Külpiacra lépés sikeresen Nemzeti Külgazdasági Hivatal május 30. Galambos Judit osztályvezető Belföldi Regionális Hálózat Osztály
Tematika A Nemzeti Külgazdasági Hivatal bemutatása Alaptevékenységeink: befektetésösztönzés és üzletfejlesztés A külpiacra lépés előkészítése: külpiaci információgyűjtés lehetőségei Üzleti partnerközvetítési szolgáltatások Ágazati információk, külpiaci képzések A külgazdasági hazai intézményrendszere és közreműködői Sikeresen a külpiacon: a külpiaci megjelenés támogatása Gyakorlati tippek üzletember-találkozókon való részvételhez A hatékony kiállítási megjelenés: mit és hogyan vásárokon
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal bemutatása Alaptevékenységeink: befektetésösztönzés és üzletfejlesztés
Bevezetés A Nemzeti Külgazdasági Hivatalt a magyar Kormány hozta létre január 1- én március 29-től a Miniszterelnökség Külügyi és Külgazdasági Államtitkárságának irányítása alatt működő Kormányhivatal* Fő feladatkörök: befektetésösztönzés és kereskedelemfejlesztés valamint a külgazdasági stratégia végrehajtása Szakmai munkában összesen 150 fő vesz részt, többségük ágazati vagy relációs tanácsadó Regionális hálózat (megyénként 1 fő) Külpiaci tevékenység motorja: KGSZ hálózat irányítása, 50 ország, 63 iroda *2011 január március 29. között Nemzetgazdasági Miniszter irányítása alatt működött
Feladatunk Külgazdasági stratégia végrehajtása, keleti nyitás politikája Kereskedelemfejlesztés, a KKV-k részarányának növelése az exportban Befektetésösztönzés, külföldi befektetők felkutatása, Magyarországra vonzása; befektetési projektek gyűjtése Gazdasági országimázs építés, kommunikáció
es év eredményei Közel 600 szakmai program több mint 3600 vállalkozás részvételével A rendezvények következtében 3 éven belül várható exportbővülés 63,7M euró Személyes tanácsadásban részesült 1800 cég 14 magas szintű állami, gazdaságpolitikai vezetők részvételével zajló program 89 befektetési projekt, közel millió euró értékben új munkahely lehetőségével 21 publikus pozitív befektetési döntés
Külgazdasági intézményrendszer és a HITA Miniszterelnökség: szakmai irányítás és felügyelet Nemzetgazdasági Minisztérium: együttműködés a KGSZ-ek tekintetében, valamint általános külgazdasági együttműködés Külügyminisztérium: kapcsolódási pont: KGSZ-ek, valamint egyéb külügyi együttműködés Európai Bizottság: Enterprise Europe Network Szakmai szövetségek, kamarák: ágazati érdekeket képviselő szövetségekkel valamint kamarákkal és vegyes kamarákkal való együttműködés exportfejlesztésben Nemzetközi partnerek: társszervezetekkel való szoros együttműködés befektetésösztönzés és exportfejlesztés területén Tanácsadó cégek: együttműködés befektetésösztönzés területén Összesen: közel 60 együttműködési megállapodás és közel 120 együttműködő szervezet
Hazai és nemzetközi hálózat Országos lefedettség Helyi szintű tevékenységet biztosítása: igényfelmérés, tanácsadás, információszolgáltatás. Regionális rendezvények Széleskörű kapcsolat a helyi hatóságokkal, önkormányzatokkal, szakmai és civil szervezetekkel, vállalkozásokkal, vállalkozói szervezetekkel, médiával. Adott reláció gazdasági információinak gyűjtése és közzététele Helyi ismeretek, információk közvetítése, segítségnyújtás Helyi rendezvények (multiszektorális, GVB-k melletti üzleti programok stb.) Belföldi regionális hálózat KGSZ hálózat koordinálása
Mindenkihez eljutunk Magyarországi hálózat Központi iroda: Budapest Regionális hálózat: 15 iroda, mely lefedi az ország területét Közép-Dunántúli Regionális Iroda Veszprém (Fejér és Veszprém megye) Komárom-Esztergom Megyei Külgazdasági Információs Pont Tatabánya
Külgazdasági szakdiplomata hálózat 50 ország 63 KGSZ iroda
Befektetésösztönzés Feladatunk: a külföldi működő tőke Magyarországra vonzása és integrálása a magyar gazdaságba, az ország kedvező befektetési célországként való bemutatásával, valamint célzott befektető-kereséssel, projektgyűjtéssel és kezeléssel. Célzott befektetési projektfeltárás Befektetési projektek teljeskörű, egyablakos kezelése Befektetési projektek támogatása Aftercare
Döntés előtt Implementáció After care Célunk, hogy új befektetőket nyerjünk meg Magyarország számára valamint, hogy támogassuk a már letelepedett cégek újrabefektetési szándékát.
Új programjaink – 2012 ReInvest program Meet my country Magyarország régióinak befektetés- ösztönzési szempontból történő bemutatása a hazánkban lévő kereskedelmi tanácsosoknak, azzal a céllal, hogy felhívjuk a figyelmet az egyes régiók kiaknázatlan befektetési lehetőségeire. Befeketetőbarát Településekért Program 81 település kapott „Befektetőbarát Település” címet
Befektetési döntések 2012-ben AVIS, szolgáltató központ, bővítés Delimpex Olivia, nyúltenyésztés Rehau, autóipar Hoya, orvosi segédeszköz gyártás, bővítés Raiffeisen Bank, szolgáltató központ, bővítés Delphi, autóipar, bővítés ZTE, hálózat-üzemeltetési központ, ICT Coca Cola, élelmiszeripar, bővítés Systemax, szolgáltató központ
Beszállítókat támogató tevékenységünk Céljaink Hazai KKV-k kapcsolatfejlesztése a betelepült nagyvállalatokkal Magyar vállalatok versenyképességének növelése A Magyarországon letelepedett integrátorok szakmai támogatása, aktív bevonása Beszállító-fejlesztési együttműködések Finanszírozási lehetőségek kialakítása Fő iparágak:jármű,elektronika, gépipar …
Minősített beszállítói adatbázis Az adatbázis nem „mennyiségre” törekszik A magyar vállalatok kapcsolatfejlesztésének elősegítése Beszállítók feltérképezése, pontos információk összeállítása a hazánkban letelepült integrátorok számára Tényleges és közvetlen üzletkötési lehetőség az e-market felületen Egy felületen jelennek meg a KKV-k és a nagyvállalatok Alapvetően nem a starter vállalkozások regisztrációját várjuk
Regisztráció Nagyvállalati regisztrációMagyar kisvállalati regisztráció Meghívásos regisztráció Több jog, több információ Nyílt regisztráció, honlapról elérhető
Adatbázis regisztráció
Hungarian Investment Projects (HIP) program Sikeres együttműködés teremtése a magyar KKV-k illetve a szakértő és pénzügyi befektetők között A program célja: A szűrési szempontoknak megfelelt projekteknek befektető felkutatása Befektető felkutatásának elsődleges célpontja a Jeremie program alapkezelői, magyar tőkebefektetőknek, továbbá külföldi befektetők. A projekt flyer-ei hozzáférhetők lesznek a honlapon is. HIP program bekerülési feltételei Angol nyelvű üzleti terv Befektetői érdekek összefoglalása Hatósági engedélyek megléte Jogi nyilatkozat (az adatok a valóságnak megfelelnek, a projekt gazda valójában a projekt tulajdonosa) Tanácsadó cégek adatbázisa a honlapon lesz elérhető, akik üzleti terv megírásában tudnak segítséget nyújtani
A külpiacra lépés előkészítése: külpiaci információgyűjtés lehetőségei Üzleti partnerközvetítési szolgáltatások
Üzletfejlesztési Szolgáltatásaink Cégre szabott tanácsadás Partnerkeresés, megkeresések kezelése Külföldi szakkiállításokon való részvétel Ki- és beutazó delegációk Ágazati információ (kiadványok, ágazati nap) Üzletember találkozókon, roadshow-kon részvétel Képzések (KKV Akadémia) Hungarian Investment Projects Hungarian Technology Projects Év Exportőre Díj Pályázatok, tenderfigyelés Kereskedelemfejlesztési pályázatok Beszállítói programok (polcbeszállítás) ENSZ, Világbank beszállítás
Ágazatok Tradicionális Ágazatok –textil- és bőripar –élelmiszeripar, bor –fa- és bútoripar –papír-, nyomda- és csomagolóipar –műanyag- és vegyipar Tudásalapú Ágazatok –élettudományok –ICT –környezeti háttéripar –kreatív ágazatok –logisztika –védelmi ipar Technológia Alapú Ágazatok –mezőgazdasági gépgyártás –élelmiszeripari gépek –gépipari technológiák –fémipar –autóipar –járműipar (vasút, hajó, busz) –repülő- és űripar –építőipar –elektronika
Információs források a HITA honlapján Országinformációs rendszer Ágazati információk Üzleti hírek (feliratkozás a HITA honlapján) Üzleti partnerkeresés Részletes kereső Eseménynaptár Tájékoztató anyagok, elemzések, kiadványok
Országinformációs rendszer
Üzleti hírek/üzleti ajánlatok
Üzleti partnerkereső szolgáltatások Adatbázis jellegű szolgáltatások Beszállítói adatbázis Enterprise Europe Network partnerközvetítő és innovációs adatbázisa Hungarian Technology Projects Tenderfigyelő szolgáltatások Üzleti partnerkereső rendezvények, szolgáltatások Cégre szabott, ágazati fókuszú tanácsadás Üzletember-találkozók, fórumok Kiutazó delegációk, tanulmányutak, vásárlátogatások Kiállítási részvétel
Title of the presentation | Date |‹#› Enterprise Europe Network I. Létrejötte A CIP (Competitiveness and Innovation Programme – Versenyképességi és Innovációs Keretprogram) keretében hozta létre az Európai Bizottság február 7-én indult hivatalosan útjára Célja A kis- és középvállalkozások nemzetközi együttműködésének elősegítése A kis- és középvállalkozások innovációs és kutatás-fejlesztési aktivitásának elősegítése Jellemzői: Az Európai Bizottság Vállalkozási és Ipari Főigazgatósága egyetlen vállalkozásfejlesztéssel foglalkozó hálózata Egyedülálló földrajzi lefedettség és tevékenységi kör 51 tagállam: Európai Unió 27 országa, az Unión kívül 24 ország, valamint EGT-beli országok alkotják Közel 600 szervezet közreműködésével, 3000 szakember tapasztalatával
Title of the presentation | Date |‹#› Az Enterprise Europe Network Magyarországon
Title of the presentation | Date |‹#› Enterprise Europe Network II. Magyarországon 1 országos konzorcium: konzorciumvezető a HITA Tagok: kereskedelmi- és iparkamarák (Győr, Pécs, Székesfehérvár, Debrecen, Szeged) és a Magyar Vállalkozásfejlesztési Hálózat konzorcium két megyei szervezete (Zalaegerszeg, Nyíregyháza) Egyediség: EU-s programok, tanácsadás, képzések (pályázatok, közbeszerzés, CE jelölés, IPR, innovációs és K+F) Nemzetközi partnerkereső szolgáltatás (kereskedelmi, innovációs) Nemzetközi multiszektorális üzletember találkozók szervezése Céglátogatással egybekötött üzletember találkozók szervezése EU kiemelt témakörökben kiadványok megjelentetése EU kampányokban részvétel (KKV hét, Youth on the move) Nemzetközi projektek Saját nemzetközi hálózat Célcsoport: nem csak KKV-k, fiatal vállalkozók, start up cégek, vállalkozni kívánók, egyetemek, kutatóközpontok, stb.
Title of the presentation | Date |‹#› Enterprise Europe Network innovációs szolgáltatásai Innovációs és K+F pályázati tanácsadás a szolgáltatás elősegíti a legkorszerűbb külföldi technológiák magyarországi meghonosítását és a versenyképes hazai technológiák nemzetközi piacra juttatását: tanácsadás IPR területén, hazai és EU-s pályázatok FP7 Keretprogram pályázatai: a hálózat célja a nemzetközi szervezetek kutatási- fejlesztési eredményeinek hasznosítása Hasznos oldalak: NFÜ (pl. EUROSTARS), NIH, valamint European Commission, CORDISNFÜEUROSTARSNIHEuropean Commission CORDIS Rendezvényszervezés tájékoztató jellegű, képzés jellegű programok, nemzetközi üzletember találkozók, céglátogatások kül- és belföldön HITA HITA és EEN honlaponEEN Partnerkeresés - új piacok, partnerek felkutatásával nemzetközi technológiatranszfer elősegítése Technológiai és innovációs pályázati partnerkereső szolgáltatás: hatékonyan támogatja a fejlett technológiák hasznosítását a nemzetközi piacokon úgy, hogy az innovatív kis- és középvállalkozások/kutatóintézetek/egyetemek technológiai ajánlattal vagy igénnyel bekerülhetnek az online elérhető anonym adatbázisba, valamint ebben kereshetnek is Enterprise Europe Network innovációs partnerkereső adatbázis
Title of the presentation | Date |‹#› A sikeres külpiaci együttműködés
Hungarian Technology Projects A Hivatal elősegíti a magyar technológiákkal rendelkező vállalkozásokat a nemzetközi fejlesztési együttműködési közbeszerzésekben való hatékony részvételre Világszerte évi 800 Mrd USD értékű piaci potenciál Tanácsadás nemzetközi tenderlehetőségekről, bekapcsolódási pontok Konkrét ajánlatadási felhívások, projekt lehetőségek becsatornázása Nemzetközi projektekkel kapcsolatos finanszírozási tanácsadás, egyéb forrásszerzési lehetőségek (hitellehetőségek, Eximbank, EU, ENSZ, Világbank csoport, stb.) Privát szektor lehetőségeinek és képességeinek koordinálása Hazai privát szektor érdekeinek képviselete nemzetközi és hazai fórumokon
Nemzetközi közbeszerzés
Üzleti partnerkereső szolgáltatások Személyes kapcsolatfelvétel a partnerrel: Üzleti partnerkereső rendezvények, szolgáltatások Cégre szabott, ágazati fókuszú tanácsadás Külpiacra lépést segítő képzések, felkészítő rendezvények Üzletember-találkozók, fórumok Kiutazó delegációk, tanulmányutak, vásárlátogatások Kiállítási részvétel
Üzleti partnerkereső szolgáltatások Üzleti partnerkereső rendezvények, szolgáltatások A képzéseken, rendezvényeken való részvétel ingyenes, vagy kedvezményes Exportőr képzések: külkereskedelmi, külpiaci marketing képzések, külpiaci tájékoztató rendezvények, ágazati tájékoztató rendezvények helyi cégek igényeire szabva, KKV Akadémia Céglátogatások – személyes konzultáció, tanácsadás Tanulmányutak, B2B rendezvények, vásárlátogatás: költséghatékony piac felmérés, alacsonyabb kockázat
A külgazdasági hazai intézményrendszere és közreműködői HITA Eximbank, Mehib Kereskedelmi és iparkamarák (Kárpát Régió Üzleti Hálózat) Magyarországra akkreditált nagykövetségek külföldi kamarai képviseletek, exportfejlesztési és befektetési ügynökségek képviseletei Kereskedelmi bankok, tanácsadó cégek Összefogott külpiaci megjelenés: szakmai szövetségek, klaszterek
Állami finanszírozási források NFÜ – Nemzeti Fejlesztési Ügynökség - MFB Invest és MFB Kkv-támogatási Igazgatóság - EXIMBANK – MEHIB – Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. – Regionális Fejlesztési Holding Zrt – Garantiqa - Hitelgarancia Zrt. - Kisvállalkozás-fejlesztő Pénzügyi Zrt. – Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. – HVCA – Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület –
Sikeresen a külpiacon: a külpiaci megjelenés támogatása
A kereskedelemfejlesztési pályázat célja 1055 BUDAPEST, HONVÉD UTCA 20. TELEFON: (+36) FAX: (+36) A vállalkozások minél szélesebb rétegének az elérése, külpiaci tevékenységének előmozdítása, magyar termékek és szolgáltatások külpiaci értékesítésének elősegítése, KKV-k részarányának növelése a magyar exportban, külpiaci megjelenést elősegítő kereskedelem-fejlesztési projektek, marketingeszközök költségeinek támogatása, Célcsoport: elsősorban a már exportáló vagy exportálni kívánó magyar KKV szektor.
A támogatás formája 1055 BUDAPEST, HONVÉD UTCA 20. TELEFON: (+36) FAX: (+36) de minimis támogatás, tevékenység/program megvalósulása előtt igényelhető, vissza nem térítendő, utólagos finanszírozású évi forrás: 400 millió Ft Beérkezett pályázatok: 677 db, több mint 1 mrd Ft igény A pályázatok elbírálása folyamatos.
