Önkormányzatok: ki tudja merre? Varga Mihály 2009. február 3.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
Kaposvár megyei jogú város önkormányzata gazdálkodási rendszerének évi ellenőrzése Warvasovszky Tihamér – alelnök Dr. Sepsey Tamás -főigazgató-helyettes.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
Az időskorúak dialíziskezelésének epidemiológiája
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Esélyek a munkaerőpiacon
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A konszolidáció módszertanáról
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Bértárgyalási alternatívák 2010-re
Az „Út a munkához” program évi változásai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SZÁMVITEL.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
A HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL MUNKAÜGYI KÖZPONTJÁNAK 2011
KÖZMEGHALLGATÁS 2017 Tájékoztató Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzat évi költségvetésének zárszámadásáról.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Folyamatosan emelkedik a lakosság
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
„Út a munkához” program
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
a hatékonyabb munkába segítésért
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátásának elmúlt 6 éve november 30.
Köszöntjük kedves vendégeinket!
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Az „Út a munkához” program évi változásai
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

Önkormányzatok: ki tudja merre? Varga Mihály február 3.

Az önkormányzatok finanszírozása az elmúlt években, illetve várható helyzetük a költségvetés tárgyalásakor (2008. ősz) Az önkormányzatok finanszírozása

Forrás: évi költségvetési törvényjavaslatok Az államháztartás sarokszámai nincsenek összhangban az önkormányzatok várható bevételeivel GDP-növekedés (%) 3 1,2 Infláció (%) 4,2 3,94, /1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Saját folyó bevételek ,9 ?? Átengedett bevételek633,7721,1 ?? Ebből: Személyi jövedelemadó571,1655,2 Állami hozzájárulások és támogatások777,6767,2772,3620,4 Államháztartáson belüli átutalások412,5463,7 ?? Felhalmozási és tőke jellegű bevételek (2/3 rész uniós források, pl.: 4-es metró 2008-tól) ,5 ?? Államháztartáson kívülről származó pénzeszközök1117,5 ?? Kölcsönök visszatérülése1112 ?? Összesen3 286,83 494,93 476,93 284,3 Milliárd Ft

Az önkormányzatok központi kormányzattól származó bevételeinek alakulása, Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a évi költségvetésről /1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Szja - helyben maradó Szja - kiegészítés Szja - normatív feladatokra (megyék és egyéb) Normatív hozzájárulás Színházi támogatás Az önkormányzatok működőképességét segítő támogatás (önhiki) Központi előirányzat Normatív kötött felhasználású támogatás Címzett és céltámogatás Fejlesztés és vis maior támogatás Budapesti 4-es metró Kistérségek támogatása Összesen Millió Ft

Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a évi költségvetésről /1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Szja - helyben maradó Szja - kiegészítés Szja - normatív feladatokra (megyék és egyéb) Normatív hozzájárulás Színházi támogatás Az önkormányzatok működőképességét segítő támogatás (önhiki) Központi előirányzat Normatív kötött felhasználású támogatás Címzett és céltámogatás Fejlesztés és vis maior támogatás Budapesti 4-es metró Kistérségek támogatása Összesen Millió Ft Az önkormányzatok központi kormányzattól származó bevételeinek alakulása,

Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetési javaslatok Millió forint Az önkormányzatok központi kormányzattól származó bevétel főösszegének alakulása,

/1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Szja - helyben maradó Szja - kiegészítés Szja - normatív feladatokra (megyék és egyéb) Normatív hozzájárulás Színházi támogatás Az önkormányzatok működőképességét segítő támogatás (önhiki) Központi előirányzat Normatív kötött felhasználású támogatás Címzett és céltámogatás Fejlesztés és vis maior támogatás Budapesti 4-es metró Kistérségek támogatása Összesen Millió Ft A személyi jövedelemadó elosztásának megváltozása (2007) Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a évi költségvetésről

Csökken a támogatás a nehezebb helyzetben lévő települések megsegítésére, látszólag nő a normatív feladatokra (A személy jövedelemadó megoszlása az önkormányzatoknál) Millió Ft Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a évi költségvetésről 30% 10% 32% 8%

Normatívák alakulása (2003. és 2009.) Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a évi költségvetésről /1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Szja - helyben maradó Szja - kiegészítés Szja - normatív feladatokra (megyék és egyéb) Normatív hozzájárulás Színházi támogatás Az önkormányzatok működőképességét segítő támogatás (önhiki) Központi előirányzat Normatív kötött felhasználású támogatás Címzett és céltámogatás Fejlesztés és vis maior támogatás Budapesti 4-es metró Kistérségek támogatása Összesen Millió Ft

Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a évi költségvetésről 73,1% 26,9% 49,1% 50,9% A személyi jövedelemadó normatív feladatokra fordított részének növelésével párhuzamosan jelentősen csökken a központi kormányzat normatív hozzájárulása és támogatása Millió Ft

A évre elfogadott költségvetés önkormányzatok érintő része 14 Mrd Ft-tal magasabb összegű, mint a 4. változat, több mint 130 Mrd Ft-tal kevesebb, mint az 1. változatban szerepelt

Szeptemberi költségvetés (1.) Októberi költségvetés (2.) Novemberi költségvetés (3. és 4.) Elfogadott költségvetés Elvonás Települési önkormányzatok feladatai23 370, , , ,8839,3 Körzeti igazgatás12 605, ,49 721,29 731,62 874,3 Körjegyzőség működése6 394,86 742,04 701,44 811,01 583,8 Közművelődési és közgyűjteményi feladatok , , , ,9 Szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatás feladatai , , , ,33 020,8 Szociális és gyermekvédelmi bentlakásos és átmeneti intézményi ellátások , , ,34 339,2 Közoktatási hozzájárulások , , , , ,7 Központosított előirányzatok , , ,5 Egyes szociális feladatok támogatása , , , ,58 405,9 Helyi önkormányzati hivatásos tűzoltóságok támogatása , , ,21 611,4 A többcélú kistérségi társulások támogatása , , , ,8 Elsősorban az oktatás és a bérek terén történt nagy visszavágás az eredeti törvényjavaslathoz képest Forrás: évi költségvetések Millió Ft

A központi kormányzati intézkedések jellemzői Hiányzik a tervezés megbízhatósága Folytatódik a hazai beruházások uniós beruházásokká történő átalakítása (mint ahogy az a 4-es metró esetében történt) Túlzott szerepet szán az önkormányzatok saját bevételének Alapvetően a hátrányosabb helyzetű településeket sújtja

Önkormányzatok reakciója A megszorításokra hitelfelvétellel (esetleg vagyonfeléléssel) reagálnak az önkormányzatok

Forrás: MNB (A központi költségvetés adóssága ezen időszak alatt 8591-ról milliárd forintra nőtt) Az önkormányzatok adósságállománya Milliárd Ft

Hitelfelvételek alakulása célonként és önkormányzati Forrás: Állami Számvevőszék (2007. szept.) típusonként (%), 2005

Forrás: MNB A felmért hitelintézetek önkormányzati portfóliójának lejárat összetétel szerinti változása Kitettségek lejárati megoszlása év alatt 47,4%17,7%13,2% 1-5 év között 12,9%11,4%7,5% év között 14,2%19,7%13,9% év között 11,3%16,5%14,3% 15 év felett 14,2%34,6%51,0% Összesen100,0%

Tiszaderzs

A gazdasági problémák a területi különbségek elmélyülésével járnak A makrogazdasági problémák

Forrás: MKIK GVI Konjunktúra Mutató és Bizonytalansági Mutató alakulása (1998 – 2008) 10 éves mélypont

Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

Forrás: Jelentés a kis- és középvállalkozások és évi helyzetéről, GKM (2007. dec.) Vállalkozások néhány jellemzője a régiókban, 2005 (Összes régió 100 százalék)

MSZP javaslatok Koncepció: előnyben a „baráti önkormányzatok”

I.5 Mrd forint „baráti önkormányzatoknak” /2177/2008 sz. kormányhatározat/ TelepülésProjektÖsszeg (M Ft) GyöngyösOrczy-kastély és kert beruházásának befejezése100,0 CsabacsüdSzennyvíztisztító építése90,3 VámosszabadiFaluház bővítése48,9 Hatvanúj-hatvani városközpont felújítása120,0 Szikszóipari park fejlesztéshez szükséges földterületvásárlás34,0 MezőtúrTeleki Blanka Gimnázium épületének és udvarának felújítása89,6 PolgárTehermentesítő utak létesítése150,0 JászberényJászsági Népi Együttes székházának felújítása120,0 MakóSportcentrum fejlesztés150,0 AdonyPolgármesteri Hivatal felújítása100,0 MiskolcStadion-rekonstrukció300,0 KöröstarcsaÁltalános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény akadálymentesítése40,0 BodrogkisfaludBelterületi utak felújítása20,0

NyírbátorTornacsarnok építése450,0 Nyíregyháza Mővelődési ház, orvosi rendelő újjáépítése, iskola átalakítása, szociális otthon felújítása197,0 PenyigeRavatalozó és temető felújítása26,0 SzombathelySzínház építése850,0 LetkésIskola-felújítás250,0 VácrátótPetőfi Sándor Ált. Isk. bővítés, akadálymentesítés250,0 IkladNemzetiségi Óvoda átalakítása57,6 TápiószeleIskolarekonstrukció300,0 SzigetmonostorZöldsziget Körzeti Ált. Isk. rekonstrukció, taneszközvásárlás249,1 SzigethalomSzent István Ált. Isk. felújítása250,0 SzigetcsépÓvoda újjáépítés250,0 VasadIskolabővítés, eszközbeszerzés250,0 DánszentmiklósÓvoda felújjítása110,8 II. 5 Mrd forint „baráti önkormányzatoknak” /2177/2008 sz. kormányhatározat/

Fidesz javaslatok Fontos a diagnózis, csak így juthatunk el a terápiáig

Forrás: OECD, 2003

Képviselők számaLakosok száma Budapest6761,7 millió fő New York518,3 millió fő Önkormányzati képviselők száma Forrás: Budapest.hu

Békés megye

Kaposvár

1. variáció Megmarad a huszonhárom kerület, de bizonyos hatáskörök átkerülnek a fővárosi önkormányzathoz (egységes vagyongazdálkodás és városrendezés, a képviselők számának csökkentése) 2. variáció Hét-nyolc kerület kerül kialakításra (Budán három, Pesten négy-öt kerület) 3. variáció City-koncepció: Budapest belső kerületei/kerületrészei összeolvadnak, a III., a IV. és a XI. kerület megőrzi önállóságát, a többi kerületből összevonással további négy-öt kerület alakul 4. variáció A huszonhárom kerület megszűnik, a városrészeket elöljárók képviselik, a Fővárosi Közgyűlés tagjainak száma negyvenre csökken A Fidesz fővárosi önkormányzati reformelképzelései Kósa Lajos és Tarlós István javaslata

Köszönöm a figyelmet!