Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda SZMI 2010. április 21.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Advertisements

„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
S IROKI R OMA - M AGYAR E GYESÜLET. A Z EGYESÜLETRŐL ban alakult - Székhelye: a Közösségi Ház és Információs Központ (volt Tűzoltó szertár) Szervezeti.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
„Legyen jobb a gyermekeknek! Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység ellen Kun Zsuzsa MTA GYEP.
A koragyermekkori nevelésről
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Integrált közösségi és szolgáltató terek Koncepció, megvalósulás, kilátások Beke Márton FVM-VKSZI, HROD Közösségi Társadalomfejlesztési Központ.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Munkaerőpiac, gyerekszegénység Darvas Ágnes ELTE TáTK, GYERE Gyerekesély Egyesület.
Szilvási Léna szakmai vezető november 11.
Legyen jobb a gyermekeknek!
Kísérlet a roma integráció szempontjainak fokozott érvényesítésére: a leghátrányosabb helyzetű kistérségek programja Kullmann Ádám, Nemzeti Fejlesztési.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
1 A Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Programtól a Legyen jobb a gyerekeknek Nemzeti Stratégiáig MEH–MTA 2006–2007. évi kutatások beszámolója május.
Gyerekkor - válságban „Válság regionális munkaerő-piaci hatásai” konferencia Miskolc, május 5-6. Darvas Ágnes MTA GYEP, ELTE TáTK.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
"Legyen az esély egyenlő ..."
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Biztos Kezdet Gyerekház Dokumentációs rendszer
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A tanulói laptop program megvalósítása a Kecskédi Általános Iskolában.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat szerepe a szociális város- és település-rehabilitációs folyamatokban.
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
DIAKONIA KERESZTYÉN ALAPÍTVÁNY Koordinációs iroda KOLOZSVÁRI FIÓK MAROS- VÁSÁRHELYI FIÓK SZENT- GYÖRGYI FIÓK SZÁSZ- RÉGENI FIÓK 100 alkalmazott BRASSÓI.
Motiváció Tanoda- Tiszasziget Balázs Ákos Tanodavezető Motiváció Tanoda-Tiszasziget.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A kistérségi koordinátorok roma integrációs feladatai Észak-magyarországi régió Csonka Renáta roma integrációs koordinátor Budapest, szeptember 15.
Gyerekszegénység Ellenszélben: kísérletek a válaszadásra 2006-tól. Darvas Ágnes – Farkas Zsombor „Megszólalunk” Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület,
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Gyermekszegénység – gyermekesély Vranesics Ágnes MEH Gyermekesély Iroda Szécsény, május 27.
Gyermekek esélye Magyarországon TÁMOP Záró konferencia, Könyvtár: Esély! Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár június 21. Darvas Ágnes ELTE TáTK –
A GyEP Szécsény kistérségi komplex programja - egy lakhatási kísérlet A helyi befogadás dilemmái SZMI
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda Kérdések és válaszok, avagy oktatási programokkal a szegénység ellen SZMI április 21. Darvas Ágnes.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
A kistérségi gyerekesély programok tervezési folyamata Kalmár Ildikó - Dandé István - Herman Szabolcs Regionális koordinátorok Magyar Tudományos Akadémia.
Nagy-Majdon József - Társulási Tanács elnök ”Lehetőségek a Gyerekesély Program révén a Bátonyterenyei kistérségben” - Mit várnak el a kistérség települései.
Kistérségi fejlesztési mátrix a Kisteleki kistérségben március 31.
TÁMOP A-12/ „ÖSSZEFOGÁS A KADARKÚTI-NAGYBAJOMI KISTÉRSÉG GYEREKEINEK JÖVŐJÉÉRT” CÍMŰ PROJEKT KADARKÚTI-NAGYBAJOMI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI.
A gyerekszegénység elleni program esélyei válság idején Ferge Zsuzsa Országos konferencia A „Legyen jobb a gyermekeknek” Nemzeti Stratégia helyzetéről.
Gyermekszegénység elleni program a hevesi kistérségben TÁMOP /
„Legyen jobb a gyermekeknek! ” Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység ellen Kun Zsuzsa MTA GYEP.
Legyen jobb a gyerekeknek, legyen jobb a gyakorlatban MACSGYOE konferencia Budapest, május 12. Darvas Ágnes MTA Gyerekszegénység Elleni Program Iroda.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
Szécsény Kistérség Gyerekprogram Kaposvár Kistérségi program HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉS KIÉPÍTÉSE SZÜKSÉGLETEK FELMÉRÉSE, MEGVITATÁSA HELYI PRIORITÁSOK.
Gyerekszegénység Elleni Nemzeti program Szécsényi Gyerekesély programja Az alternatív vitarendezés lehetőségei és multiplikációja a programban.
A Gyerekesély Program prioritásai a kistérségi kiterjesztések során A szegregátumok közösségi házai Május 25. Settlement konferencia.
A gyerekszegénység néhány metszete Magyarországon
Szécsényi Gyerekesély Program gyerekeket érintő szolgáltatásai
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Miért kell kistérségi kiterjesztés; hol tart Szécsény
Esély a szülőknek, lehetőség
Tájékoztató Az EFOP VAN HELYED
Előadás másolata:

Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda SZMI április 21.

a folyamat Gyerekszegénység elleni program (2006) Kistérségi megvalósítási kísérlet (2006-) „Legyen jobb a gyermekeknek” Nemzeti Stratégia, (2007) Kistérségi kiterjesztés – komplex gyerekesély programok (2008-)

a megvalósulás … Uniós források Költségvetési források Értékelő Bizottság (komplex-program-barát környezet hiánya!)

