Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései Németh László.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Papp Győző szupervizor Humánszolgáltató Központ Szekszárd
Advertisements

E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Az iskolai szociálismunka
Komplex Instrukciós Program
 Európai Parlament és Tanács (2006) – szociális és állampolgári kulcskompetencia fejlesztése  Nemzeti Önkéntes Stratégia (2011), Magyarországi önkéntesség.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Rehabilitáció és dementia
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A mentálhigénés képzés hatása a sepsiszentgyörgyi Családsegítő Központ működésére 1.A CS. S. K. rövid bemutatása: ben jött létre a FAMTERRA alapítvány.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései)
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A tanulók társas helyzete az iskolában
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Campus-Lét a segítő aspektusából a Debreceni Egyetemen Berényi András DEMEK központvezető Műhelykonferencia december 03.
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Fogd A Kezem Alapítvány
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Szupervízió formái (L. van Kessel)  - duális: vizor - vizand tapasztalati szupervízió- élő szupervízió  csoportos szupervízió: vizor – a vizand egy csoport.
A szociális csoportmunkában alkalmazott csoportok típusai
A professzionalizmus formálódása és jelentése (Kozma J.2002)
Vélemények az Egészségügyi Szociális Munka mesterképzésről
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Szociálpedagógus képzés II. évfolyam I. félév A szociális munka egyénekkel és családokkal című kötet.
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Inessza Goldberg Izraeli Tudományos Grafológiai Társaság.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
Saját mentálhigiénés védelem - szupervízió/esetmegbeszélő I. ker. CSSK Módszertan Szakmai műhely nov. 26. Németh László diplomás és akkreditált szociális.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
A szocializáció folyamata
„Kastélykiváltás Berzencén”
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
A képzőművészet-terápia
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Család – és Gyermekjóléti Központ
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései Németh László

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései Magyar Szupervizorok Társasága honlapján a következő állítás szerepel a szupervízió történetét leíró részben: „1945-ig csak Amerikában létezett szupervízió, majd az 50-es években hozták be Nyugat-Európába (elsőként Hollandiába), mint a Marshall-terv oktatási programjának egy komponensét.”

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A Magyar Szupervizorok Társasága,- akik egyébként önmagukat az „európai szupervíziós modell” képviselőinek is nevezik,- ezzel a kijelentéssel azt a helyzetet teremtették, hogy vagy nem lehet őket komolyan venni, vagy súlyos ismerthiányban szenvednek, vagy tudatosan manipulálják az információkat, hogy önmaguk modelljének a létjogosultságát ezzel támasszák alá. Bármelyik magyarázat is érvényes, szomorú rájuk nézve.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története A szupervízió kezdeti kiindulása Amerikában az 1880-as években, a jótékonysági szervezet mozgalmának fejlődésével vette kezdetét. Mary Richmond, aki Charity Organization Department of the Russel Sage Foundation (Russel Sage Alapítvány Jótékonysági Szervezet) munkatársa volt, kezdett el foglalkozni a segítségnyújtás elméletével. Ő volt az egyéni esetkezelés (case work) és a szupervízió megalapozója is.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története A szupervízió fokozatosan a jótékonysági szervezeti munka szükséges aspektusává nőtte ki magát ben tartották az első rövid szupervíziós kurzust. A jelenlegi szupervízió három fő komponense – az adminisztratív (ellenőrző) szupervízió, oktatási szupervízió és támogatást nyújtó szupervízió – megtalálható volt a korai szupervízorok által vállalt feladatok között.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története A pszichoanalitikus pszichológia az 1920-as években (és későbbi kivándorlás hatására) a szupervíziót a klienssel folytatott esetmunka analógiájaként egyfajta kapcsolati terápiának tekintette. Annak érdekében, hogy a szakember hatékonyabban dolgozhasson klienseivel, a dolgozónak tudatában kellett lennie saját intrapszichés konfliktusaival és a szupervízortól segítséget kellett kapnia azok feloldásában. Ez a hatás hozta a szupervízió pszichologizálódását.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története Már az 1930-as években megjelenik az az irányzat, ahol a szupervízor feladata elérni azt, hogy a szociális munkások klienseik mellett elkötelezetten gyakoroljanak nyomást a törvényhozókra. A szupervízió adminisztratív, oktatási és támogató elemei közötti egyensúly széles skálán mozgott az elmúlt nyolcvan év során.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története Az oktatási szupervízió, amely a terápia irányába tartott, teret nyert az 1920-as és 1930-as években, a közelmúltban azonban – leginkább a nagyméretű jóléti programok folyamatos fejlődésével és specializálódásával az 1950-es és 60-as években – a szupervízió adminisztratív (ellenőrzési) aspektusai kerültek a középpontba.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története A szupervízió úgynevezett „európai modelljét” az 50-es években hozták be Nyugat-Európába (elsőként Hollandiába), mint a Marshall-terv oktatási programjának egy komponensét. Az adminisztratív-kontroll funkciót a hatékonyabb tanulási folyamat érdekében, véleményük szerint ki kell hagyni. A szupervízióban a szupportív funkcióra tették a hangsúlyt. Megindult Hollandiában a szupervizor képzés önálló, intézményi formája.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története Ettől az időponttól kezdve a szupervízor tevékenység és a szupervízorrá válás folyamata több szálon fut. Az „európai modell” a szupervíziót, mint önálló szakmát fogalmazza meg, és céljának a speciális szakmai személyiségfejlesztést tartja. A szupervízorok kimondottan szupervízornak képződnek.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története Az „angolszász modell” a szupervíziót szakmaspecifikus tevékenységként, a szupervizor és szupervizált között hierarchikus munkahelyi kapcsolatban megvalósuló folyamatként határozza meg.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története A „Budapesti Iskola” a szupervíziót módszerspecifikus tevékenységként, a szupervizor és szupervizált között mester- tanítvány, kapcsolatban megvalósuló folyamatként határozza meg.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története „európai modell”„ angolszász modell”„ budapesti iskola” Szupervízió célja Szakmai személyiség fejlesztése A nyújtott szolgáltatás követése, ellenőrzéseA személyiség fejlesztésén keresztül a gyakorlati (pszichoterápiás ) módszer tanítása és ellenőrzése

