Az ITS stratégia aktuális kérdései Dr. Dabóczi Kálmán üzletágvezető Közlekedéstudományi Üzletág KTE - Új megoldások a közösségi közlekedésben Pécs, 2014.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
KENYI fejlesztés és országos adatfelvétel
Az EDR szerepe a Rendőrség műveletirányításában
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
„Alkalmazási útmutatók szerepe és jelentősége az EasyWay projektben – kapcsolat az ITS Direktíva specifikációival” július 11. ITS Hungary Egyesület.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Fáy András EADS, Védelmi és biztonsági divízió április
INFRASTRUKTÚRA MENEDZSMENT
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág
Katonai Műszaki Doktori Iskola A katonai közlekedési rendszertechnika helye, szerepe a katonai műszaki tudományokban Szűcs László CSc / Előadás: án.
Bevezetés az ebXML-be Forrás: An Introduction to ebXML ebXML and Web Services Practical Considerations In Implementing Web Services Romin IraniRomin Irani.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
NÉMET KÖZLEKEDÉSI VÁLLALATOK SZÖVETSÉGE [NKVSZ] (VDV) Interoperábilis menetdíj-kezelési rendszerek (IFM) Európában és Németországban Elektronikus jegykezelés.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Európai vasúti körkép hatósági szemmel
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Copyright © Siemens Zrt All rights reserved. CONNECT III. program DATEX alapú kommunikációs pilot rendszerek kialakítása – taktikai együttműködés,
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
„Az ITS lehetőségei az európai projektekben CONNECT - EASYWAY” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
A térinformatika lehetőségei a közlekedésszervezésben Barsi Árpád BME Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Intelligens közúti kereszteződés
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
1 AZ IKTA-2000 projektjeinek szakmai bemutatója IKTA-144/2000 projekt november 28.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
Dr. Varga István ÚJ KUTATÁSI IRÁNYOK A KÖZLEKEDÉS TERÜLETÉN.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
XXII. Országos Személyszállítási Szakmai Konferencia április 20. – drivingcamp Hungary (Zsámbék) BFTK BánTeodóra, ügyvezető igazgató Budapest, 2016.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Minőségi követelmények a közúti és vasúti személyszállításban Munkácsy András Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
Az atomenergia szerepe a Nemzeti Energiastratégiában dr. Aradszki András energiaügyért felelős államtitkár A Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetségének.
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Szabó András PQRS Quality Referenc System Zrt. Közlekedéstudományi.
Intelligens közlekedési rendszerek
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
2017. július 5..
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Az ITS stratégia aktuális kérdései Dr. Dabóczi Kálmán üzletágvezető Közlekedéstudományi Üzletág KTE - Új megoldások a közösségi közlekedésben Pécs, november 6-7.

The ITS architecture

Versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer A közlekedés fejlesztése és a mobilitás támogatása a 60% -os kibocsátás-csökkentési célkitűzés elérése mellett Hatékony törzshálózat a multimodális helyközi utazások és fuvarok lebonyolításához Egyenlő versenyfeltételek a nagy távolságú személyszállításban és az interkontinentális árufuvarozásban Tiszta városi közlekedés és ingázó forgalom

Újfajta, fenntartható tüzelőanyagok és meghajtó- rendszerek kifejlesztése és bevezetése 1.A városi közlekedésben a „hagyományos tüzelőanyaggal működő” gépjárművek használatát 2030-ig felére kell csökkenteni, 2050-re pedig teljesen ki kell küszöbölni; a jelentősebb városközpontok logisztikáját alapvetően szén-dioxid-mentesíteni kell 2030-ra. 2.A légi közlekedésben az alacsony szén-dioxid-kibocsátással járó, fenntartható tüzelőanyagoknak 40%-os részesedést kell elérniük 2050-re; szintén 2050-re 40%-kal (lehetőség esetén 50%-kal) kell csökkenteni a tengeri közlekedésben alkalmazott bunkerolajból származó kibocsátásokat.