Jogcímek Támogatási intenzitás Maximálisan adható támogatás (Ft) Egy naptári évben támogatható pályázatok száma Kiemelt kiállítások Egyéb, nem kiemelt kiállítások A. Külföldi kiállításon való részvétel 3 - területdíj és kapcsolódó költségek, katalógusbeiktatás, regisztrációs költségek 100%80% termék-nagydíj nevezési költsége, kiadvány, videó, konferencián való részvétel, repülőjegy 1 fő részére és szállítmányozás (Európán kívül) 50% B. Cégprezentáció, önálló áru- vagy divatbemutató, sajtótájékoztató, sajtófogadás, üzletember találkozó szervezése külpiacon - terembérlet, dekoráció, technikai költségek, tolmács, DM-akció, sajtótájékoztató, szállítmányozás, kiadvány, videó 50% C. Külpiacon létesítendő iroda, kiállítóterem éves bérleti díja 50% D. Megfelelőség-tanúsítási eljárás50% E. Konkrét árucsoportra és/vagy adott célországra, vagy régióra vonatkozó, komplex marketingterv megvalósítása %
Folyamat 1055 BUDAPEST, HONVÉD UTCA 20. TELEFON: (+36) FAX: (+36) Pályázat benyújtása Formai, jogosultsági és teljességi ellenőrzés (MAG Zrt.) Szakmai ellenőrzés, bírálat, javaslat előterjesztés (HITA) Miniszteri döntés (NGM) Szerződéskötés (MAG Zrt. – HITA) Tevékenység, program megvalósulása Elszámolás benyújtása Elszámolás szakmai ellenőrzése (HITA) Elszámolás pénzügyi ellenőrzése (MAG Zrt.) Támogatások kifizetése (HITA)
2012. évi pályázat számokban 1055 BUDAPEST, HONVÉD UTCA 20. TELEFON: (+36) FAX: (+36) JogcímDbTámogatási igény Kiállításon való részvétel Ft Cégprezentáció Ft Iroda-, bemutatóterem bérleti díj Ft Megfelelőség tanúsítvány Ft Komplex pályázat Ft Összesen Ft
Gyakorlati tippek a külpiacra lépéshez
Üzleti, stratégiai és marketing döntés és tevékenység egyidejűleg Legyen tudatosan előkészített üzleti döntés Vállalkozás fejlődési lehetőségeinek felmérése Előzetes piackutatás Célpiacok kiválasztása Piacra való termékbevezetés, megjelenés kialakítása Marketingeszközök és források mellérendelése (a megfelelő eszköz) Folyamatos monitoring, az eredményesség értékelése Szükség esetén a stratégia megváltoztatása, új célpiac kijelölése A külpiaci megjelenés
Magyar illetve idegen nyelvű honlap – „2013: ami nincs a google-ban, nem létezik” Domain névhez rendelt cím: ingyenes címek komolytalanok Idegen nyelvű prospektus, cégtájékoztató Idegen nyelven beszélő export területhez értő munkatárs (szaknyelv ismerete) Vegyünk igénybe szakértő segítséget Építsünk a meglévő kapcsolatokra A marketing költség befektetés, ami piaci kockázattal jár Visszajelzés számunkra is fontos! Első külpiacra lépés: ami mindenképpen szükséges
Partner iránti igény minél pontosabb meghatározása Szűrjük meg a kiajánlott partnereket Vegyük fel a kapcsolatot előzetesen: bemutatkozó anyag, levél megküldése Rövid személyes tárgyalás, igyekezzünk felkelteni a partner érdeklődését, legyenek jó háttéranyagaink (prospektus, névjegy) Hatékony megjelenés üzleti partnerközvetítő rendezvényeken Lehetőleg tolmács nélkül tárgyaljunk (időt nyerünk, profi benyomást kelt) Cég telephelyének megtekintése/hívjuk meg a partnert látogatásra Utókövetés: információk, ajánlat, köszönet a találkozóért 2-3 munkanapon belül
A kulturális sajátosságokat figyelembe kell venni: személyes kapcsolatfelvétel vagy e- mail? (Távol-Kelet, Arab-Öböl) Modern internet alapú és média hirdetési eszközök: a Facebook-tól a Google adwords –ig: vegyük igénybe szakértő segítségét Túl nagy az elvárás? - Kapcsolatépítés, kooperáció, beszállítási együttműködés: keressünk hazai partnereket is (BNI) Hatékony megjelenés üzleti partnerközvetítő rendezvényeken
A kiállítási megjelenés a marketing terv része: legalább egy éves előkészületet igényel Válasszuk ki a megfelelő vásárt/szakmai kiállítást: első körben látogatóként, később kiállítóként Vásárok típusai: zárt szakmai/közönségvásár/regionális nemzetközi/árusítással egybekötött Stand kivitelezését bízzuk szakértőre Előzetes DM/ események a standon/partnerek meghívása Attraktivitások/személyes „eladás” Vásári és kiállítási megjelenés: hogyan legyünk eredményesek?
Stand elhelyezkedése a vásári csarnokon belül (időben való foglalás) Becsalogató akciók, szórólapozás időpontjának hatékony kiválasztása Kialakítás, arculat, megfelelően figyelemfelkeltő, cégarculathoz de a vásárhoz is illő legyen „kevesebb sokszor többet mond” Rövid, egyértelmű üzenetek „elevator pitch” Standon mindig legyen tárgyalóképes munkatárs A standon jelen lévők „ne legyenek magukkal elfoglalva” Átlátható, tiszta, rendben tartott standkörnyezet Hosszú vásár esetén egymás „váltása” (fáradtság) Utókövetés, a begyűjtött érdeklődések gyors feldolgozása A vásár eredményességének értékelése fél/egy éven belül MOSOLY!! Leggyakoribb buktatók
Köszönjük a figyelmet!