A környezetvédelmi európai követelményeket kielégítő vasúti fejlesztési feladatok Miért villamos, és miért nem dízelvontatás avagy vasút villamosítással.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vasúti szabályozás változásai: az „új” vasúti törvény előkészítése
Advertisements

KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
működtetési vezérigazgató-helyettes
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
A téglaépületek energiahatékonysága Előadó: Kató Aladár MATÉSZ elnök TONDACH Magyarország Zrt. - vezérigazgató március 04.
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Gépészet jövője Zaránd György.
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
CEP® Clean Energy & Passive House Expo CEP® Clean Energy & Passive House Expo II. Országos Villanyszerelő Konferencia Meglévő ingatlanok smartosításának.
Erdélyiné Forgó Erzsébet UFS Group Holding Zrt. Credit üzletágvezető
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt évi gazdálkodása és évi üzleti tervének fontosabb mutatói Budapest, május 3. Bihari Lajos gazdasági vezérigazgató-helyettes.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. bemutatása Budapest, május 3. Márton Ferenc működtetési vezérigazgató-helyettes 1.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Megy a gőzös, megy a gőzös….
Nyíregyháza, szeptember 09.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
FENNTARTHATÓ ÉPÍTÉSZET
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Túl alacsony-e Magyarországon a villamosított vasútvonalak hossza?
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
1 SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁV-TRAKCIÓ Zrt december 6. (csütörtök), de. 10:30 óra Zsákay László György főigazgató MÁV Zrt. Gépészeti Üzletág.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A jövő az energia hatékony lakásoké nyílászáró csere, külső hőszigetelés és megtakarítási lehetőségek :19.
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
Társasházak energiahatékony felújítása Csikai Mária Energia Klub Igazgató helyettes
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Közlekedéstudományi Egyesület A Magyar Közlekedés helyzete az EU-ban Kápolnásnyék Február 27. A vasúti közlekedés szabályozásának súlypontjai és.
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
ELENA Program – energetikai beruházások előkészítésének finanszírozási lehetősége Szabó Valéria Nemzetközi projektmenedzser.
„TRAMTRAIN” INTEGRÁLT VILLAMOS- ÉS NAGYVASÚTI RENDSZER BEVEZETÉSE HÓDMEZŐVÁSÁRHELY ÉS SZEGED VISZONYLATÁBAN ÉS VILLAMOS FEJLESZTÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN TERVEZÉS,
A magyarországi vasúti jogszabályok aktuális változásai november 30. MVMSZ Dr. Rácz Gábor, NFM.
HÉV személyszállító járművek komplex rekonstrukciós programjának bemutatása Utastér komfortjának növelésére irányuló alprojekt eredményeinek ismertetése.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
Épületautomatika helye a hatékony energia-felhasználásban.
Bevezető információk. Tanulmány bevezető Körülmények ismertetése 2008/50/EK Irányelv 2009/28/EK Irányelv 2009/33/EK Irányelv Közlekedés Fehér Könyve,
A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód Kovács Károly Műszaki fejlesztési koordinátor MÁV-START Zrt Tel:
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Előadás másolata:

A környezetvédelmi európai követelményeket kielégítő vasúti fejlesztési feladatok Miért villamos, és miért nem dízelvontatás avagy vasút villamosítással és hibrid vontatással a környezetbarát, zöld vasútért Kovács Károly MÁV-START Zrt Tel:

A tartalomból: Az unióban vállalt környezetvédelmi célok, és ebből adódó feladatok Tények, adatok a vasút közlekedés energetikájáról Versenysemlegességet javító intézkedések Válogatás a vasút energiahatékonyságát növelő műszaki megoldások közül A vasúti dízel és a villamos vasútüzem energetikai összehasonlítása. A vasút tartalékai energetikai és környezeti hatékonyságát javító intézkedések, fejlesztések Mikor villamos és mikor dízelvontatás A környezetet kímélő, energiafelhasználást csökkentő intézkedések A vasúti dízelvontatás új jövőképe Nemzetközi példák

Az unióban vállalt környezetvédelmi célok, és feladatok Az Európai Bizottság évi, „Útiterv az egységes európai közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás hatékony közlekedési rendszer felé” című Fehér Könyvében 2050-re a közlekedési szektor által okozott üvegházhatású gázok (beleértve a szén-dioxid) kibocsátásának az évi szinthez képest 60%-kal történő csökkentését írta elő. Tény, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása 1990 és 2008 között tovább növekedett, emiatt a 2050-re előirányzott cél a évihez képest már legalább 70%-os csökkentéssel valósítható meg. Az Európai Bizottság új célként fogalmazta meg az üvegházhatású gázok (2008. évihez képest) 20%-kal való csökkentését 2030-ra vonatkozóan.