A multimodális logisztikai láncok teljesítményének optimalizálása, beleértve a természetüknél fogva erőforrás-hatékonyabb közlekedési módok fokozott használatát is re a 300 km-nél hosszabb távolságú közúti árufuvarozás 30%-át, 2050-re pedig 50%-át más közlekedési módoknak, például a vasúti vagy a vízi közlekedésnek kell átvállalnia, hatékony zöld árufuvarozási folyosóknak is köszönhetően. E cél eléréséhez megfelelő infrastruktúra kifejlesztésére is szükség lesz re európai nagy sebességű vasúthálózatot kell létrehozni ig a jelenlegihez képest háromszorosára kell növelni a nagy sebességű vasúthálózat hosszát, és minden tagállamban sűrű vasúthálózatot kell fenntartani re a közepes távolságú személyszállítást többségében vasúton kell lebonyolítani ra teljesen üzemképes, az egész Európai Unióra kiterjedő TEN-T „törzshálózatot” kell létrehozni, 2050-re pedig színvonalas minőségű és nagy kapacitású hálózatot kell kiépíteni, a kapcsolódó információs szolgáltatásokkal együtt re a törzshálózat valamennyi repülőterét be kell kapcsolni a vasúti – lehetőleg nagy sebességű – hálózatba; gondoskodni kell valamennyi jelentősebb tengeri kikötő megfelelő összeköttetéséről a vasúti árufuvarozási rendszerrel és – lehetőség szerint – a belvízi utak rendszerével.

A közlekedés és az infrastruktúra-használat hatékonyabbá tétele információs rendszerekkel és piaci alapú ösztönzőkkel ra Európában ki kell építeni a korszerűsített légiforgalom-irányítási infrastruktúrát (SESAR12) és be kell fejezni az Európai Közös Légtér megvalósítását. Ki kell építeni az ennek megfelelő szárazföldi és vízi forgalomirányítási rendszereket is (ERTMS13, ITS14, SSN és LRIT15, RIS16). Ki kell építeni az európai globális navigációs műholdrendszert (Galileo) ra ki kell alakítani egy európai multimodális közlekedési információs, forgalomirányítási és viteldíj-fizetési rendszer keretét. 9.A közúti baleseti halálozást 2050-re szinte nullára kell csökkenteni. E céllal összhangban az Európai Unió arra törekszik, hogy 2020-ra felére csökkenjen a közúti sérülések száma. Gondoskodni kell arról, hogy az Európai Unió a közlekedés- biztonságban és a közlekedők védelmében világelső legyen valamennyi közlekedési mód tekintetében. 10.A „felhasználó fizet” és a „szennyező fizet” elvének teljes körű alkalmazására és a magánszféra bevonására kell törekedni a piactorzítások – azon belül a káros támogatások – kiküszöbölése, a bevételteremtés és a jövőbeli közlekedési beruházások finanszírozásának biztosítása érdekében.

Az intelligens közlekedési rendszerek (Intelligent Transportation Systems - ITS) célja a közlekedési hálózat kapacitásának optimalizálása modern informatikai megoldásokkal. A modern ITS nem csak elosztja a forgalmat a hálózaton, hanem úgy osztja el, hogy minél biztonságosabb, kényelmesebb legyen a közlekedés, a lehető legkisebb környezeti terhelés mellett. Közlekedési idő csökkentése Környezeti terhelés csökkentése Biztonság növelése Kényelmi szint emelése /A BME - INTELLIGENS KÖZLEKEDÉSI RENDSZEREK ÉS JÁRMŰNAVIGÁCIÓ jegyzet alapján./

Valóban látjuk a lényeget? Helyesen érzékeljük a valóságot körülöttünk?

Mire épül az intelligencia? Empátiára…

Az intelligencia egyes dimenziói: I. Döntéshozói intelligencia II. Rendszer intelligencia III. Felhasználói intelligencia

Egyszerű kérdések – őszinte válaszok? Odafigyelünk a trendekre, változásokra? Vannak megbízhatók adataink a célok meghatározásához és az eredmények méréséhez? Mi a fejlesztés valódi célja? A fejlesztések összefüggő rendszert alkotnak? Van intézményi garanciája, hogy a fejlesztési források hatékonyan kerüljenek felhasználásra?

Stratégia ≠ projektlista

Nemzeti ITS Stratégia Kapcsolódások EU-s és hazai közlekedési stratégiákhoz

Mi az ITS Nemzeti Stratégia célja? Átfogó képet vázoljon fel Magyarország ITS stratégiájának céljairól, az Európai Unió célkitűzéseihez való kapcsolódásról, a beavatkozások tervezett területeiről és irányáról A Nemzeti Közlekedési Stratégiához (NKS) szervesen kapcsolódva, annak egyik horizontális tényezőként definiált területére vonatkozó részstratégiaként támogassa már a közötti EU tervezési ciklusban rendelkezésre álló forrás hatékony felhasználását és hasznosulását, figyelembe véve a folyamatban lévő projekteket illetve szakmai determinációkat, kötelezettségvállalásokat. Meghatározásra kerüljenek a műszaki keretrendszer szabványok, szabványalkalmazási és módszertani útmutatók, ajánlások, továbbá ezek érvényre juttatását garantáló minősítési eljárások és intézményi keretek, amelyek átjárható (interoperabilis) és együttműködő intelligens közlekedési rendszerek létrehozását biztosítják az ITS stratégia végrehajtása, megvalósítása folyamán.