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története „európai modell”„ angolszász modell”„ budapesti iskola” Szupervízió funkciói Oktatás, támogatás Oktatás, támogatás, ellenőrzés Szupervízió formája Egyéni, csoport Egyéni, teamEgyéni, csoport

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története „európai modell”„ angolszász modell”„ budapesti iskola” Szupervízió módszere Reflektív tanulás a személyiség működéséről. Szakma- és módszerspecifi- kus ismeretet nem követel meg. Adott szakma módszereinek az ismeretére épül és a módszernek megfelelő a szupervízió. Adott (pszichoterápiás ) módszernek az ismeretére épül és a módszernek megfelelő a szupervízió.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története „európai modell”„ angolszász modell”„ budapesti iskola” Szupervizorrá válás Önálló képzés formájában, külön szakma a szupervizor. Nagy szakmai tapasztalattal rendelkező kolléga válik szupervizorrá. Nagy szakmai tapasztalattal rendelkező kolléga válik kiképző terapeutává és szupervizorrá.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története „európai modell”„ angolszász modell”„ budapesti iskola” Szupervizorrá válás kritériuma Alapdiploma + szupervizor diploma Szupervizió mellett végzett munka, Szupervízió elméleti ismeretek, tanszupervízió Területnek megfelelő végzettség, elismert szakmai tapasztalat. Módszerspecifikus végzettség – 1) sajátélmény az adott módszerben, 2) elméleti- és technikai szeminárium az adott módszerből, 3) tanszupervízió a módszer alkalmazásáról. Elismert szakmai tapasztalat. Kiképző terapeuta cím.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története „európai modell”„ angolszász modell”„ budapesti iskola” Szupervizor és szupervidált kapcsolata Független viszony, szabad választás alapján Hierarchikus, munkahelyi alá- felé rendelt viszony, korlátozott választási lehetőséggel. Független viszony, szabad választás alapján, ahol a szupervízor nagy tapasztalattal rendelkezik, és elismert az adott módszerben

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története Az 1960-as és a 70-es évek korai időszakában, amikor nagyobb figyelmet fordítottak a szociális működésre a szociális munkások oldaláról, akkoriban általános ellenállás alakult ki a szupervízióval szemben. Minden elnyomott és alárendelt csoport jogaira való érzékenység áttevődött a szupervizáltra, aki egy elnyomott csoportként jelent meg. Nagyobb szerepet kapott a szupervízor felügyeletétől való szabadság, a demokratikus részvétel és a szupervízori kapcsolatban való kölcsönösség.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története A 70-es években Európa számos országában kidolgozták a posztgraduális képzés keretein belül zajló „európai modell” szerint zajló szupervizor képzést. A 80- as évekre kialakulnak a szupervízió integratív modelljei, amelyek magukban foglalják a szociológiai és pszichológiai elméletek hozadékait is. Ismét középpontba kerülnek a pszichológiai módszerek, amelyeket indokoltak a stresszről, és a kiégési szindrómáról (Burnout szindróma) szóló kutatási eredmények.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története A módszerekben is változás következett be, a korábbi főként egyéni, kétszemélyes felállás mellett megjelentek a csoportos, team, peer és egyéb csoportos szupervíziós munkaformák is, amelyek elterjedtek az egyéni szupervízióval szemben. Aránytalanul többet foglalkoznak a szupervízióval az esetmunkában, mint a közösségi és a csoportmunkában – jelzik az NASW 1982-es felmérésére adott válaszok. A válaszadók közül, akik a szupervíziót tekintették munkájuk legfontosabb elemének, azoknak a 99,2 %-a az esetmunkával foglalkozik, 0,6 %-a közösségi szervezéssel, 0,2 %-a pedig csoportos szolgáltatásokkal.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története A szupervízor-szupervidált kapcsolatára aktuálisan leginkább használt modell sokkal inkább visszatükrözte a szakember-kliens munkakapcsolatában preferált modellt, mint a csoportmunka vagy közösségi-munka bármelyik modellje. A szupervízió szerepe kevésbé tisztázott a csoportmunkát folytató intézményekben, és a közösségi munkát folytató szervezetek szupervíziójának szabályait pedig még kevésbé fektették le.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története A szociális munka minden specializált alcsoportja közül a közösségszervezőkben él legerősebben az autonómia iránti igény. A közösségi munkások úgy gondolják, hogy elsődlegesen ahhoz a közösséghez lojálisak és elkötelezettek, amelyben dolgoznak, valamint azokhoz az emberekhez, akik azon közösség tagjai. Kényelmetlenül élik meg, hogy ha azzal az intézménnyel és annak bürokráciájával azonosítják őket, ami ellen a közösség küzd. A közösségi munkások attól tartanak, hogy a szupervízió célja az azonosulás annak az intézménynek a céljaival és normáival, amelynek tagjai – ez egy olyan kapcsolat, amit inkább nem ismernének be. A settlement stábjában inkább konzultációt alkalmaztak és nem szupervíziót.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A szupervízió kialakulásának nemzetközi története Budapesti Iskola által kidolgozott és képviselt elvek meghatározó hagyományként fémjelzik Magyarország összes pszichoterápiás irányzatát, és az úgynevezett európai szupervíziós modell képviselőin kívül mindenki számára tiszteletet jelentő alapként kezelődik az, hogy bármilyen gyógyítás, szupervízió csak a Budapesti Iskola által kidolgozott és képviselt hármas tagozódásban megvalósítható. A terápia vagy szupervízió terepkompetenciát, az adott módszer/szakterület elmélyült ismeretét igényeli, és a felkészülés során sajátélményt kell szerezni az adott módszerből, elméleti és technikai szeminárium keretében kell megismerni a módszer működését, és tanszupervízió keretében kell a gyakorlatba átültetni a képzés során megszerzett készségeket, ismeretek.

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései Magyar Szupervizorok Társasága honlapján a következő állítás szerepel a szupervízió történetét leíró részben: „1945-ig csak Amerikában létezett szupervízió, majd az 50-es években hozták be Nyugat-Európába (elsőként Hollandiába), mint a Marshall-terv oktatási programjának egy komponensét.”

Pszichoterápia – szociális munka- szupervízió történeti összefüggései A Magyar Szupervizorok Társasága,- akik egyébként önmagukat az „európai szupervíziós modell” képviselőinek is nevezik,- ezzel a kijelentéssel azt a helyzetet teremtették, hogy vagy nem lehet őket komolyan venni, vagy súlyos ismerthiányban szenvednek, vagy tudatosan manipulálják az információkat, hogy önmaguk modelljének a létjogosultságát ezzel támasszák alá. Bármelyik magyarázat is érvényes, szomorú rájuk nézve.