Tehetséggondozás az iskolán kívüli szervezetek körében egy kutatás tükrében, 2016. június 22. Bodó Márton – Földvári Mónika.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

„Csellengő fiatalok” komplex bűnmegelőzési projekt
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
A Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács mint mentor tehetségsegítő tanács, mint mentor Mentorok: Dégenhardtné Szántó Ágota, Kőrösi Tibor Budapest, november.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Társadalmi Egyesülések Zala Megyei Szövetsége. • Székhely: Zalaegerszeg • Alapítás éve: • Tagok: civil szervezetek, alapítványok, klubok • Fő tevékenység:
Tehetségpont létrehozása
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Gábor Dénes Tehetségpont
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Tehetségpontok hálózatának kiépítése
TÁMOP-3.4.4/B-08/1  Borsod-Abaúj-Zemplén Megyében regionális tehetségsegítő hálózat, a tehetségsegítés terén szakmai együttműködési rendszer kialakítása.
 Tehetségsegítő Tanács:  A Tehetségsegítő Tanács helyi vagy térségi kezdeményezésre létrejött szerveződés, amely a tehetségek felkutatását, fejlesztését.
Ábrám Tibor Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Tehetségfejlesztő hálózati program Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
A szaktanácsadó segítő szerepe
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
„Együtt a tehetségekért a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményben” TÁMOP-3.4.4/B/08/ Projektindító rendezvény Készítette: Vizváriné.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
A Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 éves Jubileumi Konferenciájára
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
ADNI ÉS KAPNI A TEHETSÉGSEGÍTŐ TANÁCSOK MŰKÖDÉSÉNEK TAPASZTALATAI Kormos Dénes Kárpát – medencei Tehetségsegítő Tanácsok Kollégiumának elnöke CSÍKSZEREDA.
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Hozzáférés és esélyek a tehetséggondozásban Kállai Gabriella, PhD.
Az Új Széchenyi Terv - keretében kiírt TÁMOP -_3.3.10/A-12 kódszámú, A hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése a Lévay József református.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása Társadalmi Megújulás Operatív Program „Fény vagy Te is ragyogj hát” TÁMOP /
Családoknak szóló, helyi szemléletformáló programok támogatása „Tehetséges vagyok a családom támogat” NTP-CSSZP-M –
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A tehetséggondozás helyzete a nagykanizsai térségben
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
A Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő 2017-es beszámolója
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács
Előadás másolata:

Tehetséggondozás az iskolán kívüli szervezetek körében egy kutatás tükrében, június 22. Bodó Márton – Földvári Mónika

A vizsgált szervezetek: NTP nyertes, többségükben civil szervezetek  alapítványok, egyesületek  nonprofit és forprofit vállalkozások  tehetségsegítő tanácsok

EGY TÉRSÉGI IDEÁLIS TEHETSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATA Főiskola Egyetem Megyében működő TST Iskolán kívüli tehetséggondozó civil szervezetek Egyházi Intézmények Megyei Tehetségsegítő Tanács (társadalmi összefogás) Állami fenntartó Egyházi fenntartó Önkormányzatok Megyében létrejött Tehetség Pontok Pedagógiai Szakszolgálat Tehetségkoordinátor Tankerületek tehetségkoordináló és tanácsadó tevékenysége Tanácsadás, továbbképzés TehetségazonosításTehetséggondozás Tehetséggondozó tankerületi munkaközösségek működtetése tehetségfejlesztő szakértők Óvodák Általános és középiskolák, kollégiumok, Intézményi és tankerületi tehetséggondozó műhelyek, iskolán kívüli színterek Mentori hálózat Támogató programok Partneri hálózat Monitoring Mayer József Innováció és adaptáció, június1. eladása alapján

NTP- nyertes pályázók megoszlása évenként és típusonként (forrás: Kállai Gabriella, NTP-TSZH, kutatás)

között NTP pályázatot nyert szervezetek Összesen 626 nyertes szervezet: Jelentős területi koncentráció (30%: budapesti székhely) Szabolcs-Szatmár-Bereg (7%); Borsod-Abaúj-Zemplén, Csongrád, Hajdú-Bihar (5-5%) 52% egyesület, 27% alapítvány, 4% vállalkozás, 8% tehetségsegítő tanács, 9% egyéb (pl. egyházi vagy önkormányzati szervezet) Az online felmérés során vizsgált NTP nyertes szervezetek Összesen 181 szervezet: Budapest (19%) Bács-Kiskun (8%); Zala, Szabolcs- Szatmár-Bereg (7-7%); Borsod- Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar (6-6%) 52% egyesület, 28% alapítvány, 4% vállalkozás, 3% tehetségsegítő tanács, 13% egyéb (N=175)

Más szervezetekkel és intézményekkel a tehetséggondozás terén együttműködő civil szervezetek aránya (%, N=152) Civil szervezetek (%) Térségi iskolák77,6 Pedagógiai szakszolgálat 15,8 Egyéb helyi vagy térségi szervezetek (óvoda, önkormányzat) 50,7 Országos szervezetek (pl. Matehetsz, Tehetségsegítő Tanács) 41,4 Egyéb25,4 Nem működik együtt más szervezetekkel, intézményekkel 2,0

Milyen szervezetekkel, intézményekkel működnek együtt a tehetséggondozás kapcsán? (forrás: NTP-TSZV, 2016.kutatás, Szegő Dóra)

Korosztály Az adott korosztállyal foglalkozó szervezetek száma és válaszadókon belüli aránya (N=176) számaaránya (%) Óvodás6939,2 Általános iskolás13677,3 Középiskolás13777,8 Felnőtt11062,5 A tehetséggondozás célcsoportok szerinti megoszlása

Humán erőforrás A SZERVEZETEK JELENTŐS RÉSZE NEM KIFEJEZETTEN TEHETSÉGGONDOZÁSRA KONCENTRÁL, NAGYBAN ÉPÍT AZ ÖNKÉNTES MUNKÁRA  önkéntes: 43%  teljes munkaidő: 26%,  óraadó: 23%  részmunkaidő: 7% A szervezetek megoszlása a tehetséggondozással foglalkozó szakemberek aránya szerint (%, N=174)

Tehetségről, tehetséggondozásról való gondolkodás J OBBAN TÁMOGATOTT : mindenki lehet tehetséges, a tehetség elsősorban nem az intelligenciával, hanem a kreativitással köthető össze, a tehetséggondozás célja a tanulók egyénre szabott fejlesztése U GYANAKKOR jelentős a támogatottsága annak is, hogy a népesség néhány százaléka tekinthető igazán tehetségesnek, a tehetséggondozás célja az ő fejlesztésük E GYMÁST KIEGÉSZÍTŐ, EGYÜTT ÉRVÉNYESÜLŐ NÉZETEK : ÉRDEKLŐDŐK SZÉLES KÖRÉNEK EGYÉNRE SZABOTT FEJLESZTÉST BIZTOSÍTANI ÉS A KIMAGASLÓ TEHETSÉGEKNEK IS MEGFELELŐ TÁMOGATÁST NYÚJTANI

Szerintem minden gyerek tehetséges. És pontosan azért vagyunk itt ennyien, és pontosan azért vagyunk itt ennyien, megtalálni benne azt a pici szikrát, amihez ő vonzódik, amit fejleszteni lehet benne. (…) itt pontosan az kell, hogy te ugorj ki ebben, te meg abban (…) Mert amit én javitandónak látok az az, hogy az iskolarendszerünk olyan, hogy egyen gyerekeket akar. Egy tehetségsegítő tanács véleménye

Tehetséggondozó tevékenység  A tehetségek kiválasztásában a meghatározó a személyes érdeklődés, motiváció (83%) és a szakemberek megfigyelése, ajánlása (72%)  leggyakoribb tehetséggondozási tevékenységek: nyári programok, vetélkedők és versenyek (66-66%); tehetséggondozó programok, szabadidős programok (64-64%)  leggyakoribb területek (30-37%): sport; rajz-, fotó-, képző- és iparművészet; tánc-és mozgásművészet; szociális és interperszonális terület; egyéb reál terület (természettudomány, természetismeret, logika, sakk)

A minőségi tehetségfejlesztő munkát akadályozó hiányosságok (N=167)

A tehetséggondozás eredményességének megítélése A diákok elégedettsége (96%) A szülők elégedettsége (72%) Szakmai ellenőrzés (47%), Versenyeredmények (45%).

Mi alapján ítélik meg a tehetséggondozó tevékenységük hatását a szervezetre? Forrás: NTP-TSZV, kutatás, Szegő Dóra

Finanszírozás  Pályázati forrásokra gyakorlatilag a teljes szféra támaszkodik, de alapvető bevételi forrást a szervezetek 71%-ának jelentenek  Önkéntes munka: a szervezetek kétharmadánál alapvető  A szervezetek túlnyomó többségének a pályázatokon kívül más külső erőforrás bevonására is szüksége van  a szervezetek 65%-a az NTP mellett más tehetséggondozó pályázatokban, programokban is részt vett: elsősorban TÁMOP(36%), Tehetségpont (27%) és egyéb helyi, vagy regionális programokban (25%) A tehetséggondozás finanszírozásában szerepet játszó tényezők (N=152)

Az NTP pályázat beadásának indokai (%,N=132)

A megvalósítás nehézségei A szervezetek 17%-a számolt be az NTP pályázat megvalósítása során felmerült nehézségről. Főbb típusok:  Pályázat elkészítése: nem látják előre az igényeket, nem tudnak betervezni költségeket a jutalmazásra, pályázati menedzsmentre, projektkoordinációra  Késői eredményhirdetés és a források késői megérkezése  A források elégtelensége  Túlzott adminisztrációs terhek, túlbürokratizáltság  Disszeminációs problémák

Eredmények  A pályázatokat a szervezetek szinte mindegyike eredményesnek, hasznosnak ítélte meg  elsősorban: nő a diákok motivációja  Az egyéni válaszokban megjelenő további szempontok:  rendezvények, programok megszervezésének lehetősége  javuló együttműködés a tehetséggondozásban résztvevő szereplők között  diákok képességeinek fejlődése  lehetőség olyan területek bevonására, amire nem fordítanak kellő figyelmet (pl. személyiségfejlesztés)  segítség a szervezeteknek a működésük fenntartásához Az NTP-pályázat keretében megvalósított program szervezetre gyakorolt hatásának megítélése (%, N=130)

Pályázati igények I. Fontosnak vagy kevésbé fontosnak tartott pályázati területek (%, N=144)

Pályázati igények II. – egyéni vélemények  nyílt, civil szervezetek számára kiírt, hosszabb távú NTP pályázatok – több éven keresztül folyamatos működési támogatás  egy-egy területen legyenek folyamatosan elérhető vagy szükség szerint meghosszabbítható pályázatok  gyorsabb átfutási idő  pályázati források rugalmasabb felhasználási lehetősége  lehetőség arra, hogy a pályázati menedzsment, a bevont szakemberek is javadalmazást kaphassanak  lehetőség a szervezetek szakmai fejlődését segítő (esetenként nemzetközi) együttműködések, hálózatosodást elősegítő programok és továbbképzések finanszírozására

126/2008. (XII. 4.) OGY határozat célrendszere