Stratégiai Dokumentum Műszaki Függelék IOP Mintaprojekt IOP Mintaprojekt Minőségbiztosítás Projektlista M1 M2 M3 M4 FS, CBA, PEC M3 M4 M2 M1 M4 : Mappafelelős M M M M M M M M M M M M M M M M Projektmenedzsment PIB Supervisor, lektor Irányító Bizottság

Public TransportRoad Information Data Referential Inter-system Data Exchange Communication to end user IFOPT GDF Data Model Datex 2 (Core) Transmodel Web W3C HTTP Web Service Wap I-Mode SMS … Data Model Dictionnary Localisation XML Protocols SIRI Real-Time Services Datex 2 Situations TPEG RDS-TMC Facilities Network Reference RDX (TRIDENT/TransXchange/ VDV ) OGC-GML X-GDF EU adatszabványok a közlekedésben

GDF Az úthálózat leképzésének a szabványa. (1997 óta a navigációs rendszerek szabványa) OGC-GML Open GIS konzorcium XML alapú geográfiai adatcsere OGC-KML Open GIS konzorcium XML alapú geográfiai adatcsere OGC RM Interoperábilis térinformatikai előírások (reference model) OGC WS WMS, WFS, TMS, SLD OGC szabványos térképi szolgáltatások (webszervizek) X-GDF Extended GDF, ITS adatcsere ISO szabvány DATEX2 Közúti diszpécser központok közötti adatcserét biztosító adatszabvány (lezárások,balesetek, terelések stb) RDS-TMC Analóg rádióadáson keresztül kisugárzott forgalmi információk szabványa TPEG Digitális rádióadáson keresztül kisugárzott forgalmi információk szabványa TRANSMODEL a tömegközlekedési hálózat, menetrend, díjszabás, vezénylés, stb. adatainak leírására szolgáló szabvány értékű ajánlás TRANSXCHANGE brit nemzeti adatcsere szabvány a menetrendi adatok cseréjéhez, Transmodel alapokon nyugszik. IFOPT A tömegközlekedés telepített objektumainak leírására szolgáló szabvány, Transmodel alapokon nyugszik. SIRI Valós idejű információk átvitelére szolgáló szabvány, Transmodel alapokon nyugszik. UIC V Szabványosított valósidejű adatcsere a vonatforgalomban UIC Késések okai a vonatforgalomban TAP TSI,TAF TSI Transmodel kompatibilis interoperábilis telematikai adatcsere a vonatforgalomban technikai specifikáció (ERA xml adatcsere) UIC Transmodel kompatibilis szabványosított menetrendi adatcsere a vonatforgalomban UIC Transmodel kompatibilis szabványosított adatcsere a szolgáltatás értékesítésben VDV-452 Szabványosított menetrendi adatcsere (Transmodel kompatibilis német szabvány) VDV-453, VDV-454 Szabványosított valósidejű adatcsere (SIRI kompatibilis német szabványok) VDV-455 Szabványosított vezénylési adatcsere (Transmodel kompatibilis német szabvány) NETEX Transmodel adatcsere szabvány (előkészületben) Feldolgozandó adat és adatcsere szabványok

SZFSZEKÁMKKMFPAKPTE GDF xxxxx OGC-GML xxx OGC-KML xxx OGC RM xxx OGC WS xxxxxx X-GDF xxx DATEX2 xxxxx RDS-TMC xxx TPEG xxx TRANSMODEL xxxxx TRANSXCHANGE xxxxx IFOPT xxxxxx SIRI xxxxx UIC V xxxx UIC xxxx TAP TSI, TAF TSI xxxxxx UIC xxxx UIC xxxx VDV-452 x VDV-453, VDV-454 x VDV-455 x NETEX xx Eredménytermék mátrix SZF:Szabvány fordítás SZE:Szabvány értelmezés KÁMK: Közbeszerzés általános műszaki követelmények KMF: Közbeszerzés Műszaki Függelék PAK:Projekt auditálási követelmények PTE:Projekt tanúsítási eljárás

Cserélj információt! A közlekedés térben és időben zajlik (4D). Tudd épp hol van a járműved! Vesd össze a tervvel, számítsd ki a jövőt! Tudásod oszd meg a többiekkel!

Valósidejű adatcsere Avatkozz be a folyamataidba, ha szükségesnek látod! Kísérd végig az utasodat utazási láncán, és segíts neki!

Ha mi, emberek, nem vagyunk intelligensek, együttműködők, akkor miért várjuk, hogy az általunk létrehozott rendszerek azok legyenek?

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!