Önkormányzatok: ki tudja merre? Varga Mihály február 3.
Az önkormányzatok finanszírozása az elmúlt években, illetve várható helyzetük a költségvetés tárgyalásakor (2008. ősz) Az önkormányzatok finanszírozása
Forrás: évi költségvetési törvényjavaslatok Az államháztartás sarokszámai nincsenek összhangban az önkormányzatok várható bevételeivel GDP-növekedés (%) 3 1,2 Infláció (%) 4,2 3,94, /1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Saját folyó bevételek ,9 ?? Átengedett bevételek633,7721,1 ?? Ebből: Személyi jövedelemadó571,1655,2 Állami hozzájárulások és támogatások777,6767,2772,3620,4 Államháztartáson belüli átutalások412,5463,7 ?? Felhalmozási és tőke jellegű bevételek (2/3 rész uniós források, pl.: 4-es metró 2008-tól) ,5 ?? Államháztartáson kívülről származó pénzeszközök1117,5 ?? Kölcsönök visszatérülése1112 ?? Összesen3 286,83 494,93 476,93 284,3 Milliárd Ft
Az önkormányzatok központi kormányzattól származó bevételeinek alakulása, Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a évi költségvetésről /1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Szja - helyben maradó Szja - kiegészítés Szja - normatív feladatokra (megyék és egyéb) Normatív hozzájárulás Színházi támogatás Az önkormányzatok működőképességét segítő támogatás (önhiki) Központi előirányzat Normatív kötött felhasználású támogatás Címzett és céltámogatás Fejlesztés és vis maior támogatás Budapesti 4-es metró Kistérségek támogatása Összesen Millió Ft
Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a évi költségvetésről /1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Szja - helyben maradó Szja - kiegészítés Szja - normatív feladatokra (megyék és egyéb) Normatív hozzájárulás Színházi támogatás Az önkormányzatok működőképességét segítő támogatás (önhiki) Központi előirányzat Normatív kötött felhasználású támogatás Címzett és céltámogatás Fejlesztés és vis maior támogatás Budapesti 4-es metró Kistérségek támogatása Összesen Millió Ft Az önkormányzatok központi kormányzattól származó bevételeinek alakulása,
Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetési javaslatok Millió forint Az önkormányzatok központi kormányzattól származó bevétel főösszegének alakulása,
/1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Szja - helyben maradó Szja - kiegészítés Szja - normatív feladatokra (megyék és egyéb) Normatív hozzájárulás Színházi támogatás Az önkormányzatok működőképességét segítő támogatás (önhiki) Központi előirányzat Normatív kötött felhasználású támogatás Címzett és céltámogatás Fejlesztés és vis maior támogatás Budapesti 4-es metró Kistérségek támogatása Összesen Millió Ft A személyi jövedelemadó elosztásának megváltozása (2007) Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a évi költségvetésről
Csökken a támogatás a nehezebb helyzetben lévő települések megsegítésére, látszólag nő a normatív feladatokra (A személy jövedelemadó megoszlása az önkormányzatoknál) Millió Ft Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a évi költségvetésről 30% 10% 32% 8%
Normatívák alakulása (2003. és 2009.) Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a évi költségvetésről /1. verzió 2009/2. verzió 2009/3. és 4. verzió Szja - helyben maradó Szja - kiegészítés Szja - normatív feladatokra (megyék és egyéb) Normatív hozzájárulás Színházi támogatás Az önkormányzatok működőképességét segítő támogatás (önhiki) Központi előirányzat Normatív kötött felhasználású támogatás Címzett és céltámogatás Fejlesztés és vis maior támogatás Budapesti 4-es metró Kistérségek támogatása Összesen Millió Ft
Forrás: Elfogadott költségvetési törvények, évi költségvetések, ÁSZ-vélemény a évi költségvetésről 73,1% 26,9% 49,1% 50,9% A személyi jövedelemadó normatív feladatokra fordított részének növelésével párhuzamosan jelentősen csökken a központi kormányzat normatív hozzájárulása és támogatása Millió Ft
A évre elfogadott költségvetés önkormányzatok érintő része 14 Mrd Ft-tal magasabb összegű, mint a 4. változat, több mint 130 Mrd Ft-tal kevesebb, mint az 1. változatban szerepelt
