Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

  A számítógépről népszerűsítő stílusban Szlávi Péter 2000.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "  A számítógépről népszerűsítő stílusban Szlávi Péter 2000."— Előadás másolata:

1   A számítógépről népszerűsítő stílusban Szlávi Péter 2000

2   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 2/ Tartalom Bevezetés Az informatika elemeinek oktatása  Klasszikus témakörök Klasszikus témakörök  Egy „áttekintést” nyújtó feldolgozás elé… Egy „áttekintést” nyújtó feldolgozás elé…  A „LÓTI FUTI” mese-dráma A „LÓTI FUTI” mese-dráma  Néhány mozaikpélda Néhány mozaikpélda  S amik kimaradtak… S amik kimaradtak…  Egy kis filozofálgatás – avagy utazás a koponyák körül Egy kis filozofálgatás – avagy utazás a koponyák körül

3   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberk- modellje 3/ Bevezetés A téma mint államvizsga b-tétel: leszűkítve  számítógép- (szg-) modell Teljességében: hardveren túlmutató  A szg-hez kapcsolódó tudás hardveren (is) túlmutató, teljesebb bemutatása, átadása…  Mintaanyagrészfelépítésére  Minta egy anyagrész kreatív felépítésére, amelyben figyelembe vétetik a megcélzott tanulókör kora, érdeklődési köre, szellemi befogadó képessége;

4   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 4/ Informatica classica * Témakörök Hardver (hw) alapok Szoftver (sw) alapok Programozás alapfogalmai IC Operációs rendszer (OR) … s mindezt: „evolúciós alapon” …

5   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 5/ IC * Az áttekintés elé… Cél : Az IC „ NagyEgészé ”-nek 0. áttekintése  Fontosabb + a lényeg megértetés e, mint - az abszolút pontosság. 0.  Pontatlan lehet (ha muszáj), de hamis nem. IC Az első szisz- tematikus feldol- gozása a szg-nek mint témának.

6   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 6/ IC * Az áttekintés elé… Lényeg : Mozaikok laza „egyvelege” Metaforikus (táv) kapcsolat a mozaikok között… Önálló darabokban tanítható…

7   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 7/ Lóti Futi, Össze Ady, K.I.Vony … 2-ablakos szoba Fiókos szekrény, asztal székekkel… mozaikdarabok IC * Lóti Futi… A kerettörténet – szereplők helyszín kellékek Mi van a metaforikus gúnya alatt? A dráma menete – felvonások= metaforikus történet szünetek = „definíciók”, gondol- kodni valók l.  lógia 5

8   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 8/ IC * Lóti Futi… TémaFelvonás I. Mi a szg? Hogyan müxik? 1. Az alapműködés 2. „Döntésképesség” 3. Tanulékonyság II. OR hw/sw alapjai 4. Standard perifériák működtetése III. Párhuzamos végrehajtás 5. Álpárhuzamosság 6. Valódi párhuzamosság IV. Mesterséges intelligencia 7. Az 5. generáció +1. Mesterséges és természetes értelem hw sw A dráma tagolása

9   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 9/ IC * Néhány mozaikpélda … és amit érdemes észre venni a részleteken, a mesefűzésen túl: 1. felvonás – játéko ny ság 2. felvonás – elmélyedés az „apróságokban” 3. felvonás – felülemelkedés a nehézségeken, „nagyvonalúság” … 6. felvonás – egy kis matek + egy kis praktika 7. felvonás – egy kis filozófiaegy kis filozófia dialektika: szigorú analizálás  intuitív szárnyalás

10   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 10/ IC * Néhány mozaikpélda 1. felvonás – „ amelyben megismerjük az alapszitut, és a szereplőket ” A szereplők és jellemük. A színpad kellékei. A mondanivaló elárultatik. Kezdetét veszi a színjáték maga… Mit csinál Lóti ?– karmesterkedik és mi mit?– unatkozunk ? Nem. „ Rendez ked ünk ! ” Mivel-mit-miért tesz Lóti? Rendez ked ünk

