Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I. Jelzési rendszerek Összeállította: Dr. Tarnai Géza egy. tanár Budapest, 2009. BME Közlekedésautomatikai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I. Jelzési rendszerek Összeállította: Dr. Tarnai Géza egy. tanár Budapest, 2009. BME Közlekedésautomatikai."— Előadás másolata:

1 VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I. Jelzési rendszerek Összeállította: Dr. Tarnai Géza egy. tanár Budapest, BME Közlekedésautomatikai Tanszék

2 JELZÉSI RENDSZEREK 1.A jelzéstechnika alapjai 2.Jelzési rendszerek osztályozása 3.Előjelzési rendszerek a)Előjelzés egy szakaszra b)Előjelzés több szakaszra 4.Különleges jelzések 5.Tolatómozgások jelzései

3 Jelzési rendszerek osztályozása

4 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 4 Jelzési rendszerek osztályozása Előjelzési rendszerek Irányjelzés Sebességjelzés

5 ELŐJELZÉSI RENDSZEREK

6 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 6 Előjelzési rendszerek A hosszú fékút miatt előre kell jelezni, ha –a következő főjelző előtt meg kell állni –a következő főjelző csökkentett sebességgel közelíthető meg Főjelző – előjelző távolság –fékútnyi (ha kevesebb, jelölni kell) –nem lehet kevesebb, mint a fékút meghatározott hányada (pl. 50%) Főjelző – előjelző rendszer (előjelzés egy szakaszra) –az előjelző önálló árbocon a megelőző főjelző árbocán – pl. kijárati vagy térközjelzőnél Kombinált rendszer (előjelzés több szakaszra) –az előjelző funkció a főjelzőbe integrálva –előjelzés két szakaszra, ha a szakaszhossz legalább fékútnyi kettőnél több szakaszra, ha a szakaszhossz a fékútnál rövidebb

7 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 7 Előjelzés egy szakaszra A FŐJELZŐN Vmax 120 km/h 80 km/h40 km/h „MEGÁLLJ!” VÁRHATÓ „SZABAD” TÉRKÖZSZAKASZ ELŐJELZÉS L ej = L fékmax Legalább 1 térközszakasz szabad

8 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 8 Előjelzés két szakaszra TÉRKÖZSZAKASZ ELŐJELZÉS TÉRKÖZSZAKASZ L ej  L fékmax Ha az előjelzés „szabad” főjelzőre utal, legalább 2 térközszakasz szabad Vagy: az előjelző és a főjelző közös árbocon Vagy: Az előjelző funkció a főjelzőbe integrálva

9 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 9 Kombinált térközjelzők (System L) Térközszakasz Térk ! !

10 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 10 Két szakasz előjelzése (System N) Térközszakasz

11 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 11 MÁV önműködő térközbiztosítás Térközszakasz Térközsz

12 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 12 Kombinált jelzési rendszerek Főjelző/előjelző A főjelző és az előjelző közös oszlopon Finnország, Svédország, Norvégia, Ausztria, Luxemburg Részben: Németország, Svájc (L) TÖBBFÉNYŰ Additív, de a főjelző V max maszkolva (sötét) Franciaország, volt OSzZsD vasutak EGYFÉNYŰ Additív, de a főjelző V max maszkolva (sötét) (Ks, svájci új) Az európai kontinens többi országa

13 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 13 Előjelzés három szakaszra Rövid térközszakasz előjelzési lehetőségek Előzetes figyelmeztetés Duplázott előjelzés Többlépcsős sebességcsökkentés L fékmax > L t  0,5L fékmax

14 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 14 Előjelzés három szakaszra Előzetes figyelmeztetés előjelzés térközszakasz előjelzés térközszakasz előjelzés térközszakasz legalább 3 szakasz szabad L fékmax > L t  0,5L fékmax

15 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 15 Előjelzés három szakaszra Duplázott (ismételt) előjelzés előjelzés térközszakasz előjelzés térközszakasz előjelzés térközszakasz L t = 0,5*L fékmax legalább 3 szakasz szabad

16 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 16 TÉRKÖZSZAKASZ ELŐJELZÉS TÉRKÖZSZAKASZ ELŐJELZÉS TÉRKÖZSZAKASZ LEGALÁBB 3 TÉRKÖZSZAKASZ SZABAD L fékmax > L t  0,5L fékmax Előjelzés három szakaszra Többlépcsős sebességcsökkentés

17 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 17 Többlépcsős sebességcsökkentés Hollandia Németország Lengyelország Csehország Szlovákia Magyarország Ausztria Svájc (régi) Anglia Franciaország Belgium Olaszország Svájc (új) Előzetes figyelmeztetés

18 JELZÉSI RENDSZEREK

19 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 19 Jelzési rendszerek Irányjelzési rendszerek –Vonatkövetés szabályozása integrált vágányúti információval ( pl. az angol vagy a régi MÁV jelzési rendszer) Sebességjelzési rendszerek – Vonatkövetés szabályozása integrált sebesség információval ( pl. mai MÁV, ill. volt OSzZsD vasutak) –Tisztán vonatkövetést szabályozórendszerek ( pl. Ks- System)

20 Irányjelzési rendszerek

21 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 21 Irányjelzési rendszer Bejárati jelző: Szabad a bejárat egyenes irányban álló váltókon keresztül Bejárati jelző: Szabad a bejárat kitérő irányban álló váltókon keresztül Kijárati jelző: Szabad a kijárat (az 1. irányba) Kijárati jelző: Szabad a kijárat a 2. irányba 40 km/h V Aus = ? V max

22 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 22 A 2. zöldet sárga váltja fel ( több vasútnál) Bejárati jelző: Szabad a bejárat egyenes irányban álló váltókon keresztül Bejárati jelző: Szabad a bejárat kitérő irányban álló váltókon keresztül Kijárati jelző: Szabad a kijárat (az 1. irányba) Kijárati jelző: Szabad a kijárat a 2. irányba

23 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 23 Alkalmazási példák 1. irány 2. irány

24 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 24 Régi MÁV kijárati jelző két nyíltvonali iránnyal, négyfogalmú önműködő térközcsatlakozással

25 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 25 PROBLÉMÁK többértelműség nincs közvetlen sebességinformáció a korszerű kitérő- konstrukciók adottságai rendszerazonosan nem hasznosíthatók 8

26 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 26 Irányjelzés Európában Nagy-Britannia Írország Norvégia Spanyolország

27 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 27

28 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 28

29 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 29

30 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 30

31 Sebességjelzési rendszerek

32 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 32 Sebességjelzés Fények színe és száma Ausztria, Portugália, Svájc (régi) Villogás (frekvencia/fázis), geometriai kiegészítés Franciaország, Olaszország, volt OSzZsD vasutak Geometriai kiegészítésDánia Számkijelzés Németország (nagyrészt), Benelux, Svájc (új), Finnország Irányjelzés/1 seb.fokozat Nagy-Britannia, Svédország, Norvégia, Spanyolország, Görögország, Törökország

33 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 33 Integrált sebesség- jelzési rendszerek

34 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 34 Integrált sebességjelzési rendszerek (1) Példa: MÁV Problémák: a főlapon csak kevés fokozat jelezhető (itt három) további fokozatokhoz szükség van melléklapokra Előjelző rész Főjelző rész

35 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 35 Integrált sebességjelzési rendszerek (2) Példa: SBB L Probléma: a főlap zsúfolt, nehéz kiértékelés

36 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I Tisztán vonatkövetést szabályozó rendszerek

37 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 37 Tisztán vonatkövetést szabályozó rendszerek Alapelv –A főjelző jelzése csak a következő szakasz szabad vagy foglalt voltát jelzi (főlap) –A sebesség- és vágányúti információ kiegészítő jelzésekkel adható (melléklapok) Előnyei –a jelzési fogalmak egyszerű megjelenítése (egyidejűleg egy fénypont) –a sebesség információ rugalmas megjelenítése Főjelző

38 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 38 Rendszerosztályozás ElőjelzésIrányjelzés Sebességjelzés Tiszta vonatkövetés Integrált sebességjelzés Egy szakaszra H/VHp SBB (L), ÖBB Több szakaszra Ks*, SBB (N)* L(K), OSzZsD * egyfényű

39 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. 39 Einabschnittssignalisierung Mehrabschnittssignalisierung H/V Hp L ÖBB L(K) N Ks E Reine Zugfolgesignalisierung Zugfolgesignalisierung mit integrierter Geschwindigkeitssignalisierung SIGNALSYSTEME Einlichtsystem


Letölteni ppt "VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I. Jelzési rendszerek Összeállította: Dr. Tarnai Géza egy. tanár Budapest, 2009. BME Közlekedésautomatikai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések