1 Cohesion Policy 2007 - 13 Európai Bizottság Regionális Politika Főigazgatóság Magyarország Flórián László 2009 június 9. EU Kohéziós Politika 2007-2013.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
1 Svájci Hozzájárulás – Információs Nap Miskolc és Debrecen, május Szalóki Flórián Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
HU Áttekintés Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU 1 A kohéziós politika és pénzügyi eszközei
Kiss Pál /04/05 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Kohéziós Alap projektek a os időszakban Magyarországon 2/E modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A kohéziós politika jövője
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Strukturális és Kohéziós Alapok
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Ilyés Szabolcs, Félixfürdő, 2007 Európai Alapok 2007 után Új lehetőségek vagy bürokratikus buktatók?
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Pályázatírás módszertana
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális gazdaságtan 6.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az Európai Unió által társfinanszírozott pályázatok rendszere Az Európai Unió Stukturális Alapjai A Nemzeti Fejlesztési Terv és az Operatív Programok.
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
EGT és Norvég Alapok Polgár Tamás Norvég Királyi Nagykövetség
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

1 Cohesion Policy Európai Bizottság Regionális Politika Főigazgatóság Magyarország Flórián László 2009 június 9. EU Kohéziós Politika

2 Cohesion Policy Egy kis történelem I 1957 Római Szerződések – rögzítik: „...Az Unió különösen a különböző régiók fejlettségi szintje közötti egyenlőtlenségek és a legkedvezőtlenebb helyzetű régiók lemaradásának csökkentésére törekszik...“ 1957 – az ESzA létrehozása 1962 – az EAGGF (Mezőgazdasági Orientációs és Garanciaalap) az ERDF létrehozása – a cél: „a tagállamok EU-s költségvetési hozzájárulása egy részének redisztribúciója a legszegényebb régiókba “ 1986 – az Egységes Európai Okmány – a valós kohéziós politika alapja – Európai Tanács (Brusel, 1988 február) – revideálja az ún. „Szolidaritási alapok“ működését, 68 milliárd ECU-t jelöl ki a kohézióra

3 Cohesion Policy Egy kis történelem II 1992 – Az Európai Közösséget létrehozó szerződés – a kohézió mint az egyik főcél, a Kohéziós Alap létrehozása (közlekedés és környezetvédelem) – 200 milliárd ECU kijelölése a KP-ra (a költségvetés 1/3-a) – a Strukturális alapok reformja – 213 mld. € + ISPA – ET Lisbon (2000 márciusa) – prioritás: foglalkoztatás – ET Goteborg (2001 június) – prioritás: fenntartható fejlődés 2002 – Copenhagen – a 10 új tagállam belépési feltételei lefektetése 2004 – az EU bővítése 10 új taggal 2005 – az EU as költségvetése – KP: 347 mld. € 2006 – költségvetési megegyezés az EP, a Tanács és a Bizottság közt; új rendeletek elfogadása (érvényesség: ); október: a Közösségi Stratégiai Irányvonalak elfogadása 2007 – BG és RO belépése

4 Cohesion Policy És miért regionális / kohéziós politika? Az EU-nak 27 tagállama és 268 régiója van, minden 4 régióból egynek alacsonyabb az egy lakosra jutó GDP-je, mint az EU átlagának 75%-a ! A regionális politika alapelvei: szolidaritás, de egyben versenyképesség – a gazdasági és szociális kohézió támogatása az egyenlőtlenségek csökkentése érdekében olyan potenciál létrehozása, amely segítené a régiókat a növekedés és versenyképesség elérésben, lehetővé tenné a tapasztalatok és elképzelések kölcsönös cseréjét

5 Cohesion Policy ”Gazdasági, társadalmi, területi kohézió erősítése a kibővült Európa régiói, tagállamai közti fejlettségi különbségek csökkentése révén” I.A EU kohéziós politika alakításában való közreműködés II.Pénzügyi alapok kezelése: –Európai Regionális Fejlesztési Alap –Kohéziós Alap –ISPA előcsatlakozási alap –Európai Szolidaritási Alap A Regionális Politika Főigazgatóság küldetése

6 Cohesion Policy Főigazgató – Dirk Ahner Főigazgató helyettes Katherina Maternova Főigazgató helyettes Michele Pasca-Raymondo 700 fő 5 igazgatóság a megvalósítás koordinálására 1 igazgatóság pénzügyi és kontrolling feladatok ellátására 3 igazgatóság stratégiai kérdések kezelésére 19 unit a 27 államra és a csatlakozó országokra 4 unit különböző audit feladatokra 3 unit: Kommunikáció, ultra-periferikus régiók, jogi ügyek 4 unit: Policy reform, értékelés, tematikus elemzések, város- és vidékfejleszté s 3 unit: Belső és külső koordináció, financial engineering Igazgatóság Erőforrások

7 Cohesion Policy Kohéziós politika

8 Cohesion Policy Egy főre jutó regionális GDP ben vásárlóerő-paritáson számítva

9 Cohesion Policy Innovációs teljesítmény

10 Cohesion Policy Elfogadás 2000 március (Götheborgi update 2001) 2.Célja: Európát a legversenyképesebb és legdinamikusabb gazdasággá tenni 3.Felülvizsgálat 2005: Növekedés és Munkahelyek agenda 4.Két cél 2010-ig: Foglalkoztatási ráta 70%, GDP- arányos K+F kiadás 3% óta megerősített irányítás: éves jelentési kötelezettség, nagypolitikai figyelem Lisszaboni Agenda

11 Cohesion Policy Integrált Növekedési és Foglalkoztatási Iránymutatások Közösségi Stratégigai Iránymutatások a Kohézióért EU Vidékfejlestési Stratégigai Iránymutatások Stratégigai Iránymutatások a halászati szektor, valamint a partmenti, halászattól függő területek fenntartható fejlesztése érdekében Nemzeti Reform Programok Nemzeti Stratégiai Referencia Keretek Nemzeti Stratégiai Tervek Nemzeti Vidékfejlesztési Stratégiák Kohéziós politika KAP/vidékfejlesztés Halászati politika Európai Tanács Európai Bizottság Tanács Tagállamok Kohéziós, vidékfejlesztési és halászati politikák és a Lisszaboni Agenda

12 Cohesion Policy EU pénzügyi keretszámok Pénzügyi keretszámok fejezetcímenként Mrd EUR % 1a. Versenyképességi politikák74,18,6 % 1b. Kohéziós politikák30835,6 % 2. Közös mezőgazdasági politikák371,342,9 % 3. Állampolgárság, szab., bizt. és igazságosság10,81,2 % 4. Az EU mint globális partner49,55,7 % 5. Teljes adminisztratív kiadás49,85,8 % 6. Kompenzáció BG/RO0,80,1 % Összesen864,3 EU-27 GNI %-ában kifejezve1,048% 2004-es árakon

13 Cohesion Policy Konvergencia: EUR 199,3 mrd. Phasing out: EUR 13,9 mrd. Phasing in: EUR 11,4 mrd. Versenyképesség: EUR 43,5 mrd. Területi Együttm.: EUR 8,7 mrd. Kohéziós Alap: EUR 69,6 mrd. Pénzügyi allokáció célkitűzésenként Strukturális Alapok és Kohéziós Alap Összesen: EUR 347,4 milliárd Folyóáron számítva

14 Cohesion Policy Célkitűzések, Strukturális Alapok és Kohéziós Alap CélkitűzésekStrukturális Alapok és Kohéziós Alap KonvergenciaERFAESZAKA Regionális Versenyképesség és Foglalkoztatás ERFAESZAKA Európai Területi Együttműködés ERFA infrastruktúra, innováció, beruházások stb. szakképzés, foglalkoztatás stb. környezet- védelmi és közlekedési infrastruktúra stb.

15 Cohesion Policy A “Lisszaboni célok“ figyelembevétele a kohéziós politika reformjában Earmarking: a Rendelet minimum-szintet határoz meg a Lisszaboni célokhoz való hozzájárulásra a Konvergencia régiók (60%) és a Regionális Versenyképesség és Foglalkoztatás (75%) régiók esetében. Kiadási kategória lista a fenti értékek kiszámítására (kutatás- fejlesztés, innováció, KKV-fejlesztés, fő európai infrazstruktúrák, energiahatékonyság, emberi erőforrások, stb). Kivételek: ez a szabály azon tagállamokra nézve nem kötelező, amelyek 2004 május 4 után léptek be az EU-ba.

