"A debreceni példa 2" - Tehetséggondozás a szakképzésben Pappné Gyulai Katalin Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Debreceni.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

„Fejlődés ellen nincs orvosság” (Neumann János) 1987.az alapítás éve 1989.a névadás éve 1993.az első (30 fős) kollégium 2000.NIVÁK 2002.Kollégium a Pozsonyi.
Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Krúdy.
Pályaválasztás 2014/15.
Az intézmény Nappali képzés keretében több mint 1800 diák, két tagintézményben folytathatja tanulmányait iskolánkban, akiket kiválóan felkészült pedagógusok.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Iskolánkról.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Microsoft IT Akadémia Sisák Zoltán
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
Iskolánk: a Bencs László Szakiskola és Általános Iskola
Euroskills - Európa legnagyobb szakmai versenye Enterprise ICT Team 3 fő (korhatár 25 év) Windows specialista Linux specialista Hálózati adminisztráció.
Informatikai Szakképzési Portál
A kerettantervek fejlesztése
PÁLYAVÁLASZTÁS.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
Közgazdaság szakmacsoport
Felzárkóztatás, tehetséggondozás
Szakmai munkánk a pályázatban
Debreceni Tankerületben avagy a debreceni példa
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Készítette: Kocsis Erzsébet
„Az ormokra nem hívják az embert, oda fel kell kapaszkodni!”
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” Szeretettel köszöntjük a Kollégákat a „Pont ÉRTED, pont.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Szolnoki Szolgáltatási Szakközép- és Szakiskola SZOLGSZI.
„A GAZDASÁG SZOLGÁLATÁBAN” Debrecen szeptember 25. Tirpák Zsolt főigazgató szeptember 1.
A GAZDASÁG ÉS A TÁRSADALOM SZOLGÁLATÁBAN Debrecen január 26. Tirpák Zsolt főigazgató szeptember 1.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola Kecskemét Bethlen krt. 63. Mérés-értékelés Konferencia Mezőtúr
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Bemutatkozik A Debreceni Szakképzési Centrum Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolája NYITOTT KAPUK NAPJA
„Közismereti oktatás és szakmai alapozás” fejlesztési terület évi eredmények Salakta Tünde fejlesztési területvezető Salgótarján,
OPTOMEHU projekt bemutatása Dr. Kiss András Projekt menedzser Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Köszöntjük a pályaválasztási szülői értekezlet résztvevőit! Nyíregyháza, szeptember 29.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A vendéglátóipari képzésről 2010.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Szakmai versenyek a hálózati informatikában
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Szakiskolai fejlesztési program
Varró István Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégium
Szakiskolai Fejlesztési Program I
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Tisztelettel köszöntjük a Trefort Ágoston Szakképző
Az SZKTV aktuális kérdései március
Beiskolázás a „Gundel”-ben
Szakiskolai fejlesztési program
SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium
Előadás másolata:

"A debreceni példa 2" - Tehetséggondozás a szakképzésben Pappné Gyulai Katalin Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Debreceni Tankerülete

Előzmények: "A debreceni példa" Debrecen városa az országban egyedülálló módon 2008-ban indította el a tehetséggondozó programját. Ennek keretében tehetségfejlesztő osztályokat, tehetségfejlesztő központot hoztak létre. A 4. osztályos "tehetségígéretes" tanulók kiválasztása, (tehetségazonosítás) után a kiválasztott tanulókat 5-6. évfolyamon saját iskolájukban tehetségfejlesztő pedagógusok fejlesztették hét modulon (tanulásmódszertan, matematika, anyanyelv, idegen nyelv, mozgásművészet, egyéb művészetek, természettudományi ismeretek) keresztül. A tehetséggondozás heti egy órában, modulonként nyolc alkalommal történt. Hat évfolyamos tehetséggondozó osztály létrehozása a Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolában A projekt eredményeként több mint ezer tanuló vehet részt a tudatosan megtervezett tehetséggondozó programban

Mönks modellje

A tehetséggondozás középiskolai és egyetemi szintjének kapcsolódásai Gimnáziumok, szakközépiskolák / közismereti tárgyak / Együttműködés a DE Hatvani István Szakkollégiumával →Fizika műhely →Kémia műhely →Biológia műhely →Matematika – Informatika műhely →Irodalomtudományi-, Média- és Kommunikációtudományi műhely →Történettudományi-, Társadalomtudományi- és Filozófia műhely

Szakképzés?

Tapasztalataink szerint még a legeredményesebb iskolákban is hiányzik egy átfogó szakképzési tehetséggondozó rendszer, amely kezdődik a tehetség felismerésével, kiválasztásával, folytatódik a tehetség gondozásával, országos és nemzetközi szakmai megmérettetéssel, és befejeződik a munkaerőpiac legmagasabb szintű követelményeinek való megfelelésben. Tehetséggondozás /tanóra/ szakkör Hazai szakmai versenyek (SZÉTV, Szakma Sztár, SZKTV, OSZTV) Nemzetközi versenyek (WorldSkills, EuroSkills, egyéb szakma specifikus pl. szakács)

Küldetéstudat Célunk a Debrecenben 2008-ban elindult tehetséggondozó program, „A debreceni példa" tapasztalatait is felhasználva, az országban elsőként létrehozni egy tehetségfejlesztő központot szakképzésben tanuló diákok számára. A tehetségfejlesztő projektben résztvevő iskolák a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Debreceni Tankerületének illetékességébe tartozó szakképző intézmények, elsősorban az Alföld Szakképző debreceni partneriskolái.

Nemzetközi versenyek (WorldSkills- EuroSkills debreceni eredményei Magyarországon egyedülálló módon az IT Network Systems Administration – Informatikai Hálózati Rendszergazda verseny kategóriájában a Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakközépiskola az alábbi eredményeket érte el között: – WorldSkills 2007, Japán, Shizouka: egyéni 7. hely, – EuroSkills 2008, Hollandia, Rotterdam: csapat 4. hely, – WorldSkills 2009, Kanada, Calgary: egyéni 10. hely, – EuroSkills 2010, Portugália, Liszabon: csapat 4. hely (egyéni 1., 2., 3. és 7. hely), – WorldSkills 2011, Anglia, London: egyéni 7. hely, – EuroSkills 2012, Belgium, Spa-Francochamps: csapat 1. hely, – WorldSkills 2013, Németország, Lipcse: egyéni 13. hely. – EuroSkills 2014, Franciaország, Lille: csapat 1. hely, A versenyzők minden évben megkapták a nemzetközi színvonalat (500 pont feletti teljesítményt) jelző medált, és 6 alkalommal a "Best of Nation" – „Legeredményesebb magyar versenyző” kitüntetést is.

EuroSkills 2012 Aranyérmesek a Mechwartos diákok I.

EuroSkills 2014 Aranyérmesek a Mechwartos diákok II.

Elmondható hogy, az immár 6 éve tartó folyamatos szervezés és felkészülés eredményeképpen bekerültünk a szakképzés megújításának európai folyamatába, új minőségű, korszerű elvárásoknak megfelelő elméleti és gyakorlati ismeretanyag birtokába kerülhetnek versenyzőink, szakértőink. A versenyeredmények hazai elismertségét jelzi, hogy 2012-ben fogadta a versenyzőket Orbán Viktor miniszterelnök úr és Áder János köztársasági elnök úr. Eredményes szereplés mellett fontos cél a versenyek előkészítése során és a versenyeken tapasztaltak hazahozatala és beépítése a magyar szakképzési rendszerbe, hogy a befektetések megfelelően hasznosuljanak. EuroSkills verseny 2018-ban Magyarországon.

A siker tényezői – a Mechwart modell Intézmény hagyományai ( ) Elméleti és gyakorlati oktatók szakmai felkészültsége Szakmai elhivatottság Folyamatosan fejlesztett korszerű tárgyi feltételek, laborok Motiváltság (vezetői, tanári és tanulói) Csapatmunka (vezetés - tanárok – mentordiákok (WorldSkills/EuroSkills „rutinos” résztvevők - versenyzők) Céges kapcsolatok Munkaerőpiaci igények beépítése a képzésbe Partnerkapcsolatok - HTTP Alapítvány szervező és felkészítő munkája Szponzorok támogatása (Cisco, Microsoft, ITSH...) BEFEKTETETT MUNKA!

Megvalósítás

„A debreceni példa 2” - Tehetséggondozás a szakképzésben tavasz/ősz – 9. évfolyam Iskolák – szakmák kiválasztása Modulok, diagnosztikus tesztek kidolgozása Módszertani felkészítés Tervezett modulok (tanulásmódszertan, matematika, anyanyelv, idegen nyelv, természettudományi ismeretek, szakmai ismeretek)

„A debreceni példa 2” - Tehetséggondozás a szakképzésben Feladatok Intézmények kiválasztása, tájékoztatása, vezetők, tanárok felkészítése – Debreceni Tankerület szakképző intézményei (2013/2014) Tehetséggondozó csoportok létrehozása (vezetők – tehetséggondozó pedagógusok – szaktanárok) Tanulók kiválasztása (2014/2015) Tehetségfejlesztő modulok kiválasztása, kidolgozása a kiválasztott intézmények által (2014/2015) Szakma Sztár, WorldSkills és EuroSkills követelmények, verseny leírások, feladatok, eszközigény összegyűjtése (Internet, Szakmasztár, NMH SZFI, MKIK, szponzorcégek)

Tanulók felkészítése ( ) Szponzorok keresése Pályázatok Infrastrukturális erőforrások Alföld Szakképző eszközei, laborjai Debrecen TISZK eszközei, laborjai Szakképző intézmények eszközei, laborjai Tehetségfejlesztő központ kialakítása ( ) Kapcsolat erősítése a MATEHETSZ-el Szakképzési szekció létrehozása

Intézmények – szakmák Baross Gábor Szakiskola és Szakközépiskola - Hegesztő Beregszászi Pál Szakközép és Szakiskola - Villanyszerelő Brassai Sámuel Műszaki Szakközépiskola – Mechatronika Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakközépiskola - Informatikai rendszergazda Povolny Ferenc Szakképző Iskola - Ács, Bútorasztalos, Épületasztalos, Festő, Burkoló, Kőműves Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskola - Szakács, Cukrász, Pincér Könnyűipari Szakképző Iskola és Speciális Szakiskola - Fodrász, Szépségápoló

A tudatos tehetségfejlesztő munka a 2014/2015. tanév első félévében kezdődik meg a „tehetségígéretes" tanulók kiválasztásával diagnosztikus mérés alapján, érintve a Hajdú-Bihar megyei összes szakképző intézményt, hiszen a hazai versenyeken túlmenően a következő nemzetközi versenyek állnak előttünk: WorldSkills 2015, Brazília, Sao Paulo EuroSkills 2016, Svédország, Göteborg WorldSkills 2017, United Arab Emirates, AbuDhabi EuroSkills 2018, Magyarország, Budapest

"Az a nemzet amely nem képes tehetséges fiainak kifejlődését biztosítani és őket a nekik megfelelő helyre állítani, az a középszerűség kezén elsorvad." ( Klebelsberg Kuno)

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!