A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programjai GTTSZ Konferencia Dr. Windisch László február 16.
Reformok és innovációk 2 Államadósság csökkentése EDP eljárás megszüntetése Elszámolás és forintosítás Fegyelmezett költségvetés IMF védőháló nélküli válságkezelés IMF hitel visszafizetése Növekedési Hitelprogram Önfinanszírozási program Árstabilitás MNB alapkamat csökkentési ciklus MNB-PSZÁF integráció és felügyeleti reform Új adókoncepció Online pénztárgépek 16 % (jövőre 15 %) SZJA Árfolyamgát Végtörlesztés A fogyasztás adóztatása a munka helyett Inaktivitás visszaszorítása Munkahelyvédelmi Akcióterv Prémium állampapírok Minimálbér emelése Családi adókedvezmény Családi Otthonteremtési Támogatás 10 %-os társasági adó Keleti nyitás Bankadó Széll Kálmán Terv I-II. Alkotmányos adósságszabályok Új gazdaságpolitikai képlet Új Munka Törvénykönyve Stratégiai megállapodások Krízisadók Kisadók eltörlése Közmunka Rezsicsökkentés Magánnyugdíj rendszer reformja infrastruktúra fejlesztés 1 % feletti K+F MARK Zrt. felállítása Fair bank tv. PHP
A jegybank elsődleges, de nem egyetlen célja az árstabilitás Magyar Nemzeti Bank 3 ÁRSTABILITÁS elérése és fenntartása PÉNZÜGYI STABILITÁS fenntartása és ellenálló- képesség növelése GAZDASÁGI NÖVEKEDÉS- hez való hozzájárulás Kormány GAZDASÁG- POLITIKÁJÁNAK támogatása évi CXXXIX. törvény (MNB tv.) 3. § Az MNB tv. az elsődleges cél mellett – annak veszélyeztetése nélkül - több, egymással összefüggő mandátummal ruházza fel a jegybankot.
I. Az elsődleges cél teljesülése és a kamatcsökkentési ciklus Magyar Nemzeti Bank 4
A monetáris politika mozgásterét segíti a fegyelmezett költségvetés Az államháztartás EDP szerinti hiánya 2012 óta nem haladja meg a 3 százalékot Magyar Nemzeti Bank 5 Forrás: Ameco, MNB * 2015-re a magyar adat MNB-előrejelzés, illetve az EU-s az Európai Bizottság prognózisa.
Az alacsony hiány hozzájárult az államadósság-ráta csökkenéséhez Magyar Nemzeti Bank Forrás: MNB * változatlan, évi árfolyamon számítva
Európai Bizottság értékelése: fenntartható költségvetés és csökkenő kockázat Magyar Nemzeti Bank7 Forrás: Európai Bizottság, Fiscal Sustainability Report 2015
Az irányadó ráta 7 százalékról 1,35 százalékra csökkent Magyar Nemzeti Bank 8
Tartósan alacsony infláció várható A 3 százalékos cél elérése 2017 végére tolódik Magyar Nemzeti Bank 9
A gazdaság szereplői is alkalmazkodtak az alacsony inflációs környezethez Az inflációs várakozások historikusan alacsonyak Magyar Nemzeti Bank 10
A kamatcsökkentési ciklusok hatásai Segítették a tartós defláció elkerülését és élénkítették a gazdasági növekedést: Csökkentették az állam kamatkiadásait: Magyar Nemzeti Bank 11
II. Jegybanki programok a további célok elérése érdekében Magyar Nemzeti Bank 12
Kockázatok, melyek megoldásában a jegybank aktív szerepet vállalt Gazdasági növekedést nem serkentő vállalati hitelezés Nem-teljesítő és átstrukturált projekthitel-állomány Nem-teljesítő jelzáloghitelek, valamint a devizaalapú autó és személyi hitelek Pénzügyi rendszer egyedi intézményi stabilitásával összefüggő kockázatok Magas külföldi finanszírozás, devizaadósság Pénzügyi kultúra és tudatosság Devizaalapú jelzáloghitel- állomány kockázatai
NHP és NHP+ sikerei Magyar Nemzeti Bank 14
A KKV-hitelállomány növekedésnek indult Magyar Nemzeti Bank 15 Forrás: MNB A teljes vállalati és a KKV szektor hitelállományának éves növekedési üteme
Növekedési Hitelprogram - az MNB elsődleges hitelösztönző eszköze Az NHP célja a KKV hitelezésben megfigyelt zavarok enyhítése, ezzel a pénzügyi stabilitás erősítése és a gazdasági növekedés élénkítése A 2013 júniusi indulás óta közel db vállalkozás jutott finanszírozáshoz a programban, mintegy 2126 Mrd összegben 2013 októbere és 2015 decembere között (NHP. II. szakasza) 1425 Mrd forintnyi hitelszerződés jött létre vállalkozáshoz kapcsolódóan (ebből 23 Mrd forint az NHP+ keretében az MNB részleges kockázatátvállalása mellett) A keretösszeg 95%-a felhasználásra került Az NHP következtében ben a gazdasági növekedés összesen 1-1,5 százalékponttal lehetett magasabb 2016 elején indult el az NHP harmadik, kivezető szakasza Magyar Nemzeti Bank 16
Az NHP jelentősen javította a kkv szektor hitelezési feltételeit NHP első szakasz (701 Mrd Ft) NHP második szakasz és NHP+ (1425 Mrd Ft) A hitelkiváltások csökkentették a vállalkozások kamatterheit A gazdasági növekedést leginkább segítő beruházási hitelek a fókuszban Jelentősen csökkent a kkv szektor árfolyamkitettsége Minden második beruházási hitel 10 millió forint alatti Élénkítette a bankok közötti versenyt Mikrovállalkozások nagyobb arányú részesedése Érdemi az új beruházási hitelek volumene is Tovább csökkenő regionális koncentráció Magyar Nemzeti Bank 17 Forrás: MNB
A második szakaszban 95 százalék az új hitelek aránya, a beruházások dominálnak Magyar Nemzeti Bank 18 Forrás: MNB
NTP és PHP Magyar Nemzeti Bank 19
Magyar Nemzeti Bank 20 A Növekedéstámogató Program célja, a megvalósítás eszközei Az MNB célja: az NHP fokozatos kivezetése mellett a piaci hitelezési folyamatok ösztönzése. Növekedéstámogató Program (NTP) Jegybanki eszköztár módosítása Hitelezési feltételhez kötött kamatcsere ügylet (HIRS) Preferenciális betételhelyezési lehetőség (kiegészítő eszköz) Piaci Hitelprogram (PHP) NHP III. kivezetési szakasz Swap-pal kombinált forinthitel Szűkített forinthitel
Jegybanki IRS-sel (HIRS) fedezett vállalati hitelnyújtás Magyar Nemzeti Bank 21 Profil: Kamatkockázat kezelése Meghirdetési periódus: 2 hetente, január 28. és március 24. között Meghirdetett futamidő: 3 év (2017. és február 28-i értéknappal opcionálisan lezárható) Árazás: hitelezési feltétel figyelembevételével Elvárt évi többlet kkv-hitelezés: évente HIRS állomány * 0,25
A preferenciális betét mint a jegybanki HIRS-t kiegészítő eszköz 22 Preferenciális betét kamatozó része HIRS*50% Profil: Likviditáskezelés javítása Jelentősége és vonzereje a forintlikviditás szűkülésével nő Igénybevétel: HIRS-sel összhangban, maximum a HIRS 50%-a kamatozik Rendelkezésre állás kezdete: a HIRS ügylet megkötését követő hónaptól Ellenőrzési időszak: naptári év, havi átlagban kell megfelelni Fizetett kamat: alapkamat, a HIRS kötésnapját követő hónaptól kezdve HIRS állomány a megelőző hónap utolsó napján záráskor O/N Preferenciális betét 0 kamat
A hitelösztönző intézkedések összhatása milliárd forint között alakulhat Magyar Nemzeti Bank 23 HIRS maximális igénybevétel: 1000 milliárd forint Preferenciális betét igénybevétel: 500 milliárd forint 1500 milliárd forintos hitel- ösztönzési csomag 250 milliárd forintos nettó hitel- növekmény NHP maximális igénybevétel: 600 milliárd forint 150 milliárd forintos addicionális hitel- növekmény
