A VOLÁN társaságok versenyképességének tényezői a piacnyitás tükrében „Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció – finanszírozás” A Közlekedéstudományi Egyesület Baranya Megyei Területi Szervezete és a Pécsi Akadémiai Bizottság Közlekedési Munkabizottsága forgalomszervezési, mobilitási konferenciája november 6-7. Laterum Konferencia és Wellness Hotel előadó György Tibor a VOLÁN Egyesülés személyszállítási igazgatója
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás A belföldi helyközi közösségi közlekedés teljesítményeinek megoszlása az egyes szolgáltatók között (2013, KSH) UtasszámUtaskilométer ezer fő%millió% VOLÁN autóbusz , ,7 Egyéb autóbusz , ,0 Vasút , ,3 Hajó 660 0,1 11 0,1 Összesen:
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás A magyarországi települések közforgalmú közlekedési ellátottsága Utaskiszolgálási színvonaljellemzőkvasútVOLÁN Hálózatsűrűség(km/km 2 )0,10,3 Egy megállóhellyel kiszolgált terület(km 2 /mh)59,44,83 Egy megállóhellyel kiszolgált lakos(lakos/mh)6616,6519,2 Bekapcsolt helységek aránya(%)29,899,7 Naponta indított helyközi autóbusz járatszám: Kb , közel megálló 943 település érhető el vasúttal is 4 településnek nincs tömegközlekedési Kapcsolata 9 kivételével valamennyi hazai településen (az összes: 3.154) van VOLÁN autóbusz-közlekedés 120 településen volt 2014-ben önálló menetrend szerinti helyi közlekedés (ebből 72 VOLÁN volt, munkanapi járatszám)
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Szombathely Tatabánya Budapest Miskolc Békéscsaba Kaposvár Szolnok Északnyugat–magyarországi Középnyugat- magyar- országi Dél-dunántúli Dél-alföldi Középkelet- magyarországi Észak-magyarországi VOLÁN régiós felosztás 2014
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás EU-s jogforrások: 1370/2007/EK rendelet (vasúti és közúti közszolgáltatásról) 181/2011/EU rendelet (autóbusszal közlekedő utasok jogairól – szerződéses feltételek) A Bíróság C-280 sz. az Altmark Trans GmbH ügyben hozott ítélete Hazai jogszabályok: A személyszállításról szóló, évi XLI. törvény Az utazási kedvezményekről szóló 85/2007.(IV.25) Korm. rendelet 216/2011. (XII.7.) Korm. rendelet 213/2012. (VII. 30.) Korm. rendelet 123/2014. (IV.10.) Korm. Rendelet (közforgalmú személyszállításhoz kapcsolódó, adatok, adatbázisok…) + Közszolgáltatási Szerződés (menetrend, díjszabás, utazási feltételek) A közszolgáltatások jogi hátterét jelentő legfontosabb EU és hazai jogszabályok
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Vasúti személyszállítási közszolgáltatást az állami tulajdonban lévő MÁV Csoport részét képező MÁV Start Zrt., valamint a Magyar Állam és az Osztrák Állam közös tulajdonában lévő GySEV Zrt. ( ) 10 éves személyszállítási közszolgáltatási szerződés alapján. Vasúti pályaműködtetési tevékenységet a MÁV Zrt., valamint a GySEV Zrt végez, a vasúti pályaműködtetési szerződés 2011-től 2015-ig került megkötésre a társaságokkal. A helyközi közúti közlekedési közszolgáltatások piacán jelenleg 24 többségi állami tulajdonban lévő VOLÁN társaság december 31-ig érvényes közszolgáltatási szerződés alapján. A 100 feletti darabszámú, helyi közlekedéssel rendelkező település, a helyi közlekedési tevékenységet önkormányzati tulajdonú szolgáltatók, vagy VOLÁN társaságok végzik, e szektorban azonban – főleg a kisebb települések esetében – számos magánvállalkozás is végez helyi közlekedési tevékenységet (2023). A közösségi közlekedés jelenlegi intézményi háttere és piaci struktúrája
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Pályázat - a pályázati kiírásoknak és az alapján megkötött közszolgáltatói szerződéseknek tartalmazni kell: - közszolgálati kötelezettség (feladat) és földrajzi terület - szolgáltatási paraméterek - finanszírozási kérdések Bizonyos nagyságrendű feladatok közvetlen odaítélése A helyi közlekedésben „belső” szolgáltatók megbízása A 1370/2007 EK rendelet és a évi XLI. törvény szerint a piacra jutás lehetőségei
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Dönteni kell: milyen földrajzi méretűek lesznek a pályáztatott feladatok? (szolgáltatási szintek?) Rendezni és stabilizálni kell a finanszírozás feltételeit (3 év- 10 év) Ki kell dolgozni az egységes ellátási és minősítési követelményrendszert (bevezetés alatt) Mi a tulajdonos szándéka a jelenlegi VOLÁN társaságokkal? (helyi feladatokat is vállaltak) Az állami pályáztatás alapfeltételei
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Kereslet Legjellemzőbb összetevői: hivatásforgalmi utazások (munkába és iskolába járás), közigazgatási és más ügyintézéssel összefüggő utazások, életvitelhez kapcsolódó utazások kulturális célú vagy jellegű utazások gazdasági szervezetek, hivatalok, intézmények működésével összefüggő, ú.n. hivatalos utazások (kiküldetések). A VOLÁN társaságok összességében a keresletet ismerik és annak alakulását követni, sőt – egyedi eseteket leszámítva – előre kiszámítani is tudják. A VOLÁN társaságok versenyképessége - piaci tényezők szerint / 1
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Kínálat Mennyiség Minőséget jellemző több paraméter pl. hálózat, hálózatsűrűség gyakoriság biztonság Megbízhatóság Ár (szolgáltatás díjai) Jövedelem (szolgáltatás bevétele) A VOLÁN társaságok a közúti közösségi személyszállítás piacán képesek mennyiségileg kielégíteni a jelentkező igényeket, az alapvető minőségi követelményeknek is megfelelnek. A VOLÁN társaságok versenyképessége - piaci tényezők szerint / 2
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Szükségletnek megfelelő műszaki háttérbázis Megfelelően képzett és gyakorlott szakember gárda Részben vagy egészben az autóbusz-állomások tulajdonosai Adott a forgalomirányítási rendszerük Részletes terület / forgalom / utas igény ismerettel rendelkeznek Biztos helyközi szerződések ig A VOLÁN társaságok kihasználható adottságai és lehetőségei
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Hely- és piacismeret Szervezési és üzemeltetési tapasztalat Autóbusz-állomány Autóbuszvezetői létszám Egyéb infrastrukturális és humán feltételek A megbízhatóságot és az utazás komfortját biztosító (az autóbuszon kívüli) elemek VOLÁN társaságok olyan háttérrel és bázissal rendelkeznek a menetrend szerinti személyszállítás hazai piacán, amely sok tekintetben előnyt jelenthet a piaci versenyben, esélyt kínál a piacon maradásra, ott meghatározó szerep betöltésére. A VOLÁN társaságok jövőbeli kilátásai
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás
Járműbeszerzések I. verzió
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Járműbeszerzések II. verzió
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás
Az utaskiszolgálást érintő jelentős VOLÁN fejlesztések A/ ITS fejlesztések: Forgalomirányítási központok, rendszerek; Utasforgalom dinamikus kiszolgálása és tájékoztatása B/ Infrastruktúra fejlesztés: Autóbusz pályaudvarok; Intermodális csomópontok; Közösségi közlekedési folyosók; Autóbusz közlekedési pályafejlesztés; C/ Szolgáltatási színvonal fejlesztése: Tarifaközösség előkészítése; Menetrend összehangolás; Elektronikus jegy és bérletrendszer; Igény alapú tömegközlekedés bevezetése; Közlekedési szövetség előkészítése, Járműbeszerzések
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás A jelenleg a KTI-nél létrehozott, központi TRANSMODEL és TRANSXCHANGE szolgáltatás már működik, a központi SIRI szolgáltatás beüzemelés alatt van, és egy-másfél hónapon belül elérhetővé válik. A már folyamatban lévő ITS VOLÁN pályázatok maradéktalan megvalósítása ill. lezárása év végéig várható.
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás
A sorolt állami feltételek / döntések sürgetése Hatékonyan kihasználni az előzőleg sorolt adottságokat „Vállalkozói szemlélet” elsajátítása Az EU-s és egyéb fejlesztési lehetőségek megfontolt kihasználása Megtanulni a pályázati rendszert, nem mint kiíró, hanem mint pályázó A VOLÁN hálózatban rejlő lehetőségek kihasználása „Vészforgatókönyvek” kidolgozása – felkészülés részben vagy egészben sikertelen pályázatok esetére A VOLÁN társaságok feladatai a piacnyitásig
Új megoldások a közösségi közlekedésben: fenntarthatóság - integráció – finanszírozás Köszönöm a figyelmet! november 6-7.