARORSZÁGON, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI (THE POSITION OF MEDICAL TOURISM IN HUNGARY AND ITS DEVELOPMENT OPPORTUNITIES) Készítette:
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
Művelődés és szórakozás
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
4. Szakmai műhelykonferencia
Folyam alapú véleményezés Több, mint puszta rangsorolás.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Súrlódási jelenségek vizsgálata (Tribológia)
A pszichológia mint tudomány
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szupervízor-coach szakmentorok bemutatkozása
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
Numerikus módszerek az elektromágneses térszámításban Dr
Lineáris regresszió.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Korai tehetségnevelés
Az iskola, mint szervezet
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Tudatosság, kogníció, érzelmek
INNOCSEKK 156/2006 Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Egyetemi Tudományos Diákköri Konferencia november 24. Készítette: Vrabély.
A személyiség biológiai alapjai
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Regresszió-számítás március 30. Dr. Varga Beatrix egyetemi.
Gének, környezet, viselkedés
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Mi a személyiségpszichológia?
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Dr. Tokár-Szadai Ágnes Adjunktus Miskolci Egyetem, Gazdálkodástani Intézet VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Kiváltott agyi jelek informatikai feldolgozása 2016
Sztochasztikus kapcsolatok I. Asszociáció
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Tóth Zoltán és Szalay Luca
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
egy kiváló tudós gazdag életművéről
Mérési skálák, adatsorok típusai
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Előadás másolata:

A fókuszált figyelem és a hipnózis szubjektív élményeinek genetikai elemzése Készítette: Katonai Enikő Rózsa ELTE PPK, Pszichológia MA Témavezető: Dr. Veres-Székely Anna Kardos Lajos Pszichológia Verseny, május 14.

TDK munkám… Veres-Székely Anna Halmai Zsuzsa Varga Gábor Kótyuk Eszter Katonai Enikő Rózsa Fenotípusok Pszichogenetikai labor ELTE PPK Hipnózis-labor Bányai Éva Varga Katalin Gősiné G. Csilla hipnotizőrök, megfigyelők Genotípusok SE PCR labor Sasvári-Székely Mária Rónai Zsolt Nemoda Zsófia Kolmann Gabriella

Szakirodalmi áttekintés öröklött, vonás-jellegű tulajdonság Ikerkutatások szerint 44-64% öröklöttség Székely Anna (2007) Magyary Zoltán Posztdoktori Ösztöndíjasok Találkozója, Széchenyi István Egyetem, Győr, A hipnábilitás a COMT gén hatása egyéni és csoport -hipnózisban

COMT gén Dopamin bontó enzim COMT Val 158 Met Valin változat mellett gyorsabb bomlik a dopamin a PFC-ben hipnábilitás, PFC dopamin-szint→ temperamentum, impulzivitás, hipnábilitás, skizofrénia; ADHD; OCD

A hipnózis mai szemlélete… Szociál-pszicho-biológiai modell (Bányai,1991) Fiziológiai mutatók, kogníció, motiváció, affektusok, szoc.kontextus Objektív mutatók ÉS fenomenológiai dimenziók Szubjektív élmények (a Személy és Hipnotizőr részéről is) Interakciós szemlélet a hipnózisban (‘82-től Bányai et al.)

Hipnózis, COMT és figyelem A hipnózis neuro-pszichofiziológiai elmélete (Crawford, 1994)  kognitív figyelmi szűrés hatékonysága és hipnábilitás pozitív kapcsolata  szelektív figyelmi fókusz irányítása (Hilgard,’79) Hipnábilitás: COMT Val változat  additív hatás

Módszer Minta: N=102 fő, 28 ffi-74 nő, kor=23.4 (±4.2) év  Nem invazív DNS mintavétel  Csoporthipnózis: WSGC + Fenomenológiai kérdőívek  Simon-teszt (fókuszált figyelem) + ← + + idő fixáció célinger válasz Gombnyomás a nyíl IRÁNYÁNAK megfelelő jobb/bal kézzel

Validitás:  Genotípus: Hardy-Weinberg egyensúly teljesül  a kérdőíves skálák megbízhatóak: Chronbach  = Nemi különbségek: Mért paraméterek (ms)Átlag (±szórás) Szig. FérfiakNők Átlagos RI 482 (±49)522 (±75)p=0.011 RI szórása 80 (±25)109 (±53)p<0.001 Semleges RI átlag 460 (±50)490 (±71)p=0.048 Kongruens RI átlag 478 (±50)514 (±74)p=0.018 Inkongruens RI átlag 509 (±53)563 (±88)p<0.001 Fókuszálás költsége 31 (±31)49 (±44)p=0.023 A mérőeszközök megbízhatósága

Gén-asszociáció Hipnózis élmény

COMT Val változat mellett intenzívebb pozitív hipnózis élmények Met/Met Val/Met Val/Val

F=2.283 ( η 2 = power=0.457) ABS+ p=0.09 ABS függőségigény p=0.03 F=3.482 (η2 =0.05; power=0.642) Val változat additív hatása Met/Met Val/Met Val/Val Met/MetVal/Met Val/Val

 COMT Met változat mellett lassabb RI mindkét nemnél, de ez a hatás nem szignifikáns. Szignifikáns nemi főhatás: F(1)=4.62 (p=0.034) η2=0.05;power=0.57 -NINCS szignifikáns genetikai főhatás -NINCS gén-nem interakció Gén-asszociáció Válasz-sebesség

Konklúzió – az Archaikus Bevonódás Függőségigény alskálája hasonló összefüggést mutat a COMT gén Val alléljával, mint a hipnábilitás – Függőségek: alkoholizmus, pszichoaktívszer- dependencia, OCD A hipnózis eddig nem vizsgált aspektusa Fontos új adatok a hipnózis komplex jelenségköréhez – Kognitív teljesítmény elemzésénél fontosak a nemi különbségek – Más PFC-mediált folyamatokhoz hasonlóan COMT génhatás mutatható ki a fókuszált figyelmi teljesítménnyel is (további megerősítést igényel)

Köszönetnyilvánítás Dr. Veres-Székely Anna témavezetőmnek és a pszichogenetikai labor munkatársainak Prof. Bányai Évának és Dr. Varga Katalinnak, valamint az APIK hipnóziskutatóinak Prof David Balotának és a Kognitív Pszichológiai labor munkatársainak a Washington Egyetemen Prof. Sasvári Máriának, a vizsgálat biokémiai mentorának és a PCR labor többi munkatársának a Semmelweis Egyetemen A kutatás résztvevőinek Támogatóinknak: OTKA projekt OTKA T Magyary Zoltán támogatás (2005) Image copyright: © iStockphoto/David Marchal.

Köszönöma figyelmet! figyelmet!

 A hipnábilitás és a fókuszált figyelmi teljesítmény között elvárt lineáris korreláció a mintában nem egyértelmű, kivéve: a hipnábilisebb nők lassabban reagálnak inkongruens ingerekre Hipnábilitás FérfiakNők Átlagos RI * RI szórása * Semleges RI átlag Kongruens RI átlag Inkongruens RI átlag ** Fókuszálás költsége * p<0.1 ** p<0.05 Korreláció: hipnábilitás és figyelem