A pénzügyi rendszer stabilitásának fenntartása Ciklikus rendszerkockázatok Strukturális rendszerkockázatok Anticiklikus tőkepuffer Túlzott hitelkiáramlás mérséklése (HFM, JTM, stb.) O-SII többlet követelmények Likviditási kockázatmérséklő követelmények Eszközök „too-big-to- fail” kockázat mérséklése Rendszerszintű likviditási kockázat mérséklése Hitelezés prociklikus- ságának tompítása Felszálló ágban túlzott eladósodás elkerülése Végső cél Közbülső célok Rendszerszintű sokkellenálló- képesség növelése Rendszerkockázati tőkepuffer Az MNB makroprudenciális eszközökkel is biztosítja a stabilitást és az egészséges, fenntartható növekedést
MARK Zrt. felállítása Magyar Nemzeti Bank 25 Forrás: MNB
A kereskedelmi ingatlanhitel kitettségek továbbra is jelentős problémát jelentenek Magyar Nemzeti Bank 26 Forrás: MNB Nem problémamentes projekt és egyéb vállalati hitelek a bankrendszerben Magas NPL állomány Elhúzódó tisztulás Negatívan hat a bankok hitelezési képességére és hajlandóságára A hitelezési aktivitás nem járul hozzá eredményesen a gazdasági növekedéshez
Az MNB integrált megközelítése az NPL problémára Eszközkezelő (MARK) Magyar Nemzeti Bank 27 Szigorodó prudenciális szabályok (SRB bevezetése) A jogi környezet javítása A cél, hogy a bankszektor mérlegében lévő terhek és a nemteljesítő hitelek okozta rejtett kockázatok eltávolításával növekedjen a szektor hozzájárulása a fenntartható gazdasági növekedéshez
Magyar Nemzeti Bank 28 Miért a MARK a hatékony megoldás? „Az MNB alakítja ki a pénzügyi közvetítőrendszer egészének stabilitására vonatkozó makroprudenciális politikát, amelynek célja a pénzügyi közvetítőrendszer ellenálló képességének növelése, valamint a pénzügyi közvetítőrendszernek a gazdasági növekedéshez való fenntartható hozzájárulásának biztosítása.” (2013. évi CXXXIX. törvény a Magyar Nemzeti Bankról 4. § (7) bekezdés) MNB makro- prudenciális mandátuma A MARK hozzáadott értéke Hatékony és célzott portfoliótisztítás Teljes portfoliók vásárlása (beleértve a legrosszabb minőségű eszközöket) Specializált erőforrás és vállalati struktúra Mérethatékonyság teremtése a piacon Piaci katalizátor Közvetítői szerep a végső befektetők felé Komplex követeléskezelési szolgáltatás nyújtása (a magyar piacon elsőként)
Magyar Nemzeti Bank 29 A módszertan bizottsági vizsgálata Az Európai Bizottság jóváhagyta a MARK piaci árazást biztosító eszközvásárlási módszertanát A magyar bankrendszer nem szorul tőkepótlásra, így a válság idején alapított eszközkezelőkkel szemben, a MARK eszközvásárlási módszertanára nem volt az EU által meghatározott világos irányelv Az Európai Bizottság állami támogatás szempontjából vizsgálta a MARK tervezett működését Brüsszeli jóváhagyás A Bizottság február 10-én kiadott közleménye közel egy éves intenzív szakértői tárgyalássorozat végére tett pontot Az MNB és a MARK szakemberei által a problémás kereskedelmi ingatlan- portfóliók vásárlására kidolgozott módszertan o piaci árazást biztosít, és o nem tartalmaz állami támogatást a programban résztvevő pénzügyi intézmények számára
Devizahitelek forintosítása Magyar Nemzeti Bank 30
A forintosítással gyakorlatilag megszűnt a háztartások árfolyamkockázata A hitelintézetek háztartási és vállalati hitelállománya devizanem szerinti bontásban Magyar Nemzeti Bank 31 Forrás: MNB.