Szeptemberi költségvetés (1.) Októberi költségvetés (2.) Novemberi költségvetés (3. és 4.) Elfogadott költségvetés Elvonás Települési önkormányzatok feladatai23 370, , , ,8839,3 Körzeti igazgatás12 605, ,49 721,29 731,62 874,3 Körjegyzőség működése6 394,86 742,04 701,44 811,01 583,8 Közművelődési és közgyűjteményi feladatok , , , ,9 Szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatás feladatai , , , ,33 020,8 Szociális és gyermekvédelmi bentlakásos és átmeneti intézményi ellátások , , ,34 339,2 Közoktatási hozzájárulások , , , , ,7 Központosított előirányzatok , , ,5 Egyes szociális feladatok támogatása , , , ,58 405,9 Helyi önkormányzati hivatásos tűzoltóságok támogatása , , ,21 611,4 A többcélú kistérségi társulások támogatása , , , ,8 Elsősorban az oktatás és a bérek terén történt nagy visszavágás az eredeti törvényjavaslathoz képest Forrás: évi költségvetések Millió Ft
A központi kormányzati intézkedések jellemzői Hiányzik a tervezés megbízhatósága Folytatódik a hazai beruházások uniós beruházásokká történő átalakítása (mint ahogy az a 4-es metró esetében történt) Túlzott szerepet szán az önkormányzatok saját bevételének Alapvetően a hátrányosabb helyzetű településeket sújtja
Önkormányzatok reakciója A megszorításokra hitelfelvétellel (esetleg vagyonfeléléssel) reagálnak az önkormányzatok
Forrás: MNB (A központi költségvetés adóssága ezen időszak alatt 8591-ról milliárd forintra nőtt) Az önkormányzatok adósságállománya Milliárd Ft
Hitelfelvételek alakulása célonként és önkormányzati Forrás: Állami Számvevőszék (2007. szept.) típusonként (%), 2005
Forrás: MNB A felmért hitelintézetek önkormányzati portfóliójának lejárat összetétel szerinti változása Kitettségek lejárati megoszlása év alatt 47,4%17,7%13,2% 1-5 év között 12,9%11,4%7,5% év között 14,2%19,7%13,9% év között 11,3%16,5%14,3% 15 év felett 14,2%34,6%51,0% Összesen100,0%
Tiszaderzs
A gazdasági problémák a területi különbségek elmélyülésével járnak A makrogazdasági problémák
Forrás: MKIK GVI Konjunktúra Mutató és Bizonytalansági Mutató alakulása (1998 – 2008) 10 éves mélypont
Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat
Forrás: Jelentés a kis- és középvállalkozások és évi helyzetéről, GKM (2007. dec.) Vállalkozások néhány jellemzője a régiókban, 2005 (Összes régió 100 százalék)
MSZP javaslatok Koncepció: előnyben a „baráti önkormányzatok”
I.5 Mrd forint „baráti önkormányzatoknak” /2177/2008 sz. kormányhatározat/ TelepülésProjektÖsszeg (M Ft) GyöngyösOrczy-kastély és kert beruházásának befejezése100,0 CsabacsüdSzennyvíztisztító építése90,3 VámosszabadiFaluház bővítése48,9 Hatvanúj-hatvani városközpont felújítása120,0 Szikszóipari park fejlesztéshez szükséges földterületvásárlás34,0 MezőtúrTeleki Blanka Gimnázium épületének és udvarának felújítása89,6 PolgárTehermentesítő utak létesítése150,0 JászberényJászsági Népi Együttes székházának felújítása120,0 MakóSportcentrum fejlesztés150,0 AdonyPolgármesteri Hivatal felújítása100,0 MiskolcStadion-rekonstrukció300,0 KöröstarcsaÁltalános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény akadálymentesítése40,0 BodrogkisfaludBelterületi utak felújítása20,0
NyírbátorTornacsarnok építése450,0 Nyíregyháza Mővelődési ház, orvosi rendelő újjáépítése, iskola átalakítása, szociális otthon felújítása197,0 PenyigeRavatalozó és temető felújítása26,0 SzombathelySzínház építése850,0 LetkésIskola-felújítás250,0 VácrátótPetőfi Sándor Ált. Isk. bővítés, akadálymentesítés250,0 IkladNemzetiségi Óvoda átalakítása57,6 TápiószeleIskolarekonstrukció300,0 SzigetmonostorZöldsziget Körzeti Ált. Isk. rekonstrukció, taneszközvásárlás249,1 SzigethalomSzent István Ált. Isk. felújítása250,0 SzigetcsépÓvoda újjáépítés250,0 VasadIskolabővítés, eszközbeszerzés250,0 DánszentmiklósÓvoda felújjítása110,8 II. 5 Mrd forint „baráti önkormányzatoknak” /2177/2008 sz. kormányhatározat/
Fidesz javaslatok Fontos a diagnózis, csak így juthatunk el a terápiáig
Forrás: OECD, 2003
Képviselők számaLakosok száma Budapest6761,7 millió fő New York518,3 millió fő Önkormányzati képviselők száma Forrás: Budapest.hu
Békés megye
Kaposvár
1. variáció Megmarad a huszonhárom kerület, de bizonyos hatáskörök átkerülnek a fővárosi önkormányzathoz (egységes vagyongazdálkodás és városrendezés, a képviselők számának csökkentése) 2. variáció Hét-nyolc kerület kerül kialakításra (Budán három, Pesten négy-öt kerület) 3. variáció City-koncepció: Budapest belső kerületei/kerületrészei összeolvadnak, a III., a IV. és a XI. kerület megőrzi önállóságát, a többi kerületből összevonással további négy-öt kerület alakul 4. variáció A huszonhárom kerület megszűnik, a városrészeket elöljárók képviselik, a Fővárosi Közgyűlés tagjainak száma negyvenre csökken A Fidesz fővárosi önkormányzati reformelképzelései Kósa Lajos és Tarlós István javaslata
Köszönöm a figyelmet!