16 Cohesion Policy Earmarking értékek tagállamonként

17 Cohesion Policy BE BG CZ DK DE EE GR ES FR IR IT CY LV LT LU HU MT NL AT PL PT SL SK FI SV UK RO Kohéziós Alap Konvergencia Konvergencia: Phasing-out Regionális Versenyképesség és Foglalkoztatás: Phasing-in Regionális Versenyképesség és Foglalkoztatás Európai Területi Együttműködés Pénzügyi allokáció SA+KA milliárd euró, tagállamonként, folyóáron

18 Cohesion Policy A Kohéziós Politika prioritásai

19 Cohesion Policy Allokáció Magyarország számára folyóáron JogcímMio. € Kohéziós Alap8.642 Konvergencia Közép- Magyarország Területi Együttműködés 386 Összesen:25.307

20 Cohesion Policy A legfontosabb támogatási területek közlekedés8,5 mld € 29% regionális fejlesztés5,8 mld € 23% környezetvédelem5,0 mld € 17% T&K, innovációk 4,1 mld € 14% szociális infrastruktúra2,9 mld € 10% Mindez (és még mások is) 15 operatív programban (ebből 7 ROP)

21 Cohesion Policy NSRF pénzügyi tábla

22 Cohesion Policy vásárlóerő-paritáson számítva) Egy főre eső GDP (2005 vásárlóerő-paritáson számítva) EU27= 100 Magyarország 64,3 Közép MO 104,9 Nyugat-Dunántúl 63,7 Közép-Dunántúl 60,4 Dél-Dunántúl 44,6 Dél-Alföld 43,6 Észak MO 42,3 Észak-Alföld 40,9 (Eurostat, 2008)

23 Cohesion Policy „Munkamegosztás” a Bizottság és a tagállam között Decentralizált a végrehajtás: tagállam irányító hatóságai és közreműködő szervezetei Kivételt képeznek a nagyprojektek - Bizottsági döntés Audit-ellenőrzés: közös menedzsment a Bizottság és tagállam között a józan pénzügyi menedzsment elvei alapján Bizottság: menedzsment és ellenőrzési rendszerek meglétének és működésének ellenőrzése (kifizetések megszakítása, leállítása) Tagállam: garantálja a funkciók szétválasztását, eljárások kidolgozása (projekt kiválasztás, fellebbezés, kifizetések rendszere)

24 Cohesion Policy Hogyan működik mindez a valóságban? az EB jóváhagyta a tagállam által benyújtott Operatív Programot ki lettek jelölve: –az Irányító Hatóság (NFÜ) –a Közreműködő Szervezet/-ek (RFÜ) –az Igazoló Hatóság (Nemzeti Programengedélyező Iroda – Pénzügyminisztérium) –az Ellenőrző Hatóság (KEHI)

25 Cohesion Policy Akkor most már költhetjük a pénzt…?!? Azért ez nem ilyen egyszerű! Kell még:  két éves Akcióterv, amely  rögzíti és pontosítja a prioritások céljait, időbeosztását, „konstrukcióit” és azok pénzügyi kereteit  meghatározza a végső kedvezményezettek körét  meghatározza a projektkiválasztás módját  meghatározza a támogatható tevékenységek körét  kormányzati döntés a kiemelt projektekről és azok allokációjáról  pályázati kiírás (minden hozzátartozó „kellékkel”)  s nem utolsósorban: projektidea !!!  és még: együttműködés (partnerség), humán erőforrás, s papír, papír, papír ….

26 Cohesion Policy Hogyan és hol szólal meg „a régió hangja”? a Regionális Fejlesztési Tanácsban (jóvá kell hagynia a támogatásra javasolt projekteket) a Regionális Fejlesztési Ügynökségekben (értékelik a projektjavaslatokat) a Regionális Monitorozó Albizottságokban (megtárgyalja és véleményezi az Akcióterveket) a Konvergencia Monitoring Bizottságban (dönt az Albizottságok javaslatairól, megváltoztathatja az OP-t – az EB hozzájárulásával)

27 Cohesion Policy Egy pár eredmény ( ): támogatott projekt mikro-vállalat és KKV támogatása új munkahely 47 projekt a KA-ban (ebből 13 TA) –25 környezetvédelmi projekt: 4,1 millió lakosnak korszerűbb hulladékgyűjtés, 2 milliónak hatékonyabb szennyvízkezelés, 106 ezernek jobb ivóvíz –9 közlekedési projekt: 569 km vasúti pálya korszerűsítése, 39 km autópálya építése, 452 km közút felújítása

28 Cohesion Policy A legfontosabb adatok ra: több mint 7,2 milliárd € a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére több mint 2,16 milliárd € KFI-beruházásokra 2,98 milliárd € oktatási és képzési célokra 829 millió € a KKV-k támogatására további 794 millió € egyéb pénzügyi eszkö- zök révén (JEREMIE) induló vállalkozások és KKV-k támogatására

29 Cohesion Policy Akkor most hogyan tovább….??? Munkával, kitartással, a tapasztalatok felhasználásával….. …..jó munkát kívánok!

30 Cohesion Policy További információ: További információ: Köszönöm a figyelmet!