Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
Az esemény leírása január 19-én órakor Sopron állomáson a menetrend szerint induló 9923 sz. személyvonat lezárt vágányúton szabályos jelzőkezeléssel kihaladt az állomás III. sz. vágányáról. Kihaladás közben az állomási SR2 sz. fény- és félsorompóval biztosított útátjáró a vonat előtt felnyílt (villogó fehér), a mozdonyvezető az átjáró előtt megállította a vonatot. Személyi és tárgyi sérülés nem történt. A vonatveszélyeztetés vasúti helyszínelése nem történt meg, mert nem jelentették azonnal a balesetvizsgálónak. A KBSZ üzembentartói vizsgálatot rendelt el.
Az esemény helyszíne
Az esemény lefolyása
A módosított áramköri terv 2009-ben változott A módosított áramköri terv 2009-ben változott Jóváhagyott előterv Jóváhagyott előterv Tervellenőrzés nem volt Tervellenőrzés nem volt Közösen elvégzett funkcionális felülvizsgálat Közösen elvégzett funkcionális felülvizsgálat 4,5 évig rendesen működött 4,5 évig rendesen működött A hibás működést kiváltó ok: a sorompó áramköri rajzon, az irányérzékelő függőség hiánya (célretesz jelfogó érintő) A hibás működést kiváltó ok: a sorompó áramköri rajzon, az irányérzékelő függőség hiánya (célretesz jelfogó érintő) Az esemény vizsgálata
az előterv nem tartalmaz áramköri terveket a kiviteli tervet nem kell jóváhagyatni tervellenőrzés alkalmazása nem mindig kötelező a tervező alapáramkört tervezett üzembe helyezési eljárásrend hiányos (MÁV /1974) a funkcionális felülvizsgálat a kivitelezővel üzemeltetővel közösen egy időben történt D55 feltétfüzetek egységes kiadása (GYSEV-en történő alkalmazása) funkcionális felülvizsgálatra nincs?! utasítás (VTKI) baleset-megelőzési jutalom Az esemény tanulságai I. De nem alkalmas ennek az eseménynek a kiszűrésére! Tervezői felelősség!
Funkcionális felülvizsgálatra egységes utasítás kiadása Feltétfüzetek honosítása Kiviteli tervek kötelező tervellenőrzése Kivitelezéseknél tervezői művezetés bevezetése Sopron D55 – kényszer menetoldás késleltetése Az új biztosítóberendezések építési engedélyében a Biztonsági szervezettől kért teljes rendszerre vonatkozó nyilatkozatnak nincs eljárásrendje Az esemény tanulságai, javaslatok
A 289/2012 (X.11.) Kormány rendelet fogalmai eltérnek a vasúti szakutasítások fogalmaitól Teljes rendszerre vonatkozó (valamennyi vasúti építmény vonatkozásában) eljárásrend értelmezése – szabályozás hiánya miatt – eltér a MÁV és a GYSEV értelmezésében -> Jelenleg NKH állásfoglalásra várunk! A Biztonsági szervezeteknek nincs – minden szakterületre – szakképzett munkatársa, ezért felelős nyilatkozatot hogy tudnának adni? Építési engedélyeknek megfelelés? Biztonság szervezetek
Köszönöm megtisztelő figyelmüket Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –