BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI. Makrogazdasági fejlődések a közelmúltban (1)  Infláció (a fogyasztói árak mutatóival kifejezve) Éves ráta  4,87% (2006.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
2004-es gazdasági kilátások és veszélyek az EU belépés küszöbén
A KKE országok euró-csatlakozásának feltételrendszere a válság fényében Wisniewski Anna.
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Nemzetgazdaságunk aktuális kérdései – európai összefüggésben 2012 Harkány 2012 március 2 Bod Péter Ákos Egyetemi tanár
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Központi bankok kialakulása, hazai fejlődés és hatályos szabályozás
Concorde Hozamfizető Származtatott Befektetési Alap (EUR)
Közös Monetáris Politika
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Készítette: Nagy Roland.  Európai Gazdasági és Monetáris Unió (EGMU)  Gazdasági és Monetáris Unió (GMU) Magába foglalja: - ktsgvetési és a gazdaságpolitikai.
Árfolyam, Fizetési mérleg, Nyitott gazdaság
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Honnan hová? A magyar gazdaság 2006 előtt és után Varga Mihály szeptember szeptember 28.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Mikor legyen Magyarországon euro? A magyar gazdaság felzárkózási kilátásai Simor András május 19.
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
Kell-e újraírni az eddigi forgatókönyveket? Eger, 46. közgazdász-vándorgyűlés Varga Mihály június 26.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Magyar államadósság és a kötvénypiac
A magyar gazdaság várható helyzete
ICEG E urópai Központ Az euró-övezethez történő csatlakozás stratégiái Közép-Kelet- Európában GÁSPÁR PÁL Budapest, 2004 május 26.
A fiskális politika makrogazdasági kihatásai Szapáry György MNB.
ICEG EC KELET-EURÓPA: MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK ÉS GAZDASÁGPOLITIKAI KIHÍVÁSOK AZ EU-CSATLAKOZÁS ELŐTT MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK A BALTI ORSZÁGOKBAN 2002.
Felzárkózás helyett távolodás az eurós követelményektől Varga Mihály, április 21.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Európa sereghajtói között Magyarországon 2007 óta 0,5%-kal csökkent a GDP-hez viszonyított díjbevétel Az európai átlag harmada, Hollandia és Nagy-Britannia.
Az Európai Unió gazdaságpolitikája.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
Az Európai Unió monetáris integrációja Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006.
Gazdasági és Monetáris Unió december 1.. Tudnivalók a vizsgához: Vizsgatételek elérhetőek: ekg.doc.
Államadósság és állampapírpiac
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Románia és az EU-s csatlakozás. Problémafelvetés Visszatekintés Rendszerváltás utáni gazdaságpolitika A csatlakozás folyamata A csatlakozás után.
Luca Kadar, European Commission Európai Bizottság Az euró bevezetésének lehetséges módozatai Budapest, 2006 május 23.
Pénzügyi folyamatok és monetáris politika Csermely Ágnes szeptember 26.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Az euró Előadó: Halm Tamás.
Európai Uniós ismeretek
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – december
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
Európai Uniós ismeretek
A makroökonómiai egymásrautaltság kétországos modellje lebegő árfolyamok rendszerében Dr. Karajz Sándor.
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI

Makrogazdasági fejlődések a közelmúltban (1)  Infláció (a fogyasztói árak mutatóival kifejezve) Éves ráta  4,87% (2006. dec./2005. dec.)  3,77% (2007. ápr./2006. ápr.), 1990 óta a legalacsonyabb Éves átlagráta  6,56% a 2006-os évben  GDP növekedés: 2006: 7,7%, a végső fogyasztás 11,5%-os (lakossági fogyasztás 12,6%) és a befektetések 16,1%-os növekedése alapján  Folyófizetési mérleg deficitje: 2006: 10 milliárd euró, 44,8%-kal nagyobb, mint 2005-ben; (a GDP 10,3%-a) 90,8%-ot közvetlen külföldi befektetések fedeztek január-március: 3,1 milliárd euró, 125%-kal nagyobb, mint január-márciusban; 43%-ot közvetlen külföldi befektetések fedeztek

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI Makrogazdasági fejlődések a közelmúltban (2)  Közvetlen külföldi befektetések: 2006: 9,1 milliárd euró, 72,8%-kal nagyobb, mint 2005-ben január-március: 1,3 milliárd euró, 29,8%-os csökkenés január-márciushoz képest  A konszolidált államháztartás egyenlege: 2006: a GDP -1,7%-a; január-március: a GDP -0,12%-a  A nemzetközi (deviza és arany) tartalékok rekord szintje: 2006: 22,9 milliárd euró; 21,3 milliárd euró devizatartalék május 24.: 23,5 milliárd euró; devizatartalék: 21,8 milliárd euró (körülbelül 5,1 hónapnyi áru- és szolgáltatásimportot fed)

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI Csatlakozás az Európai Unióhoz – Következmények –  A maastrichti szerződés értelmében az Európai Unióhoz csatlakozó államok a közös pénznem bevezetése tekintetében később válnak az Európai Monetáris Unió tagjaivá.  Olyan gazdaságpolitikákra van szükség, amelyek lehetővé teszik a nominális konvergencia feltételek teljesítését és a reálkonvergencia folyamat folytatását.

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI  A konvergencia program az első olyan program, amely a konvergencia folyamat megvalósítási politikáinak támogatása mellett kiértékeli a fenntartható gazdasági fejlődés lehetőségeit is.  A programnak rendkívüli jelentősége van az Európai Unióhoz való csatlakozás által biztosított előnyök kihasználásában.  A program tartalmazza a román hatóságok által az euró bevezetésére javasolt ütemtervet. A konvergencia program

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI A maastrichti kritériumok (Nominális konvergencia mutatók) Nominális konvergencia mutatókMaastrichti kritériumokRománia, Az infláció rátája (százalékok, éves átlag) <1,5%-kal több, mint a 3 legerősebb gazdasággal rendelkező EU tagállam átlaga (2,8 százalék**) 6,56 Lejben kibocsájtott állampapírok hosszú távú kamatszintje (éves százalékok) <2%-kal több, mint a 3 legerősebb gazdasággal rendelkező EU tagállam átlaga (6,2 százalék**) 7,49 1) Lej árfolyam szintje az euróhoz képest (maximális százalékarányos növekedés/csökkenés a kétéves átlaghoz képest)* + / - 15 százalék+10,0 / -6,1 A konszolidált államháztartás deficitje (százalékok GDP-ben) 3 százalék alatt-1,9 2) Államadósság (százalékok GDP-ben) 60 százalék alatt12,4 2) 1) Állami értékpapírok kibocsátásakor, 2005 augusztusában 2) ESA95 metodológia alapján *) A közötti periódus alapján, mivel a kritérium teljesítését az utolsó két év árfolyam-stabilitása szerint értékelik. **) Az EKB (Európai Központi Bank) konvergencia-jelentése (2006. december) szerint. Forrás: EUROSTAT, EKB, Országos Statisztikai Intézet (Institutul Naţional de Statistică), Román Nemzeti Bank (Banca Naţională a României)

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI A nominális konvergencia (1) A nominális konvergencia megvalósítása feltételezi a maastrichti kritériumok teljesítését: 1) Árstabilitás: Az infláció átlagos rátája a vizsgálat előtti egy év alatt nem haladhatja meg 1,5%-nál többel az EU három legerősebb gazdasággal rendelkező országában mért ráták átlagát. Románia:  2000-től kezdődően a dezinfláció folyamatos volt, az infláció átlagrátája 45,7%-ról 6,56%-ra csökkent 2006-ban.

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI

A nominális konvergencia (2) A lejben kibocsájtott állampapírok hosszú távú kamatszintje 2) A lejben kibocsájtott állampapírok hosszú távú kamatszintje A kamat átlagos nominális rátája hosszú távon, a vizsgálatot megelőző 12 hónap során, az árstabilitás vonatkozásában nem haladhatja meg 2%-nál többel az EU három legerősebb gazdasággal rendelkező országában mért hosszú távú kamatráták átlagát. Románia:  A kormány által legutóbb (2005 augusztusában) kibocsátott kötvények kamatláb rátája 10 évre szólóan 7,49% volt.

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI A nominális konvergencia (3) 3) Árfolyam-stabilitás: A nemzeti pénznem árfolyamának az euróhoz képest be kell illeszkednie az ERM II árfolyamrendszer által meghatározott sávba (+/-15%) úgy, hogy a vizsgálat előtti két év során ne következzenek be komolyabb eltérések. Románia:  között a lej/euró átváltási ráta maximális napi növekedése/csökkenése a két év átlagához képest +10,0/-6,1% volt, és beilleszkedett az ERM II által meghatározott fluktuációsávba.

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI A devizapiac árfolyama 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0 4, Forrás: Román Nemzeti Bank RON/EURÓ (napi adatok) az árfolyam nagyobb rugalmassága

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI A nominális konvergencia (4) 4) Költségvetési fegyelem:  A konszolidált államháztartási hiány (ESA95) nem haladhatja meg a GDP 3%-át a vizsgálatot megelőző évben; ha ezt az értéket meghaladja, a költségvetési hiányt nagymértékben és folyamatosan csökkenteni kell a referenciaértéket megközelítő értékig, illetve a referenciaérték meghaladásának rendkívülinek és kivételesnek kell lennie.  Az államadósság nem haladhatja meg a GDP 60%-át a vizsgálat évében, ha pedig nagyobb értékeket mutat, jelentős mértékben csökkenteni kell, és megfelelő ritmusban kell közelíteni a referenciaértékhez. Románia:  2002-től kezdődően a konszolidált államháztartási hiány folyamatosan a GDP 3%-a referenciaérték alatt volt.  Az államadósság szintje jóval alacsonyabb a GDP 60%-ánál.

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI -4,0 -3,2 -2,6 -2,2 -1,5 -0,8 -1, Forrás: Gazdasági és Pénzügyminisztérium; Országos Statisztikai Intézet Fiskális deficit (a GDP %-ában) százalékok (IMF metodológia) január-március: -0,12 GDB előrejelzés

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI

 Két, alapvető fontosságú döntés: Az ERM II mechanizmusba való belépés pillanata A mechanizmusban való részvétel időtartama  Az Európai Bizottság és az Európai Központi Bank javaslatai: Adott ország az uniós csatlakozását követően lépjen be az ERM II mechanizmusba. Az ERM II-ben való részvétel általában ne haladja meg a kötelező 2 éves periódust, ez azt feltételezi, hogy az adott ország az ERM II-be való belépéskor viszonylag jól felkészült legyen. A nominális konvergencia kritériumokat fenntartható módon kell teljesíteni. Az euró bevezetéséhez kötelező a legalább 2 éves részvétel az ERM II mechanizmusban, amely során a nemzeti pénznemnek az euróhoz képest fokozott stabilitást kell mutatnia. Az árfolyam mechanizmus (ERM II)

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI  1. Az ERM II-be való belépést megelőző időszak A alacsony inflációs szint állandósítása (fenntartható dezinfláció) A belföldi tőkepiac hosszú távú kialakítása és a kamatráták konvergenciája A lej árfolyam viszonylagos stabilitása (a teljes konvertibilitás feltételei mellett) a hosszú távú egyensúlyi szint körül (fenntartható árfolyam) Strukturális reformok megvalósítása Az euro bevezetése (1)

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI  2. Az ERM II-be való belépés a tervek szerint 2012-ben történik meg. ■Ennek az időszaknak a biztosítására a következők miatt van szükség: A nominális konvergencia kritériumok teljesítése Jelentős fejlődések megvalósítása a reálkonvergencia folyamatban  3. Az eurózónába való belépés a 2014-es év körül fog megtörténni. Az euró bevezetése (2)

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI  Az infláció közvetlen megcélzása, mint a monetáris politika stratégiáját legalább az EMR II-be való belépésig kell alkalmazni. Az infláció közvetlen megcélzása és az árfolyamra vonatkozó explicit célkitűzés együttléte problematikus (lásd a magyarországi tapasztalatokat).  Az infláció közvetlen megcélzása biztosítja a maastrichti kritériumok fokozatos teljesítését, ugyanakkor támogatja a reálkonvergencia folyamatot is. Az ERM II-be való belépés és az infláció közvetlen megcélzása

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI A reálkonvergencia  Az országok közötti eltérések csökkentését feltételezi a termelékenység és az árszint terén, ami azt vonja maga után, hogy a fejlődőben levő országokban a jövedelmeket a fejlett iparral rendelkező országok szintjére növelik.  PPS-ben kifejezett GDP/lakos szintje által összesítik.  A reálkonvergenciára vonatkozóan a maastrichti szerződés nem említ explicit kritériumokat.

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI A román gazdaság helyzete a reálkonvergencia folyamatában  Késedelmes kezdés a strukturális reformok lassú megvalósítása miatt (pl. halogatott privatizációk és árliberalizációk)  2000-ban a PPS-ben kifejezett GDP/lakos értéke 22,6% volt a 15 tagországot számláló EU szintjéhez képest.  A későbbiekben Romániában a gazdaság gyorsabban fejlődött, mint az EU fejlett országaiban, és 2006-ban elérte a 15-ös EU-hoz képest PPS-ben kifejezve a 33,2% GDP/lakos értéket.

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI e EU Románia *) Purchasing Power Standards (vásárlóerő) Forrás: EUROSTAT, Országos Statisztikai Intézet, Román Nemzeti Bank Reálkonvergencia mutatók (GDP/lakos) PPS*EURÓ

BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI

Köszönöm megtisztelő figyelmüket !