Kiemelt fontosságú követelmény egy fejlett, piaci típusú társadalmi-gazdasági térség versenyezni kívánó szervezetei, vállalkozásai, vállalatai, intézményei.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségei, nemzetközi tapasztalatok
Advertisements

A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
Üdvözöljük Waldviertelben. következetesség kézimunka tapasztalat bölcsesség megbecsülés.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Teljesítménymérés és értékelés
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
EU II..
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Controlling a gyakorlatban
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Oktatási szolgáltatások minőségértékelése
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 4. Dr. Tarnóczi Tibor PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM
Európa regionális földrajza
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Kiemelt fontosságú követelmény egy fejlett, piaci típusú társadalmi-gazdasági térség versenyezni kívánó szervezetei, vállalkozásai, vállalatai, intézményei.
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
Generali Alapkezelő – Privát Vagyonkezelés Befektetési szakértelem immáron 20 éve © Jogi személyiség Bemutatkozás – Települési Önkormányzatok Országos.
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
GYERMEKESÉLY MAGYARORSZÁGON AZ UNICEF-JELENTÉS TÜKRÉBEN XIV. Baranyai Pedagógiai Napok Pécs, április
MENEDZSMENT és VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN dr. SZ abó G ábor CS aba.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A magyar kistérségek innovációs képessége és versenyképessége
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Szállodák eredmény kimutatásai és mutatószámai
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Én miért választottam a BME Villamosmérnöki szakát?!
Erősségek gyengeségek.
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A szervezetek teljesítményének
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

Kiemelt fontosságú követelmény egy fejlett, piaci típusú társadalmi-gazdasági térség versenyezni kívánó szervezetei, vállalkozásai, vállalatai, intézményei felé: T E L J E S Í TM É N Y !

a vállalatokkal/vállalkozásokkal/, szervezetekkel/intézményekkel szemben támasztott követelmények és fejlődésük 0. HIÁNY 1. MENNYISÉG 2. GAZDASÁGI EREDMÉNY 3. MINŐSÉG 4.TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ELVÁRÁSOK

az elvárások elvárása (2014) A MÚLT: mennyiség A JELEN: gazdasági eredmény (sajnos!!) A JÖVŐ: minőség (kellene legyen!) A TÁVOLJÖVŐ: társadalmi, környezeti elvárások (???)

az értékelés „dimenziói” 1.: 1. Mennyiségi teljesítmény: kapacitás, átfutási idő, választék, kapacitáskihasználás stb. (pl db/műszak, palack/óra, nappali és 7000 postgraduális hallgató, beteg/nap, ügyfél/nap stb. – 80%-os ülőhely-kihasználás egy légitársaságnál, 65 %-os szobakihasználás egy szállodában)

az értékelés „dimenziói” 2.: 2. Gazdasági teljesítmény: költségek, ráfordítások, árbevétel, eredmény, nyereség, gazdaságosság, megtérülés, hozam, könyv szerinti érték, saját tőke, bruttó árbevétel; ezek kombinációi - stb.

az értékelés „dimenziói” 3.: 3. Minőségi teljesítmény: selejt, nem-megfelelés; reklamációk, panaszok, vevői elégedettség; versenyképesség; gép-, folyamat képesség, minőség-kapacitás stb.

az értékelés „dimenziói”4.: Társadalmi, környezeti hatás/-teljesítmény: egy szervezet menedzselésének mérhető eredményei a környezet, a társadalom szempontjából. A környezeti értékelés alapja: környezeti indikátorok: -a működési teljesítmény indikátorai (bemeneti, kimeneti indikátorok); -a menedzsment teljesítmény indikátorai (rendszer, működési indikátorok); -a környezeti állapot indikátorai. A társadalmi hatás „mérése”: a szervezet részvétele a természeti erőforrások megőrzésében; törekvése a környezeti zavaró hatások csökkentésére; a szervezet általános helyét alakító tényezők értékelése.

