Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP-3.4.3/08-/ ZÁRÓKONFERENCIA
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Tehetséggondozás a testnevelés órán
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Szabadidő szervezés! IGEN!. 6 ISKOLÁBAN? IGEN!? Célok, feladatok - szabadidős és kulturális igények felmérése - a pedagógiai programhoz kapcsolódó tanórán.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Iskolánkról.
KÖSZÖNTÖM A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tájékozódási Futásért Egyesület nevében.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás. A pályázat azonosító jele: TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás.
Tehetségpont létrehozása
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
Csete György Eörs A TÁMOGATÁSKEZELŐ A KÖZNEVELÉS SZOLGÁLATÁBAN
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Biztos Kezdet Gyerekházak
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
„Az ormokra nem hívják az embert, oda fel kell kapaszkodni!”
Környezeti nevelés uniós forrásokból
Minőségfejlesztés Szülői elégedettség mérés március Készítették: Kemény Viktória, Pástiné Rozinay Ágnes, Tölgyesi Henrietta.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Tehetségfejlesztő munka a Vénkerti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában Akkreditált Kiváló Tehetségpont.
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” Szeretettel köszöntjük a Kollégákat a „Pont ÉRTED, pont.
Jó gyakorlatok a közoktatás területén
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
Tehetséggondozás az iskolán kívüli szervezetek körében egy kutatás tükrében, június 22. Bodó Márton – Földvári Mónika.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Hozzáférés és esélyek a tehetséggondozásban Kállai Gabriella, PhD.
A területi együttműködések fejlesztési lehetőségei Balázs Éva és Puskás Aurél TÁMOP Századi közoktatás – fejlesztés, koordináció.
Iskola és közösség Iskola és közösség I: Iskola és település (oktatásökológiai megközelítés) Iskola és közösség II: Az iskola funkciói (funkcionalista.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
TÁMOP /10/ Együtt-Működők Nevelési-oktatási intézmények tanórai, tanórán kívüli és szabadidős tevékenységének támogatása szeptember.
Tehetséggondozó jó gyakorlatok a hazai köznevelési rendszerben Dr. Péter-Szarka Szilvia - Fuszek Csilla.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Gyerekszegénység Elleni Nemzeti program Szécsényi Gyerekesély programja Az alternatív vitarendezés lehetőségei és multiplikációja a programban.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
főosztályvezető-helyettes
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
A Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő 2017-es beszámolója
Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács
Urbánné Malomsoki Mónika
SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium
Előadás másolata:

Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild

A kutatásról Iskolai online adatfelvétel a feladatellátási hely vezetői körében 2016 tavaszán N=684 Reprezentatív minta Fenntartó szerint Országos aránynak megfelelő az egyházi iskolák jelenléte a mintában, enyhén felülreprezentáltak az állami/önkormányzati fenntartású intézmények, enyhén alulreprezentáltak a magániskolák Képzési szint szerint Településtípus és régió szerint NTP pályázatok szerint

Az iskolák humán-erőforrása Tehetséggondozó szakképesítéssel rendelkezők aránya a köznevelési intézményekben  Fejlesztendő terület a belső pedagógusállomány speciális (tovább)képzése  Nagy probléma a külső szakemberek elérhetősége - különösen a kistelepülések általános iskoláiban  Külön figyelmet érdemes fordítani a középfokú iskolák tehetséggondozással kapcsolatos humán erőforrás- fejlesztésére Tanórán kívüli tehetséggondozással is foglalkozó pedagógusok aránya a különböző képzéstípusú iskolákban, %

Tehetséggondozó tevékenységek az iskolákban Egyházi és KLIK fenntartású iskolák: versenyekre felkészítés, versenyeket rendezése, szakkörök, diákkörök, fejlesztő foglalkozások, különböző szabadidős, sport- és kulturális programok Alapítványi/magán iskolák: egyénre szabott fejlesztések, egyéni szintű mentorálás Az alapfokú művészeti oktatással együtt üzemelő általános iskolák: nagyon okféle tehetségfejlesztő tevékenység Gimnáziumok, szakközépiskolák: fakultációk, versenyek Szakiskolák: a versenyekre való felkészítés kivételével minden más területen elmaradás

