ILIAS és WordPress használata az „Ergonomikus, akadálymentes web” című kurzusban Berecz Antónia, Gábor Dénes Főiskola,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Tudnivalók a Web-fejlesztés I. kurzusról
Tutori tevékenység a gyakorlatban
E-learning alapú távoktatásos képzés
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Az ÁFSZ szervezetfejlesztési törekvései különös tekintettel.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
„Kutatás az atipikus tanulási formák (távoktatás/e-learning) modelljeinek kifejlesztésére célcsoportonként, a modellek bevezetésére és alkalmazására” Megbízó:
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Fekete Zsombor ÉMRTK Távháló Workshop 2001 szeptember 21.
E-learning és a multimédia
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
E-learning alapú távoktatásos képzés
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
A gyakorlatvezető mentor
Kis-Tóth Lajos – Komló Csaba: Az e-portfólió alkalmazása a pedagógusképző felsőoktatási intézményekben TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Digitalizálás a könyvtárban Békés Megyei Könyvtár Szakmai nap február 7. Moldován István OSZK MEK osztály.
Debrecen, /10 „Matáv oktatás - Ma távoktatás” Krausz János Igazgatóhelyettes Matáv Oktatási Igazgatóság.
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
ILIAS keretrendszer használata az LSI Informatikai Oktatóközpontban
Vélemények az Egészségügyi Szociális Munka mesterképzésről
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Digitális középiskola Digitális középiskola Iskolahálózat kialakítása.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
"Tudás és kompetencia Szakmai képzések az egyenlő esélyű hozzáférésért TÁMOP A-12/ Németh Orsolya alelnök, projektmenedzser Vakok.
Tájékoztató rendezvény Szombathely.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
MTT MA Mérnöktanár mesterszak E lektronikus tanulás 4. konferencia.
Down Alapítvány TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉS 1145 Budapest, Amerikai út 14. Tel.: (061) A Támogatott.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
2009. november Nemzetközi ILIAS Konferencia1/20 Az ILIAS közösség Magyarországon, az együttműködés fejlesztése Berecz Antónia.
ELŐADÁS CÍME Duális képzés a Kecskeméti Főiskola tapasztalatai alapján Kovács Zsuzsanna Duális Képzés és Módszertani Központ 2016.február 26.
Tananyagfejlesztő és távoktató e-learning keretrendszer intézményi szintű működtetése MELLearN, ELTE Az ILIAS alkalmazása.
Innovatív LCMS szolgáltatások és újszerű pedagógiai stratégiák Szász Antónia január 30. – I. Oktatás-informatikai konferencia, ELTE PPK.
Az ILIAS e-learning keretrendszer magyarországi adaptálása és felhasználása az informatika oktatásban, különös tekintettel a szolgáltatások testre szabására.
Dr. Kovács Miklós tanszéki mérnök Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning alapú távoktatásos képzés.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
FELHŐ ALAPÚ INFORMATIKAI RENDSZEREK VS. LEXIKÁLIS ISMERETEK Networkshop 2016 Konferencia Debrecen Antal Péter, Eszterházy Károly Főiskola,
1 Budai Attila Költséghatékony e-learning képzés Tananyag és támogatás új ILIAS felhasználók számára Vitaindító előadás 8. Nemzetközi ILIAS Konferencia.
Tanév előkészítő fórum szeptember Bedőné Fatér Tímea Szakmai blog: Magyartanítást.
Új technológiák alkalmazási lehetőségei a mentori munkában Készítette: Lőrinczné Tasi Zsuzsanna.
Az ILIAS keretrendszer használatának beépülése az oktatói és a hallgatói munkába a Gábor Dénes Főiskolán Berecz Antónia, Balogh Anikó, Littvay László
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Berecz Antónia és Kriskó Edina Gábor Dénes Főiskola
KRE-AKTÍV motivációs projekt
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Tanár neve | Kurzus száma

Előadás másolata:

ILIAS és WordPress használata az „Ergonomikus, akadálymentes web” című kurzusban Berecz Antónia, Gábor Dénes Főiskola, Magyar ILIAS Közösség Egyesület, november 21.

Miért fontos, hogy használható legyen a web? 2 Forrás  Internet használata magas  Kereskedelemben  Hivatali, intézményi ügyek intézésben  Magánszemélyeknél: ügyintézés, informálódás, tanulás, művelődés, szórakozás  Tulajdonos részéről: Az akadálymentes oldalaknak alacsonyabb a fenntartási költségük, nagyobb profitot termelnek.

Kiinduló helyzet  Informatikai szempontból hátrányos csoportok – „Bárki lehet fogyatékos.”  Fogyatékos felhasználók (4,6%).  Technológiailag megkülönböztetettek: eltérő képernyőméret, elavult böngésző, gyenge hardver.  Speciális célcsoportok: gyerekek (20,5%), idősek (65+: 17%, 2050-re 29%), alacsony képzettségűek (>>40%), idegen nyelvek és kultúrák. 3

Ergonomikus ~ használható Akadálymentes ~ hozzáférhető  Nem szöveges tartalom (A) Nem szöveges tartalom  Információ és relációk/összefüggések (A) Információ és relációk/összefüggések 4

TÁMOP Az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításához szükséges szakmai tudás terjesztése a Gábor Dénes Főiskolán projekt  Ingyenes képzések.  Képzők képzése: GDF-től két fő; nyár eleje; 67 óra. FSZK-nál.GDFFSZK  Tematika, tananyag: FSZK.  Célközönség: informatikai területen dolgozók, tanulók, oktatók, informatikus könyvtáros, fejlesztők.fejlesztők  Feltételezett ismeretek: középfokú HTML és CSS, multimédiás formátumok, alapszintű angol nyelv.  Felhívás: főiskolai honlapon, konferenciákon, rendezvényeken, hallgatóknak a NEPTUN-körlevéllel, oktatókként órán, társintézményeknek és partnerszervezeteknek ben.főiskolai honlaponkonferenciákon, rendezvényeken 5

Elsajátítandó képességek  A fogyatékos emberek és hátrányos helyzetű felhasználók igényeinek megértése, felismerése, elemzése.  Az akadálymentesítés és az egyenlő esélyű hozzáférést biztosító hardver- és szoftvereszközök, informatikai módszerek alkalmazása.  Akadálymentes weboldalak készítése, akadálymentességi szempontokat figyelembe vevő portálok tervezése WCAG 2.0 irányelvek alapján, multimédiás anyagok megvalósítása.  Fejlesztési és karbantartási feladatok megfogalmazása a honlapok üzemeltetése kapcsán. 6

Ütemezés Kimeneti követelmények Következmény  októbertől októberig 6 kurzus.  Változatos kezdéssel és órabeosztással: 1-2 hónap, hétköznap és/vagy szombaton.  Óraszám:  60 óra jelenléti (max. hiányzás 12 óra, de pótolandó) +  60 óra önálló munka.  A beadandó házi feladatok (esszé, honlap, multimédiás alkalmazás) megfelelt szintű, határidőre történő beadása.  A komplex feladat (internetes blog, mint portfólió) prezentációban bemutatása a csoport előtt az utolsó jelenléti óra után egy héttel. Nagy óraszám, sok munkát kívánó vizsgafeladat, rövid kurzus.  Kiemelten fontos: motiváció, bevonódás, folyamatos munka, kommunikáció az oktatókkal, egymás segítése/támogatása. 7

Résztvevők 8  Változatosság  Életkor (20  50 év)  Előképzettség (FSZ..PhD, HTML/CSS, írásbeli kifejezőkészség)  Intézmény (többség GDF-es)  Dolgozó és/vagy tanuló  Lakhely (Budapest/vonzáskörzete/távoli)

Motiváció 9 Teljesített %fő 90%  20 80%  9 70%  2 Összesen40 Nem teljesített19  Egyéni- és csoportmotiváció változatos:  Nagyobb: szorgalmi időszakon kívül vagy szünnapon.  Nagyobb: nem csak a tanúsítványért/jegyért, hanem a társaságért.  Motivált csoportban:  Órán mindenki aktívan részt vett. Kurzusanyagot bővítették.  Kommunikáltak oktatóval/egymással foglalkozáson és azon kívül.  Részfeladatok időre/majdnem időre voltak készen.  Folyamatosan akadálymentesítették portfóliójukat.  Követték egymás blogjának fejlődését, ötleteket vettek át.  Mindenki/majdnem mindenki jeles eredményt ért el.

Kurzuskezdőlap tetején tematika + hf ütemezéssel 10  Csak a még hátralévők voltak olvashatók, töröltük, amit már elvégeztünk.

Módszertan Blended learning Hallgatókkal együtt dolgozás/tanulás:  GDF-en, ill. GDF ILIAS-ban tanórákon és kívül.  Tapasztalati tanulás, lehetőségek felfedezése-kipróbálása, ismeretek feldolgozása.  Beszélgetés fogyatékossal és SEO szakemberrel.SEO  Csoportos filmelemzés.  Egyéni vélemények, érzelmek kifejezésre juttatása és azokra reagálás/értelmezés.  Oktató: mentor, tutor, tananyagfejlesztő, inkább tanulásirányító.  Párban/csoportban dolgozás támogatása és elősegítése. Kutatómunka: interneten, beszélgetés családban és munkahelyen. 11

Tananyag 12

További tananyag 13

Új segédletek, bővítés, aktualizálás  Vendégelőadók diasora, ajánlott irodalma felkerült.  Folyamatosan bővült a megvédett blogok adatbázisa, fénykép- dokumentáció.  Hallgatók ajánlásával is kerültek be újabb szoftverek és online alkalmazások.  2014 szeptemberre a tananyag nagy része frissült (képzők képzői által). 14

Kurzusonként saját terület 15

Kommunikáció és értékelés csoportonként Hallgatónként blogcím, blognév, szlogen, használt téma, pontok feladatokra, javítandók listája. Fénykép, név, elérhetőségek. Körlevélírás (vizsga után is). Még mindig használt. 16

Kommunikáció két résztvevő között, oktatóval  Kurzusfórum  ILIAS-ból vagy külső alkalmazásból  Facebook  Skype  Telefon 17/44

Értékelések  Feladatok fórumba feltöltése/ ben küldése után  ben részletes iránymutatás/bővítési javaslatok,  xls-ben pontszámok és javítandók röviden – folyamatosan aktualizálva.  Vizsgán szóban konstruktív tanári és hallgatói értékelés.  FSZK online vagy GDF offline hallgatói elégedettség kérdőív.  Oktatói kérdőíves utókövetés ILIAS-ban 1  3. csoportra (publikálva).publikálva 18

Utókövetés kérdőívének kérdései A vizsga előtt megnézte a többi kurzustag webes portfólióját/vizsgamunkáit?  Néha belenéztem 1-2 blogba: 50%.  Igen, folyamatosan mindenkiét: 50%.  A frappáns/jó ötletek nehezen terjednek el, de azért terjeszthetők a csoporttagok között.  Volt, akire nagy hatást gyakorolt egy esszé stílusa, és a sajátját is abban készítette (hivatkozott rá). Kommunikált a felkészülés során a kurzustagok közül valakivel?  Folyamatosan megbeszélte vkivel tapasztalatait, kérdéseit: 50%. Többnyire Facebookon vagy más kommunikációs csatornán.  Nem és ritkán: 25%. A két kérdés közötti korrelációs együttható 0,22 (enyhe összefüggés). 19

Utókövetés kérdőívének kérdései Az ILIAS-os segédanyagok közül melyik formátumú mennyire volt hasznos?  Tankönyvek/könyvek és hosszú diasorok összefüggése: 0,51.  Könyvek: online sok, könyvtárban hagyományos 4 TK.  Általában bele sem lapoztak.  TK-ek anyagát átbeszéltük a diasorokat vetítve.  Linkgyűjtemények hasznossága: 3,6 (5 fokozatú skálán).  Pl. eddig végzettek portfólióinak linkjeit folyamatosan nézte 50%.  Többi, folyamatosan bővülő linkgyűjteményt nem emeltük ki a kérdésben.  Online/webes alkalmazások és a linkgyűjtemények közötti nincs kapcsolat: -0,05.  Lépésenkénti útmutatók hasznosságában a legnagyobb az egyetértés.  Minden formátumot nézve óriási a szórás: 0,97. 20

Utókövetés kérdőívének kérdései Mennyire találta hasznosnak a házi feladatok készítéséhez a kapott ajánlásokat?  Kis szórás: 0,6.  Hasznosnak tartották: 4,4 (5 fokozatú skálán).  Erre a célra van mappában minden feladatra ajánlólista. Egy-egy házi feladat elkészítésére előzetes értékelés (pont és szöveges értékelés).  Jól teljesítettek a kurzus közben, továbbfejlesztették a lapokat. Tartottak attól, hogy a két utolsó 15 pontos feladat (blog akadálymentesítése és prezentáció) nehéznek bizonyul. 21

Tanultak gyakorlatban alkalmazása  Javasolt felhasználás: blog.  Nagy felhasználói tábor. Sok rövidebb-hosszabb tutoriál, fórumok.  Azonnal használható, hamar akadálymentesíthető.  Egyszerű felépítés, sok plugin as kinézet 2014-es kinézet 22 Nem használ CMS-t a szájtok 62,0%-a. WordPress-t használ 23,2%. Ez a CMS-piac 61,1%-a.

Tárhely- szolgáltató  ingyenweb.info  Szinte mindenkinél (páran saját webszerverüket vagy más szolgáltatót választottak).  Regisztráció gyors (ha nem nézi spamnek a levelezőnk az jeit).  Ingyenességért cserébe a blog alján a hirdetési sáv van.  Ritkán van szolgáltatás-kimaradás.  Varázslóval telepíthető számos keretrendszer.  Adatbázis, webmappa Cpanelen és ftp-n elérhető. 23

Számonkérés 24

Képek: dokumentálni, emlékezni 25

Köszönet- nyilvánítás Az ergonomikus és akadálymentes web kurzusaink az alábbi szervezetek támogatásával valósulnak meg:  Gábor Dénes Főiskola TÁMOP A-12/ projekt.  Európai Unió támogatása, Európai Szociális Alap társfinanszírozása.  Széchenyi Terv.  Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatása.  ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. közreműködése. A kurzusok természetesen nem jöttek volna létre, ha nincsenek a hallgatók és oktatóik. 26

ILIAS és WordPress használata az „Ergonomikus, akadálymentes web” című kurzusban Berecz Antónia, Gábor Dénes Főiskola, Magyar ILIAS Közösség Egyesület, november 21.