Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pécsi Tudományegyetem – Közgazdaságtudományi Kar Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola Kovács Áron PhD hallgató X. Pán- (Transzeurópai) autópálya.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pécsi Tudományegyetem – Közgazdaságtudományi Kar Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola Kovács Áron PhD hallgató X. Pán- (Transzeurópai) autópálya."— Előadás másolata:

1 Pécsi Tudományegyetem – Közgazdaságtudományi Kar Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola Kovács Áron PhD hallgató X. Pán- (Transzeurópai) autópálya és a vízi közlekedés találkozási pontjai Vajdaságban TÁMOP-4.2.2./B-10/1-2010-0029 Tudományos képzés műhelyeinek támogatása a Pécsi Tudományegyetemen

2 Páneurópai közlekedési folyosók Szerepe: -makro szinten -mezo szinten -mikro szinten

3 152.444 179.048 9.859 108.797 220.199 68.892 12.930 65.998 276.685 1.629.480 10.250 175.244 57.166 32.892 A külföldi nemzetiségű munkavállalók száma Németországban (fő) Kibocsájtó ország: Törökország: 1.629.480 Volt Jugoszlávia: 915.734 - Horvátország: 220.199 - Bosznia és Hercegovina: 152.444 - Szerbia: 179.048 - Koszovó: 108.797 Görögország: 276.685 Ausztria: 175.244 Forrás: Német Statisztikai Hivatal, 2010.12.31

4 +5 +8* +15 +3 +8** Teherautó állomány változása 2003-2008 között egyes országokban (1000 db.) Németország -3 Csehország+23 Szlovákia+16 Szlovénia +15 Magyarország+8 Románia+8 Forrás: Német Statisztikai Hivatal, 2010.12.31 -3 +16 +2 +23 * 2003-2007 ** 2004-2008 +10

5 Év (2005 =100) Teljes árszint Szállítás Összes közúti gépjármű Személy- gépkocsi Motorkerékpár, kerékpár és állati erővel húzott jármű 2010111,9114,2101,4101,7105,1 2009109,6108,4100,9101,2103,7 2008108,6110,7101,3 100,7 2007104,7105,6101,7101,6100,3 2006102,3103,0100,7100,699,5 2005100 200497,895,799,7 100,4 200395,692,698,9 100,3 200293,690,297,8 100,4 200191,388,696,6 99,4 200088,587,396,1 97,3 EU 27: fogyasztói árak alakulása Forrás: Statistical pocketbook: EU transport in figures, 27. old

6 A X. korridor szerbiai szakasza

7 A X. korridor vajdasági szakasza -A X-es korridor teljes hossza 2300 km, ezen belül: Szerbiához 835 km, Vajdasághoz 176 km tartozik -Érinti: Szabadkát, Topolyát, Kishegyest, Újvidéket, Belgrádot -Építésének finanszírozása: Világbank – hitel 380 millió € Európai Beruházási Bank – hitel 600 millió € Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank – hitel 150 millió € Görög állam – donációja100 millió € Szerb állam – büdzsé 1.630 millió € - Vajdasági szakasz (108 km) 132 millió € - Építésén 20.000 ember dolgozik (kisegítő projekteken 100.000 fő) - Megtérülési idő : 10 év

8 Határidők: Békova-Nagyfény 2009 Szőreg-Újvidék 2009 Horgos-Békova 2011 Horgos-Belgád 2011 dec. Leágazások száma: 17 db. 2008-as évben hivatalosan kiadott tranzit engedélyek száma: Szabadka: 266.603 Újvidék:256.086 Belgád:186.316 Napi forgalom (jármű /db.): Horgos-Újvidék szakasz: 5.794 Újvidék-Batajnica:12.684 A X-es korridor vajdasági szakasza BevételÉrték Úthasználati díj és belépési illeték200-300 millió € Kiegészítő szolgáltatások*5-15 millió € Üzemanyag eladás2,8 milliárd € évente 2018-2032 között becsült bevételek közvetlen a X-es korridorból *(töltőállomás, motel, autó szerviz, posta, stb.)

9 Problémák : -Szállítási költségek emelkedése -Környezet szennyezés -Gépjárművek számának növekedése -Közlekedési balesetek gyakorisága -Nagy infrastrukturális beruházás szükségsége -Szállíthatóság korlátja (nagyság, idő ) Megoldás : -Gazdaságosabb -Biztonságosabb -Kevesebb a területigénye -Kevésbé szennyező -Legkisebb energia igényű

10 Vízlépcsők Építkezés befejezése év Teljesítmény MW KapacitásEsés MegnevezésGWhm Közös magyar-szlovák szakasz: 39Gabcsikovo-Bős1992720283521 Magyar szakasz: 40Nagymaros (közös magyar-szlovák mű) A beruházást 1990-ben leállították!?15810389,1 41Adony?1509508 A magyar kormány álláspontjától függ 42Fajsz?1459007,5 A magyar kormány álláspontjától függ Szerb szakasz: 43Apatin?.. 44Újvidék?250250010 Közös szerb-román szakasz: 45Vaskapu I197223001100035 46Vaskapu II + (román bővítés 2001)1986537250012,8 Közös román-bolgár szakasz: 47Turnu-Magurele?804397012 Duna hajózhatóságának biztosítása Forrás:Kerényi A. Ödön, A dunai vízlépcsők és Magyarország, cikktervezet vízvisszatartás és vízpótlás többcélú integrált vízgazdálkodási stratégia (árvíz/belvíz-védelem), mederbővítés és folyamhajózás biztosítása, öntözés, ivóvízbázisok energetika.

11 Vajdaság két legjelentősebb vízi útja a Duna és a Tisza Dunai hidak száma: 6 közúti: Bezdán, Gombos, Palánka, Beška, 2 db. Újvidék 1 vasúti: Gombos 2 kombinált: Újvidék, Pancsova

12 HAJÓZHATÓ FOLYÓ HAJÓZHATÓ KANÁLIS ÁLLAMHATÁR FOLYÓ ÉS KANÁLIS AUTÓPÁLYA NEMZETKÖZI KIKÖTŐ NEMZETI KIKÖTŐ ZSILIP ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON Kikötők forgalma 2009-ben (tonnában) Smederevo: 1.959.187 Belgrád: 909.150 Pancsova: 852.422 Požarevac: 839.436 Újvidék: 791.023 Kovin: 379.232 Palánka: 275.851 Apatin: 67.685

13 Lehetőségek: Szállítási módok bővítése Szállítási költség megtakarítása Környezet megóvása Gyors és biztonságos szállítás Nagy dimenziójú rakomány szállítása Vajdaság vízi közlekedése HAJÓZHATÓ FOLYÓ HAJÓZHATÓ KANÁLIS ÁLLAMHATÁR FOLYÓ ÉS KANÁLIS AUTÓPÁLYA NEMZETKÖZI KIKÖTŐ NEMZETI KIKÖTŐ ZSILIP ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON

14 Duna közlekedés útjának fejlesztése Projekt értéke: 10,5 millió € Projekt:IPA 2007 Megvalósítás: 2009-2012 Gyerdáp 2008 2012

15 Duna közlekedés útjának fejlesztése Vízmérnöki munkákŽabljai híd Újvidéknél Dokumentáció elkészítése: 2 millió € Program: IPA 2010 Projekt érték: 18 millió € Program: IPA 2011-2013 Program: IPA 2009 (30 millió €) Előfinanszírozás:30 millió € Összérték: 60 millió €

16


Letölteni ppt "Pécsi Tudományegyetem – Közgazdaságtudományi Kar Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola Kovács Áron PhD hallgató X. Pán- (Transzeurópai) autópálya."

Hasonló előadás


Google Hirdetések