Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mai számítógép perifériák Készítette: Cselyuszka Alexandra Leadási határid ő : 2010 November 2.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mai számítógép perifériák Készítette: Cselyuszka Alexandra Leadási határid ő : 2010 November 2."— Előadás másolata:

1 Mai számítógép perifériák Készítette: Cselyuszka Alexandra Leadási határid ő : 2010 November 2.

2 Tartalom Bevezetés Gyakrabban használt perifériákról b ő vebben – Beviteli perifériák – Kiviteli Perifériák

3 A Mai számítógépes Perifériák/ Bevezetés A periféria egy olyan számítógépes hardver, amivel egy gazda számítógép képességeit bővíthetjük. A fogalom szűkebb értelemben használva azon eszközökre értendő, amelyek opcionális természetűek, szemben azokkal, melyekre vagy minden esetben igény van, vagy elengedhetetlen fogalmi alapkövetelmény jelenlétük. A fogalmat általában azokra az eszközökre alkalmazzák, melyek külsőleg csatlakoznak a gazdagéphez, tipikusan egy számítógépes buszon keresztül, mint például az USB. Tipikus példa a joystick, nyomtató, és lapolvasó. Az olyan eszköz, mint például monitor és a lemezmeghajtó manapság azért nem számít perifériának, mert igazából nem opcionálisak, a videó digitalizáló kártya pedig azért nem, mert belső eszköz. Mik azok a perifériák?

4 A perifériákat többféleképpen csoportosíthatjuk: Átvitel iránya alapján: – beviteli (angolul input) – adatot szolgáltat a számítógép számára – kiviteli (angolul output) – a számítógép adatait a külvilág felé továbbítja – ki/beviteli (angolul input/output) – mindkét irányban továbbít Összekapcsolt dolgok jellege alapján: – humanoid – a kapcsolat egyik „résztvevője” ember; ezek azok az eszközök, amelyeken keresztül a felhasználó érintkezésbe léphet a számítógéppel – technikai – gép-gép kapcsolat (például modem) Felhasználási kör alapján: – számítástechnikai – számítógépes perifériák összekapcsolására – speciális – ipari, orvosi, kutatási stb. környezethez kapcsolódnak

5 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb… A Mai számítógépes Perifériák/

6 Kiviteli perifériák Monitor Projektor Nyomtató (printer) Rajzgép (plotter) Hangszóró A Mai számítógépes Perifériák/ Bevezetés

7 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb… A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

8 Milyen a formája? Különböző billentyűzetkiosztások Parancsok kiadása Kapcsolódás a géphez A billentyűzet gyakori kiegészítője a modern számítógépeken az egér. Billentyűzet az írott szöveg bevitelére szolgál, az írott szöveg bevitelére szolgál, befolyásolható vele a számítógép működése befolyásolható vele a számítógép működése az írott szöveg bevitelére szolgál, az írott szöveg bevitelére szolgál, befolyásolható vele a számítógép működése befolyásolható vele a számítógép működése A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

9 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb… A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

10 Alakulása, Működése Különböző típusok, és tulajdonságaik Egérgombok, görgők Csatlakozás a számítógéphez A Számítógépes Egér kézi mutatóeszköz számítógépekhez, egy kis, kézhez álló tárgy egy vagy több gombbal Az egér belsejében található érzékelő felismeri és továbbítja a számítógép felé az egér mozgását egy sima felületen Az egér mozgatása többnyire a monitorképernyőjén megjelenő egérmutató helyzetét befolyásolja gombjainak használatát kattintásnak (click) nevezik kézi mutatóeszköz számítógépekhez, egy kis, kézhez álló tárgy egy vagy több gombbal Az egér belsejében található érzékelő felismeri és továbbítja a számítógép felé az egér mozgását egy sima felületen Az egér mozgatása többnyire a monitorképernyőjén megjelenő egérmutató helyzetét befolyásolja gombjainak használatát kattintásnak (click) nevezik A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

11 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb… A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

12 Technológia szerinti Csoportosítás Csatlakozás Impedancia Jelszintek Karakterisztikák Karakterisztikák frekvencia függése Mikrofon Célja a fizikai közegben (pl. levegőben) terjedő rezgések átalakítása elektromos jellé. A tényleges munkavégzést a benne található membrán végzi. Célja a fizikai közegben (pl. levegőben) terjedő rezgések átalakítása elektromos jellé. A tényleges munkavégzést a benne található membrán végzi. A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

13 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb… A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

14 Alapelemei Fajtái A Lapolvasó szöveg képként való beolvasására, képek digitalizálására, számítógépbe való bevitelére szolgál. a látható információt digitális információvá alakítsa át. gépben lévő információt a legkülönfélébb programok segítségével fel lehet dolgozni lehetővé teszi, hogy ábrákat, szöveges dokumentumokat képként a számítógépbe juttassunk szöveg képként való beolvasására, képek digitalizálására, számítógépbe való bevitelére szolgál. a látható információt digitális információvá alakítsa át. gépben lévő információt a legkülönfélébb programok segítségével fel lehet dolgozni lehetővé teszi, hogy ábrákat, szöveges dokumentumokat képként a számítógépbe juttassunk A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

15 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb… A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

16 Fényceruza egy kézi mutatóeszköz számítógépekhez A ceruza hegyében elhelyezett fényérzékeny alkatrész, a fotoelektronikus cella érzékeli azt, amikor a képernyő frissítésekor rávillant Csak katódsugárcsöves (CRT) monitorokkal vagy televíziókkal működik, LCD és folyadékkristályos eszközökkel nem. A szem nem észleli a monitor vibrálását csak ha alacsony képfrissítési rátát állítunk be. A fényceruzák számítógépes használatához sokszor kiegészítő szoftverek telepítése szükséges, mivel elég speciális és kevésbé elterjedt beviteli eszközről van szó. egy kézi mutatóeszköz számítógépekhez A ceruza hegyében elhelyezett fényérzékeny alkatrész, a fotoelektronikus cella érzékeli azt, amikor a képernyő frissítésekor rávillant Csak katódsugárcsöves (CRT) monitorokkal vagy televíziókkal működik, LCD és folyadékkristályos eszközökkel nem. A szem nem észleli a monitor vibrálását csak ha alacsony képfrissítési rátát állítunk be. A fényceruzák számítógépes használatához sokszor kiegészítő szoftverek telepítése szükséges, mivel elég speciális és kevésbé elterjedt beviteli eszközről van szó. A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

17 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb… A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

18 Digitalizáló tábla adatbeviteli eszköz, amely lehetővé teszi, hogy az ember közvetlenül, kézzel vigyen be adatokat a számítógépbe úgy, ahogy a papírra ír vagy rajzol. A digitális rajztábla egy sík felületű tábla, amelyen a felhasználó egy tollhoz hasonló eszközzel dolgozik: rajzol, ír vagy „fest” Az eredmény általában a monitoron lesz látható egyszerűbb digitalizáló táblák feladata, hogy helyettesítsék az egeret adatbeviteli eszköz, amely lehetővé teszi, hogy az ember közvetlenül, kézzel vigyen be adatokat a számítógépbe úgy, ahogy a papírra ír vagy rajzol. A digitális rajztábla egy sík felületű tábla, amelyen a felhasználó egy tollhoz hasonló eszközzel dolgozik: rajzol, ír vagy „fest” Az eredmény általában a monitoron lesz látható egyszerűbb digitalizáló táblák feladata, hogy helyettesítsék az egeret Előnyük, hogy a kurzor mozgatása a segítségükkel sokkal gyorsabbá és pontosabbá válik. Így az irodai alkalmazások hatékonyságának növelésében és az egyszerűbb feladatok elvégzésében van jelentős szerepük. A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

19 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb… A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

20 A Joypad a joystickhez hasonló beviteli periféria, egy játékvezérlő eszköz, amelyet két marokra fogva, különböző gombok lenyomásával adhatunk utasítást a számítógépnek. Régebben a hangkártyán levő játékporton csatlakoztak, ma már általában USB 2.0 csatlakozóval szerelik őket, de léteznek Bluetooth-on keresztül, vagy más, vezeték nélküli átvitellel kapcsolódó modellek is. A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