A termékminőség Garvin féle 8 dimenziója: 1.Teljesítmény, alapfunkciók. 2. Különleges tulajdonságok, kiegészítő jellemzők. 3. Megbízhatóság, a meghibásodás valószínűsége. 4. Egyezés, a tervezett és tényleges minőség. 5. Tartósság, élettartam. 6. Szervizlehetőség (javíthatóság), gyorsaság és egyszerűség. 7. Esztétika, „külcsín”. 8. Észlelés, hírnév.

A Berry-féle meghatározóKonkrét értelmezése/tartalma az adott esetben 1. Megbízhatóság: a teljesítmény állandó, és az ügyfél/vevő bizalmát biztosító szintje. „Elsőre megfelelőt!”. Az ígéretek betartása; pontosság. 2. Alkalmazkodóképesség: a munkatársak hajlandósága, készsége a szolgáltatás nyújtására 3. Hozzáértés: a szolgáltatás nyújtásához szükséges jártasságok és tudás birtoklása 4. Hozzáférhetőség: megközelítés és könnyű elérhetőség. Elfogadható működési időtartam 5. Udvariasság: a vevővel kapcsolatba kerülő munkatársak viselkedése, barátságossága 6. Kommunikáció: figyelés a vevő szavára, a vevő számára érthető információ-kommunikáció 7. Hitelesség: becsületesség, szavahihetőség, tisztesség; a cég hírneve; a személyzet személyes tulajdonságai 8. Biztonság: minden kockázattól, veszélytől mentesség; fizikai-, pénzügyi biztonság, diszkréció 9. A vevő megértése: igyekezet a vevő elvárásainak, különleges igényeinek megértésére, megismerésére 10. Kézzel fogható tényezők: a szolgáltatás, a helyszín, a személyzet „képe”; más vevők jelenléte

Globális gazdasági rangsor E l ő z m é n y e k: -1957/58: OECD-előd „EU-hatok”: elsőként vásárlóerő-paritás (Big-Mac index) alapon is; - később: ENSZ, Világbank, EUROSTAT; : első világszintű próbálkozás: kudarc!!; : első EUROSTAT az ENSZ előtt; - eszköztár-pontosítás; földrajzi régiókra és az OECD-EUROSTAT-régióra bontás; / első közös: 145 ország – 43 ország nem vett részt (pl.: Egyesült Arab Emírségek, Líbia, Algéria, Türkmenisztán). Ezeknél becsléssel.

Globális gazdasági rangsor (USA dollár ország - 6,1 milliárd lakos): - egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) vásárlóerőparitáson; - egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) jegybanki árfolyamon; - bruttó hazai termék (GDP) vásárlóerőparitáson; - bruttó hazai termék (GDP) jegybanki árfolyamon; - árszintindex (USA=100 %)

A világ egy főre jutó vásárlóerőparitás GDP szerinti első „tize” (USA dollár ) 1. Luxemburg Katar Norvégia Brunei Kuwait USA Szingapúr Írország Makaó (Kína) Hongkong (Kína)35 680

Az egy főre jutó vásárlóerőparitás GDP szerinti tejesítményünk/és néhány előttünk lévőé (USA dollár ) 40. Magyarország (EU: 20.) Ausztria Finnország Bahrein Görögország Ciprus Szlovénia Málta Csehország Portugália20 006

a magyar TOP 500 értékelési „dimenziói” (2010) -árbevétel; -(export). (2008-ig + értékelési tényezők) - adózott eredmény; - árbevétel-arányos eredmény; - sajáttőke-arányos nyereség.

A magyar TOP 500/2007 árbevétel-arányos adózott eredmény (millió HUF) szerinti első „tize” ill. eredmény szerinti helyezése MOL /1. OTP Bank /nincs! Audi Hungária /2. GE Hungary /7. Magyar Telekom /6. Nokia Komárom /3. E.On Földgáz Trade /4. Pannon GSM /39. Kereskedelmi és Hitelbank /nincs Magyar Villamosművek /8.

FELSŐOKTATÁSI RANGSOROK 2009/10 oktatói szempontok: hallgatói szempontok: minősített oktatók aránya a nyelvvizsgával felvettek nappali hallgatók egy minősített oktatóra középiskolai minőség felvettek pontátlaga PhD képzés jellemzői tudományos rangú oktatók aránya OTDK helyezésre jutó hallg. jelentkezők száma felvettek aránya

a BME karainak összesített helyezései 2007/08: 12. Természettudományi Kar 20. Gazdaság és Társadalomtudományi Kar 36. Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar 28. Közlekedésmérnöki Kar 42. Építőmérnöki Kar 12. Villamosmérnöki és Informatikai Kar 47. Építészmérnöki Kar 47. Gépészmérnöki Kar

a BME karainak összesített helyezései 2008/09: 12. Természettudományi Kar Gazd. és Társ.tudományi Kar 98. – Vegyész- és biomérnöki Kar Közlekedésmérnöki Kar 73. – Építőmérnöki Kar 77. – Vill.mérnöki és Inf. Kar 13. – Építészmérnöki Kar 96. – Gépészmérnöki Kar

a BME karainak összesített helyezései 2009/10: 14. Természettudományi Kar Gazd. és Társ.tudományi Kar 86. – Vegyész- és biomérnöki Kar Közlekedésmérnöki Kar 95. – Építőmérnöki Kar 65. – Vill.mérnöki és Inf. Kar 19. – Építészmérnöki Kar 94. – Gépészmérnöki Kar

az 5 legsikeresebb Egyetem összhelyezései 2009/10 (összrangszám/karok száma): 1. Corvinus Bp. 262/7 = SOTE Bp.219/5 = BME Bp. 312/8 = ELTE Bp. 307/7 = Pécs 548/9 = 61

FELSŐOKTATÁSI RANGSOROK 2010/11 oktatói szempontok: hallgatói szempontok: tudományos fokozattal rendelkező oktatók száma a nyelvvizsgával felvettek aránya egy tud. fokozattal rendelkező oktatóra jutó hallgatók száma középiskolai versenyen helyezettek száma felvettek pontátlaga elsőhelyes jelentkezők száma

a BME karainak összesített helyezései 2010/11: 14. Természettudományi Kar Gazd. és Társ.tudományi Kar 12. – Vegyész- és biomérnöki Kar Közlekedésmérnöki Kar 45. – Építőmérnöki Kar 49. – Vill.mérnöki és Inf. Kar 13. – Építészmérnöki Kar 17. – Gépészmérnöki Kar

az 5 legsikeresebb Egyetem összhelyezései 2010/11 (összrangszám/karok száma): 3. Corvinus Bp. 291/7 = 41,5 4. SOTE Bp.335/6 = BME Bp. 321/8 = ELTE Bp. 316/8 = 39,5 5. Pécs 725/10= 72,5

Az egészségügyi ellátás mutatói és rangsorok (1000 pont – 32 paraméter / 29 európai ország: ÚNIÓ + Svájc és Norvégia/ 2007 – Magyarország helyezése): 1. Betegjogok és tájékoztatás – Az egészségügyi ellátás eredményessége – Gyógyszerek – Az ellátórendszer nagyvonalúsága – Várakozási idő – ÖSSZESÍTETT: 24. hely = 513 pont

4. Az ellátórendszer nagyvonalúsága/Magyarország: (4 paraméter) Szürkehályog-operáció 100 ezer főre - jó Fogászati ellátás - jó Veseátültetések - közepes Gyermekkori védőoltások - jó

Az értékelés első és utolsó 3 országa és pontjai: 1. Ausztria (806) 3. Franciaország (786) 27. Lengyelország (447) 2. Hollandia (794) 28. Bulgária (445) 29. Lettország (435) 24. Magyarország (513)

A magyar színházak sorrendjét adó mutatók/ 2006: nézőszám összes bevétel előadásszám bevétel nézőnként bevétel előadásonként nézőszám előadásonként

A színházak sorrendje az összesített mutatók alapján/ 2006: 1. Magyar Állami Operaház 3. Madách Színház 2. Budapesti Operettszínház 4. Vígszínház 5. Miskolci Nemzeti Színház 6. Budapesti Nemzeti Színház

Egy piacvezető multinacionális cég gyártósorai teljesítményének legfontosabb értékelési mutatói: bruttó árbevétel (belső!) hibaköltségek termelékenység rendelkezésre álló létszám közvetlen költségek gyártott darabszám 0 km hibák kapacitáskihasználás

Egy piacvezető légiközlekedés -szolgáltatási cég teljesítményének legfontosabb értékelési mutatói: hozzáadott pénzügyi érték óradíj és egységköltség likviditási helyzet munkaóra ráfordítás és termelékenység emberi erőforrás mutatók adózás előtti eredmény és megtérülés folyamatjellemzők beruházások alakulása

Egy Tanszék oktatóinak értékelése (TÉR)/2010: 1.Oktatási teljesítmény/40 % 1.1 órák (hallgató x kredit!) = 24% 1.2 számonkérések = 12% 1.3 projektfeladat/diplomamunka = 4 % 2. A kutatás értékelése/publikációk/30 % pontszámok a publikáció minősége szerint 3. egyéb szakmai és/vagy tanszéki tevékenység/30 % (vezetői megítélés!!)

Értékelés a sport területén: - Forma1 -a teniszvilágranglista -FIFA és UEFA FIFA ranglista alapjai: adott évi eredmények 100%, előző 50%, 2 évvel előbbi 30%, 3 évvel előbbi 20% -győzelem 3, döntetlen 1, vereség 0 == M -az ellenfél ereje: 200-pozíció/100 == T -a mérkőzés fontossága: 4=VB mérk., 3=konf. Kupa, 2,5 FIFA Világkupa, 1=barátságos ==I -interkontinentális meccs: az ellenfél kontinens-szövetség ereje: UEFA=1, Dél-Amerika=1…. Óceánia= 0, 85 P = M x T x I x C (x 100)

A Berry-féle meghatározóKonkrét értelmezése/tartalma az adott esetben 1. Megbízhatóság: a teljesítmény állandó, és az ügyfél/vevő bizalmát biztosító szintje. „Elsőre megfelelőt!”. Az ígéretek betartása; pontosság. 2. Alkalmazkodóképesség: a munkatársak hajlandósága, készsége a szolgáltatás nyújtására 3. Hozzáértés: a szolgáltatás nyújtásához szükséges jártasságok és tudás birtoklása 4. Hozzáférhetőség: megközelítés és könnyű elérhetőség. Elfogadható működési időtartam 5. Udvariasság: a vevővel kapcsolatba kerülő munkatársak viselkedése, barátságossága 6. Kommunikáció: figyelés a vevő szavára, a vevő számára érthető információ-kommunikáció 7. Hitelesség: becsületesség, szavahihetőség, tisztesség; a cég hírneve; a személyzet személyes tulajdonságai 8. Biztonság: minden kockázattól, veszélytől mentesség; fizikai-, pénzügyi biztonság, diszkréció 9. A vevő megértése: igyekezet a vevő elvárásainak, különleges igényeinek megértésére, megismerésére 10. Kézzel fogható tényezők: a szolgáltatás, a helyszín, a személyzet „képe”; más vevők jelenléte

vezetés üzletpolitika és stratégia források a dolgozók tájékoztatása folyamatok vevők elégedettsége dolgozók elégedettsége társadalmi elégedettség üzleti eredmények az EFQM értékelési modell elemei és értékei ÖSSZESEN : 1000 pont

A TELJESÍTMÉNY-értékelés rendszerének kidolgozása és az értékelés végrehajtása: 1. A tényezők/szempontok meghatározása (döntően a saját szakemberek) 3. A konkrét felmérés/mérés végrehajtása (feltételek biztosítása: saját vezetők; mérés/felmérés: lehetőleg függetlenek) 2. A mérési/értékelési „skála” meghatározása (saját szakemberek és mérési specialisták) 4. Értékelés és következtetések levonása (nemcsak saját szakemberek!!)