Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány"— Előadás másolata:

1 2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
Az Egész életen át tartó tanulás program eredményei – trendek, kulcstémák, nemzetközi kontextus „Nemzetköziesítés az oktatásban és a képzésben” konferencia 2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány

2

3 Az Egész életen át tartó tanulás program
Oktatás és képzés – egy program keretében, de elmaradt a teljes integráció az alágazatok között az egyes pályázattípusok keveset változtak az elődprogramokhoz képest egyéni intézményi pályázatok elmaradt az ambiciózus pénzügyi növekedés: egyes tevékenységek csak késve indultak, korlátozott kerettel (kísérleti jelleg) a résztvevők száma folyamatosan nőtt, de elmaradt az áttörés

4 Az Egész életen át tartó tanulás program
Az Európa 2020 stratégiának és az Oktatás és képzés 2020 oktatáspolitikai célok elérésének meghatározó eszköze Tevékenységek: Mobilitás: külföldi tanulmányi időszak / szakmai gyakorlat / csereprogram / továbbképzés / tanulmányút Intézményi együttműködések: partnerségek / innovációtranszfer / nemzetközi hálózatok Alágazatonként eltérő lehetőségek

5 A pályázati keret alakulása (2007-2013;MEUR)
17-18% Comenius – 2,7 – 4,3 MEUR 47-48% Erasmus – 7,3 – 11,8 MEUR 29-31% LdV – 4,9 – 7,1 MEUR 3-5% GRU 0,5 – 1,3 MEUR 0,5% SzT 75e – 102e 7 év 52%-os növekedés 7 év közel 142 MEUR támogatás – mintegy 43 milliárd Ft

6 A pályázatok száma

7 A magyar pályázati források lekötése

8 A támogatott pályázatok száma

9 Támogatási arány ( ) A pályázati igények növekedése lényegesen meghaladta a források növekedését Alágazatonként nagy eltérés a pályázás eltérő jellege miatt Erasmus: 90% fölött (ld. összevont intézményi mobilitási pályázatok) Grundtvig: 40% 19% Minőségi megközelítés

10 A magyar pályázati források tényleges felhasználása

11 hallgató tanuló (szakképzés) tanulók (közoktatás) csereprojektjei munkavállalók / munkanélküliek tanárok, oktatók, tanárasszisztensek, egyetemi munkatársak

12 Elitizmus vs. hozzáférés
Leonardo tanulói mobilitás: 40% HH Erasmus: a tartósan beteg és fogyatékkal élő hallgatók / oktatók kiegészítő támogatása Nemzeti prioritás a szociális alapú HH támogatása HH térségek, kistelepülések is Erasmus hallgatói ösztöndíj jelentős növekedése

13 Erasmus hallgatói ösztöndíj / hó
2007: 326 EUR 2013: 446 EUR (436 / 485)

14 Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei
Hiányérzet: Átfogó kép hiánya a programról: bejövők, partnerek Az alágazatok közötti együttműködés hiánya Az oktatás / képzés nyitása (leginkább: szakképzés / felnőtt tanulás; legkevésbé köznevelés) Kevés szakpolitikai szinten is jelentős projekt igaz: innováció transzfer pályázattípus csak Leonardo Egyes szakpolitikai témák itthon kevéssé (pl. validáció, EKKR)

15 Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei
Egyéni szinten: Javulnak a munkaerő-piaci esélyek Munkatapasztalat-szerzés, új technológiák, vállalati kultúra megismerése Együttműködési és kommunikációs készségek fejlődése Önállóság Tudatosabb karriertervezés Hátrányos helyzetűek is A program forrásbővülésének egyik oka

16 Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei
Intézményi szinten: Az oktatás/képzés nemzetköziesítése Bővülő intézményi kör Új pályázók is Folyamatosan aktív intézmények (mobilitás, partnerségek): Kialakult nemzetközi partnerség Különböző tevékenységek összekapcsolása Beépült a képzésbe Intézményi stratégia, intézmény fejlesztés A projekt alap határainak feszegetése

17 Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei
Intézményi szinten: Az oktatás minőségének fejlesztése, módszertani megújulás Innovatív, jó gyakorlatok cseréje / (Közös fejlesztések) Tanár továbbképzés Kulcskompetenciák fejlesztése (idegen nyelv, kommunikáció, együttműködés, vállalkozókészség) Tantárgyköziség, projekt módszer Gyakorlatorientáltság Az egész életen át tartó tanulás szemléletének és gyakorlatának megerősítése tanuló központúság – mentorálás, egyéni feladatok, beszámítás

18 Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei
Rendszer szinten: Általában nem egy-egy projekt által Messze a kritikus tömeg fölött (intézmények / egyének) Az európai uniós szakpolitika a gyakorlatban (bolognai / koppenhágai folyamat; mobilitás, transzparencia; elismerés; Europass) A minőség támogatása (pályázati rendszer, értékelés, nívódíjak, disszemináció) Az EU hazai népszerűsítésének eszköze is

19

20

21

22

23 Mi változik? Még szorosabb szakpolitikai kapcsolódás
Integrált jelleg, szektorközi megoldások oktatás / képzés / ifjúságpolitika / (sport) Nyitás Európán kívülre Hatás / beépülés / minőség / hatékonyság csak intézményi pályáztatás: intézményi stratégia Magasabb költségvetés – 7 év, kb. 60 milliárd Ft Több résztvevő, magasabb ösztöndíjak, hátrányos helyzetűek bevonása Egyszerűbb és egységesebb pályáztatás: tartalomalapú megközelítés / csökkenő adminisztráció

24 Kihívások A hazai oktatáspolitikával lehetséges szinergiák kihasználása innováció transzfer Az uniós és hazai mobilitási célkitűzésekhez való hozzájárulás, 2020-ra az újonnan diplomát szerzők 20%-a, min. évi fő nemzetközi mobilitási tapasztalat (min. 3 hónap) a szakképesítéssel rendelkező évesek min. 6%-a nemzetközi tapasztalat (min. 2 hét) a bejövő hallgatók számának folyamatos emelése

25 Kihívások A hátrányos helyzetűek részvételének biztosítása
A harmadik országokkal való új együttműködési lehetőségek kihasználása Az egyes alágazatok (közoktatás / szakképzés / felsőoktatás / felnőtt tanulás / ifjúságügy) közötti együttműködési lehetőségek kihasználása Az egész életen át tartó tanulás közös európai eszközrendszerének fokozott használata

26 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány"

Hasonló előadás


Google Hirdetések