„Legyen jobb a gyermekeknek” Nemzeti Stratégia, : megvalósítási kísérlet és kistérségi kiterjesztés Megvalósítási kísérlet: Szécsényi kistérség Kiterjesztés első köre: Kistelek, Bátonyterenye, Sásd, Baktalórántháza, Heves Kiterjesztés második köre: Sarkad, Szigetvár, Csenger, Jánoshalma, Ózd, Mezőcsát Miért vidék – miért lhh? Szegénység kelet-európai természete – fokozatos univeralizmus (projekt és program ellentmondásai) (mi lesz, ha vége a projektnek?)

Kistérségi programok A program céljai azonosak az országos célokkal, de a megvalósítás léptéke sokkal kisebb. Ez nem csak mennyiségi, hanem minőségi kérdés is. A cselekvés módszerei szükségképpen mások. Nincs mód jogszabályalkotásra, a források szűkösek, viszont a személyes szolgáltatások, személyes hatások lehetőségei sokkal nagyobbak, és tényleges lehetőség a civil társadalom – érintettek és nem érintettek – cselekvésbe bevonása. (lehet-e strukturális változtatások nélkül változtatni a helyzeten?)

Alkalmazási kísérlet - Szécsényi kistérség 13 település ( fő) 20 ezer főt meghaladó lakosság 4000-nél kicsit több 0-18 éves gyerek 2000 körüli álláskereső/ munkanélküli megközelítőleg 1000 tartós munkanélküli munkaerő-kereslet minimális felnőtt népesség iskolázottsága országos átlagtól elmarad roma lakosság aránya településenként 0 és 40% között, az oktatási intézményekben 0 és % között

gyerekházak integrált fejlesztések előkészítése, korai fejlesztés, óvodáztatási helyzet javítása Korai képességgondozás, Biztos Kezdet Program iskolai koordinátori háló, tanodák működtetése, iskolán belüli, tanórán kívüli programok és szolgáltatások, tantestületi továbbképzések nyári napközi és tábor Közoktatási integráció, a közoktatás fejlesztése „második esély” program Ifjúságfejlesztés családokkal folytatott munka közösségi ház – korrepetálás, szabadidős programok közösségi munka szakmaközi hálózatok működtetése pszichológiai tanácsadás Szociális és közösségi munka

IT mentorok IT pontok, teleházak Információs társadalom fejlesztése szűrések közétkeztetés Egészségesebb gyerekkor egyéni esetkezelés közösségi munka közösségi ház Lakhatási program tanácsadás munkahelyteremtő projektek – pl. maga a program szociális szövetkezet Szülők foglalkoztatása szociális gazdaság - szociális szövetkezet társadalmasítás – gyerekbizottság és albizottságai Fenntarthatóság

Hogyan lehet beavatkozni? GYENP – nagy rendszerek fejlesztése – lassú folyamat, de valami „csendben” beindul a hagyományos intézményekben is ezzel a szolgáltatási környezettel (egy településen teljesen független támop-os program nagyon hasonló elemekkel az iskoláskorúaknak, de elzárkózás a koraitól!) létező és új szolgáltatások „Itt és most” és stratégiai célok elérésének dilemmája (tanoda – iskolai tanórán kívüli programok)

mikortól és hol kell beavatkozni? Korai képességgondozás – gyerekházak Gyerekház-óvoda átmenet Óvoda Óvoda-iskola átmenet Befogadó iskola - integráció - kompetenciaalapú oktatás - pedagógusok Egész napos iskola – délutáni programok Alsó-felső átmenet – tagiskolák problémái Tanulási kudarcok Iskolán kívüli szabadidő tanévben és tanéven túl Pályaválasztás Lemorzsolódás Második esély Mindezekre jellemzően – Kapcsolat és együttműködés a szülőkkel – Rendszeresség – Internet- és számítógép-használat – Közösségi programok – Szakmai és szakmaközi együttműködések – (más országokban hasonló programok – pl. Every Child Matters korai és iskolai programjai, Harlem Children’s Zone - szegénynegyedben megvalósuló komplex program)

Fenntarhatóság Szolgáltatási „sub” – szolgáltatáshiány, szolgáltatások minősége, problémák sűrűsödése, helyi szakemberek helyzetbe hozása stb. Szolgáltatások egy része lassan beépül, egy része lassan (talán) nem lesz szükséges Helyi stratégia és forrásteremtés – kistérségi kiterjesztésben indikátorként szerepel

www. gyerekesely.hu