11   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 11/ IC * Néhány mozaikpélda Az 1. felvonás folytatódik… Mire tanítottuk Lóti Futi & Co.-t? FiókUkáz 0 Olvasd be az adatot! 1 Tedd el az A noteszbelit a 15. fiókba! 2 Olvasd be az adatot! 3 Tedd el az A noteszbelit a 16. fiókba! 4 Olvasd be az adatot! 5 Tedd el az A noteszbelit a 17. fiókba! 6 Tedd vissza a 15.-belit az A noteszra! 7 Tedd vissza a 15.-belit a B noteszra! 8 Szorozd az A-belit a B-belivel!

12   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 12/ IC * Néhány mozaikpélda FiókUkáz 9 Tedd el az A noteszbelit a 18. Fiókba! 10 Tedd vissza a 16.-belit az A noteszra! 11 Tedd vissza a 16.-belit a B noteszra! 12 Szorozd az A-belit a B-belivel! 13 Tedd vissza a 18. fiókbelit a B noteszra! 14 Add hozzá az A noteszbelihez a B-belit! 15 Tedd el az A noteszbelit a 19. fiókba! 16 Tedd vissza a 17.-belit az A noteszra! 17 Tedd vissza a 17.-belit a B noteszra! 18 Szorozd az A-belit a B-belivel! 19 Tedd vissza a 19. fiókbelit az A noteszra! 20 Vond ki az A-beliből a B-belit!

13   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 13/ IC * Néhány mozaikpélda FiókUkáz 9 Tedd el az A noteszbelit a 18. Fiókba! 10 Tedd vissza a 16.-belit az A noteszra! 11 Tedd vissza a 16.-belit a B noteszra! 12 Szorozd az A-belit a B-belivel! 13 Tedd vissza a 18. fiókbelit a B noteszra! 14 Add hozzá az A noteszbelihez a B-belit! 15 Tedd el az A noteszbelit a 19. fiókba! 16 Tedd vissza a 17.-belit az A noteszra! 17 Tedd vissza a 17.-belit a B noteszra! 18 Szorozd az A-belit a B-belivel! 19 Tedd vissza a 19. fiókbelit az A noteszra! 20 Vond ki az A-beliből a B-belit!

14   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 14/ IC * Néhány mozaikpélda FiókUkáz 9 Tedd el az A noteszbelit a 118. Fiókba! 10 Tedd vissza a 116.-belit az A noteszra! 11 Tedd vissza a 116.-belit a B noteszra! 12 Szorozd az A-belit a B-belivel! 13 Tedd vissza a 118. fiókbelit a B noteszra! 14 Add hozzá az A noteszbelihez a B-belit! 15 Tedd el az A noteszbelit a 119. fiókba! 16 Tedd vissza a 117.-belit az A noteszra! 17 Tedd vissza a 117.-belit a B noteszra! 18 Szorozd az A-belit a B-belivel! 19 Tedd vissza a 119. fiókbelit az A noteszra! 20 Vond ki az A-beliből a B-belit!

15   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 15/ IC * Néhány mozaikpélda … s mindezt kódolni kék ! FiókUkáz ex FiókUkáz 0Olvasd be az adatot! 1Tedd el az A noteszbelit a 15. fiókba! 2 Olvasd be az adatot! 3 Tedd el az A noteszbelit a 16. fiókba! 4 Olvasd be az adatot! 5 Tedd el az A noteszbelit a 17. fiókba! 6 Tedd vissza a 15.-belit az A noteszra! 7 Tedd vissza a 15.-belit a B noteszra! 8 Szorozd az A-belit a B-belivel! KódUkáz 0 Olvasd be… 1 Tedd el… 2 Tedd vissza… 3 Szorozd meg … 4 Add hozzá… 5 Vond ki… 6 Ird ki… 7 Állj … …

16   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 16/ IC * Néhány mozaikpélda Az 1. szünetben :-) MetaforaS ami mögötte van Lóti FutiCPU Fiókos szekrényKözponti memória MellékszereplőkALU AblakokI/O MetronómÓrajelgenerátor FiókByte NoteszokRegiszterek Lóti saját noteszaProgramszámláló FióksorszámCím Ukázok Gépi utasítások MetaforaS ami mögötte van Szereposztás magaNeumann-i architektúra Szereplők és kellékek „gondolkozása” Neumann-elvek: belső tár + 2-s számrendsz. + szekv.végrehajt. Rendezői munka Feladatmegoldás lépései: alg. + kód + hibaker./-jav. Ukáz-kód Gépi kódú utasítások „szerkezete”

17   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 17/ IC * Néhány mozaikpélda 2. felvonás – „ amelyben új szereplő lép a színre ” Pontosítás: Visszatérés az „eredeti” feladathoz. Egy új segítő kell: El’Dönti. A módosítás valahol a 20. ukáz környékén.20. ukáz környékén FiókUkáz 21 ??? az A nulla-e vagy sem ??? 22 Tégy az A noteszba ‘I’ betűt! 23 Írd ki az adatot! 24 Tégy az A noteszba ‘G’ betűt! 25 … FiókUkáz 21Folytasd a 31. Fióknál, ha nem 0! FiókUkáz 31 Tégy az A noteszba ‘N’ betűt! 32 Írd ki az adatot! 33 Tégy az A noteszba ‘E’ betűt! 34 …

18   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 18/ IC * Néhány mozaikpélda A 2. szünetben :-) 1.Bővült az utasításkészlet – „Folytasd …, ha… ”  Vezérlésátadás  Megoldhatóvá vált a (z amíg-os) ciklus – jó lenne külön felvonást szentelni ehhez! 2.Neumann-i elv általánosítása karakterekre 3.Vallomás: „ csalás történt a beolvasáskor és kiíráskor ”, valójában bonyolult konverziók kellettek volna… :-( - újabb felvonástéma!

19   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 19/ IC * Néhány mozaikpélda A 3. felvonás – „ amelyben kiderül, hogy Lóti & Tsi. tanulékony, és ez a legfőbb erőssége ” Cél : álmodozás és megvalósítása UkázOperandus Olvasd Eltedd A,XOP Olvasd Eltedd A,YOP Olvasd Eltedd A,ZOP UkázOperandus Visszatedd A,XOP Visszatedd B,XOP Szorozd A,B … XOP: … „Bejólenneha” nem nekem kéne kódolni!!!

20   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 20/ IC * Néhány mozaikpélda … és a megvalósítás UkázOperandus Olvasd ElteddA,XOP Olvasd ElteddA,YOP Olvasd ElteddA,ZOP … XOP: … UkázKódHossz Olvasd01 Eltedd13 … SzimbólumÉrték XOP 32 YOP??? ZOP??? … ???

21   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 21/ IC * Néhány mozaikpélda … és a megvalósítás UkázOperandus Olvasd ElteddA,XOP Olvasd ElteddA,YOP Olvasd ElteddA,ZOP … XOP: … UkázKódHossz Olvasd01 Eltedd13 … NoteszKód A0 B1 … SzimbólumÉrték XOP 32 YOP 33 ZOP 34 … FiókTartalom ??? … 32

22   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 22/ IC * Néhány mozaikpélda … az álmodozás folytatódik: 1.Ilyent mondhatnék: „ Be: x,y,z Ha x * x+y * y = z * z akkor Ki: "igen" ” „a nagystílű terv vel is megelégedne Lóti, s maga fordít aná le a maga nyelvére ” No, de hogyan ? Bonyodalmak: megértés + végrehajtás (Esetleg: természetes nyelvi (pl. angol nyelvi) tapasztala- tukra apellálás.) 2.Vagy ilyet sóhajthatnék: „ ? x*x+y*y=z*z ” „ feladat megfogalmazás »hogyan« nélkül ” ?!? …erre még visszatérünk… !?! ?!? …erre még visszatérünk… !?!

23   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 23/ IC * Néhány mozaikpélda A 3. szünetben :-) Új programozási (nyelvi) szintek  Assembly  Magasszintű nyelvek Fogalmak:  Szintaxis  Szemantika Programvégrehajtási „filozófiák”  Fordítás  Értelmezés Hf: BNF ürügyén egy kis magyar/angol nyelvtan Ahogyan ki kell fejezni magunkat: nyelvtani szabályok gyűjteménye Amilyen hatást kivált a „megcélzottból”: viselkedés-gyűjtemény.

24   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 24/ IC * Néhány mozaikpélda A 4. felvonás – „ amelyből megtudjuk, hogyan mozdítja elő a szg fejlődését az adminisztrációs feladatok növekedése ” A feladat: népszámlálás A megoldáshoz: színpadi módosítások, új szereplők A 4. szünetben – Perifériák, csatornák, megszakításrendszer, DMA, fájlok, operációs rendszer… Kiadható feladat: bootstrap-program…

25   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 25/ IC * Néhány mozaikpélda Az 5. felvonás – „ Lótit mindenki akarja ” A megoldáshoz: további ablakpárok A „mindenkihez fordulás” stratégiái, és elvei Az 5. szünetben – terminálok, multiprogramozás, processzormegosztás ( prioritásos, időszeleteléses ), memóriamegosztás, fájlmegosztás…

26   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 26/ IC * Néhány mozaikpélda A 6. felvonás – „ Lóti & Co. osztódik, sőt még telefont is kap ” A feladat: hadi/meteorológiai számítások A megoldáshoz: feladatbontás és párhuzamos végrehajtás önálló Lótis társulatokkal + csipetnyi matek A 6. szünetben – párhuzamos végrehajtás buktatói és eszközei, tömb-, csővonalprocesszor, hálózat, ~i problémák és megoldások

27   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 27/ IC * Néhány mozaikpélda Prológus a 7. felvonás elé Prológus a 7. felvonás elé : DeepBlue Ki ne hallott volna Knight Rider -ről, a Robot Zsaru ról vagy a DeepBlue-ról… „ Párizsban 1988 januárjában egy sajtókonferencián arról kérdezték Garry Kasparov sakkvilágbajnokot, vajon elő- fordulhat-e, hogy egy szg 2000 előtt legyőzzön egy nagy- mestert. Semmiképpen –válaszolta-, és ha valamelyik nagymesternek mégis meggyűlne a baja egy szg-pel, az forduljon hozzám! »Semmiképpen –válaszolta-, és ha valamelyik nagymesternek mégis meggyűlne a baja egy szg-pel, az forduljon hozzám!« 10 hónappal később… A Carnegie-Mellon Egyetem egy posztgraduális program keretében készült sakkozó szg-e megverte Bent Larsen nagymestert, aki … világbajnok-jelölt is volt. Ez volt a D DD DeepBlue.” ( TUDOMÁNY dec. ) 

28   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 28/ IC * Néhány mozaikpélda A 7. felvonás – „ merőben újfajta feladatok ” A feladatok: természetes nyelvű fordítás, beszédér- tés, alakfelismerés, tételbizonyítás… Prolog-alapú A megoldáshoz:  mi a közös ezekben? ( Bemenet  Kimenet ; Transzformáció : axiómák+szabályok; Algoritmikus szemlélet : backtrack + mintaillesztés)  hogyan? – új architektúra (memória, processzor- nyelv, párhuzamosság) Asszociatív tár A 7. szünetben – az 5. generációs szg-k L. T.Moto-oka & al: Az 5. generációs számítógép. 59.o. Műszaki Könyvkiadó, 1987

29   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 29/ IC * Amik kimaradtak… … a „végtelen” történet további epizódjai: Fájlrendszer – „borosgazda pincészete” Bus-/Sínrendszer – Hibatűrő-rendszerek – A szg-világ egyéb perifériái –  egér  szkenner  hangkártya … „ Algoritmikus történetek ” –  lineáris és logaritmikus keresésről,  a titkosítás, tömörítés módszereiről,  aritmetika (kifejezés-kiértékelés) …

30   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 30/ IC * „Mű és Igazi agy” Egy kis filozofálgatás (-: utazás a koponyák körül :-)

31   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 31/ IC * „Mű és Igazi agy” Miért érdekes e kérdés? Ős idők óta (Kempelen óta biztosan!) foglalkoztatta az embert: az emberi tudás automatizálása… A „nagy koponyákat” izgatta… Neumann, Turing… Szg ingerlően veti föl a lehetőségét… A klasszikus szg-technológia megközelítette az elvi határokat (kvantum jelenségek  sztochasztikus viselkedés)… Készíthető-e „gondolkodó” gép? ΔEΔt  ħ/2 ΔxΔp x  ħ/2 ΔEΔt  ħ/2 ΔxΔp x  ħ/2 ΔEΔt  ħ/2 ΔxΔp x  ħ/2 ΔEΔt  ħ/2

32   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje 32/ IC * „Mű és Igazi agy” Mi az intelligencia? ~ a (z élő) szervezet olyan eszköze, amely által hatékonyan képes válaszolni a változó környezetének hatásaira. Környezet hatásaira az válaszol, aki/ami: Érzékeli a környezetét; Visszahat környezetére (manipulálja azt); Alkalmazkodik hozzá, ha kell; Tanulja környezetét (felismeri a hasonlatosságokat, és saját „hatásosságát”); Absztrakció Modellezés … Hadd rövidítsek!

33   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje 33/ IC * „Mű és Igazi agy” Adaptálja (saját és „társai”) ismereteit; Reprodukálja, továbbadja ismereteit („társadalmasított” ismeret). Kommunikáció Analógia: genetikai evolúció… ismeretevolúció

34   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje 34/ IC * „Mű és Igazi agy” A mesterséges intelligencia (MI) „elvi” lehetőségéről Érzékelésről (percepcióról) – hatékony input perifériák ( több, mint „észlelőszerv” ) Alkalmazkodás - tanulásról = problémamegoldó stratégiák –  véletlen próbálgatós  szisztematikus próbálgatós  környezetszimulációval előrelátó  makrósémákkal operáló „macskaszem” A baba fogni tanul backtrack Én a „sakkozó” A sakkozó Apropó: univerzalitás – Turing gép

35   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje 35/ IC * „Mű és Igazi agy” A szükséges memóriáról –  ismeretek komplex érzékletek, válaszminták, időbeliség, válaszeredményesség (siker/kudarc)  hierarchikus rendszere A (tudás) reprodukcióról – Neumann sejtautomatája A megvalósítás „egészéről”: Egy divatos, új elmélet — neurális hálózatok, neuronhálók…  : Drommerné et al.: Sejtautomaták. Gondolat,1978

36   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje 36/ IC * „Mű és Igazi agy” Megvalósításról — feldolgozó elem McCulloch-Pitts féle „formális neuron” (Mealy automata) Input j (t)a j (t)y j (t)w ij y j (t) dendritek – input axon – output

37   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje 37/ IC * „Mű és Igazi agy” Megvalósításról — topológia  Bemeneti neuronok : egy bemenettel, egy kimenettel rendelkeznek. A külvilágtól kapott jelük, vagyis bementük a hálózat bemenete. Kimenetükön keresztül más neuronoknak adják át az információt, nincs jelfeldolgozó szerepük.  Kimeneti neuronok : Kimenetük a hálózat kimenete, a külvilág felé továbbítják az információt. A jelek osztályozására szol- gálnak.  Rejtett neuronok : a külvilággal közvetlen kapcsolatban nem állnak. A kapott beme- neti jelek feldolgozását végzik. A neuronok kapcsolatait súlyokkal jellemzik. A neuronháló i. és j. neu- ronja között w ij „súlyú” erő hat.

38   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje 38/ IC * „Mű és Igazi agy” Megvalósításról — a működés két fázisa Az első fázis: tanulás. A hálót előre megadott minták alapján tanítjuk. Először iniciali- zálni kell a hálót, vagyis fel kell építeni, meg kell határozni az F i aktivizációs függvény t, és be kell állítani a kezdeti súlyok at. Tanítóminták alapján a számítási modell meghatározza a kime- neteket, a tanuló algoritmustól függően módosít ja a w ij súlyokat. A második fázis: tesztelés. A háló ellenőrzése, vagyis tesztminták alapján teszteljük a háló problémamegoldó képesség ét. A tesztelési fázis a háló jövőbeni mű- ködését jelzi előre.

39   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 39/ IC * „Mű és Igazi agy” Intermezzo Intermezzo : az elvi lehetőség után a mesterséges intelligencia „jelene”, avagy „ tud-e a szg gondolkodni? ” Az idézetek az alábbi két irodalomból valók: I.Nievergelt et al.: Matematikai problémák megoldásának szg-es módszerei. Műszaki, 1977 II.Mérő: Észjárások. Akadémiai, 1989

40   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 40/ IC * „Mű és Igazi agy”  Az objektivitásról – a jó kérdésfelvetés – Turing szerint  Az MI első fecské i – a „dumagépek”=társalkodó programok (I./238.: egy párbeszédrészlet II./34.: Eliza bemutatása II./38.: Doctor & Parry)  További (negatív) érdekességek – (II./40.: az értelem nélküli fordítás anomáliái, II./41.: Meehan alkotta szg-i mese) „Mennyire tud a szg úgy csinálni, mint az ember?” … társalogni … … fordítani … … mesélni …

41   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 41/ Turing-teszt A teszt (1950):teszt Kérdéscsere: „Tud(hat)-e a gép gondolkodni?” ↕ „Mennyire jól tud a gép »emberül« cselekedni?”

42   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 42/ Társalgóprogramok Egy párbeszédrészlet: Ember Az emberek mind egyformák. Mindenki csak piszkálja az embert. Igen. A barátom küldött ide. Azt mondta, gyakorta deprimált vagyok. Ez az igazság. Boldogtalan vagyok. Nagyon úgy néz ki, szükségem van valami segítségre. Talán megtanulnék kijönni a családommal. … Eliza(Doctor) Mennyiben? Gondol valamire konkrétan? A barátja küldte ide? Sajnálom, hogy ezt kell hallanom, hogy Ön deprimált. Gondolja, hogy az hogy ide jött segíteni fog a boldogtalanságán? Mi lenne akkor, ha kapna valami segítséget? Beszéljen még a családjáról! …

43   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 43/ Társalgóprogramok Szerző: Weizenbaum ( MIT, 1966 ) Program: ELIZA ( G.B.Show: Pygmalion ) G.B.Show: Pygmalion Bemutatása (szerző) : „ A program működésének lényege egészen egyszerű; elol- vassa a szöveget, és egy kulcsszót keres benne. Ha talál ilyet, akkor a mondatot a kulcsszóhoz tartozó szabály sze- rint átalakítja, ha ilyet nem talál, akkor a szövegtől füg- getlen megjegyzést ír ki, vagy bizonyos körülmények kö- zött egy korábbi átalakítást ismétel meg. Az így megfo- galmazott vagy megismételt mondatot pedig kiírja. ”

44   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 44/ Társalgóprogramok Kiegészítések:  két komponens: tanuló + társalgó  intelligencia: mintagyűjtemény + válaszgyűjtemény  mintagyűjtemény: típusmondat: kötött + szabad (=cserélhető) részek  válaszgyűjtemény: típusmondathoz több átalakított ( angol  szórendkülönbség+segédigék ) megfelelő  párbeszéd-memória: megjegyzi a párbeszédet, reagál az esetleges ismétlődő fordulatokra  konzerv-készlet ( ha baj van: a pikket! )

45   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 45/ Társalgóprogramok Példák: Minta „Nagyon boldogtalan vagyok mostanában.” Sablon „blabla 1 vagyok blabla 2 ” Válasz „Miért vagy nagyon boldogtalan mostanában?” Válasz-sablonok „mezei” átalakítás: „Miért vagy blabla 1 ?” pszichológusos átalakítás: „Úgy gondolod, blabla 1 vagy.” pszichiáteres átalakítás: „Sajnálom, hogy blabla 1 vagy.” vagy „Örülök, hogy blabla 1 vagy.”

46   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 46/ Doctor + Perry Eliza(Doctor) kontra Eliza(Perry): Doctor Szeretné? Mi jut erről eszébe? Milyen választ szeretne hallani? Még miről szeretne beszélni? Milyen hasonlóságokat lát? Mégis mire gondol? Miért kellene értenie az indítékaimat? … Perry Gondolom, igen. Mire céloz? Ez nem azon múlik, hogy mit szeretnék vagy nem szeretnék. Unom, hogy mindig ugyanazokat a kérdéseket teszi fel. Azt Önnek kell tudnia. Nem értem az indítékait. Miért, kellene értenem? …

47   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 47/ Értelem nélküli fordítás Fordítás angolról oroszra, majd vissza: Eredeti „A lélek kész, de a test erőtlen.” „ The spirit is willing but the flesh is weak. ” többértelműség: spirit = lélek, alkohol,… flesh = hús, (emberi) test,… „Csak azt hiszem, amit látok.” szemantikai „háttérismeret”: „A vakok nem látnak.” Mandiner „A vodka jó, de a hús vacak.” (stiláris) hasonlóság: alkohol ~ vodka kész(séges), hajlandó ~ jó gyenge, erőtlen ~ vacak „A vakok hitetlenek.” formális logika szillogizmusai De azért ne bánkódjunk! L. Karinthy Frigyes „” gyöngyszemét az „Így írtok ti”-ból. (MEK) De azért ne bánkódjunk! L. Karinthy Frigyes „ Műfordítás ” gyöngyszemét az „Így írtok ti”-ból. (MEK)MEK MűfordításMEK

48   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 48/ Számítógépi állatmesék Szerző: Meehan Stílus: Esopus – állatmese Ötlet: (állat) szereplők + szabályok Szabálypéldák:  A szereplő B-t a C helyre mozgatja  a C helyen van a B és az A is  a folyóból mindenki ki akar jutni, mert különben elsüllyed ( és ez nem kellemes )  X leesett  a GRAVITÁCIÓ mozgatta el X-et

49   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 49/ Számítógépes állatmesék Továbbiak:  akinek lába van, odébb tud menni (sétálni, …),  akinek szárnya van, el tud szállni,  hal szereplő nincs,  akinek vannak barátai, azt a bajban megmentik… A mese: „ Hangya Henrik szomjas volt. Lesétált a folyópartra, ahol jóbarátja Varjú Vili ül- dögélt. Henrik megcsúszott és beleesett a folyóba. A gravitáció elsüllyedt. ”

50   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 50/ IC * „Mű és Igazi agy” A mesterséges értelem realitása Az agy A szg (cc. 1999) Tömeg : cc grcc gr Teljesítményfelvétel : 20 W20 W Alapelem : neuronKapu/bit/byte Elemszám : 20*10 9 ? Giga (10 9 ) Perifériák : belépő rostok száma 5*10 6 ; 20% látó; 130*10 6 látó receptor ganglion ( retinális percepció ); belépő inf.: 14*10 10 bit/s Kamerák/szkennerek, 1200 dpi/256 szín; 32Mbyte VRAM video- kártyán…; ? bit/s ( specVideoKártya ) Alapelemről : homogénheterogén ( CPU/mem )

51   Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke-modellje 51/ Használat Vissza Vissza a tartalomjegyzékhez Vissza Vissza az előzőleg látott diához Kattintson oda, ahova a nyilak mutatnak, ha … INFO… Ezt már ismeri: INFO…


Letölteni ppt "  A számítógépről népszerűsítő stílusban Szlávi Péter 2000."

Hasonló előadás


Google Hirdetések