2014. Február 27. Kápolnásnyék dr. Vereczkey Zoltán MKFE elnök Magyar fuvarozó vállalkozások versenyképessége 2014
Válság: definíció A rendszerelmélet szerint egy komplex társadalmi rendszer akkor van válságban, ha a benne felmerülő kérdések, konfliktusok száma és/vagy intenzitása tartósan meghaladja az arra adható kielégítő válaszok számát és/vagy intenzitását. 2
A válság tartalmát tekintve: A válság ezek szerint döntően fokozódó alkalmazkodásképtelenséget, a rendszerben folyamatosan növekvő alkalmazkodási feszültséget jelent. 3
Miért robbant ki a 2008-as válság? A kapitalizmus alaptörvénye: a növekedés – megroppant és nem tudta elfedni az elosztási arányok tarthatatlanságát, vásárlóerő – kontra – extraprofit A termelő tőke „munka alapú” megtérülési ideje meghosszabbodott, sőt esetenként kétségessé vált, A spekulációs tőke megtérülési ideje mindig is rövidebb volt, és nagyon extrém esetben vált kétségessé, A tőke érdekelt lett a válság létrejöttében, a spekulációs „élettér” bővülésében, és fennmaradásában, a tulajdoni viszonyok átrendeződésében! 4
6
7
10 Mióta van válságban a közösségi közlekedés? A veszteséges vállalati gazdálkodás, / vagyonfelélés megjelenése óta? A termelő eszközök egyszeri újratermelésének megszűnése óta? Az egyéni közlekedés személyközlekedési munkamegosztáson belüli részarányának folyamatos növekedése óta? A hasznos km-ek és az utasszám csökkenése óta? A járat ritkítások és vonal bezárások elindulása óta? Konklúzió: válság van!
A versenyképesség alakulására ható tényezők: Adórendszer Költségstruktúra Gazdaságpolitikai programok Támogatási rendszer
A kereskedelmi gázolaj jogintézménye I. negyedévében 1300 közúti közlekedési szolgáltató vállalkozás alkalmazta. Hol van a többi? – 7,5 tonna alatti járművek – az EU irányelv alapján- nem lehetnek a rendszerben – 3. országos forgalomban nem Magyarországon tankol – Keleti irányban fuvaroz (olcsó ukrán gázolaj) – Averziók a visszaigénylés körüli „bürokrácia” miatt, pedig teljesíthető – Szürke/fekete forrás Eddig összesen visszaigényelt összeg: 7,3 Mrd Ft – Áruszállítás, -fuvarozás: 4,9 Mrd Ft (Kb vállalkozás, kb. 3,5 mFt/vállalkozás) – Személyszállítás: 2,4 Mrd Ft (kb. 130 vállalkozás, kb. 18,5 mFt/vállalkozás) Költségvetési érdek a külföldiek (tranzitálók) bevonása – ÁFA-visszaigénylés lehetőségének megteremtése a fő tranzitáló országokra – Hozzáadott szolgáltatások (több ok, hogy erre jöjjön és megálljon) Adórendszer
Üzemanyag-megtakarítás adómentes kifizetése Bizonylat nélkül elszámolható költségek (napidíj) mértékének 25€-ról 40€-ra való felemelése (/nap/fő) A légrugós gépjárművek esetében kivetett gépjármű adó az Európai Uniós minimum szintre csökkent Az útdíj költségek 7,5%-a levonhatóvá vált az iparűzési adóból Adórendszer
MIT TEHET AZ EMBER?: HA VÁLLALKOZÓ AKAR LENNI !
15 A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Villamos energia: Magyarország: 7,61 Eurocent/Kwh (feldolgozóipari adat 2006) Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország 7,08 Eurocent/Kwh átlagszám (feldolgozóipari adat 2006) Megjegyzés: Alacsonyabb a költségszint a volt EU15-ben: Ausztria, Finnország, Svédország, Franciaország, Spanyolország, Görögország, Dánia (2007-es adat)
16 A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Földgáz: Magyarország: 8,92 Eucent/Gjoule (feldolgozóipari adat 2006) 7,75 Eucent/Gjoule átlagszám (feldolgozóipari adat 2006) Megjegyzés: Németország, Svédország, Egyesült Királyság, Luxemburg kivételével valamennyi európai országnál magasabb a magyarországi árszint 2007-ben Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország
17 A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Gázolaj: Magyarország: 1,42 Euro/liter 1, 25 Euro/liter átlagszám Megjegyzés: 2007-ben tartósan alacsonyabb gázolaj árak voltak érvényben Finnországban, Görögországban, Spanyolországban, Luxemburgban és Ausztriában Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország
18 A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Banki kamatok: Magyarország: 8,5 % 3,85 % átlagszám Megjegyzés: 2007 szeptemberi adat: magyar jegybanki alapkamat 7,5%, Németország 3,19% Ausztria 3,19% Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország
A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Magyarországon Külön- bözet Szlovénia, Szlovákia, Csehország, Lengyelország Villamos energia (Eurocent/KWh) 7,61+0,537,08 Földgáz (Eucent/Gjoule)8,92+1,177,75 Gázolaj (Euro/liter)1,42+0,171,25 Banki kamatok %8,5+4,65 3,85 (Átlagszám) Élő munkát terhelő elvonások %50,5+6,5 44 (Átlagszám)
Az MKFE vevőcsoport üzemeltetésének eredményei II. félévében 200 millió liter hazahozott tankolás, 20 Mrd Ft jövedéki adóbevétel-többlet az I. félévhez képest KÖVETKEZMÉNY: KERESKEDELMI GÁZOLAJ BEVEZETÉSE! : 6% visszaesés az üzemanyag-eladások terén, vs. 12% emelkedés az MKFE vevőcsoportjában 1. Győztes-győztes konstrukciók
Gazdaságfejlesztési források
Nemzetközi árufuvarozás V XII XII VI V XII XII VI
Magyarország nemzetközi* teljesítménye (millió átkm) * harmadik országos és kabotázs is
A magyar fuvarozók harmadik országos tevékenysége 2004 – 2011 (millió átkm)
További érdekképviseleti javaslatok a versenyképesség növelésére A külföldi útdíj 7,5%-ának levonhatósága az iparűzési adóból A külföldön az áru továbbítása érdekében kifizetett költségek (alagút, komp, útdíj) ne növelje az iparűzési adó nettó árbevételi alapját Induljon központi támogatással intézményes gépjárművezető képzés A vagyonszerzési illeték mértéke az államigazgatási eljárási költségek szintjén kerüljön meghatározásra, a haszongépjárművek esetében
További érdekképviseleti javaslatok a versenyképesség növelésére Jelentős intézkedéseket kell tenni a magyarországi export árualap „megvédése” érdekében: – bilaterális egyezmények felülvizsgálata – a külföldi tehergépjárművek hatékony ellenőrzése – a kiadott közlekedési engedélyek felhasználása során azok teljes körű érvénytelenítésének biztosítása ( bélyegző automata, élő munkaerő) – a viszonossági gyakorlat visszaállítása – az engedélyfajták következetes alkalmazása ( tranzit, loco, harmadik országos ) – a le és felrakóhelyek ellenőrzési kötelezettségének jogszabályi rendezése, a 156-os bírság rendelet módosításának hatályba léptetése – a már javaslatként elfogadott 261-es számú kormány rendelet módosításának mielőbbi hatályba léptetése a NAV, az NKH rendőrség közös ellenőrzési gyakorlatának elfogadása
A lokalitás lehetőségei Az államadósság csökkentése Árfolyamveszteség tompítása Energiaárak felügyelete Közüzemi költségek befolyásolásának kialakítása Telekommunikációs költségek szabályozása Kereskedelem, első sorban más lokalitásokkal Belső piac felértékelődése – Magyar áru – Magyar munkaerő Adózási fegyelem megszilárdítása Korrupció visszaszorítása Fekete gazdaság elleni hatékony fellépés 27 – elsődleges gazdasági célok között – deviza hitelesek kezelése – állami beavatkozás – intenzív külkereskedelem – export hitel, magyar áruk aránya – munkahelyvédelmi akcióterv – pénztárgépek online – jogszabály alkotás – ellenőrzést végző intézményrendszer fejlesztése
KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!