Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
Előzmények Flow vizsgálatok az ének-zeneórákon átélt élmények minősége (Janurik, 2007; Janurik és Pethő, 2009) Ének-zene tantárgy helyzete a legkevésbé „hasznos” tantárgy (L. Nagy, 2003)
Előzmények Mely tényezők határozzák meg a kulturális identitást? Hogyan lehet megőrizni a zenei élményen alapuló nyugati kulturális örökséget? A klasszikus zene csak egy elit kisebbség számára elérhető? A zeneművészet és a zeneművek csak a nyugati kulturális hagyomány képzeletbeli múzeumában vannak jelen, vagy egy általános zeneoktatás elegendő, megfelelő alapjai? Melyek a fiatal generáció objektív szükségletei? (Gruhn, 2006)
Minta osztályos tanuló 75 fú 65 lány 8 osztály 1 falu, 3 kisváros, 1 nagyvárosi gyakorló iskola
Szülői háttér AlapfokúKözépfokúFels ő fokú
Kérdőív Iskolai tantárgyak kedveltsége Az énekórákon folytatott különböz ő zenei tevékenységek kedvelése Zenei képességekre vonatkozó énkép A tanulók nézetei – az adottságok szerepe a m ű vészetekben és a sportban Likert skála
Kérdőív Komolyzenei hanglemezek száma Zenehallgatás gyakorisága Tanulmányi átlageredmény Egyes tantárgyakból kapott osztályzat
Eredmények
Az egyes tantárgyak kedveltsége Mennyire szereted a következ ő tantárgyakat? 1.Egyáltalán nem szeretem 2.Nem szeretem 3.Közömbös 4.Szeretem 5.Nagyon szeretem
Az egyes tantárgyak kedveltsége
Az egyes tantárgyak kedveltsége a nemek szerint
Tantárgyak kedveltsége a szülői háttér szerint
Az ének-zene kedveltsége az egyes osztályok szerint
Különböző énekórai tevékenységek kedveltsége Szeretem az énekóráknak azt a részét, amikor énekelünk. 1.Nem szeretem. 2.Kevéssé szeretem. 3.Közepesen szeretem. 4.Meglehet ő sen szeretem. 5.Nagyon szeretem.
Éneklés, népdaléneklés, klasszikus zene éneklés
Éneklés, népdaléneklés, klasszikus zene éneklés a nemek szerint
Kottaolvasás, daltanulás, műsorral készülés, zenehallgatás
Kottaolvasás, daltanulás, műsorral készülés, zenehallgatás a nemek szerint
Éneklés egyedül El ő fordul, hogy énekelek, ha magam vagyok. 1.Szinte soha. 2.Nagyon ritkán. 3.Közepesen gyakran. 4.Elég gyakran. 5.Nagyon gyakran.
Éneklés egyedül
Éneklés egyedül a nemek szerint Szign.
Zenei képességekkel összefüggő énkép Véleményem saját éneklési képességemr ő l. 1.Nem tudok énekelni. 2.Eléggé gyengék a képességeim. 3.Közepesek a képességeim. 4.Meglehet ő sen jól énekelek. 5.Nagyon jól énekelek.
Zenei képességekkel összefüggő énkép
A zenei képességekkel összefüggő énkép és a zenei képességek fejlettsége Teljes zenei teszt Hallás utáni megkülön- böztetés Éneklés, ritmus- tapsolás Éneklés vélemény Ritmus vélemény Zenei képesség vélemény 0,22**0,080,25**0,62**0,39**
Zenei képességekkel összefüggő énkép és a zenei képességek fejlettsége Éneklés fejlettsége Teljes zenei teszt Hallás utáni megkülönböztetés Éneklés vélemény 0,18*0,07-0,13
Zenei képességekkel összefüggő énkép és a zenei képességek fejlettsége Ritmus hallás fejlettsége Teljes zenei teszt Hallás utáni megkülönböztetés Ritmus vélemény 0,22**0,29**0,18*
Az adottságok szerepe a művészetekben és a sportban – a tanulók nézetei A zenetanulásban nehéz el ő rehaladni, ha nem jók az adottságaim. 1.Teljesen egyetértek ezzel. 2.Csak nagyon keveset fejl ő dhet, aki nem elég tehetséges. 3.Szorgalmas munkával, kevés tehetséggel is közepes lehet valaki. 4.Kevés tehetséggel, de szorgalmas munkával viszonylag jó szintet lehet elérni. 5.Kevés tehetséggel, de szorgalmas munkával is lehet jó valaki.
Adottságok és sikeresség megítélése a zenetanulásban, rajzban és a sportban
Adottságok és sikeresség megítélése a nemek szerint
Klasszikus zenéhez fűződő attitűd Hanglemezek száma
A zenehallgatás gyakorisága %
Zenehallgatás – soha vagy ritkán az egyes osztályok szerint %
Véletlenül hallott zene fogadtatása
Összegzés Az ének-zeneórákon folytatott valamennyi tevékenység iránt meglehetősen közömbösek a tanulók. A lányok attitűdje pozitívabb. A saját zenei képességeikről alkotott kép negatív és nem reális. Az éneklés fejlettsége alapján alkotnak véleményt!! A készség tárgyak közül a zene az, ahol a legnagyobb jelentőséget tulajdonítják az adottságok szerepének.
Összegzés A klasszikus zene iránti igény kialakulása összetett folyamat. Az ének-zeneórák mellett számos más tényező is hatással lehet pl. zenetanulás családi háttér társadalmi környezet..
Köszönöm a figyelmet !.