Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Quattrocento szobrász- és reliefművészete Lorenzo Ghiberti- től Donato di Niccoló di Betto Bardi- ig Másfél évszázad művészete: Toszkána, Umbria Szobrászat.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Quattrocento szobrász- és reliefművészete Lorenzo Ghiberti- től Donato di Niccoló di Betto Bardi- ig Másfél évszázad művészete: Toszkána, Umbria Szobrászat."— Előadás másolata:

1 A Quattrocento szobrász- és reliefművészete Lorenzo Ghiberti- től Donato di Niccoló di Betto Bardi- ig Másfél évszázad művészete: Toszkána, Umbria Szobrászat és dombormű- készítés

2 Jacopo della Quercia alkotása Sienában: a Fonte Gaia 1419 Gaia a föld-szülő istenanya az ókori görögöknél, az ikonográfiában a helyére itt Szűz Mária lép. Ő Siena védelmezője is.

3 Fonte Gaia,  Rea Silvia szobra A félköríves fülkékben a négy kardinális erény allegorikus nőalakja: -Mértékletesség -Bátorság, erő -Bölcs előrelátás -Igazságosság A kút ikonográfiája a Városházán álló Lorenzetti- féle „Jó kormányzás allegóriája”- ra rímel.

4 A középső fülkében pedig a trónoló Mária a Gyermekkel és két védőszenttel

5 Firenze, a Keresztelőkápolna  Vasari a város legősibb templomaként említi. A posztógyártók- és kelmefestők céhe felel feldíszítéséért, a hiányzó két kapura ők hirdettek pályázatot

6 Andrea Pisano: A firenzei Battisterio – Keresztelőkápolna- déli (első) bronzkapuja Keresztelő Szt. János életéből vett jelenetek a két kapuszárny fölső négykaréjos mezejében Alul a 4 kardinális erény alakjai Pisano már ban dolgozott ezen, a pályázat kihirdetésekor ez volt a „referenciamű”

7 Filippo Brunelleschi pályaműveLorenzo Ghiberti pályaműve Izsák föláldozásának történetét kellett ábrázolni, kikötésekkel: ugyanannyi figura szerepelhet a reliefen, e gótikus fomaadású négykaréjos keretben kellett elhelyezni

8 Lorenzo Ghiberti: A Paradicsom Kapuja

9 Ghiberti, Porta del Paradiso: Dávid lefejezi Góliátot

10 ugyanott, József és testvéreinek története Ø

11 Ghiberti Salamon és Sába találkozása Domborművön a tér mélységének megjelenítése egyetlen elődnek sem sikerült így. Elegáns, háromhajós, boltíves architektúra emeli ki a főalakokat.

12 Donato di Niccoló di Betto Bardi, avagy Donatello: Szent György 1416 Donatello célja volt a középkori ikonográfia sémaszerű jellegzetességeinek elhagyása, mint Szent György esetében a lovagi beállítás és a sárkánygyík maga. Egyedül a jellemábrázolás emeli ki a hősi karaktert. Az ifjú honvédő városi polgár toposzát teremtve meg ezzel

13 Donatello: Habakuk próféta, a firenzeiek „lo Zuccerone”, „a tökfej”- ként csúfolták 1426 Donatello: Szent János evangelista Mindkettő a Dóm Ny- i homlokzat fülkeszobrainak készül, ma az Uffizi Galériában láthatók

14 Két brozszobor Donatello – tól:  Judit lefejezi Holofernészt 1455 Dávid  1430 Ez a Dávid az első körplasztika az itáliai reneszánszban, de az ókor óta senki nem készített ilyen beállítású szobrot.

15 Donatello: Cantoria a Dóm énekeskarzata a Múzsák táncával 1439

16 Donatello: Gattamelata zsoldosvezér szobra, Padova, a Szt. Antal dóm előtt, Előképe Marcus Aurelius lovasportréja a II. szd- ból

17 Firenze, az Orsanmichele (eredetileg gabonaraktár) épülete, a szoborfülkékben Donatello és Verrochio szobrai.

18 Verrocchio: Hitetlen Tamás Az Orsanmichele fülkeszobra Részletező, expresszív redőstílus a drapériákon a jelenet drámaiságát kiemelendő

19 Andrea Verocchio: Primulás hölgy 1480 A kézfejek kihangsúlyozása!

20 Verrocchio: Don Colleoni bolzanói zsoldoskapitány szobra, Velence 1488 Szöges ellentéte a Gattamelata nyugodt méltóságának, a dölyfös hadvezér mozdulata és tartása Verrocchio elmélyült jellemábrázolásáról tanúskodik

21 Antonio Rossellino: A portugál bíboros síremléke 1466 A síremlék- típus előképe az orvietói dómban Arnolfo di Cambio alkotása. Ø

22 Nápoly, Castelnuovo A középkori várkastély (amely még a francia Anjou- házból származó uralkodók alatt épült, gótikus stílusban) kapuzatának reprezentatív kiépítése- és az ahhoz dukáló szobordísz elkészítése.

23 Nápoly, Castelnuovo, V. Alfonz Győzelmi Kapuja, (Arco Trionfale) Luciano Laurana munkája

24 Arco Trionfale Aragóniai Alfonz hódító háborút indított Dél- Itália ellen, Szicíliában az Aragóniai- ház nagy megbecsülésnek örvendett. Nápolyból már sosem tér haza hispán földre, igazi felvilágosult itáliai uralkodó válik belőle. A Castelnuovo bejáratánál a díszes kaput fia, Ferrante építteti a számára. Legfelül maga a Nagylelkű szobra, az ívelt oromzat fölött. Alatta négy fülkében a Kardinális Erények allegorikus szoboralakjai(1). Ez alatt nyitott erkély, két oldalán kettős ikeroszlop (2). 11 2 

25 Alul griffek tartják az Aragóniai ház címerét, fönt Alfonz diadalmenete

26 Szerkesztette: Vasuta Zsolt Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola Alapfokú Művészeti Iskola Bodajk 2015


Letölteni ppt "A Quattrocento szobrász- és reliefművészete Lorenzo Ghiberti- től Donato di Niccoló di Betto Bardi- ig Másfél évszázad művészete: Toszkána, Umbria Szobrászat."

Hasonló előadás


Google Hirdetések