Az elszámolás és a forintosítás komplex folyamat eredménye volt Magyar Nemzeti Bank 32 A Kúria megjelenteti jogegységi határozatát június Az MNB biztosítja az elszámoláshoz szükséges devizát szeptember Hatályba lép az elszámolást részletesen szabályozó törvény október december november Az MNB biztosítja a forintosításhoz szükséges devizát Az MNB elkészíti az elszámolási módszertan és tájékoztatás szabályait Hatályba lép a jelzáloghitelekre vonatkozó forintosítási törvény augusztus Az MNB biztosítja a megmaradt devizahitelek forintosításához szükséges devizát október Hatályba lép a megmaradt devizahitelekre vonatkozó forintosítási törvény Az MNB elindítja az elszámolás és forintosítás ellenőrzését február Deviza alapú hitelek banki elszámolása és forintosítása március
Mire volt szükség a forintosításhoz? 1.A forintosítást követő kamatszint ne legyen magasabb a deviza kamatszintnél. Az alapkamat csökkenése miatt historikusan alacsony volt a deviza- forint kamatkülönbözet. 2.A jegybank devizatartaléka elégséges legyen a forintpiacra gyakorolt hatás semlegesítéséhez. A devizatartalék robusztus szinten volt a forintosítás előtt. Feltételes eszköz: a bank a tenderen való részvételével vállalta, hogy csökkenti rövid külső adósságát. 3.Az adósok is azonosulni tudjanak a devizanemváltással. Az elszámolás átlagosan 25 százalékkal csökkentette a törlesztőrészleteket. A svájci frank árfolyamküszöbének eltörlése az adósság és a fizetendő adósságszolgálat drasztikus emelkedését okozta volna. Magyar Nemzeti Bank 33
A devizahitelek aránya az egyik legalacsonyabb lett a régióban Háztartási devizahitelek a GDP arányában régiós összehasonlításban Magyar Nemzeti Bank 34 Forrás: Eurostat, MNB, régiós jegybankok.
Önfinanszírozási program és PHP Magyar Nemzeti Bank 35 Forrás: MNB
Az alacsony hiány és államadósság ellenére az adósságszerkezet tovább javítandó Magyar Nemzeti Bank Forrás: MNB * változatlan, évi árfolyamon számítva
A magas külső adósság a gazdaság sérülékenységének egyik forrása Mi indokolta az önfinanszírozási program kidolgozását? Magyar Nemzeti Bank 37 Magas külföldi finanszírozás Devizaadósság csökkentése Önfinanszírozás - MNB-kötvény betétesítése - Bankok kamatkockázatának jegybanki átvállalása - Forintkibocsátások növelése, lakossági papírok kibocsátása - Jegybanki eszköztár átalakítása Lakosság és bankok nagyobb szerepe az állam finanszírozásában A devizalejáratok forintforrásból történő megújítása
A jegybanki Önfinanszírozási program szakaszai Az Önfinanszírozási program első szakasza 2014 nyarán vette kezdetét A program két eszközzel terelte a bankokat az állampapír-piac felé: Jegybanki kéthetes irányadó eszköz betétesítése Jegybanki kamatcsere-eszköz (IRS) bevezetése Az Önfinanszírozási program második szakasza június 2-án került bejelentésre A program állampapír-piac felé terelő lépései: Irányadó eszköz futamidejének növelése Kéthetes betéti eszköz fokozatos korlátozása éves IRS tenderek meghirdetése Választható IRS bázis bevezetése Kamatfolyosó -25bp-os eltolása A jegybanki fedezett hitelek futamidejének rövidítése A kötelező tartalékrendszer egységesítése Az Önfinanszírozási program harmadik szakaszának eszközei: Kéthetes betét kivezetése IRS: 20%-kal nagyobb meghirdetett mennyiség 3.0
A bankrendszer és a lakosság állampapír állománya gyors növekedésnek indult Magyar Nemzeti Bank 39 (Kumulált tranzakciók) Forrás: MNB
A hitelintézetek jegybanki IRS állománya Jegybanki IRS állomány lejáratonként Magyar Nemzeti Bank 40 Forrás: MNB
Az önfinanszírozás erősödése mellett az állam visszavághatja deviza-kibocsátásait Magyar Nemzeti Bank 41 Forrás: ÁKK Devizakötvény kibocsátás 2016-ra az ÁKK 2016-os finanszírozási terve alapján, 2017-re még nincs finanszírozási terv.