A megfelelő tehetséggondozási programhoz való hozzáférés Előfordul-e, hogy egy speciális területen tehetséges gyerek számára nem tudnak megfelelő tehetséggondozó programot ajánlani? Az online kérdőívre érvényes választ adó iskolavezetők válaszainak megoszlása, %, Fenntartó szerint nincs lényeges különbség Iskolatípus szerint nincs lényeges különbség Jelentős a települési lejtő: a kis településeken az átlagosnál sokkal rosszabb a megfelelő tehetséggondozási programok elérhetősége Fő problémaforrások: Külső szakemberek elérhetőségének korlátai, információhiány, hálózatosodás hiánya, utazási költségek problémái

Iskolák közötti együttműködés a tehetséggondozásban Az utóbbi 3 évben irányított-e más intézménybe, illetve fogadott-e más intézményből az Önök intézménye tehetséggondozási céllal gyerekeket? Az online kérdőívre érvényes választ adó iskolavezetők válaszainak megoszlása, % KLIK fenntartású iskolák: átlagosak A nem KLIK- fenntartású állami, önkormányzati fenntartású iskolák és a szakiskolák: az átlagosnál zártabbak - 71%-uk se nem küld, se nem fogad más intézményből Alapítványi és egyházi iskolák: az átlagosnál erőteljesebb hálózatosodás – 28% illetve 25% küld és fogad is más intézményből Erőteljes települési lejtő: a falvak iskoláinak 68%-a, a kisvárosiak 56%-a nem szokott diákokat egymáshoz irányítani tehetséggondozás céljából. Problémaforrások: információhiány, hálózatosodás hiánya, utazási költségek problémái

Finanszírozás „Tehetséggondozási munkájuk finanszírozásában mekkora szerepük van az alábbiaknak?” Az online kérdőív kérdésére érvényes válasz adóválaszadó iskolavezetők válaszainak megoszlása, %

Nemzeti Tehetség Programra való iskolai pályázás Nemzeti Tehetség Programra beadott nyertes/nem nyertes pályázatok eloszlása a különböző fenntartású iskolákban, % Ha valaki pályázik, akkor nagy valószínűséggel nyer is (legalább egyszer) Az alapítványi iskolák különösen aktív pályázók Iskolatípus illetve településtípus szerint nincs lényeges különbség Lényeges különbség van viszont kistérségenként: Egyéni/személyes hatásokra visszavezethető különbségek az információáramlásban és a pályázás támogatásában

A pályázás és a nem pályázás indokai Az NTP felhívásra nem pályázás leggyakoribb okai a köznevelési intézményekben A soha nem pályázók körében, %, N=332 Az NTP felhívásra pályázás leggyakoribb okai a köznevelési intézményekben A legalább egyszer pályázók körében,%, N=171

Pályázatokkal kapcsolatos intézetvezetői igények

Összegzés Adataink szerint a magyar iskolák jelentős humánerőforrás-problémával küzdenek a tehetséggondozás területén. Különösen erőteljes ez a hiány a szakiskolákban és a kisebb településeken működő intézményekben. A tehetségfejlesztő programok hatékonyabb működtetéséhez több szinten és területen is jelentős támogatására van szükségük az iskoláknak. A közvetlenül a diákokat megcélzó fejlesztési támogatásokon túl szükséges fejleszteni az iskolák belső humánerőforrását és esetenként a tárgyi feltételeket, a külső szakemberek alkalmankénti „bedolgozásának” finaszírozhatóságát, az intézmények közötti információáramlást, az intézmények közötti együttműködést, hálózatosodást. A sokféle célcsoport-specifikus és témakör-specifikus igény miatt fokozott igény mutatkozik a szabadabban felhasználható, nyitottabb tehetségfejlesztési pályázatok iránt.

Köszönöm a figyelmet!