Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon TÁMOP-4.2.2./B-10/1-2010-0029 és TÁMOP-4.2.1.B-10/2/KONV-2010-0002 Tudományos.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon TÁMOP-4.2.2./B-10/1-2010-0029 és TÁMOP-4.2.1.B-10/2/KONV-2010-0002 Tudományos."— Előadás másolata:

1 A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon TÁMOP /B-10/ és TÁMOP B-10/2/KONV Tudományos képzés műhelyeinek támogatása a Pécsi Tudományegyetemen Kovács Áron Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar, Regionális politika és gazdaságtan doktori iskola

2 ` 50-es és`60-as évek – Győr, Sármellék, Debrecen `70-es és `80-as évek – Ferihegy `90-es évek új beruházások Ezredforduló Pécs-Pogány és Győr-Péri fejlesztések Napjainkban – fejlesztési és működtetési gondok Általános elvárás az unión belül, hogy 200 kilométerenként legalább egy regionális repülőtér működjön (Erdősi F. 2000) A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon 2 I. A regionális repülőterek helyzete Magyarországon

3 A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Regionális repülőterek elhelyezkedése Magyarországon Forrás: letöltve:

4 Tulajdonos: Pécs Holding Városi Vagyonkezelő Zrt. (58,8%) Baranya Megyei Önkormányzat (41,2%) Repülőtér: Működése állami és egyéb támogatásra szorul Költségek csökkentés – 2009-tól racionalizálás 2010-ben előző évhez képest: - bérköltségek csökkenése 32,62% - személyi jellegű költségek 41,45% - bérjárulék 41,85% A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon bérgazdálkodás költségei 35,68% III. A Pécs-Pogány repülőtér pénzügyi helyzete 4

5 Forrás: Pécs-Pogány repülőtér évi mérlegbeszámolója alapján A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Pécs-Pogány repülőtér foglalkoztatottak száma között 5

6 Forrás: Pécs-Pogány repülőtér évi mérlegbeszámolója alapján Pécs-Pogány repülőterének belföldi követeléseinek változása között A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon 6

7 Forrás: Pécs-Pogány repülőtér évi mérlegbeszámolója alapján Pécs-Pogány repülőtér közötti árbevétele (ezer Ft-ban) A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Átszervezés-racionalizálás hatásának kezdete 7

8 A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon Pécs-Pogány repülőtér induló és érkező utasforgalmának változása között Forrás: Pécs-Pogány repülőtér évi mérlegbeszámolója alapján 8

9 Ha minden megy a régibenHa holnap lakatot tennének a kapura Ha fejlesztés indulna A hiteltörlesztés éves összege (Pécs fizeti) 160 millió forint A hiteleket bezárása után is (kb. három évig még) fizetni kell A kifutópálya meghosszabbítása (fapados esetén van értelme): 3-4 milliárd A pécsi önkormányzat a működéshez ad évi 90 millió forintot A reptér napi 24 órás őrzése évi millió forint Egy fapados cég reklámra, veszteségfinanszírozásra kár évi több százmilliót A reptér saját bevételei összesen évente: 70 millió forintot Támogatások visszafizetése: több mint 100 millió forint A jelenlegi kifutóval is lehet (kellene) menetrend szerinti járatot indítani Pécs a reptérért évente összesen fizet 250 millió forintot Egy esetleges későbbi újraindítás: több 100 millió forint Az első évben a járat veszteséget termelhet: akár évi millió forintot A reptér éves működtetése tehát 320 millió forintot Ehhez jön az azonnali hatalmas vagyonvesztés és az amortizációs veszteség A veszteség mértéke a célponton és a reklámon is múlik, és idővel csökken A hiteltörlesztés lejárta utána (3 év múlva) a működtetés: évi millió forint Pécs és vonzáskörzete pedig el is veszítheti jelenlegi és lehetséges ipari befektetőit Pécs előtt új turisztikai marketingforrások nyílnának meg, s nőhet a charterjáratok száma is Forrás: Babics Attila: Reptér: ötletek mellé pénz kellene, Dunántúli Napló II.28 Repülőtér jövőjével kapcsolatos dilemmák A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon 9

10 Hosszútávú közlekedési infrastruktúra Közösségi érdeket szolgál Életminőséget javító Gazdaság élénkítő Társadalom változásaira is pozitívan hat A repülőterek hozzájárulnak a következő aktivitásokhoz: munkaerő mozgásához külgazdasági kapcsolatok erősödéséhez életminőség javulásához (elérhetőség javulása és nagy értékű javak beszerzése) külföldön való szabadidő eltöltéséhez, stb. A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon IV.Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi hatása 10

11 Forrás: Saját szerkesztés Graham (2001) alapján 11 A repülőtér négy különböző hatást fejt ki: 1.Közvetlen 2.Közvetett 3.Indukált 4.Katalizátor Repülőtér szolgáltatásai: Repülés oktatás Gyakorló pálya használata Rendezvény Étterem Üzemanyagszolgáltatás Vendéglátás Takarításszolgáltatás Műszaki karbantartás Vám és biztonság szolgálat

12 1.Repülőtér nem képes önmagát fenntartani 2.Bezárása nagyobb veszteség lenne 3.Racionális üzemeltetést igényel és 4.Célzott marketing tevékenységet 5.Rendszeres járatindítás és nem csak charter járatokra összpontosítani 6.Közvetlenebb kapcsolat a turistairodákkal 7.Állandó fejlesztések megtartása 12 A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon V. Összefoglaló

13 TÁMOP /B-10/ és TÁMOP B-10/2/KONV Tudományos képzés műhelyeinek támogatása a Pécsi Tudományegyetemen


Letölteni ppt "A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe a Dél-Dunántúlon TÁMOP-4.2.2./B-10/1-2010-0029 és TÁMOP-4.2.1.B-10/2/KONV-2010-0002 Tudományos."

Hasonló előadás


Google Hirdetések