Az unióban vállalt környezetvédelmi célok, és feladatok Az Eu-s bizottság a Fehér Könyvben megállapítja: „A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a közlekedésnek kevesebb és tisztább energiát kell felhasználnia, jobban kell gazdálkodnia a korszerű infrastruktúrával, valamint csökkentenie kell a környezetre (…) gyakorolt káros hatását Az uniós célok teljesítése érdekében ugyan akkor kétséges az ismert műszaki megoldásokkal a dízelvontatású üzem káros anyag kibocsátásának olyan mértékű csökkentése, hogy az uniós célokat maradéktalanul teljesítse a vasút. (A kettős erőforrású mozdony és motorkocsipark elterjesztése igen költséges és hosszú évekig tartó fejlesztési, beruházási folyamat, amelynek nem látszanak a pénzügyi forrásai..)

Tények, adatok a közlekedés energetikájáról

A vasút bizonyítottan gazdaságosabb, de még meddig lesz versenyhátrányban?

Versenysemlegességet kérünk A közút kisebb pályaköltséget visel a vasútnál A vasutat a phd magas díja sújtja versenyhátrányban A villamosított vasút gazdaságosabb, de versenyhátrányban van a dízellel szemben ahol nincs felsővezeték használati díjelem A pályahasználati díjból hiányzó djelem a környezetterhelési díj, amelyet a szennyező fizessen elvnek megfelelően a dízelvontatásnak viselnie kell. A pályahasználati díj versenysemlegessége megoldandó feladat

Válogatás a vasút energiahatékonyságát növelő és a környezetet kímélő személyi, műszaki és innovációs megoldások közül A vontatójárművek helyes vezetési technikájának ösztönző alkalmazása A takarékos mozdonyvezetést támogató innovációk bevezetése és kiterjedt vasúti alkalmazása (EnOpt) A villamosítás technikai és gazdasági fölényének fokozottabb kihasználása – villamosítás folytatása A jobb gépezeti hatásfokú mechanikus, villamos erőátviteli elemek alkalmazása, korszerűbb vontatójárművek Kisebb vonattömegű motorvonatok közlekedtetése A vasútüzemben a fékezési energia hatékony visszanyerésére alkalmas hibrid technológiák bevezetése A vasút hatékonysági tartalékai energetikai és környezeti hatékonyságát javító intézkedések, fejlesztések

A vasút tartalékai energetikai és környezeti hatékonyság

Személyszállító vasút, mikor legyen villamos és mikor dízelvontatás

Áruszállító vasút, mikor legyen villamos és mikor dízelvontatású

A vonattömeg és a járműkorszerűség hatása a gazdaságos és környezet-tiszta vasútüzemre 1. Flirt 2 nyolcrészű villamos motorvonat – Vontatási teljesítmény:5200 kW – Vonattömeg:280 t 2. V480 sorozatú villamos-mozdony + 6 szeméykocsi – Vontatási teljesítmény:5600 kW – Vonattömeg:335 t (85 t t) Alapsebesség:120 km/h Menetvonal: Bp. Déli pu. – Székesfehérvár, (67, 1 km)

Vezetéstechnika és a vontatójármű technika korszerűségének szerepe

Magyar vasút, mikor legyen villamos és mikor dízelvontatású Az előző két dia összehasonlítása: A MÁV és a GYSEV költségei szerint a személyszállítás villamosítása gyorsabban megtérül, mint az áruszállításé Egy vasúthálózaton mindig marad dízelvontatású, gazdaságosan nem villamosított vasútvonal is, arra is kell korszerű és energiahatékony megoldás

A környezetet kímélő, energiafelhasználást csökkentő vasúti vontatás a járművezetők tudására és a járművek műszaki jellemzőire alapozva A dízel és a villamos vontatásra egyaránt vonatkozó – energiafelhasználást csökkentő módszerek, járműben és a mozdonyvezetésben rejlő lehetőségek kiaknázásával: A vonattovábbítás energiafogyasztás szempontú optimalizálása, amely a vonatok mozgása közben felhasznált energiát optimalizálja, minimalizálja (EnOpt magyar szabadalom) Szimulációs kísérletekkel bizonyítottan legkevesebb 3-5 %, motiváció, ösztönzőrendszer Az energia visszatáplálásra nem képes vontatójárművek felhasználásának folyamatos csökkentése, a vontatójármű korszerűsítés

A környezetet kímélő, energiafelhasználást csökkentő vasúti vontatás menetrendi és pályaoldali feltételei A dízel és a villamos vontatásra egyaránt vonatkozó – energiafelhasználást csökkentő módszerek, pályaállapot és menetrendi lehetőségek tartalékok kiaknázásával: A menetrend betarthatóságának bevezetés előtti ellenőrzése a számítógépes tesztelésekkel (MeDiNa) A pályahibák, ún. lassújelek megszüntetése a közlekedő vonatok tömege, a vontatójárművek típusa és a sebességváltozás nagysága valamint a pályahibák elhelyezkedése alapján rangsorolva

A nagyvasúti vontatás jövőképe Energia hatékony és környezettudatos járműbeszerzés (kisebb tömegű, korszerű motorvonatok beszerzése) Tudatos járműfejlesztéssel, korszerűsítéssel folyamatosan törekedni az energiahatékonyabb és környezetkímélő vontatójárművek arányának javítására Új szabályok, előírások betartásával, pl. alacsonyabb káros anyag kibocsátású dízelmotor beépítésével a motorcsere esetén már kötelező a III.B emissziós dízelmotorok beépítése a dízeljárművek felújításkor is ben megvalósított korszerű személyzet takarékos példa a RÉSZECSKESZŰRŐS motorfejlesztésre alapozott MÁV vontatójármű innovációban megvalósult, egy M47-es mozdony, amely a társaihoz képest alig 1-2 %-nyi kormot bocsát ki a környezetbe időegység alatt.

A hazai dízelvontatás energiahatékonysága és a környezet kímélése javítható A vasúti járműveket hosszú élettartamú berendezésekből, fődarabokból gyártják, de a járművek élettartamának kb. felénél a fődarabok cserére, nagyjavításra szorulnak A 2013-tól érvényes emissziós előírások miatt, alacsonyabb káros anyag kibocsátású dízelmotor beépítése lesz kötelező, előbb utóbb elkerülhetetlen tömeges alkalmazásuk. Az úttörés megvolt, üzemben egy sikeres mozdonyátépítés után az M

A MÁV hagyományos dízelvontatás műszaki innovációval javítható a tolatásbiztonság is.

A vasúti dízelvontatás új jövőképe A villamos vontatás noha energiahatékonysága ma vitathatatlanul a legjobb, még sem nélkülözheti pl., a dízel segítségét, mert A vasúti hálózat teljesen soha nem lesz villamosított, fűtőházi karbantartás, iparvágányok kiszolgálása A havária és egyéb pl., felsővezeték karbantartás idején a villamosított vonalszakaszokon dízellel lehet a vasútüzemet fenntartani. Gazdaságos villamos vontatást pótló megoldás a hibridüzemű vontatójárművek elterjedése

Nemzetközi példák: a tovább zöldülő SBB vasút Ee923 Stadler gyártmányú villamos-dízel mozdonya

Mi áll a svájci fejlesztés hátterében Az SBB 99%-ban villamosított Az 1%-ra fejlesztette ki a kettős erőforrású dízel-villamos tolató mozdonyt Az SBB Cargonál március 7-től közforgalomban üzemel Összesen 30 készült és állt forgalomba.

A francia Alstom egy német dízelmozdonyból 2006-ban alakított ki az kettős erőforrású mozdonyát. Sorozattá érett a H3.

Megvalósított hibrid példák

A kötöttpályás dízel-hibrid fejlesztések hazánkban is elkezdődtek A magyar mérnöki vasúti járműépítő korszerű tudás még fellelhető, és e példák is bizonyítják igen eredményes volt: Az ÉSZAKERDŐ Zrt. LÁEV hibrid mozdonya novemberéig teljesített km-t, elfogyasztott liter gázolajat, ami 0,82 liter/km értéket ad. Ez 17%-kal kisebb, a hagyományos dízelmozdonyos vontatás 0,98 liter/km fogyasztásával szemben. Ha a km futásteljesítmény hibrid vontatás helyett hagyományos vontatással teljesült volna, akkor a LÁEV-nél 4396 literrel több gázolaj fogyott volna. A felújított mozdony korszerű dízelmotorjának, és a hibrid vontatási technikának köszönhetően a LÁEV vasútüzeme nagyságrenddel kisebb környezetterhelést okozott és a gázolajköltség megtakarítás évi áron meghaladta az 1,36 millió Forintot. További fontos környezeti előny: a motorolaj, a hajtóműolaj folyás megszűnése, a karbantartási költségek csökkenése, az üzembiztonság javulása.

Az energiafelhasználás csökkentése és a környezet tudatos kímélése hibrid vontatással a LÁEV-nél Miskolcon

Ez pedig a SzÁEV hibrid mozdony a szilvásváradi sikeres példa.

A vasút egy környezetbarát szállítási mód Összefoglalás A vasút környezetbarát személyszállítási és áruszállítási közlekedési mód, állítottuk és ezt az állítást törekedtünk bizonyítékokkal alátámasztani. Következtetésünk, hogy vasútbarát, versenysemleges törvényi, jogszabályi és gazdasági háttér szükséges, és állami szerepvállalással lehet és kell a villamosítás folytatásához a beruházási érdekeltséget megteremteni. A villamosított hálózaton a villamos üzemeltetés során keletkező hasznok és költségek arányos szétosztása esetén garantálható csak a vasúti forgalom növekedése, a forgalomnak a közútról és a dízelüzemről, a villamos vontatásra átterelése. A gazdaságosan nem villamosítható hálózatrészeken a dízelüzemet fokozatosan hibrid vontatásra kell cserélni A vasutak mozdonyvezetői motivációit erősíteni kell és a támogató műszaki innováció adta lehetőséget (EnOpt) kihasználni, azért hogy a mozdonyvezetés környezetet kímélendően és energia hatékonyan történjen.

A környezetvédelmi európai követelményeket kielégítő vasúti fejlesztési feladatok Az előadásomban vázoltak megvalósítása fontos feltétele a vasúti közlekedés és a fenntartható közösségi közlekedés fejlesztésének, és uniós vállalásaink 2020-ra való maradéktalan teljesítésének. Köszönöm a megtisztelő figyelmet!