Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az Egész életen át tartó tanulás program eredményei – trendek, kulcstémák, nemzetközi kontextus „Nemzetköziesítés az oktatásban és a képzésben” konferencia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az Egész életen át tartó tanulás program eredményei – trendek, kulcstémák, nemzetközi kontextus „Nemzetköziesítés az oktatásban és a képzésben” konferencia."— Előadás másolata:

1 Az Egész életen át tartó tanulás program eredményei – trendek, kulcstémák, nemzetközi kontextus „Nemzetköziesítés az oktatásban és a képzésben” konferencia november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány

2

3 Az Egész életen át tartó tanulás program Oktatás és képzés – egy program keretében, de elmaradt a teljes integráció az alágazatok között az egyes pályázattípusok keveset változtak az elődprogramokhoz képest –egyéni –intézményi pályázatok elmaradt az ambiciózus pénzügyi növekedés: –egyes tevékenységek csak késve indultak, korlátozott kerettel (kísérleti jelleg) –a résztvevők száma folyamatosan nőtt, de elmaradt az áttörés

4 Az Egész életen át tartó tanulás program Az Európa 2020 stratégiának és az Oktatás és képzés 2020 oktatáspolitikai célok elérésének meghatározó eszköze Tevékenységek: Mobilitás: külföldi –tanulmányi időszak / szakmai gyakorlat / csereprogram / továbbképzés / tanulmányút Intézményi együttműködések: partnerségek / innovációtranszfer / nemzetközi hálózatok –Alágazatonként eltérő lehetőségek

5 A pályázati keret alakulása ( ;MEUR) 7 év közel 142 MEUR támogatás – mintegy 43 milliárd Ft

6 A pályázatok száma

7 A magyar pályázati források lekötése

8 A támogatott pályázatok száma

9 Támogatási arány ( ) A pályázati igények növekedése lényegesen meghaladta a források növekedését Alágazatonként nagy eltérés a pályázás eltérő jellege miatt –Erasmus: 90% fölött (ld. összevont intézményi mobilitási pályázatok) –Grundtvig: 40% 19% Minőségi megközelítés

10 A magyar pályázati források tényleges felhasználása

11 hallgató tanuló (szakképzés) tanulók (közoktatás) csereprojektjei munkavállalók / munkanélküliek tanárok, oktatók, tanárasszisztensek, egyetemi munkatársak

12 Elitizmus vs. hozzáférés Leonardo tanulói mobilitás: 40% HH Erasmus: a tartósan beteg és fogyatékkal élő hallgatók / oktatók kiegészítő támogatása Nemzeti prioritás a szociális alapú HH támogatása HH térségek, kistelepülések is Erasmus hallgatói ösztöndíj jelentős növekedése

13 Erasmus hallgatói ösztöndíj / hó

14 Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Hiányérzet: Átfogó kép hiánya a programról: bejövők, partnerek Az alágazatok közötti együttműködés hiánya Az oktatás / képzés nyitása (leginkább: szakképzés / felnőtt tanulás; legkevésbé köznevelés) Kevés szakpolitikai szinten is jelentős projekt –igaz: innováció transzfer pályázattípus csak Leonardo Egyes szakpolitikai témák itthon kevéssé (pl. validáció, EKKR)

15 Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Egyéni szinten: Javulnak a munkaerő-piaci esélyek Munkatapasztalat-szerzés, új technológiák, vállalati kultúra megismerése Együttműködési és kommunikációs készségek fejlődése Önállóság Tudatosabb karriertervezés Hátrányos helyzetűek is –A program forrásbővülésének egyik oka

16 Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Intézményi szinten: Az oktatás/képzés nemzetköziesítése Bővülő intézményi kör –Új pályázók is –Folyamatosan aktív intézmények (mobilitás, partnerségek): Kialakult nemzetközi partnerség Különböző tevékenységek összekapcsolása Beépült a képzésbe Intézményi stratégia, intézmény fejlesztés A projekt alap határainak feszegetése

17 Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Intézményi szinten: Az oktatás minőségének fejlesztése, módszertani megújulás –Innovatív, jó gyakorlatok cseréje / (Közös fejlesztések) –Tanár továbbképzés –Kulcskompetenciák fejlesztése (idegen nyelv, kommunikáció, együttműködés, vállalkozókészség) –Tantárgyköziség, projekt módszer –Gyakorlatorientáltság Az egész életen át tartó tanulás szemléletének és gyakorlatának megerősítése tanuló központúság – mentorálás, egyéni feladatok, beszámítás

18 Az Egész életen át tartó tanulás program hazai eredményei Rendszer szinten: Általában nem egy-egy projekt által Messze a kritikus tömeg fölött (intézmények / egyének) Az európai uniós szakpolitika a gyakorlatban ( bolognai / koppenhágai folyamat; mobilitás, transzparencia; elismerés; Europass) A minőség támogatása (pályázati rendszer, értékelés, nívódíjak, disszemináció) A z EU hazai népszerűsítésének eszköze is

19

20

21

22

23 Mi változik? Még szorosabb szakpolitikai kapcsolódás Integrált jelleg, szektorközi megoldások –oktatás / képzés / ifjúságpolitika / (sport) Nyitás Európán kívülre Hatás / beépülés / minőség / hatékonyság csak intézményi pályáztatás: intézményi stratégia Magasabb költségvetés – 7 év, kb. 60 milliárd Ft –Több résztvevő, magasabb ösztöndíjak, hátrányos helyzetűek bevonása Egyszerűbb és egységesebb pályáztatás: tartalomalapú megközelítés / csökkenő adminisztráció

24 Kihívások A hazai oktatáspolitikával lehetséges szinergiák kihasználása –innováció transzfer Az uniós és hazai mobilitási célkitűzésekhez való hozzájárulás, 2020-ra –az újonnan diplomát szerzők 20%-a, min. évi fő nemzetközi mobilitási tapasztalat (min. 3 hónap) –a szakképesítéssel rendelkező évesek min. 6%-a nemzetközi tapasztalat (min. 2 hét) –a bejövő hallgatók számának folyamatos emelése

25 Kihívások A hátrányos helyzetűek részvételének biztosítása A harmadik országokkal való új együttműködési lehetőségek kihasználása Az egyes alágazatok (közoktatás / szakképzés / felsőoktatás / felnőtt tanulás / ifjúságügy) közötti együttműködési lehetőségek kihasználása Az egész életen át tartó tanulás közös európai eszközrendszerének fokozott használata

26 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az Egész életen át tartó tanulás program eredményei – trendek, kulcstémák, nemzetközi kontextus „Nemzetköziesítés az oktatásban és a képzésben” konferencia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések