Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mai számítógép perifériák

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mai számítógép perifériák"— Előadás másolata:

1 Mai számítógép perifériák
Készítette: Cselyuszka Alexandra Leadási határidő: 2010 November 2.

2 Tartalom Bevezetés Gyakrabban használt perifériákról bővebben
Beviteli perifériák Kiviteli Perifériák

3 A Mai számítógépes Perifériák/ Bevezetés
Mik azok a perifériák? A periféria egy olyan számítógépes hardver, amivel egy gazda számítógép képességeit bővíthetjük. A fogalom szűkebb értelemben használva azon eszközökre értendő, amelyek opcionális természetűek, szemben azokkal, melyekre vagy minden esetben igény van, vagy elengedhetetlen fogalmi alapkövetelmény jelenlétük. A fogalmat általában azokra az eszközökre alkalmazzák, melyek külsőleg csatlakoznak a gazdagéphez, tipikusan egy számítógépes buszon keresztül, mint például az USB. Tipikus példa a joystick, nyomtató, és lapolvasó. Az olyan eszköz, mint például monitor és a lemezmeghajtó manapság azért nem számít perifériának, mert igazából nem opcionálisak, a videó digitalizáló kártya pedig azért nem, mert belső eszköz.

4 A perifériákat többféleképpen csoportosíthatjuk:
Átvitel iránya alapján: beviteli (angolul input) – adatot szolgáltat a számítógép számára kiviteli (angolul output) – a számítógép adatait a külvilág felé továbbítja ki/beviteli (angolul input/output) – mindkét irányban továbbít Összekapcsolt dolgok jellege alapján: humanoid – a kapcsolat egyik „résztvevője” ember; ezek azok az eszközök, amelyeken keresztül a felhasználó érintkezésbe léphet a számítógéppel technikai – gép-gép kapcsolat (például modem) Felhasználási kör alapján: számítástechnikai – számítógépes perifériák összekapcsolására speciális – ipari, orvosi, kutatási stb. környezethez kapcsolódnak

5 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) Egyéb:
A Mai számítógépes Perifériák/ Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb…

6 Kiviteli perifériák Monitor Projektor Nyomtató (printer)
A Mai számítógépes Perifériák/ Bevezetés Kiviteli perifériák Monitor Projektor Nyomtató (printer)  Rajzgép (plotter) Hangszóró

7 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) Egyéb:
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb…

8 Billentyűzet Parancsok kiadása Kapcsolódás a géphez
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Billentyűzet az írott szöveg bevitelére szolgál, befolyásolható vele a számítógép működése Milyen a formája? Különböző billentyűzetkiosztások Parancsok kiadása Kapcsolódás a géphez A billentyűzet gyakori kiegészítője a modern számítógépeken az egér.

9 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) Egyéb:
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb…

10 A Számítógépes Egér Alakulása, Működése
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ A Számítógépes Egér kézi mutatóeszköz számítógépekhez, egy kis, kézhez álló tárgy egy vagy több gombbal Az egér belsejében található érzékelő felismeri és továbbítja a számítógép felé az egér mozgását egy sima felületen Az egér mozgatása többnyire a monitorképernyőjén megjelenő egérmutató helyzetét befolyásolja gombjainak használatát kattintásnak (click) nevezik Alakulása, Működése Különböző típusok, és tulajdonságaik Egérgombok, görgők Csatlakozás a számítógéphez

11 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) Egyéb:
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb…

12 Mikrofon Technológia szerinti Csoportosítás Csatlakozás Impedancia
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Mikrofon Célja a fizikai közegben (pl. levegőben) terjedő rezgések átalakítása elektromos jellé. A tényleges munkavégzést a benne található membrán végzi. Technológia szerinti Csoportosítás Csatlakozás Impedancia Jelszintek Karakterisztikák Karakterisztikák frekvencia függése

13 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) Egyéb:
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb…

14 A Lapolvasó Alapelemei Fajtái
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ A Lapolvasó szöveg képként való beolvasására, képek digitalizálására, számítógépbe való bevitelére szolgál. a látható információt digitális információvá alakítsa át. gépben lévő információt a legkülönfélébb programok segítségével fel lehet dolgozni lehetővé teszi, hogy ábrákat, szöveges dokumentumokat képként a számítógépbe juttassunk Alapelemei Fajtái

15 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) Egyéb:
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb…

16 Fényceruza egy kézi mutatóeszköz számítógépekhez
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Fényceruza egy kézi mutatóeszköz számítógépekhez A ceruza hegyében elhelyezett fényérzékeny alkatrész, a fotoelektronikus cella érzékeli azt, amikor a képernyő frissítésekor rávillant Csak katódsugárcsöves (CRT) monitorokkal vagy televíziókkal működik, LCD és folyadékkristályos eszközökkel nem. A szem nem észleli a monitor vibrálását csak ha alacsony képfrissítési rátát állítunk be. A fényceruzák számítógépes használatához sokszor kiegészítő szoftverek telepítése szükséges, mivel elég speciális és kevésbé elterjedt beviteli eszközről van szó.

17 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) Egyéb:
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb…

18 A Mai számítógépes Perifériák/
Gyakran használt perifériák bemutatása/ Digitalizáló tábla adatbeviteli eszköz, amely lehetővé teszi, hogy az ember közvetlenül, kézzel vigyen be adatokat a számítógépbe úgy, ahogy a papírra ír vagy rajzol. A digitális rajztábla egy sík felületű tábla, amelyen a felhasználó egy tollhoz hasonló eszközzel dolgozik: rajzol, ír vagy „fest” Az eredmény általában a monitoron lesz látható egyszerűbb digitalizáló táblák feladata, hogy helyettesítsék az egeret Előnyük, hogy a kurzor mozgatása a segítségükkel sokkal gyorsabbá és pontosabbá válik. Így az irodai alkalmazások hatékonyságának növelésében és az egyszerűbb feladatok elvégzésében van jelentős szerepük.

19 Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) Egyéb:
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Beviteli Perifériák billentyűzet (keyboard) egér (mouse) hanyattegér (trackball) mikrofon (mic) A Lapolvasó (scanner) Fényceruza (Light Pen) Rajzolótábla (tablet) Botkormány (joystick) Joypad (web)kamera Egyéb: tapipad (touchpad) játékvezérlő (gamepad) ujjlenyomat-olvasó vonalkód-leolvasó autós kormány (wheel) stb…

20 A Mai számítógépes Perifériák/
Gyakran használt perifériák bemutatása/ A Joypad a joystickhez hasonló beviteli periféria, egy játékvezérlő eszköz, amelyet két marokra fogva, különböző gombok lenyomásával adhatunk utasítást a számítógépnek. Régebben a hangkártyán levő játékporton csatlakoztak, ma már általában USB 2.0 csatlakozóval szerelik őket, de léteznek Bluetooth-on keresztül, vagy más, vezeték nélküli átvitellel kapcsolódó modellek is.

21 A Mai számítógépes Perifériák/
Gyakran használt perifériák bemutatása/ A (web)kamera internetkapcsolattal rendelkező számítógépekhez kapcsolt kis videokamera, melynek képét akár más internetezők is nézhetik. Képminősége jóval gyengébb, mint a kézi videokameráké. Manapság leggyakoribbak az 1,3 megapixeles webkamerák. Ezek már elfogadható minőségben tudják megoldani másodpercenként 25 kép megjelenítését, amely szaggatásmentes mozgóképet biztosít.

22 A Mai számítógépes Perifériák/
Gyakran használt perifériák bemutatása/ Botkormány egy olyan jelbeviteli eszköz, ami egy rögzített alapon forgó rúdból áll. A botkormány továbbítja a rúd szögét, pontos állását az általa vezérelt eszköznek. Gyakran használnak botkormányokat videojátékok irányítására, ezek általában egy vagy több gombbal rendelkeznek, melyek állása szintén továbbadható a számítógépnek. A botkormány népszerű változata a modern játékkonzolokon az ún. analóg kar. Miniatürizált változataik megtalálhatóak egyes mobiltelefonokon is.

23 Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor

24 Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor

25 A Monitor A Monitorok lehetnek: A legfontosabb kimeneti eszköz
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ A Monitor A legfontosabb kimeneti eszköz Korábban többféle szabvány alapján gyártott típus létezett, de mára a VGA rendszerű monitorok az egyeduralkodók. A monitoron megjelenő képek képpontokból (pixel) állnak. A monitor minősége a megjelenített képpontok sűrűségétől és méretétől függ. A monitorokat több szempont alapján is csoportosíthatjuk. A Monitorok lehetnek: A képmegjelenítés elve szerint 1.    katódsugárcsöves, 2.    folyadékkristályos, 3.    gázplazmás. A megjelenített kép típusa szerint alfanumerikus  grafikus

26 Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor

27 Nyomtató DPI: Dots Per Inch A Nyomtatók csoportosítása
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Nyomtató olyan hardver, kimeneti periféria, mely arra használható, hogy a digitális adatokat megjelenítse nem elektronikus formában, általában papíron. A nyomtatás sebességét lap/percben mérjük. DPI: Dots Per Inch A Nyomtatók csoportosítása

28 Különböző fajta nyomtatók nyomtatási sebessége

29 Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor

30 Hangszóró Hangszórótípusok Dinamikus hangszóró Lengőnyelves hangszóró
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Hangszóró Olyan elektronikai eszközök, amelyek elektromos jelet hallható hanggá alakítanak. Az aktív hangszórók jelerősítő elektronikával vannak egybeépítve. Hangszórótípusok Dinamikus hangszóró Lengőnyelves hangszóró Piezoelektromos hangszóró Plazmahangszóró Hangdoboz,hangfal

31 Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor
A Mai számítógépes Perifériák/ Gyakran használt perifériák bemutatása/ Kiviteli perifériák Monitor Nyomtató (printer) Hangszóró Projektor

32 A Mai számítógépes Perifériák/
Gyakran használt perifériák bemutatása/ Projektor videoprojektor vagy digitális vetítő  számítógéptől egy kábelen videojelet kap, és az ennek megfelelő képet a lencséjén keresztül kivetíti egy külső felületre, például falra, vászonra stb.. A videoprojektort elsősorban konferenciákon és előadásokon használják prezentációk bemutatására. Bár drága eszköz, használata terjed az iskolai oktatásban, sőt a „házimozikban” is. A kivetített kép minősége a projektor paramétereitől (felbontás, fényerő,akusztikus zajszint, kontraszt stb.) is függ.

33 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Mai számítógép perifériák"

Hasonló előadás


Google Hirdetések