Helyi jó gyakorlatok Fejér megyében.  Fejér Megyei Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Kollégium és Gyermekotthon (Velence)  Kossuth Zsuzsanna.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
A munkanélküliség káros hatásának csökkentése foglalkoztatási projektek generálásával egy kistérségben Zentai Gábor Szigetvári Kultúr- és Zöld Zóna Egyesület.
Az iskolai szociálismunka
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
az általános iskolákban
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
A nevelési-oktatási programmal elérni kívánt fejlesztési célok • A felnövekvő nemzedék egészséges életmódra nevelése, • a szabadidő természetben történő.
TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola” című projekt tevékenységeinek bemutatása.
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
Pályaorientációs és álláskeresési tanácsadói szolgáltatások
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Napocska Napköziotthon
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Az osztály és az iskolapszichológus együttműködési lehetőségei Iskolapszichológusok Módszertani Bázisa Budapest, november 27.
A munka világával kapcsolatos tudás
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
ÖKOISKOLA A HERNÁD ÉS A BÁRSONYOS ÖLELÉSÉBEN Bőcsi Általános és Szakiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Szociálpolitikai keretek
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Konzorciumi együttműködés
A „NYÍLÓ ABLAKOK” című projekt bemutatása KOVÁCS ÁRPÁDNÉ
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
„ÚT A JÖVŐBE” „EGY HULLÁMHOSSZON” Projektzáró rendezvény.
Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ , 0012.
 Nógrádmarcal Nógrád megyében, Balassagyarmattól 10 km-re található zsák település  A Cserhát hegység északi nyúlványának szélén, az Ipoly völgyének.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből Rozner Gábor.
„ÚT A JÖVŐBE” Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
„Út a Jövőbe” projekt III. sz. Szakmai egység, Előszállás.
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ A romák munkaerő-piaci reintegrációjának elősegítése, -A TÁMOP B-1-11/1kiemelt projektre épül,
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja.
Kaucsek György - Simon Péter Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet „Maradj a Zöld Zónában!” munkahelyi alkohol- és drog-megelőzési program Workshop – Dobogókő,
Pályaválasztási tájékoztató szeptember. Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság képviselete Kapcsolattartás a kis- és középvállalkozások.
„NŐ az esély” TÁMOP B-2-12/
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
„Referenciaintézmény kialakítása a II
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkaerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje A projekt megvalósulása.
Előadó: Dorka Péter SZTE JGYPK TSTI
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Család – és Gyermekjóléti Központ
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Helyi jó gyakorlatok Fejér megyében

 Fejér Megyei Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Kollégium és Gyermekotthon (Velence)  Kossuth Zsuzsanna Gyermekotthon (Bicske)  Fejér Megyei Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat (Székesfehérvár)

Fejér Megyei illetékességű ellátottak száma (2015. november 15.) Velence 46 Fő 5,3% Bicske 55 fő 6,3 % (gyermekvédelmi gyámság) FMGYK és TEGYESZ 769 Fő 88%

A Fejér Megyei Gyermekvédelmi Központ és Tegyesz célkitűzései: - színvonalas szakmai szolgáltatás, - gyermekközpontú ellátás, - a gyermekek sokirányú megsegítése, útkeresés.

„Utak úgy lesznek, hogy járunk rajtuk…” (Hans Kudszus)

- Szakmai igény, - Az új kihívásoknak való megfelelés, melynek hátterében az egyre sérültebb, összetettebb problémákkal küzdő ellátotti kör áll.

A teljesség igénye nélkül: a) Állatterápiák (kutya, ló, állatmenhely) b) Terápiás kézműves programok (agyag, festés,gyöngy, textil) c) Festőtábor d) Tánc (hiphop, country, cigánytánc) e) Közös programok(Gyermekvédelmi Napok, Adventi kézműves programok, Jótékonysági vásár, Nevelőszülői Klub, Családi nap…)

f) Sport (Gassrouds program, Gyermekvédelmi vándorkupa, helyi sportkörökkel közös prg.) g) Generáli Mosolyvadász prg. (Egészséges életmód, Hagyományőrzés, Környezetvédelem) h) UNION prg. (tábor, kirándulás, közös önkéntes munka, fotószakkör, kiállítás) i) Közös szereplések (gyermekek és szakemberek)

j) Szakmai programok - „Segítő kéz”fejlődési állapotfelmérés és fejl. jav. - „Út a jövőbe”pályaválasztási és pályaorientációs program - „Egy hullámhosszon” környezeti nevelési prg. - Drogprevenciós és bűnmegelőzési programok - Önismereti és személyiségfejlesztő prg. - Erdei iskola - Csapatépítő program k) Folyamatosan bővített társadalmi kapcsolatok (társadalmi felelősségvállalás lehetőségei)

„Egy hullámhosszon”Környezeti nevelés a gyermek- és lakásotthonokban

„A Földet nem örökségül kaptuk, hanem gyermekeinktől kölcsönözzük…”

 Felmérés és tematikus beszélgetés alapján megállapítottuk: ◦ az egészséges életmód, ◦ a környezet és természet védelme, ◦ az egészség megőrzése kevésbé fontos ellátottaink számára

 A gyermekek közel 80 %-a erős dohányos,  Többen fogyasztottak, fogyasztanak alkoholt,  Vannak, akik a kábítószert is kipróbálták.  Pozitív minta hiányában nem ismerik a kultur- növények házi termesztésének praktikáit, hasznosításuk lehetőségeit.  Nem ismerik a környezetükben lévő természeti kincseket, védett értékeket.