21 A (web)kamera internetkapcsolattal rendelkező számítógépekhez kapcsolt kis videokamera, melynek képét akár más internetezők is nézhetik. Képminősége jóval gyengébb, mint a kézi videokameráké. Manapság leggyakoribbak az 1,3 megapixeles webkamerák. Ezek már elfogadható minőségben tudják megoldani másodpercenként 25 kép megjelenítését, amely szaggatásmentes mozgóképet biztosít. A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

22 Botkormány egy olyan jelbeviteli eszköz, ami egy rögzített alapon forgó rúdból áll. A botkormány továbbítja a rúd szögét, pontos állását az általa vezérelt eszköznek. Gyakran használnak botkormányokat videojátékok irányítására, ezek általában egy vagy több gombbal rendelkeznek, melyek állása szintén továbbadható a számítógépnek. A botkormány népszerű változata a modern játékkonzolokon az ún. analóg kar. Miniatürizált változataik megtalálhatóak egyes mobiltelefonokon is. A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

23 Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

24 Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

25 A képmegjelenítés elve szerint 1. katódsugárcsöves, 2. folyadékkristályos, 3. gázplazmás. A Monitor A legfontosabb kimeneti eszköz Korábban többféle szabvány alapján gyártott típus létezett, de mára a VGA rendszerű monitorok az egyeduralkodók. A monitoron megjelenő képek képpontokból (pixel) állnak. A monitor minősége a megjelenített képpontok sűrűségétől és méretétől függ. A monitorokat több szempont alapján is csoportosíthatjuk. A legfontosabb kimeneti eszköz Korábban többféle szabvány alapján gyártott típus létezett, de mára a VGA rendszerű monitorok az egyeduralkodók. A monitoron megjelenő képek képpontokból (pixel) állnak. A monitor minősége a megjelenített képpontok sűrűségétől és méretétől függ. A monitorokat több szempont alapján is csoportosíthatjuk. A megjelenített kép típusa szerint alfanumerikus grafikus A Monitorok lehetnek: A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

26 Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

27 Nyomtató olyan hardver, kimeneti periféria, mely arra használható, hogy a digitális adatokat megjelenítse nem elektronikus formában, általában papíron. A nyomtatás sebességét lap/percben mérjük. olyan hardver, kimeneti periféria, mely arra használható, hogy a digitális adatokat megjelenítse nem elektronikus formában, általában papíron. A nyomtatás sebességét lap/percben mérjük. DPI: Dots Per Inch A Nyomtatók csoportosítása A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

28 Különböző fajta nyomtatók nyomtatási sebessége

29 Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

30 Hangszóró Olyan elektronikai eszközök, amelyek elektromos jelet hallható hanggá alakítanak. Az aktív hangszórók jelerősítő elektronikával vannak egybeépítve. Olyan elektronikai eszközök, amelyek elektromos jelet hallható hanggá alakítanak. Az aktív hangszórók jelerősítő elektronikával vannak egybeépítve. Hangszórótípusok Dinamikus hangszóró Lengőnyelves hangszóró Piezoelektromos hangszóró Plazmahangszóró Hangdoboz,hangfal A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

31 Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/

32 A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/Projektor videoprojektor vagy digitális vetítő számítógéptől egy kábelen videojelet kap, és az ennek megfelelő képet a lencséjén keresztül kivetíti egy külső felületre, például falra, vászonra stb.. A videoprojektort elsősorban konferenciákon és előadásokon használják prezentációk bemutatására. Bár drága eszköz, használata terjed az iskolai oktatásban, sőt a „házimozikban” is. A kivetített kép minősége a projektor paramétereitől (felbontás, fényerő,akusztikus zajszint, kontraszt stb.) is függ. videoprojektor vagy digitális vetítő számítógéptől egy kábelen videojelet kap, és az ennek megfelelő képet a lencséjén keresztül kivetíti egy külső felületre, például falra, vászonra stb.. A videoprojektort elsősorban konferenciákon és előadásokon használják prezentációk bemutatására. Bár drága eszköz, használata terjed az iskolai oktatásban, sőt a „házimozikban” is. A kivetített kép minősége a projektor paramétereitől (felbontás, fényerő,akusztikus zajszint, kontraszt stb.) is függ.

33 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Mai számítógép perifériák Készítette: Cselyuszka Alexandra Leadási határid ő : 2010 November 2."

Hasonló előadás


Google Hirdetések