A VOLÁN társaságok versenyképességének tényezői a piacnyitás tükrében „Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció – finanszírozás”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

Körös Volán Zrt évi utas elégedettség mérési eredményei Utas Elégedettség Mérés 2012.
A közösségi közlekedési szolgáltatások fejlesztése
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Workshop az elektronikus viteldíjrendszer közlekedési alkalmazásáról Budapest, december 5. Előadó: Saslics Elemér vezérigazgató Volán Egyesülés A.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Baranya Megyei Önkormányzat
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Magyar Controlling Egyesület Szombathely, október Keringer Zsolt MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata ASP alapú közigazgatás lehetőségei.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
KAPOSVÁR.
TWIST Workshop MTA Regionális Kutatások Központja
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
A VOLÁN társaságok utaskiszolgálási színvonalát emelő és intermodális fejlesztései György Tibor VOLÁN Egyesülés, személyszállítási igazgató XV. Közlekedésfejlesztési.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A Zöld Kaposvár program a helyi közösségi közlekedésben.
A személyszállítási piacnyitás tapasztalatai és lehetőségei Közlekedéstudományi Konferencia Győr, március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Gaál Bertalan Közúti közlekedési politika szeptember 25. Előadó: Cím2 A közúti alágazat jellemzői Motorizációs fejlődés –Járműállomány növekedése.
Moderátor: György Tibor személyszállítási és műszaki fejlesztési igazgatóság, titkárságvezető VOLÁN Egyesülés XXII. ORSZÁGOS SZEMÉLYSZÁLLÍTÁSI SZAKMAI.
Minőségi követelmények a közúti és vasúti személyszállításban Munkácsy András Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
„Új kihívások - Mire kell és lehet 2016-ban felkészülni a volt VOLÁN társaságoknak” „XX. A magyar közlekedés helyzete az EU-ban” Konferencia, KTE 2016.
Borbélyné dr. Szabó Ágnes Főosztályvezető-helyettes
TOP vas megyei aktualitásai
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Busexpo A korszerű költségtérítési rendszer működtetésének
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
Előadás másolata:

A VOLÁN társaságok versenyképességének tényezői a piacnyitás tükrében „Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció – finanszírozás” A Közlekedéstudományi Egyesület Baranya Megyei Területi Szervezete és a Pécsi Akadémiai Bizottság Közlekedési Munkabizottsága forgalomszervezési, mobilitási konferenciája november 6-7. Laterum Konferencia és Wellness Hotel előadó György Tibor a VOLÁN Egyesülés személyszállítási igazgatója

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás A belföldi helyközi közösségi közlekedés teljesítményeinek megoszlása az egyes szolgáltatók között (2013, KSH) UtasszámUtaskilométer ezer fő%millió% VOLÁN autóbusz , ,7 Egyéb autóbusz , ,0 Vasút , ,3 Hajó 660 0,1 11 0,1 Összesen:

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás A magyarországi települések közforgalmú közlekedési ellátottsága Utaskiszolgálási színvonaljellemzőkvasútVOLÁN Hálózatsűrűség(km/km 2 )0,10,3 Egy megállóhellyel kiszolgált terület(km 2 /mh)59,44,83 Egy megállóhellyel kiszolgált lakos(lakos/mh)6616,6519,2 Bekapcsolt helységek aránya(%)29,899,7 Naponta indított helyközi autóbusz járatszám: Kb , közel megálló 943 település érhető el vasúttal is 4 településnek nincs tömegközlekedési Kapcsolata 9 kivételével valamennyi hazai településen (az összes: 3.154) van VOLÁN autóbusz-közlekedés 120 településen volt 2014-ben önálló menetrend szerinti helyi közlekedés (ebből 72 VOLÁN volt, munkanapi járatszám)

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Szombathely Tatabánya Budapest Miskolc Békéscsaba Kaposvár Szolnok Északnyugat–magyarországi Középnyugat- magyar- országi Dél-dunántúli Dél-alföldi Középkelet- magyarországi Észak-magyarországi VOLÁN régiós felosztás 2014

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás EU-s jogforrások: 1370/2007/EK rendelet (vasúti és közúti közszolgáltatásról) 181/2011/EU rendelet (autóbusszal közlekedő utasok jogairól – szerződéses feltételek) A Bíróság C-280 sz. az Altmark Trans GmbH ügyben hozott ítélete Hazai jogszabályok: A személyszállításról szóló, évi XLI. törvény Az utazási kedvezményekről szóló 85/2007.(IV.25) Korm. rendelet 216/2011. (XII.7.) Korm. rendelet 213/2012. (VII. 30.) Korm. rendelet 123/2014. (IV.10.) Korm. Rendelet (közforgalmú személyszállításhoz kapcsolódó, adatok, adatbázisok…) + Közszolgáltatási Szerződés (menetrend, díjszabás, utazási feltételek) A közszolgáltatások jogi hátterét jelentő legfontosabb EU és hazai jogszabályok

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás  Vasúti személyszállítási közszolgáltatást az állami tulajdonban lévő MÁV Csoport részét képező MÁV Start Zrt., valamint a Magyar Állam és az Osztrák Állam közös tulajdonában lévő GySEV Zrt. ( ) 10 éves személyszállítási közszolgáltatási szerződés alapján.  Vasúti pályaműködtetési tevékenységet a MÁV Zrt., valamint a GySEV Zrt végez, a vasúti pályaműködtetési szerződés 2011-től 2015-ig került megkötésre a társaságokkal.  A helyközi közúti közlekedési közszolgáltatások piacán jelenleg 24 többségi állami tulajdonban lévő VOLÁN társaság december 31-ig érvényes közszolgáltatási szerződés alapján.  A 100 feletti darabszámú, helyi közlekedéssel rendelkező település, a helyi közlekedési tevékenységet önkormányzati tulajdonú szolgáltatók, vagy VOLÁN társaságok végzik, e szektorban azonban – főleg a kisebb települések esetében – számos magánvállalkozás is végez helyi közlekedési tevékenységet (2023). A közösségi közlekedés jelenlegi intézményi háttere és piaci struktúrája

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Pályázat - a pályázati kiírásoknak és az alapján megkötött közszolgáltatói szerződéseknek tartalmazni kell: - közszolgálati kötelezettség (feladat) és földrajzi terület - szolgáltatási paraméterek - finanszírozási kérdések Bizonyos nagyságrendű feladatok közvetlen odaítélése A helyi közlekedésben „belső” szolgáltatók megbízása A 1370/2007 EK rendelet és a évi XLI. törvény szerint a piacra jutás lehetőségei

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Dönteni kell: milyen földrajzi méretűek lesznek a pályáztatott feladatok? (szolgáltatási szintek?) Rendezni és stabilizálni kell a finanszírozás feltételeit (3 év- 10 év) Ki kell dolgozni az egységes ellátási és minősítési követelményrendszert (bevezetés alatt) Mi a tulajdonos szándéka a jelenlegi VOLÁN társaságokkal? (helyi feladatokat is vállaltak) Az állami pályáztatás alapfeltételei

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Kereslet Legjellemzőbb összetevői: hivatásforgalmi utazások (munkába és iskolába járás), közigazgatási és más ügyintézéssel összefüggő utazások, életvitelhez kapcsolódó utazások kulturális célú vagy jellegű utazások gazdasági szervezetek, hivatalok, intézmények működésével összefüggő, ú.n. hivatalos utazások (kiküldetések). A VOLÁN társaságok összességében a keresletet ismerik és annak ala­kulását követni, sőt – egyedi eseteket leszámítva – előre kiszámítani is tudják. A VOLÁN társaságok versenyképessége - piaci tényezők szerint / 1

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Kínálat Mennyiség Minőséget jellemző több paraméter pl.  hálózat, hálózatsűrűség  gyakoriság  biztonság  Megbízhatóság Ár (szolgáltatás díjai) Jövedelem (szolgáltatás bevétele) A VOLÁN társaságok a közúti közösségi személyszállítás pia­cán képesek mennyiségileg kielégíteni a jelentkező igényeket, az alapvető minőségi követelményeknek is megfelelnek. A VOLÁN társaságok versenyképessége - piaci tényezők szerint / 2

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Szükségletnek megfelelő műszaki háttérbázis Megfelelően képzett és gyakorlott szakember gárda Részben vagy egészben az autóbusz-állomások tulajdonosai Adott a forgalomirányítási rendszerük Részletes terület / forgalom / utas igény ismerettel rendelkeznek Biztos helyközi szerződések ig A VOLÁN társaságok kihasználható adottságai és lehetőségei

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Hely- és piacismeret Szervezési és üzemeltetési tapasztalat Autóbusz-állomány Autóbuszvezetői létszám Egyéb infrastrukturális és humán feltételek A megbízhatóságot és az utazás komfortját biztosító (az autóbuszon kívüli) elemek VOLÁN társaságok olyan háttérrel és bázissal rendelkeznek a menetrend szerinti személyszállítás hazai piacán, amely sok tekintetben előnyt jelenthet a piaci versenyben, esélyt kínál a piacon maradásra, ott meghatározó szerep betöltésére. A VOLÁN társaságok jövőbeli kilátásai

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás

Járműbeszerzések I. verzió

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Járműbeszerzések II. verzió

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás

Az utaskiszolgálást érintő jelentős VOLÁN fejlesztések A/ ITS fejlesztések: Forgalomirányítási központok, rendszerek; Utasforgalom dinamikus kiszolgálása és tájékoztatása B/ Infrastruktúra fejlesztés: Autóbusz pályaudvarok; Intermodális csomópontok; Közösségi közlekedési folyosók; Autóbusz közlekedési pályafejlesztés; C/ Szolgáltatási színvonal fejlesztése: Tarifaközösség előkészítése; Menetrend összehangolás; Elektronikus jegy és bérletrendszer; Igény alapú tömegközlekedés bevezetése; Közlekedési szövetség előkészítése, Járműbeszerzések

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás A jelenleg a KTI-nél létrehozott, központi TRANSMODEL és TRANSXCHANGE szolgáltatás már működik, a központi SIRI szolgáltatás beüzemelés alatt van, és egy-másfél hónapon belül elérhetővé válik. A már folyamatban lévő ITS VOLÁN pályázatok maradéktalan megvalósítása ill. lezárása év végéig várható.

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás

A sorolt állami feltételek / döntések sürgetése Hatékonyan kihasználni az előzőleg sorolt adottságokat „Vállalkozói szemlélet” elsajátítása Az EU-s és egyéb fejlesztési lehetőségek megfontolt kihasználása Megtanulni a pályázati rendszert, nem mint kiíró, hanem mint pályázó A VOLÁN hálózatban rejlő lehetőségek kihasználása „Vészforgatókönyvek” kidolgozása – felkészülés részben vagy egészben sikertelen pályázatok esetére A VOLÁN társaságok feladatai a piacnyitásig

Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Köszönöm a figyelmet! november 6-7.