Miközben a külföldiek forint állampapír- állománya is mérséklődött Magyar Nemzeti Bank 42 Forrás: MNB
2010 eleje óta a hazai CDS-felár csökkenése kiemelkedő volt a feltörekvők között Magyar Nemzeti Bank 43
A CDS-felár csökkenése országspecifikus faktorokhoz köthető Magyar Nemzeti Bank 44
A magyar hosszú hozamok gyakorlatilag a lengyellel kerültek egy szintre Magyar Nemzeti Bank éves hozamok alakulása a szűkebb régióban a)Önfinanszírozási program bejelentése, IRS eszköz, betétesítés; b)3 hónapos betét bejelentése; c)Kamatfolyosó eltolás és új eszköztár életbe lépése; d)Kéthetes betét kivezetésének bejelentése
Az önfinanszírozással csökken a gazdaság külső sérülékenysége Nagyobb kereslet mellett alacsonyabb hozamszint alakul ki, így csökkenhet az állam kamatkiadása Csökken az államadósság devizaaránya, ezzel csökken az árfolyamkockázat – így az államadósság cél elérése is kevésbé függ az év végi árfolyamszinttől A belső finanszírozás növekedése mellett csökken az állam külső adóssága és a külső forrásokra való ráutaltság A belföldi szereplők stabilabb finanszírozást jelentenek, így feszült piaci helyzetben kisebb a megújítási kockázat A jegybank mérlege összehúzódhat, ami kisebb kamatkiadást jelent az MNB számára Magyar Nemzeti Bank 46 Alacsonyabb külső sérülékenység és kockázati prémium
Felügyeleti reform Magyar Nemzeti Bank 47 Forrás: MNB
A felügyelés intézményi szemszögből Magyar Nemzeti Bank év 2. év 3. év ÁTFOGÓ VIZSGÁLAT NYOMONKÖVETÉS UTÓVIZSGÁLAT korábban rendszeres és eseti adatszolgáltatás TÉMA- vagy. CÉLVIZSGÁLAT TÉMA- vagy CÉLVIZSGÁLAT ÁTFOGÓ VIZSGÁLAT NYOMON- KÖVETÉS UTÓVIZSGÁLAT rendszeres és eseti adatszolgáltatás TÉMAVIZSGÁLAT CÉLV. jelenleg CÉLV.
Az integrációval együtt járt a felügyelési szemlélet megújulása is Magyar Nemzeti Bank 49 Az elmúlt két év eredményei: megújuló módszertan (ellenőrzés vs. felügyelet): új eszközök és eljárásrendek; határozott jogérvényesítés: nem- prudens intézmények gyors kivezetése a piacról; jóval szigorúbb bírság- és szankcionálási politika; aktívabb jogalkotási szerepvállalás; erősebb fogyasztóvédelmi szemlélet és szerepvállalás; „kapuőri” szerep erősítése.
Társadalmi felelősségvállalás Magyar Nemzeti Bank 50 Forrás: MNB
Az MNB célja a magyar pénzügyi kultúra és közgazdasági gondolkodás fejlesztése Magyar Nemzeti Bank 51 Az alapítványok létrehozása az MNB társadalmi felelősségvállalási programjának keretében történt Pallas Athéné Közgondolkodási Program: oktatás, tudomány támogatása és fejlesztése, pénzügyi ismeretterjesztés, fogyasztóvédelem Az alapítványok az MNB-től függetlenül működő és gazdálkodó szervezetek
Az MNB elkötelezett a nemzeti értékteremtés és értékmegőrzés mellett 52 Munkácsy Mihály: Krisztus Pilátus előtt Tiziano Vecellio: Mária gyermekével és Szt. Pállal Értéktár Program januárjában indított műkincs-visszavásárlási program a kulturális örökségvédelemhez való hozzájárulás céljából; végéig 100 millió eurós (30 mrd) keretösszeg; a program révén a megvásárolt műtárgyak hazai közgyűjteményekbe kerülnek letétként, így a közönség és a szakma számára elérhetővé válnak;
Hova tovább? Magyar Nemzeti Bank 53 Forrás: MNB …magyar tőkepiac fejlesztése …pénzügyi infrastruktúrák fejlesztése …felügyeleti módszertan fejlesztése
+1: A GIRO Zrt. eredményei 54 Jelentős díjcsökkentés: 27%-os (15 forintról 11 forintra) díjcsökkentés az MNB tulajdonszerzése, 2014 július óta január elsején 20%-os (tételenként 3 forintos) díjcsökkentés 2016 január elsején további 1 forintos díjcsökkentés A bankközi átutalások gyorsítása 2015 szeptember 7. óta már átlagosan 1 óra alatt célba érnek a napközbeni átutalások. Ez korábban átlagosan 2 órát vett igénybe. A napközbeni utalásokra rendelkezésre álló időszak növelése Reggel egy órával korábban, jellemzően már 8 órakor elérhetőek az éjszaka indított utalások az ügyfelek bankszámláin Délutánonként a korábbi helyett óráig fogad be bankközi utalásokat a GIRO A GIRO Zrt. megújult stratégiájának fontosabb elemei Díjcsökkentés Bankváltás megkönnyítése Az elektronikus tranzakciók számának növelése, a készpénzhasználat csökkentése. Az innováció támogatása, részvétel az újszerű fizetési megoldások fejlesztésében.
Köszönöm a figyelmet!