 Környezettudatos magatartás, környezetért felelős életvitel kialakításának elősegítése  Minta közvetítés, amellyel tudatosítható az egészség, valamint a környezeti értékek megőrzésének fontossága,  olyan gondolkodásmód kialakítása, amely felnőtt életük során felelős gondolkodást, szerepvállalást tesz lehetővé  Motivációjuk javítása, aktivitásuk fokozása a téma iránt.  Új ismeretek szerzése a környezetüket illetően.

 Erősíteni a gyermekeket saját egészséges életmódjuk kialakításában, a káros szenvedélyek mellőzésének hangsúlyozásával.  Megismertetni az élővilág sokszínűségét, annak szépségét.  Ráirányítani a figyelmet annak sérülékenységére, és a pusztításából fakadó következményekre.  Megtanítani, hogy egyénileg miként tudnak hozzájárulni a megóvásához, regenerálásához

5 fő témakör köré szervezetten: 1. A víz 2. A Föld 3. Az energia 4. Az épített környezet értékei 5. Egészségünk védelmében

Széleskörű szakmai összefogással, a szakmai szervek, intézmények szakembereinek bevonásával: – Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság – Nemzeti Környezetügyi Intézet Közép-dunántúli Kirendeltsége – Depónia Hulladékkezelő Kft. – FM. Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve – Palánta Gyermek- és Ifjúsági Misszió

1. Csoportos foglalkozások, tréningek 2. Szituációs játékok 3. Tanulmányi kirándulások keretében közvetlen élményszerzés, tapasztalás - állatkertben, - hulladékkezelő telepen, - Gánt elhagyatott bányaüzem területén- Vértes Tájvédelmi Körzet - Rétimajor madármegfigyelőben - Szennyvíztisztító és vízszolgáltató üzemben, 4. Kérdőíves felmérés, elemzés, értékelés 5. Táborozás erdei iskolában, 6. Önkéntes munkavégzés 7. Egyéni konzultációk

Azok a év közötti gyermekek, akik  beállítódásuk, érdeklődésük alapján nyitottak,  Motiválhatóak a témák iránt,  kevés ismeretanyaggal rendelkeznek,  nincs kialakult gondolkodásuk a környezetük iránt

 Értékelés alapja: - a résztvevő gyermekek beállítódása változása, - életmódbeli változás, - környezettudatos magatartásuk alakulása, - tartós ismeretek szerzése, - a megszerzett ismeretek alkalmazása.

Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára

„ Az emberek ritkán érnek el sikert abban, amit nem szívesen csinálnak.” (Johann Wolfgang von Goethe)

Tapasztaláson alapult. Kérdéseink: - ismerik-e önmagukat? - Ismerik-e a szakmákat? - Ismerik-e az iskolákat? - Tervezik-e jövőjüket? - Vannak-e ismereteik a munka világáról?

 A megkérdezettek 70%-a érdemi választ nem tudott adni!  Néhány jellemző a célcsoportról: tanuláshoz való viszony destruktív, nehezen motiválhatóság, jelentős lemaradások, tanulási problémák, elérhetetlennek tűnő sikeres pálya, alacsony önértékelés, magatartási és beilleszkedési problémák.

 A pályaválasztás előtt álló gyermekek döntési helyzetének megsegítése,  Lehetőségek megismertetése,  Saját képességek, adottságok reális ismeretén alapuló pálya, szakma, hivatás választásának előkészítése,  Szakmák és oktatási intézmények megismerése, motiváció a tanulásra.

 Önismeret 16 óra  Pályaismeret20 óra  Pályaválasztási, tovább- tanulási ismeretek 12 óra  Pályaorientáció és munkába állás10 óra  Pályaválasztási döntés6 óra  Kommunikációs tréning 8 óra  Konfliktuskezelő tréning 8 óra  Összesen: 80 óra

 Székesfehérvári VIII. számú sz. e. 12 fő  Sárbogárdi I. sz. szakmai egység12 fő  Előszállási III. sz. szakmai egység12 fő

1. Csoportos foglalkozások, szituációs játékok, trénig jellegű foglalkozások,

2. Szerepjátékok,játékos egyéni és csoportos feladatok, döntési helyzet teremtése

3. Tanulmányi kirándulások oktatási intézményekbe, munkahelyekre, kiállításra, Munkaügyi Központba

4. Nyári táborozás, egy kis önkéntes munka

 Fejér Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály  Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara,  Középfokú oktatási intézmények

 Csoportban történő munkavégzés,  Reálisabb önértékelés,  Szakmák, munkahelyek megismerése, érdeklődés szerint,  Középfokú tanintézmények megismerése,  Továbbtanulási lehetőségek megismerése,  Kommunikációs és konfliktuskezelő technikák elsajátítása,  Iskolaváltoztatás arányának csökkenése,

 Lehetőségek és elképzelések közelítése,  Szélesebb látókör kialakítása,  Pályaválasztás kérdésével való foglalkozás központba helyezése,  Pályaválasztási elképzelések körvonalazódása,  Szabályok betartására motiválás,  Értelmes, hasznos szabadidő eltöltés.

 Heterogén összetétel,  Változás a csoport összetételében,  Nehezen motiválhatóság.

"Csak aki magában bízik, bízhat másokban is. S a másokban való hit alapja a rendíthetetlen önbizalom. A két hit: egy. Ha bármelyik hitet elveszti az ember, olyan lesz, mint a félszárnyú madár. Nem tud repülni." Müller Péter