Kiemelt fontosságú követelmény egy fejlett, piaci típusú társadalmi-gazdasági térség versenyezni kívánó szervezetei, vállalkozásai, vállalatai, intézményei felé: T E L J E S Í TM É N Y !
a vállalatokkal/vállalkozásokkal/, szervezetekkel/intézményekkel szemben támasztott követelmények és fejlődésük 0. HIÁNY 1. MENNYISÉG 2. GAZDASÁGI EREDMÉNY 3. MINŐSÉG 4.TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ELVÁRÁSOK
az elvárások elvárása (2014) A MÚLT: mennyiség A JELEN: gazdasági eredmény (sajnos!!) A JÖVŐ: minőség (kellene legyen!) A TÁVOLJÖVŐ: társadalmi, környezeti elvárások (???)
az értékelés „dimenziói” 1.: 1. Mennyiségi teljesítmény: kapacitás, átfutási idő, választék, kapacitáskihasználás stb. (pl db/műszak, palack/óra, nappali és 7000 postgraduális hallgató, beteg/nap, ügyfél/nap stb. – 80%-os ülőhely-kihasználás egy légitársaságnál, 65 %-os szobakihasználás egy szállodában)
az értékelés „dimenziói” 2.: 2. Gazdasági teljesítmény: költségek, ráfordítások, árbevétel, eredmény, nyereség, gazdaságosság, megtérülés, hozam, könyv szerinti érték, saját tőke, bruttó árbevétel; ezek kombinációi - stb.
az értékelés „dimenziói” 3.: 3. Minőségi teljesítmény: selejt, nem-megfelelés; reklamációk, panaszok, vevői elégedettség; versenyképesség; gép-, folyamat képesség, minőség-kapacitás stb.
az értékelés „dimenziói”4.: Társadalmi, környezeti hatás/-teljesítmény: egy szervezet menedzselésének mérhető eredményei a környezet, a társadalom szempontjából. A környezeti értékelés alapja: környezeti indikátorok: -a működési teljesítmény indikátorai (bemeneti, kimeneti indikátorok); -a menedzsment teljesítmény indikátorai (rendszer, működési indikátorok); -a környezeti állapot indikátorai. A társadalmi hatás „mérése”: a szervezet részvétele a természeti erőforrások megőrzésében; törekvése a környezeti zavaró hatások csökkentésére; a szervezet általános helyét alakító tényezők értékelése.
A termékminőség Garvin féle 8 dimenziója: 1.Teljesítmény, alapfunkciók. 2. Különleges tulajdonságok, kiegészítő jellemzők. 3. Megbízhatóság, a meghibásodás valószínűsége. 4. Egyezés, a tervezett és tényleges minőség. 5. Tartósság, élettartam. 6. Szervizlehetőség (javíthatóság), gyorsaság és egyszerűség. 7. Esztétika, „külcsín”. 8. Észlelés, hírnév.
A Berry-féle meghatározóKonkrét értelmezése/tartalma az adott esetben 1. Megbízhatóság: a teljesítmény állandó, és az ügyfél/vevő bizalmát biztosító szintje. „Elsőre megfelelőt!”. Az ígéretek betartása; pontosság. 2. Alkalmazkodóképesség: a munkatársak hajlandósága, készsége a szolgáltatás nyújtására 3. Hozzáértés: a szolgáltatás nyújtásához szükséges jártasságok és tudás birtoklása 4. Hozzáférhetőség: megközelítés és könnyű elérhetőség. Elfogadható működési időtartam 5. Udvariasság: a vevővel kapcsolatba kerülő munkatársak viselkedése, barátságossága 6. Kommunikáció: figyelés a vevő szavára, a vevő számára érthető információ-kommunikáció 7. Hitelesség: becsületesség, szavahihetőség, tisztesség; a cég hírneve; a személyzet személyes tulajdonságai 8. Biztonság: minden kockázattól, veszélytől mentesség; fizikai-, pénzügyi biztonság, diszkréció 9. A vevő megértése: igyekezet a vevő elvárásainak, különleges igényeinek megértésére, megismerésére 10. Kézzel fogható tényezők: a szolgáltatás, a helyszín, a személyzet „képe”; más vevők jelenléte
Globális gazdasági rangsor E l ő z m é n y e k: -1957/58: OECD-előd „EU-hatok”: elsőként vásárlóerő-paritás (Big-Mac index) alapon is; - később: ENSZ, Világbank, EUROSTAT; : első világszintű próbálkozás: kudarc!!; : első EUROSTAT az ENSZ előtt; - eszköztár-pontosítás; földrajzi régiókra és az OECD-EUROSTAT-régióra bontás; / első közös: 145 ország – 43 ország nem vett részt (pl.: Egyesült Arab Emírségek, Líbia, Algéria, Türkmenisztán). Ezeknél becsléssel.
Globális gazdasági rangsor (USA dollár ország - 6,1 milliárd lakos): - egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) vásárlóerőparitáson; - egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) jegybanki árfolyamon; - bruttó hazai termék (GDP) vásárlóerőparitáson; - bruttó hazai termék (GDP) jegybanki árfolyamon; - árszintindex (USA=100 %)
A világ egy főre jutó vásárlóerőparitás GDP szerinti első „tize” (USA dollár ) 1. Luxemburg Katar Norvégia Brunei Kuwait USA Szingapúr Írország Makaó (Kína) Hongkong (Kína)35 680
Az egy főre jutó vásárlóerőparitás GDP szerinti tejesítményünk/és néhány előttünk lévőé (USA dollár ) 40. Magyarország (EU: 20.) Ausztria Finnország Bahrein Görögország Ciprus Szlovénia Málta Csehország Portugália20 006
a magyar TOP 500 értékelési „dimenziói” (2010) -árbevétel; -(export). (2008-ig + értékelési tényezők) - adózott eredmény; - árbevétel-arányos eredmény; - sajáttőke-arányos nyereség.
A magyar TOP 500/2007 árbevétel-arányos adózott eredmény (millió HUF) szerinti első „tize” ill. eredmény szerinti helyezése MOL /1. OTP Bank /nincs! Audi Hungária /2. GE Hungary /7. Magyar Telekom /6. Nokia Komárom /3. E.On Földgáz Trade /4. Pannon GSM /39. Kereskedelmi és Hitelbank /nincs Magyar Villamosművek /8.
FELSŐOKTATÁSI RANGSOROK 2009/10 oktatói szempontok: hallgatói szempontok: minősített oktatók aránya a nyelvvizsgával felvettek nappali hallgatók egy minősített oktatóra középiskolai minőség felvettek pontátlaga PhD képzés jellemzői tudományos rangú oktatók aránya OTDK helyezésre jutó hallg. jelentkezők száma felvettek aránya
a BME karainak összesített helyezései 2007/08: 12. Természettudományi Kar 20. Gazdaság és Társadalomtudományi Kar 36. Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar 28. Közlekedésmérnöki Kar 42. Építőmérnöki Kar 12. Villamosmérnöki és Informatikai Kar 47. Építészmérnöki Kar 47. Gépészmérnöki Kar
a BME karainak összesített helyezései 2008/09: 12. Természettudományi Kar Gazd. és Társ.tudományi Kar 98. – Vegyész- és biomérnöki Kar Közlekedésmérnöki Kar 73. – Építőmérnöki Kar 77. – Vill.mérnöki és Inf. Kar 13. – Építészmérnöki Kar 96. – Gépészmérnöki Kar
a BME karainak összesített helyezései 2009/10: 14. Természettudományi Kar Gazd. és Társ.tudományi Kar 86. – Vegyész- és biomérnöki Kar Közlekedésmérnöki Kar 95. – Építőmérnöki Kar 65. – Vill.mérnöki és Inf. Kar 19. – Építészmérnöki Kar 94. – Gépészmérnöki Kar
az 5 legsikeresebb Egyetem összhelyezései 2009/10 (összrangszám/karok száma): 1. Corvinus Bp. 262/7 = SOTE Bp.219/5 = BME Bp. 312/8 = ELTE Bp. 307/7 = Pécs 548/9 = 61
FELSŐOKTATÁSI RANGSOROK 2010/11 oktatói szempontok: hallgatói szempontok: tudományos fokozattal rendelkező oktatók száma a nyelvvizsgával felvettek aránya egy tud. fokozattal rendelkező oktatóra jutó hallgatók száma középiskolai versenyen helyezettek száma felvettek pontátlaga elsőhelyes jelentkezők száma
a BME karainak összesített helyezései 2010/11: 14. Természettudományi Kar Gazd. és Társ.tudományi Kar 12. – Vegyész- és biomérnöki Kar Közlekedésmérnöki Kar 45. – Építőmérnöki Kar 49. – Vill.mérnöki és Inf. Kar 13. – Építészmérnöki Kar 17. – Gépészmérnöki Kar
az 5 legsikeresebb Egyetem összhelyezései 2010/11 (összrangszám/karok száma): 3. Corvinus Bp. 291/7 = 41,5 4. SOTE Bp.335/6 = BME Bp. 321/8 = ELTE Bp. 316/8 = 39,5 5. Pécs 725/10= 72,5
Az egészségügyi ellátás mutatói és rangsorok (1000 pont – 32 paraméter / 29 európai ország: ÚNIÓ + Svájc és Norvégia/ 2007 – Magyarország helyezése): 1. Betegjogok és tájékoztatás – Az egészségügyi ellátás eredményessége – Gyógyszerek – Az ellátórendszer nagyvonalúsága – Várakozási idő – ÖSSZESÍTETT: 24. hely = 513 pont
4. Az ellátórendszer nagyvonalúsága/Magyarország: (4 paraméter) Szürkehályog-operáció 100 ezer főre - jó Fogászati ellátás - jó Veseátültetések - közepes Gyermekkori védőoltások - jó
Az értékelés első és utolsó 3 országa és pontjai: 1. Ausztria (806) 3. Franciaország (786) 27. Lengyelország (447) 2. Hollandia (794) 28. Bulgária (445) 29. Lettország (435) 24. Magyarország (513)
A magyar színházak sorrendjét adó mutatók/ 2006: nézőszám összes bevétel előadásszám bevétel nézőnként bevétel előadásonként nézőszám előadásonként
A színházak sorrendje az összesített mutatók alapján/ 2006: 1. Magyar Állami Operaház 3. Madách Színház 2. Budapesti Operettszínház 4. Vígszínház 5. Miskolci Nemzeti Színház 6. Budapesti Nemzeti Színház
Egy piacvezető multinacionális cég gyártósorai teljesítményének legfontosabb értékelési mutatói: bruttó árbevétel (belső!) hibaköltségek termelékenység rendelkezésre álló létszám közvetlen költségek gyártott darabszám 0 km hibák kapacitáskihasználás
Egy piacvezető légiközlekedés -szolgáltatási cég teljesítményének legfontosabb értékelési mutatói: hozzáadott pénzügyi érték óradíj és egységköltség likviditási helyzet munkaóra ráfordítás és termelékenység emberi erőforrás mutatók adózás előtti eredmény és megtérülés folyamatjellemzők beruházások alakulása
Egy Tanszék oktatóinak értékelése (TÉR)/2010: 1.Oktatási teljesítmény/40 % 1.1 órák (hallgató x kredit!) = 24% 1.2 számonkérések = 12% 1.3 projektfeladat/diplomamunka = 4 % 2. A kutatás értékelése/publikációk/30 % pontszámok a publikáció minősége szerint 3. egyéb szakmai és/vagy tanszéki tevékenység/30 % (vezetői megítélés!!)
Értékelés a sport területén: - Forma1 -a teniszvilágranglista -FIFA és UEFA FIFA ranglista alapjai: adott évi eredmények 100%, előző 50%, 2 évvel előbbi 30%, 3 évvel előbbi 20% -győzelem 3, döntetlen 1, vereség 0 == M -az ellenfél ereje: 200-pozíció/100 == T -a mérkőzés fontossága: 4=VB mérk., 3=konf. Kupa, 2,5 FIFA Világkupa, 1=barátságos ==I -interkontinentális meccs: az ellenfél kontinens-szövetség ereje: UEFA=1, Dél-Amerika=1…. Óceánia= 0, 85 P = M x T x I x C (x 100)
A Berry-féle meghatározóKonkrét értelmezése/tartalma az adott esetben 1. Megbízhatóság: a teljesítmény állandó, és az ügyfél/vevő bizalmát biztosító szintje. „Elsőre megfelelőt!”. Az ígéretek betartása; pontosság. 2. Alkalmazkodóképesség: a munkatársak hajlandósága, készsége a szolgáltatás nyújtására 3. Hozzáértés: a szolgáltatás nyújtásához szükséges jártasságok és tudás birtoklása 4. Hozzáférhetőség: megközelítés és könnyű elérhetőség. Elfogadható működési időtartam 5. Udvariasság: a vevővel kapcsolatba kerülő munkatársak viselkedése, barátságossága 6. Kommunikáció: figyelés a vevő szavára, a vevő számára érthető információ-kommunikáció 7. Hitelesség: becsületesség, szavahihetőség, tisztesség; a cég hírneve; a személyzet személyes tulajdonságai 8. Biztonság: minden kockázattól, veszélytől mentesség; fizikai-, pénzügyi biztonság, diszkréció 9. A vevő megértése: igyekezet a vevő elvárásainak, különleges igényeinek megértésére, megismerésére 10. Kézzel fogható tényezők: a szolgáltatás, a helyszín, a személyzet „képe”; más vevők jelenléte
vezetés üzletpolitika és stratégia források a dolgozók tájékoztatása folyamatok vevők elégedettsége dolgozók elégedettsége társadalmi elégedettség üzleti eredmények az EFQM értékelési modell elemei és értékei ÖSSZESEN : 1000 pont
A TELJESÍTMÉNY-értékelés rendszerének kidolgozása és az értékelés végrehajtása: 1. A tényezők/szempontok meghatározása (döntően a saját szakemberek) 3. A konkrét felmérés/mérés végrehajtása (feltételek biztosítása: saját vezetők; mérés/felmérés: lehetőleg függetlenek) 2. A mérési/értékelési „skála” meghatározása (saját szakemberek és mérési specialisták) 4. Értékelés és következtetések levonása (nemcsak saját szakemberek!!)